Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První jízdní dojmy

Diskuze (82)
Bestseller mezi SUV a crossovery přichází s novou generací. Má na co navazovat, ale dokáže vypálit konkurenci rybník stejným způsobem, jako její předchůdce?

První Qashqai byl velmi odvážný, ale neméně úspěšný projekt. Při uvedení v roce 2007 tento crossover nahradil konvenční hatchback Almera a automobilka počítala s ročními prodeji 100 tisíc kusů. Nakonec ale první Qashqai dosáhl výrazně lepších výsledků, ročně se prodalo okolo 300 tisíc jednotek a celkový počet vyrobených vozů překročil dva miliony. Zejména po faceliftu v roce 2010 zájem výrazně vzrostl, navzdory ostřejší konkurenci Nissan dokázal jen v Evropě ročně prodávat čtvrt milionu Qashqaiů.

Původní model měl přes nepopiratelné úspěchy také své chyby. K nim můžeme započítat zejména zastaralý interiér s až příliš jednoduchým designem a z určitého pohledu též nabídku motoru, kdy atmosférické agregáty 1,6 l/86 kW a 2,0 l/104 kW mohly jen stěží zaujmout po boku konkurence s benzinovými turbomotory.

Novinka tyto handicapy odstraňuje. Druhá generace vsadila na ještě výraznější design exteriéru, ke kterému přidala podstatně hodnotnější a modernější interiér. Ze stávající motorové palety zůstává jen dieselový motor 1.6 dCi/96 kW. Naftový dvoulitr vypadl, dieselový základ 1.5 dCi/81 kW prošel modernizací a polepšil si o 20 N.m, a benzinové agregáty zastupuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 DIG-T/85 kW od Renaultu. V létě se pak přidá ještě 1.6 DIG-T o výkonu 130 kW, nová generace motoru známého z Juku. Manuální převodovky jsou vždy šestistupňové, 96kW turbodiesel lze zvolit též s pohonem 4x4 a nebo jako 4x2 se samočinnou převodovkou Xtronic. Výhledově bychom se mohli dočkat i převodovky Xtronic pro benzinový motor, s větším zstoupením pohonu všech kol se naopak vzhledem k malému zájmu o 4x4 nepočítá.

Mimochodem, s novou generací končí prodloužená sedmimístná verze Qashqai+2. Její roli v portfoliu Nissanu převezme nová generace většího modelu X-Trail.

Komfortní spojení: 1.6 dCi a Xtronic

Se zatím jedinou benzinovou verzí 1.2 DIG-T jsme vás seznámili již v předstihu, proto jsme na mezinárodní prezentaci vyzkoušeli naftové motory. Vrcholem nabídky je 1.6 dCi, který existuje ve třech verzích – vedle základní předokolky se za shodný padesátitisícový příplatek nabízí provedení 4x4 nebo samočinná převodovka. V případě tohoto motoru jsme vyzkoušeli posledně jmenovanou možnost.

Motor 1.6 dCi je dobře známý z kompaktních Renaultů, ale také z předchozí generace Qashqaie, ve které se objevil již před dvěma lety. Downsizovaný agregát obecně vyniká nízkou spotřebou a dynamickými parametry na úrovni dieselových dvoulitrů (však má 96 kW a 320 N.m), daní za to je turbodíra v otáčkách do 2000 min-1.

Nová generace převodovky Xtronic vnímání těchto vlastností lehce pozměňuje. Jedná se o bezestupňovou skříň (CVT), její naladění ovšem zcela odpovídá evropskému vkusu. Kromě klidné jízdy nízkými rychlostmi převodovka vždy hladce přechází mezi sedmi přednastavenými virtuálními převody, a tak je v praxi téměř k nerozeznání od měničového automatu. Odpadá proto otravná akcelerace s vytočeným motorem, zároveň je ale Xtronic schopen už z podstaty efektivně korigovat otáčky motoru. Mimochodem, díky vynikajícímu vnitřnímu odhlučnění turbodiesel v Qashqai pracuje velmi tiše.

Elektronika převodovky je výborně sladěná s motorem. Do mrtvého pásma v nízkých otáčkách se agregát dostane jedině při manuální volbě převodů řidičem, automatické řazení motor vždy udrží v optimálním režimu. Spotřeba je také vynikající, v mixu městského, mimoměstského a dálničního provozu se ustálila na šesti litrech. Jediným znatelným nedostatkem je nevýrazná pružnost při „okreskových“ rychlostech. V případě kompaktního crossoveru s automatem to ale ničemu v zásadě nevadí, u takového auta se hledí hlavně na komfort.

Všestranný a příjemný: Nový 1.5 dCi s 81 kW

Známý motor v nové, v pořadí již šesté, generaci posílil z 240 na 260 N.m, přičemž kombinovaná spotřeba klesla z 5,5 na 3,8 l/100 km – mimo jiné díky použití systému Start/Stop. Patnáctistovka působí v novém Qashqai živě a je kultivovaná, bez zaznamenatelných prodlev turbodmychadla. Díky tomu je příjemným společníkem na cestách, pro nový Nissan se jeví jako ideální kombinace pořizovací ceny, dynamiky a spotřeby. Na mimoměstském okruhu bez problémů dosáhla průměrné spotřeby 3,8 l na 100 km, výrobce přitom pro tento režim dle normy uvádí hodnotu jen o dva decilitry nižší. Svoji roli v tom jistě hraje i vylepšená aerodynamika (součinitel odporu 0,32 a aktivní klapky v masce chladiče) a nízká hmotnost, takto motorizovaný Qashqai váží jen 1315 kg.

Podvozek: Jednodušší konstrukce ničemu nevadí

Qashqai stojí na nové modulární platformě CMF, kterou v budoucnu využije celá řada Nissanů a Renaultů. Nová konstrukce je lehčí a minimálně v jednom ohledu jednodušší: Qashqai mimo variantu 4x4 vyměnil zadní víceprvkovou nápravu za vlečenou. Z hlediska jízdy to ale nepřináší žádné nevýhody, naopak crossover od Nissanu překvapil komfortem tlumení, a to i v nejvyšší výbavě Tekna, která jezdí standardně na pneumatikách 225/45 R 19! Do kabiny se od podvozku nepřenáší akustické ruchy a případné otřesy na nerovnostech jsou díky práci kvalitních dvoupístkových tlumičů potlačeny na minimum. Toto řešení se zatím objevilo jen v Infiniti M.

Ovladatelnost je také příkladná, naladění podvozku skvěle koresponduje s univerzálním charakterem auta. V zatáčkách pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol předchází nedotáčivosti. Na terénních vlnách zase pomůže systém Active Ride Control, v tomto případě přibrzďování kol vyrovnává podélné kmity karoserie.

Interiér: Moderní a útulný

Kabina působí hodnotným dojmem. Moderní design přebírá jen minimum prvků z předchůdce a sází na kvalitnější materiály i hodnotnější tvary. Qashqai potěší dobrým výhledem, přitom vůz nepůsobí nijak subtilně, naopak subjektivně je mohutnější, než jaká je realita.

Hospodaření s vnitřním prostorem se značně zlepšilo, navzdory karoserii o 15 mm nižší je nad hlavou o 10 mm více místa. Přibylo také prostoru pro kolena zadních pasažérů, navíc se na předních i zadních sedadlech sedí velmi pohodlně. Celkově pozitivní dojmy ruší jen několik zbytečných detailů – například automatickým dojezdem je vybaveno pouze elektrické stahování okna u řidiče. Lehce rušivé je také různobarevné podsvícení (přístroje bíle, tlačítka červeně, multimediální systém světle modře) a modul stropních světel převzatý ze starších Renaultů. Naopak pochvalu zaslouží efektní paket čalounění sedadel světlou Alcantarou a stropu černou tkaninou, které se pro nejvyšší výbavu Tekna nabízí za 15.000 Kč.

