Němci vybrali 15 klasických aut, která jsou výrazně přeceňována. Souhlasíte?
Existuje celá řada klasických aut, která dnes mají kultovní postavení a nadšenci po nich touží ve velkém. A neváhají za ně zaplatit značné částky.
Je to ale vždy oprávněně? Mohou být mezi takovými vozy kousky, které si až takový věhlas a zájem nezaslouží? Německý Auto Bild přichází rovnou se seznamem klasických aut, která jsou v současnosti z různých důvodů výrazně přeceňována. Vybral jich patnáct.
Prvním strojem v přehledu je Triumph TR2, britský roadster z 50. let. Podle Auto Bildu je to auto stísněné, se špatným topením a toporným podvozkem. Zatímco ve své době šlo o špičku, dnes prý potřebujete mroží knír a voskovanou bundu, aby vám Triumph TR2 připadal jako dobrý vůz.
Jako další na ráně je Opel GT, sportovně vyhlížející auto s technikou nudného Kadettu B a slabým čtyřválcovým motorem. Sportovní je prý jen na pohled, navíc velice snadno podléhá korozi.
Na seznam se dostal také Mercedes-Benz SL generace R107 ze 70. a 80. let, který neobstojí ani ve srovnání s předchůdcem (W113 "Pagoda" je podle Auto Bildu hezčí), ani s nástupcem (R129 "Žehlička" má zajímavější techniku). Roadster provedení R107 navíc prý ani nejezdí příliš dobře a je drahý.
Čtvrtým vozem je Volkswagen Bus T1 Samba, podle Němců sympatické auto a hrdina "práce a dovolené", který měl podíl na německém ekonomickém zázraku, ale podle současných měřítek jde také o vůz opravdu pomalý, nepohodlný a s mizernou řidičskou pozicí. Přitom stojí majlant. Jde prý jen o přeceňovaný derivát Brouka. T3 Atlantic údajně představuje mnohem lepší volbu.
Přehled pokračuje sedanem Lancia Thema 8.32, který je zajímavý tím, že ho pohání osmiválec Ferrari. I když spojení značek Lancia a Ferrari zní skvěle, výsledkem je motor, jehož servis je náročný a drahý, navíc chybí náhradní díly.
Auto Bild na seznam zařadil i Chevrolet Corvette první generace. C1 prý není sportovní auto, řízení je mizerné, brzdy nic nevydrží a ani podvozek nestojí za moc. Vette navíc nabízí stísněný interiér.
Přehled pokračuje BMW Z1. U tohoto roadsteru tvůrci seznamu vadí, že je žádané díky designu, nikoli díky unikátní konstrukci, sametovému řadovému šestiválci a technice obecně. Vzhled je prý nesmyslně přeceňován, zatímco to opravdu dobré a důležité zůstává podceňováno.
Další na řadě je Rolls-Royce Silver Shadow. Luxusní sedan sice potěší majestátním designem, ale luxus a pohodlí jsou na podobné úrovni jako u amerických sedanů značek Cadillac a Lincoln. Ty však navíc přidávají výkon a jednodušší servis.
Do přehledu se dostal také Fiat 500 F vyráběný v letech 1965 až 1973. Podle Auto Bildu jde sice o roztomilé vozítko, které ale současně nemůže splnit dnešní požadavky. Je příliš slabé a na dnešní dobu už příliš malé. Jako lepší volby autor nabízí Fiat 600 a Fiat 850.
Dále Iso Grifo 7 Litri: na pohled auto snů, ve skutečnosti vůz sice s velkým motorem, přesto ale pomalý, navíc má převodovku chováním připomínající užitkáč a podvozek, který odmítá zatáčet.
Ušetřen nebyl ani klasický Range Rover, za jehož oblibou je hlavně parádní industriální design. Jinak to prý ale není žádná sláva: SUV podléhá korozi, má příliš měkký podvozek, žalostně krátké zpřevodování, žíznivý osmiválec a průměrné zpracování.
Nechybí ani Porsche, Auto Bild vybral model 356 B1600, který je až moc podobný Volkswagenu. Kvůli slabému 1,6litrovému motoru (60 koní) jde spíš než o sporťák o "Brouka se speciální karoserií". Přesto jde o velice drahé auto.
Seznam pokračuje Renaultem 4, který údajně představuje víc "životní styl" než automobil. Chybí mu výkon, výbava a "kreativní duch". Autorovi připadají zajímavější Renault 6 (lepší auto), Renault 5 (chytřejší a hezčí) a Twingo (originálnější).
A blížíme se ke konci. Čtrnáctým vozem v přehledu je Volvo 240 GL, které sice nabízí prostor, bezpečnost a odolnost, ve skutečnosti však kromě "drnčících kontrolek bezpečnostních pásů" nenabízí nic originálního a zajímavého.
Posledním kouskem na seznamu patnácti výrazně přeceňovaných klasických automobilů je poněkud překvapivě Lamborghini Miura. Podle Auto Bildu Miura není vůz, ale spíš "umění pro umění" a strojovna, která cestující obtěžuje hlukem a teplem vycházejícím z vidlicového dvanáctiválce za sedadly. Proto existují majitelé a experti na Lamborghini, kteří v Miuře odmítají jezdit dlouhé vzdálenosti.