Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Triumph TR2
Triumph TR2
Triumph TR2
Opel GT (1968)
91 Fotogalerie

Němci vybrali 15 klasických aut, která jsou výrazně přeceňována. Souhlasíte?

Existuje celá řada klasických aut, která dnes mají kultovní postavení a nadšenci po nich touží ve velkém. A neváhají za ně zaplatit značné částky.

Je to ale vždy oprávněně? Mohou být mezi takovými vozy kousky, které si až takový věhlas a zájem nezaslouží? Německý Auto Bild přichází rovnou se seznamem klasických aut, která jsou v současnosti z různých důvodů výrazně přeceňována. Vybral jich patnáct.

Prvním strojem v přehledu je Triumph TR2, britský roadster z 50. let. Podle Auto Bildu je to auto stísněné, se špatným topením a toporným podvozkem. Zatímco ve své době šlo o špičku, dnes prý potřebujete mroží knír a voskovanou bundu, aby vám Triumph TR2 připadal jako dobrý vůz.

Jako další na ráně je Opel GT, sportovně vyhlížející auto s technikou nudného Kadettu B a slabým čtyřválcovým motorem. Sportovní je prý jen na pohled, navíc velice snadno podléhá korozi.

Na seznam se dostal také Mercedes-Benz SL generace R107 ze 70. a 80. let, který neobstojí ani ve srovnání s předchůdcem (W113 "Pagoda" je podle Auto Bildu hezčí), ani s nástupcem (R129 "Žehlička" má zajímavější techniku). Roadster provedení R107 navíc prý ani nejezdí příliš dobře a je drahý.

Čtvrtým vozem je Volkswagen Bus T1 Samba, podle Němců sympatické auto a hrdina "práce a dovolené", který měl podíl na německém ekonomickém zázraku, ale podle současných měřítek jde také o vůz opravdu pomalý, nepohodlný a s mizernou řidičskou pozicí. Přitom stojí majlant. Jde prý jen o přeceňovaný derivát Brouka. T3 Atlantic údajně představuje mnohem lepší volbu.

Přehled pokračuje sedanem Lancia Thema 8.32, který je zajímavý tím, že ho pohání osmiválec Ferrari. I když spojení značek Lancia a Ferrari zní skvěle, výsledkem je motor, jehož servis je náročný a drahý, navíc chybí náhradní díly.

Auto Bild na seznam zařadil i Chevrolet Corvette první generace. C1 prý není sportovní auto, řízení je mizerné, brzdy nic nevydrží a ani podvozek nestojí za moc. Vette navíc nabízí stísněný interiér.

Přehled pokračuje BMW Z1. U tohoto roadsteru tvůrci seznamu vadí, že je žádané díky designu, nikoli díky unikátní konstrukci, sametovému řadovému šestiválci a technice obecně. Vzhled je prý nesmyslně přeceňován, zatímco to opravdu dobré a důležité zůstává podceňováno.

Další na řadě je Rolls-Royce Silver Shadow. Luxusní sedan sice potěší majestátním designem, ale luxus a pohodlí jsou na podobné úrovni jako u amerických sedanů značek Cadillac a Lincoln. Ty však navíc přidávají výkon a jednodušší servis.

Do přehledu se dostal také Fiat 500 F vyráběný v letech 1965 až 1973. Podle Auto Bildu jde sice o roztomilé vozítko, které ale současně nemůže splnit dnešní požadavky. Je příliš slabé a na dnešní dobu už příliš malé. Jako lepší volby autor nabízí Fiat 600 a Fiat 850.

Dále Iso Grifo 7 Litri: na pohled auto snů, ve skutečnosti vůz sice s velkým motorem, přesto ale pomalý, navíc má převodovku chováním připomínající užitkáč a podvozek, který odmítá zatáčet. 

Ušetřen nebyl ani klasický Range Rover, za jehož oblibou je hlavně parádní industriální design. Jinak to prý ale není žádná sláva: SUV podléhá korozi, má příliš měkký podvozek, žalostně krátké zpřevodování, žíznivý osmiválec a průměrné zpracování.

Nechybí ani Porsche, Auto Bild vybral model 356 B1600, který je až moc podobný Volkswagenu. Kvůli slabému 1,6litrovému motoru (60 koní) jde spíš než o sporťák o "Brouka se speciální karoserií". Přesto jde o velice drahé auto.

Seznam pokračuje Renaultem 4, který údajně představuje víc "životní styl" než automobil. Chybí mu výkon, výbava a "kreativní duch". Autorovi připadají zajímavější Renault 6 (lepší auto), Renault 5 (chytřejší a hezčí) a Twingo (originálnější).

A blížíme se ke konci. Čtrnáctým vozem v přehledu je Volvo 240 GL, které sice nabízí prostor, bezpečnost a odolnost, ve skutečnosti však kromě "drnčících kontrolek bezpečnostních pásů" nenabízí nic originálního a zajímavého.

Posledním kouskem na seznamu patnácti výrazně přeceňovaných klasických automobilů je poněkud překvapivě Lamborghini Miura. Podle Auto Bildu Miura není vůz, ale spíš "umění pro umění" a strojovna, která cestující obtěžuje hlukem a teplem vycházejícím z vidlicového dvanáctiválce za sedadly. Proto existují majitelé a experti na Lamborghini, kteří v Miuře odmítají jezdit dlouhé vzdálenosti.