V prodeji od února, ceny od 444.900 Kč

U dealerů budou vozy k dispozici od 1. února. Na výběr je pět druhů pohonu, které lze libovolně kombinovat s trojicí výbav. Základní Visia obsahuje například klimatizaci, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování všech oken nebo rádio s USB a Bluetooth. Acenta přidává mlhovky, litá kola, dvouzónovou klimatizaci a další. Nejvyšší Tecna má dále balíček bezpečnostních asistentů (jinak +14.000 Kč), navigační systém Nissan Connect 2 (jinak +30.000 Kč), inteligentní parkovací asistent, Bi-LED světlomety, 19palcová kola, střešní ližiny, panoramatické střešní okno. Za 15.000 navíc je k dispozici kožené čalounění nebo čalounění Alcantarou, za 6.800 Kč se nabízí vyhřívané čelní sklo.

Nissan Qashqai - technická data a ceny na českém trhu
Motor 1.2 DIG-T 1.2 DIG-T 1.5 dCi 1.6 dCi 1.6 dCi Xtronic 1.6 dCi 4x4-i
Převodovka 6M 6M 6M 6M CVT 6M 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1197 1598 1461 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/4500 120/- 81/4000 96/4000 96/4000 96/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 190/2000 240/- 260/1750-2500 320/1750 320/1750 320/1750
Max. rychlost [km/h] 183 - 180 190 182 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,3 - 12,4 10,5 10,7 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 5,6 3,8 4,4 4,6 4,9
Cena Visia [Kč] 444.900,- - 517.400,- 539.900,- 589.900,- 589.900,-
Cena Acenta [Kč] 482.900,- - 555.400,- 577.900,- 627.900,- 627.900,-
Cena Tekna [Kč] 570.900,- - 643.400,- 665.900,- 715.900,- 715.900,-
Diskuze (82)
24. 1. 2014 07:44
Re: Design
Mazda má lepší motory - a hlavně pohon 4x4 lze pořídit i v benzínu, což u QQ nelze a protože to nelze ani u QQII, tak já jsem o QQ ztratil zájem, i když je velice hezký.
Já mám velmi špatnou zkušenost s naftovým motorem Nissan - a motory od Renaultu na tom se svou pověstí nejsou o nic lépe.
24. 1. 2014 07:26
Re: Hmm.. to jsem tady fakt jedinej, kdo považoval jednoduch
Nejseš jedinej - já jsem druhej. A vím i o dalších. Zrovna Nissan nedisponuje příliš kvalitními motory a skutečnost, že pohon 4x4 je k mání pouze a jedině v naftě, je rovněž limitujícím faktorem pro ty, co naftu nechtějí a přitom preferují 4x4.
U xTrailu se mi už po 40 tisíc najetých km přetrhl rozvodový řetěz, což mělo za následek výměnu celého motoru. V 85 tisících odešlo poprvé turbo. Druhé turbo vydrželo jen 45 tisíc km a odporoučelo se také. Jednalo se samozřejmě o velmi nákladné opravy.
S tou novou motorizací to příliš nevylepšili. Motor 1,2 pro auto o hmotnosti 1,5 tuny je docela slabej - turbo neturbo. Navíc je to motor od Renaultu, takže bych také příliš nesázel na jeho spolehlivost a dlouhou životnost.
XTrail jsem raději prodal. Qq se mi vzhledově líbí, jenomže po mých draze zaplacených zkušenostech to už bude jiná značka - a pokud možno jednoduchý a spolehlivý motor (tedy zřejmě i bez turba).
Uvidíme s čím vyrukuje Mazda CX3
Avatar - Shr3k
20. 1. 2014 16:54
Re: Design
Nojo, ale na rozměru, na kterém jezdí např. neSUV Mazda6. Píšu o dvě čísla (ne o dva palce) menší kola = 225/45 R19 (QQ, Mazda 6 např.) ... 225/50 R19 ... 225/55 R19 (CX-5)

Capisce? ;-)
Avatar - Belo13
20. 1. 2014 08:27
Re: Hmm.. to jsem tady fakt jedinej, kdo považoval jednoduch
nie si jediny..myslim si to iste:-)
Avatar - Jaros71
19. 1. 2014 21:45
Re: QQ II se povedl
Tu díru na lyže tam také postrádám!
Ale je u většího brášky nového Nissanu X-Trail..! :yes:
U SUV by to měla být samozřejmost..
Nebo dělené sedadla 35-30-35 jako má Mazda CX5 ..to je paráda!