Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan představuje kompaktní tříválec s 298 kW, použije ho v Le Mans

David Bureš
Diskuze (8)
Nově vyvinutý motor je velice lehký a kompaktní. Ve speciálu pro závod v Le Mans bude spolupracovat s elektromotorem.

Nissan nasadí v letošním ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans netradiční speciál nazvaný ZEOD RC, který se inspiroval koncepcí dřívějšího speciálu DeltaWing. O pohon tohoto vozu se postará přeplňovaný tříválec 1.5 DIG-T R a elektromotor.

S ohledem na závodní použití je výkon spalovacího motoru pěkně vysoký. Jednotka produkuje 298 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 380 N.m při 7500 min-1. O přenos točivého momentu na kola se postará pětistupňová převodovka.

Motor je velice kompaktní a lehký. S výškou 500 mm, délkou 400 a šířkou 200 mm by klidně mohl cestovat na palubě letadla jako příruční zavazadlo. To je nenápadný odkaz na někdejší propagaci tříválce 1.0 EcoBoost od konkurenčního Fordu, který se představitelé americké automobilky snažili převést na palubě letadla.

Jednotka 1.5 DIG-T R váží 40 kilogramů. Na palubu letadla tak sice kvůli váhovým limitům prakticky nesmí, stále je to ale slušná hodnota.

Poměr výkonu motoru a jeho váhy činí 10 koní na kilogram, což je působivé číslo. Nissan tvrdí, že je to lepší poměr než u nejnovějších agregátů Formule 1. S ohledem na motor Renault Energy F1-2014 aliančního partnera Nissanu se zdá, že japonský výrobce ví, o čem mluví. Šestiválec pro F1 má asi 600 koní (760 koní při započítání výkonu dodávaného systémem KERS), jeho hmotnost zveřejněna nebyla.

Automobilka tvrdí, že při vývoji se dbalo na to, aby motor byl co nejmenší a co nejúčinnější. Blíže však nepopisuje, jak toho dosáhla. Problém s třením každopádně Nissan řešil s olejářskou firmou Total.

Nissan ZEOD RC bude hybridem. Většinu závodu bude automobil poháněn spalovacím agregátem, Nissan ale plánuje, že jedno kolo každého, asi hodinového stintu pojede vůz čistě na elektřinu. Více při současné úrovni techniky a zachování konkurenceschopnosti není možné.

Závodní speciál před červnovým čtyřiadvacetihodinovým závodem v Le Mans čeká náročné čtyřměsíční testování. V příštím roce pak Nissan chce ZEOD RC nasadit v třídě LMP1 vytrvalostního šampionátu FIA World Endurance Championship.

David Bureš
Diskuze (8)
29. 1. 2014 09:55
OMG
Uchylna zvracenost, Lemans a 1.5 trivalce? Konec sveta vazne uz. Snad se jim to v garazi roztrhne a pozabiji to co nejvic tech kktu! :no:
Avatar - R32
29. 1. 2014 08:10
Re: wow
Tak ja by som si to určite nekúpil... radšej nejaký poriadny V8 s obdobným výkonom, krásnym zvukom. :-)
Avatar - Uživatel_5340709
28. 1. 2014 21:32
Re: wow
Do pr...e? >:D
Avatar - pelikoš
28. 1. 2014 16:07
wow
to je mazec.tak ho pošlete do prodeje :yes:
Avatar - pelikoš
28. 1. 2014 16:07
Re: To jsme rádi, že mají mikromotor
co není,může být.určitě ale přijde nástupce almery.nissan x-trail se dostal do usa jen s jiným jménem,klidně může nastat stejný postup se sedanem z usa. ;-)