Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Netradiční Porsche 924 S v úpravě pro terénní soutěže čeká na nového majitele

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Porsche 924 S představuje posledního zástupce své modelové řady a na rozdíl od předchozích provedení 924 nemělo žádné závodní ambice, ale přesto lze narazit na exempláře, které se mohou pochlubit závodnickou minulostí.

Porsche 924 se na podzim roku 1975 představilo jako nový základní model své značky a přineslo koncepci transaxle s motorem vpředu a převodovkou vzadu u poháněné nápravy. Ve své původní podobě představovalo atraktivní a velmi dobře ovladatelný sportovní automobil. Díky tomu poměrně rychle zamířilo na závodní okruhy, i když nejprve díky aktivitám zákazníků značky Porsche.

Dvoulitrový řadový čtyřválec v přídi Porsche 924 však nedisponoval potřebným výkonem. Díky tomu se v roce 1979 představilo Porsche 924 Turbo, které svým označením dávalo jasně najevo, že jeho motor je přeplňován turbodmychadlem. Tento model se stal základem pro závodní Porsche 924 Carrera GTP a následně pro běžný provoz určený typ 924 Carrera GT, z nějž byly odvozeny verze GTS a GTR.

Porsche prakticky všechna závodní provedení modelové řady 924 směřovala na okruhy, ale výjimkou byly vozy 924 Carrera GTS, s nimiž se Walter Röhrl na počátku osmdesátých let dvacátého století účastnil německého i evropského šampionátu rallye. Přímou evolucí z modelu 924 vznikl v roce 1981 představený typ 944 s 2,5litrovým motorem, který se poměrně záhy vydal i na závodní tratě a opět především na okruhy.

Porsche ovšem řadu 924 neposlalo úplně k ledu a s jejím původním dvoulitrem ji mělo v nabídce až do poloviny osmdesátých let dvacátého století. V letech 1986 až 1988 pak v nabídce figuroval model 924 S, který spojoval původní štíhlou karoserii s 2,5litrový čtyřválcem o výkonu 110 kW (150 k) původem z modelu 944. Za necelé tři roky výroby vzniklo jen 16.669 kupé v provedení 924 S.

Dnes poměrně vzácný zástupce čtyřválcových vozů značky Porsche s koncepcí transaxle, který vlastně nikdy neměl závodnické ambice, se díky aktivitám jednoho ze svých majitelů v Portlandu v severoamerickém státě Oregon dočkal proměny ve speciál pro terénní soutěže typu Baja. Výsledkem přitom není odpudivá kreatura, ale naopak působivý vůz, který silně připomíná Porsche 911 připravovaná pro africké soutěže v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Porsche 924 S Baja Rally Car jak dnes ní celé jeho jméno se od sériového provedení odlišuje především změnami provedenými na zavěšení a odpružení kol, zajišťujícími, že si poradí s jízdou v terénu. Tomu odpovídají i použitá 15palcová kol a především jejich obutí v podobě pneumatik 215/75 BF Goodrich KO2. Pod příď a především pod motor zamířil nezbytný ochranný plech. Interiér si zachoval svůj sériový vzhled a možné závodní nasazení vozu naznačuje pouze přídavný panel se spínači na pravé straně středové konzole a snad i na středu palubní desky usazená navigace.

Dobrodružný vzhled malého kupé vedle zvýšené světlé výšky umocňuje světelná rampa na přídi a robustní nosič usazený na střeše. Za předním nárazníkem se ukrývá naviják Warn a pod kapotou původem z modelu 924 Turbo, z nějž je i maska s malými obdélníkovými vstupy vzduchu, se ukrývá atmosférický řadový čtyřválec o objemu 2,5 l s původním výkonem 110 kW (150 k). Motor spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou a samosvorným diferenciálem.

Porsche 924 S Baja Rally Car postavené na základech vozu z roku 1987 se svými dosavadním majitelem skutečně absolvovalo několik soutěží, z nichž ty poslední představují letošní Baja XL a Coastal Range Rewind. V současnosti je ovšem tento vůz na prodej prostřednictvím aukce na Bring a Trailer nabízeno k prodeji v oregonském Portlandu.

Zdroj: Bring a Trailer

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme