Netradiční světla: Znáte zelenou brzdovku nebo červené přední světlomety?
Pojďte se seznámit se čtyřmi netradičními typy světel na přídích vozů. Na běžných silnicích se s nimi běžně nepotkáte.
Moderní legislativa a homologační předpisy jsou nekompromisní a striktně nařizují, na jakých místech, jakou barvou a jakým světelným výkonem mohou nová auta svítit. I přesto se v automobilovém světě můžeme setkat s několika netradičními osvětleními, která už jsou minulostí, používají se při specifických aktivitách nebo se do silničního provozu možná teprve dostanou.
Vybrali jsme pro vás čtyři typy netradičních světel, z nichž všechna se nacházejí na předních částech vozů, o nichž jste možná nevěděli. Znáte zelenou brzdovku, přední brzdovku driftovacích aut nebo červené a žluté přední světlomety?
Zelené přední brzdové světlo
S netradičním řešením s předním brzdovým světlem setkáváme hlavně u našich slovenských sousedů, kde s ním experimentuje Slovenská iniciativa PBS (Predné Brzdové Svetlo). I když se to zdá jako zvláštní nápad, v každodenním městském provozu může přispět k výrazně vyšší bezpečnosti. Nejvhodnější modelovou situací je blížící se vůz k přechodu pro chodce, který tak může komunikovat s osobou čekající na příležitost, aby mohla přejít.
Na Slovensku se po dobu jednoho roku od září 2022 do října 2023 pohybovalo po silnicích 3072 testovacích vozidel se zeleným předním brzdovým světlem, jež dávala okolnímu světu najevo, že konkrétní vozidlo brzdí nebo úplně zastavuje. Celkem najely přes 38 milionů kilometrů. Inovativní přední brzdové světlo navíc může pomoci i v situacích, kdy zpomalující se vozy v průběžném pruhu mohou dát najevo připojujícím se řidičům, že zpomalují a dávají jim prostor. A právě zelená barva funguje stejně jako signál „Volno“ na semaforu – říká vám, že můžete jít nebo jet.
Červené přední brzdové světlo driftovacích speciálů
S předním brzdovým světlem se přitom můžeme setkat i ve vrcholném motorsportu. Ve světových šampionátech se na některých driftovacích speciálech objevují červená přední brzdová světla, která mají jediný důvod. Zkušená porota, hodnotící umění jednotlivých drifterů, díky nim lépe posuzuje jejich řidičskou techniku a pozná, kdy a jak řidič při ovládání smyku pracuje s brzdou. Většinou totiž soutěžící vozy vidí hlavně zepředu.
Červené světlomety historických alf romeo
S červenou barvou předních světlometů se automobilový průmysl setkal už ve třicátých letech, když se objevila na historických závodních alfách romeo. Na klasických předních světlech byly nasazeny průhledné červené kryty, které měly dvojí funkci – sloužily k ochraně světlometů před kameny a zároveň údajně méně unavovaly oči řidiče při dlouhé jízdě tmou. Jedna z legend navíc říká, že tým Alfy Romeo jednoduše poznal, že se blíží jeho vůz.
Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans |
Žluté světlomety francouzských aut
Nejslavnější odlišnou barvou světel je žlutá na historických francouzských autech i zahraničních autech pro francouzský trh. Jedním z hlavních důvodů pro jeho použití bylo vyjádření francouzské ústřední komise pro automobily. Vycházela z experimentů provedených francouzskou akademií věd, díky nimž se zjistilo, že žluté světlo oslňuje protijedoucí řidiče mnohem méně než rozšířenější bílé.
Jedna z teorií navíc říká, že vládní nařízení pro používání žlutých světel na osobních autech mělo i vojenské důvody. Vozidla se žlutými světly se totiž daly jednoduše identifikovat jako civilní a současně ne nepřátelská. Ve skutečnosti je však tato teorie mylná, protože žlutá světla se začala používat ještě před vypuknutím druhé světové války. Na francouzských autech se objevovala v letech 1937 až 1993.