Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Němci vybírali 15 klasik, které potěší jednoduchostí, spolehlivostí nebo snadnou údržbou

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Mít doma klasické auto bývá spíše radost, v případě rozsáhlejšího servisu se však snadno může stát nákladnou a zdlouhavou starostí. Německý Auto Bild proto vybral 15 klasik, které potěší odolností, jednoduchou konstrukcí a chybět by neměla ani radost z jízdy.

Mnoho nadšených řidičů by si přálo mít doma veterána, nebo alespoň zajímavý youngtimer. Zodpovědnější z nás si však uvědomují, že tyto stroje obvykle potřebují pravidelnou údržbu, která nemusí být nejsnazší. Zajímavé stroje totiž často disponovaly pokrokovou a tedy často i náročně udržovatelnou technikou.

Němečtí kolegové z Auto Bild se nicméně rozhodli, že v záplavě investičně i jízdně zajímavých vozidel najdou 15 kousků, se kterými by si měli poradit i lidé bez velkého mechanického nadání. Nebo nadité peněženky.

Mezi vybranými vozy se objevují jak stroje, které provází legendy o snadných opravách na cestách pomocí kladiva a šroubováku, tak i stroje, které mají pověst robustně a kvalitně postavených držáků, které vás po cestách jednoduše nevypečou. Ve výběru jsou však i vozy, které byste možná nečekali. Pojďme se podívat na německý výběr:

Prvním vozem ve výběru Auto Bild je britský roadster MGB, dostupný také s uzavřenou karoserií GT, který Němci doporučují jako bezpečnou volbu pro kohokoliv, kdo hledá zábavu. Mělo by jít o solidní klasiku s lehkou a kvalitní karoserií. Nadšenci hledají především chromované verze, chybu ale neuděláte zřejmě s žádnou. Na trhu je navíc dost kusů s řízením na levé straně.

Čtrnáctá pozice připadla Peugeotu 404, který zejména při pohledu na zadní partie zaujme svými křidélky s integrovanými světly. Kupé, kabriolety a kombíky již patří k ceněným klasikám, sedanů je však stále dost a dají se tak sehnat i za rozumné ceny. Technika vozu je jednoduchá a robustní, díky dlouhé výrobě by navíc neměla být nouze ani o náhradní díly. Jízda s vozem by přitom stále měla být vcelku příjemná.

Ve výběru spolehlivých klasik samozřejmě nemůže chybět ani ikonický VW Beetle, konkrétně v tomto případě vybrali kolegové z Auto Bild verzi „Dickholmer“, vyráběnou mezi lety 1949 až 1964, která by měla být ztělesněním spolehlivosti a zpracování. S motory o výkonu 34 koní, nebo stahovací střechou, vůz nabízí zajímavé svezení, jeho údržba však není žádná raketová věda. Jen ji uživatel nesmí zanedbávat.

Jedenáctá příčka připadla Mazdě 626, konkrétně její druhé generaci, vyráběné od roku 1982. Vůz byl ve své době bestsellerem, za což vděčil své kvalitní konstrukci i bohaté výbavě. Na první pohled se přitom jedná o poměrně nenápadný vůz. Na trhu se stále dají najít i dostupné kousky, jak ovšem němečtí kolegové zdůrazňují, chce to vydržet u delšího hledání.

Beetle z britských ostrovů, jak bývá někdy Morris Minor také nazýván, skončil na desáté příčce pro svou jednoduchost, odolnost a výdrž. Ve srovnáním s beetlem měl přitom Minor nabízet zajímavější jízdní vlastnosti a také více karoserií, včetně kabrioletu, kombíku a vzácného pick-upu. Výroba probíhala mezi lety 1948 až 1971, stále se však dají sehnat dostupné kusy. Díky širokému portfoliu nabídky lze navíc najít kousek téměř pro každého. Novější kusy navíc dostaly silnější motor o objemu 1100 cm3, který díky výkonu 48 koní nabízel i slušnou zábavu.

Kdo ale touží po skutečně velké porci zábavy, navíc v moderním kabátu a s pověstnou spolehlivostí, tomu němečtí kolegové doporučují Hondu S2000. Stylový roadster je prý totiž jako Dr. Jekyll a Mr. Hyde: s lehkou nohou dokáže nabídnout naprosto pohodovou jízdu, jakmile se ale přišlápne plynový pedál, umí divy. Mezi sportovními vozy, spadajícími do kategorie youngtimerů, jde o jedno z nejzábavnější a prý také nejodolnějších aut. Samozřejmě při správné a dostatečné údržbě.

Zábavu za volantem ovšem slibuje i originální Fiat Panda. Tahle krabička na kolech sice nedisponuje oslnivým výkonem, je však lehká, což platí také pro její řízení a údržbu.  Pokud se navíc na Pandě něco pokazí, oprava bývá díky jednoduché konstrukci a modulárnímu systému poměrně jednoduchá. Ideální verzí je pak podle německých kolegů Panda s pohonem všech kol.

Od lehké a jednoduché Pandy ale zpátky k robustním vozům. Ve výběru se totiž objevila také Lada Žiguli, vycházející z Fiatu 124. Pro provoz v náročných podmínkách sovětského svazu však byla karoserie a konstrukce vozu náležitě vyztužena, zodolněna a zjednodušena, díky čemuž toho Žiguli vydrží opravdu hodně. Zajímavá je také image vozu. Zatímco na východě se jednalo o symbol postavení, na západě byla Lada vnímána spíše naopak. Přesto se může jednat o zajímavou klasiku.

Z východu ale zpátky na západ. Zajímavým tipem je totiž podle Auto Bild také VW Golf první generace ve verzi kabriolet. Němci přitom doporučují spíše vozy z pozdější produkce, které se po stránce antikorozní ochrany a technologií pomalu vyrovnávají Golfu druhé generace. Motory 1.8 s katalyzátorem by měly snadno vydržet okolo 200.000 kilometrů, zatímco modernější plátěná střecha se skleněným oknem nebyla standardem ani u dražších vozů.

Pátá příčka pak asi nikoho nepřekvapí: Toyota Land Cruiser. Nezdolný offroad a pracant nabízí díky tažné síle až 3,5 tuny obrovské praktické využití dodnes. S přehledem tedy utáhne přívěs s koňmi, lodí nebo jiným klasickým automobilem. Díky robustní a jednoduché technice přitom vydrží namáhání i při pouze minimální údržbě, což je také jeden z důvodů, proč je Land Cruiser tak populární i v zapadlých koutech světa. A právě proto tam byla také spousta starších Land Cruiserů exportována.

Od nezdolného offroadu ale zpátky mezi elegantnější vozy. Pátá příčka byla německými kolegy přiřazena modelu Opel Rekord C (4TL), který byl prý ve své době označován jako „ten spolehlivý“. Motor byl převzat ze staršího modelu Rekord B, model C však dostal modernější mechaniku, šasi a také zajímavější design, který připomínal americké vozy. Od zahájení výroby v roce 1971 bylo vyrobeno přes milion vozů a sedany jsou stále poměrně dostupné. Mnoho z nich sice poškodila koroze, mechanicky se však stále jedná o zajímavý a spolehlivý klasický vůz.

Kdo touží po nebi nad hlavou, jistě ocení další vůz ve výběru: BMW E30 Baur TC. Popularita trojkového BMW generace e30, ať už s šestiválcovými nebo čtyřválcovými motory, je dodnes obrovská. Po stránce konstrukce a antikorozní ochrany přitom druhá generace trojkového BMW předběhla svou dobu. Otevřené vozy Baur TC, které mají pevnou boční konstrukci a plátěný stahovací střed střechy (včetně zadního skla) se přitom stále dají koupit za relativně zajímavé ceny.

Další zajímavou volbou by měl být Saab 900S, který němečtí kolegové doporučují jako volbu pro lidi, kteří chtějí třeba procestovat svět. Ať už se rozhodnete pro model 99 nebo novější 900, vůz by měl nabídnout motor, šasi a řízení, které vás nikde nenechají. Další detaily se však mohou lišit v závislosti na modelu či výbavě.

Předposledním vozem na seznamu je nepřekvapivě Mercedes-Benz třídy S, konkrétně W126. Tahle auta prý byla stavěná tak, aby vyhovovala prakticky každému řidiči na každodenních cestách. Šestiválcové i osmiválcové motory nabízí skvělý kompromis mezi náklady a temperamentem, najít pěkný kousek za slušné peníze už ale bude krapet problém. Investice by se však měla projevit na nepřekonatelné spolehlivosti.

Na první místo pak výběr Auto Bild zvolil Porsche 944, které je podle německých kolegů lepším cestovním vozem, než modely s motorem umístěným vzadu. Model 944 s motorem vpředu a pohonem zadních kol nabízí skvělé rozložení hmotnosti a navíc je dostupnější ve všech karosářských verzích – tedy jako kupé, targa i kabriolet. Podobně jako v případě Mercedesu nicméně němečtí kolegové doporučují nešetřit při koupi. Servis a díly vozů Porsche patří k těm dražším a levné kousky na trhu obvykle potvrzují heslo: „Pokud to bylo levné, stane se to nákladným“.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
25. 4. 2022 12:12
Oprava Mercedes-Benz W126
Opravte si ty čtyřválcové motory u třídy S W126. Chybí vám tam druhá polovina motoru...