Někteří motoristé v Británii mohou dostávat až 90.000 Kč ročně, musí se ale vzdát auta
Dokázali byste se vzdát auta výměnou za roční příspěvek několika desítek tisíc na hromadnou dopravu, taxíky a sdílené přepravní služby? Někteří britští motoristé si to budou moci již brzy vyzkoušet.
V britském Coventry se totiž rozjíždí dvouletý testovací program, v rámci kterého mohou někteří motoristé dostávat ročně až 3.000 liber (cca 90.000 Kč). Jedinou podmínkou je vzdát se svého automobilu. Cílem projektu je přitom vypočítat náklady na odstranění závislosti lidí na starších automobilech znečišťujících životní prostředí.
Dvouletý testovací program schválila městská rada Coventry již v roce 2019 a jeho primárním subjektem by měli být lidé vlastníci automobily plnící emisní normy nižší než Euro 4 a Euro 6 v případě dieselových motorizací.
Právě tito lidé, kteří se užívání svého vozu dobrovolně vzdají, by měli dostávat roční příspěvky určené na pokrytí nákladů spjatých s veřejnou dopravou. Peníze přitom bude možné využít nejen v klasických prostředcích hromadné dopravy, ale také u alternativních služeb, které nabízí například sdílená kola, sdílené elektrické skútry, sdílené automobily a nechybí ani podpora taxi-služeb.

Cílem projektu je pak podle magazínu Times odhadnout dlouhodobé náklady potřebné na kompletní přesednutí majitelů starších automobilů do „čistších“ forem dopravy. Pokus už měl navíc vyvolat zájem i u městské rady Hampshire, která také zvažuje možnosti, jak dostat lidi ze starších automobilů.
Edmund King, prezident britské Automobilové asociace, ovšem poukazuje na několik zásadních absurdit. A jednou z nich je i skutečnost, že je město Coventry pevně spjato s britským automobilovým průmyslem, za což si vysloužilo přezdívku „britský Detroit“. Je tak ironické, že právě zde se snaží vyhnat lidi z jejich automobilů.
Dosti nešťastné je ale i načasování, jak poznamenává King. Kvůli pandemii onemocnění covid-19 se totiž řada lidí snaží vyhýbat veřejným místům i prostředkům veřejné dopravy. Navíc se sluší zmínit, že celá řada britských automobilek v poslední době ve velkém investuje do elektrifikace. A to platí také pro značku Jaguar, která má k městu Coventry silné vazby.
Podle Kinga by tak město udělalo podstatně lépe, kdyby peníze poskytlo na výstavbu veřejných nabíjecích stanic, které by mohli využívat lidé, kteří u domu nebo bytu nemají zahradu se zásuvkou či wallboxem.