46 let od hrozivé nehody Nikiho Laudy. Přežil i díky jednomu Porsche 911
Niki Lauda byl legendární rakouský závodník, jehož jméno znají i lidé, kteří se o motorsport příliš nezajímají. Možná je to kvůli hrozivé nehodě, kterou Lauda přežil v roce 1976.
Tehdy v roce 1976 při Velké ceně Německa na Nürburgringu jeho formule v místě Bergwerk narazila do plotu a když se vozidlo nárazem vracelo zpět na dráhu, trefil jej monopost Bretta Lungera, následkem čehož Laudovo Ferrari začalo hořet.
Přestože při havárii na Severní smyčce Lauda málem zemřel, utrpěl těžké popáleniny, ještě tutéž sezonu se vrátil do monopostu. Až do konce života však bojoval s problémy plic, které byly při této havárii těžce poškozeny - především vlivem kouře a toxických spalin.
Tenhle příběh zná asi každý, kdo o Laudovi slyšel. Už méně se ale ví, že rakouský mistr nehodu přežil i díky jednomu bývalému závodnímu jezdci a také speciálně upravenému Porsche 911.
Tím jezdcem byl Herbert Linge, který například v roce 1960 vyhrál Korsickou rallye za volantem Porsche SC 90. Právě s německou automobilkou Linge spojil svou kariéru - nejen tu závodní, k níž se vlastně dostal trochu náhodou. Pro Ferdinanda Porscheho začal pracovat v roce 1943, tehdy ještě v rakouském Gmündu. Nejprve jako mechanik, ale když při testovacích jízdách ukázal, že má jistý řidičský talent, dostal se na pozici továrního závodního jezdce. A samozřejmě díky tomu najezdil spoustu kilometrů také na Nürburgringu.
I proto věděl, že slavný německý okruh opravdu není bezpečný. A snažil se najít způsob, jak jezdcům v případě nehody pomoci. Hlavním problémem Ringu je jeho extrémní délka a lokalita. Nordschleife je dlouhý okruh v lese, který postrádá takové ty servisní cesty, po nichž se rychle dostanete z jednoho místa trati na jiné, kde je třeba nějaký problém. Takže když došlo k nehodě na Nordschleife, trvalo dlouho, než se k ní dostali hasiči a zdravotníci.
Linge proto v roce 1972 založil ONS-Staffel, jakýsi tým první pomoci, a přišel s myšlenkou rychlého pohotovostního vozu. Prvním takovým bylo Porsche 914. Sporťák s motorem uprostřed měl v zadním zavazadlovém prostoru hasicí sadu, dostal ale třeba i vybavení potřebné pro vyproštění pilota z vozu. Později se tenhle systém rozvinul na dva stupně: takzvaný R-Wagen měl být na místě nehody jako první s nejnutnějším vybavením pro první pomoc, S-Wagen byl větším vozem, který uvezl více nákladu, aby zajistil důkladnější péči. Tato auta byla rozmístěna různě po okruhu a bylo jich víc.
A protože R-Wagen musel být rychlý, není divu, že se sáhlo také po Porsche 911. Tato pohotovostní auta řídili zkušení jezdci, často bývalí závodníci, s hasičským výcvikem a na místě spolujezdce seděli lékaři.
Linge skvěle využil klasické koncepce 911, takže hasicí vybavení umístil do předního zavazadlového prostoru. Jak to fungovalo, je vidět na záběrech i fotkách z Laudovy nehody.
Nebýt poměrně jednoduchého nápadu bývalého továrního jezdce Porsche, možná by se Lauda roku 2019 nedožil.