Nižší střední třída v Evropě: Prodej za rok 2007
V kategorii vozů nižší střední třídy se loni v Evropě prodalo 4,135 milionu automobilů, což znamená že se trh zmenšil o 96 tisíc vozů, tj. o 2,3 %. Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko.
Ti nejžádanější
Nejprodávanější svatá trojice je momentálně vzácně vyrovnaná. Golf loni dostal cenný přírůstek v podobě nového kombi Variant, který pomohl modelu před samotným koncem modelového cyklu vylepšit výsledek z roku 2006 a předstihnout loni první Focus a druhou Astru. Oba tyto modely v roce 2007 těžily z pozic dobytých v předchozích obdobích, Focus čekal na inovované provedení, ale značka dokáže zákazníkům nabídnout natolik atraktivní cenu, že i výběhový model zákazníci chtějí. Všech tří modelů ze stupňů vítězů se loni prodalo přes 400 tisíc, rozdíl mezi prvním a třetím je jen relativně malý - 25 tisíc vozů.
Stálicemi na poli nižší střední třídy jsou i modely z Francie: Renault Megane a Peugeot 307. Oba čeká generační výměna, což je vidět i z meziročních poklesů. Peugeot již během roku 2007 vyměnil pětidveřový model (prodáno přes 44 tisíc vozů), další verze příjdou na trh letos.
Nepřehlédněte |
Střední třída v Evropě: Prodej za rok 2007 |
Čtvrtý rok bez faceliftu má za sebou Octavia, která má cenný pětiprocentní podíl v evropské nižší střední třídě. Loni se prodalo 210 tisíc vozů, o 3 % méně než v roce 2006. Druhá liga, kterou v Evropě představuje Dacia Logan, se chytla. Nadšení z prvních měsíců po uvedení na trh už opadlo, ale na obchodních výsledcích vozu, který má pořizovací cenu poloviční než většina srovnatelně výkonných konkurentů, to není znát. Rumunský automobil není jen autem pro rozvojové země, jak ukazují celoevropské statistiky.
Mezi deset nejlepších se dostaly také dva prémiové kousky - Audi A3 a BMW řady 1. Mercedes třídy A skončil těsně za hranicí desítky, na velmi pěkném 11.místě. Odbyt podpoří letos Mercedes-Benz faceliftem.
Kde jsou Japonci?
Jiná mentalita, dlouhá záruka, svázané ceníky, horší dostupnost individualizovaných modelů, vysoká kvalita - to jsou automobily z Japonska. V celoevropském měřítku jsou ti nejlepší až ve druhé desítce. Může za to revoluční nástupce Corolly - Auris - kterému sekunduje tříprostorová Corolla. Rozdělení prodeje obou modelů na dva řádky vytlačilo Japonce z TOP10. Téměř stejný počet prodaných vozů jako Auris (12.místo, 135 tisíc ks) má na kontě Honda se svým Civikem (13. místo, 135 tisíc ks), Mazda3 skončila na 19.místě (se 69 tisíci ks).
První celý rok na trh má za sebou Kia Cee'd. Revoluční model pomohl korejské automobilce razantně zvýšit její podíl na trhu, který je považován za předem rozdělený. Nové karosářské verze a snazší dostupnost možná výsledek roku 2008 dále vylepší.
Mezi modely, které se do světových statistik zapíší jako historicky neúspěšné, bude patřit SEAT Toledo aktuální generace. Jeho odbyt v roce 2007 dramaticky meziročně klesl a brzy se možná stane raritou.
Nižší střední třída - prodej v Evropě | ||||||
- | Model | 2007 | 2006 | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen Golf | 445755 | 424656 | 21099 | 5,0% | 10,6% |
2. | Ford Focus | 430792 | 461321 | -30529 | -6,6% | 10,3% |
3. | Opel Astra | 420287 | 452693 | -32406 | -7,2% | 10,0% |
4. | Renault Megane | 268246 | 298919 | -30673 | -10,3% | 6,4% |
5. | Peugeot 307 | 225600 | 313874 | -88274 | -28,1% | 5,4% |
6. | Škoda Octavia | 210589 | 217365 | -6776 | -3,1% | 5,0% |
7. | Audi A3 | 202724 | 205445 | -2721 | -1,3% | 4,8% |
8. | Dacia Logan | 174916 | 144327 | 30589 | 21,2% | 4,2% |
9. | Citroen C4 | 171989 | 190713 | -18724 | -9,8% | 4,1% |
10. | BMW 1 | 143709 | 132954 | 10755 | 8,1% | 3,4% |
11. | Mercedes-Benz A | 136573 | 148292 | -11719 | -7,9% | 3,3% |
12. | Toyota Auris | 134975 | 183 | 134792 | - | 3,2% |
13. | Honda Civic | 134944 | 107535 | 27409 | 25,5% | 3,2% |
14. | Seat Leon | 115936 | 121780 | -5844 | -4,8% | 2,8% |
15. | Volkswagen Golf Plus | 103022 | 129544 | -26522 | -20,5% | 2,5% |
16. | Fiat Bravo | 80962 | - | - | - | 1,9% |
17. | Toyota Corolla | 80847 | 185133 | -104286 | -56,3% | 1,9% |
18. | Seat Altea+Altea XL | 75071 | 54388 | 20683 | 38,0% | 1,8% |
19. | Mazda3 | 69455 | 76854 | -7399 | -9,6% | 1,7% |
20. | Kia Cee'd | 69126 | 414 | 68712 | - | 1,6% |
21. | Volvo V50 | 55936 | 66951 | -11015 | -16,5% | 1,3% |
22. | Alfa Romeo 147 | 55863 | 61784 | -5921 | -9,6% | 1,3% |
23. | Volkswagen Jetta | 51833 | 57030 | -5197 | -9,1% | 1,2% |
24. | Suzuki SX4 | 48900 | 22240 | 26660 | 119,9% | 1,2% |
25. | Peugeot 308 | 44270 | - | - | - | 1,1% |
26. | Volvo C30 | 36564 | 1573 | 34991 | 2224,5% | 0,9% |
27. | Volvo S40 | 25809 | 31921 | -6112 | -19,1% | 0,6% |
28. | Hyundai i30 | 23622 | - | - | - | 0,6% |
29. | Opel Astra Classic | 23023 | 22468 | 555 | 2,5% | 0,5% |
30. | Chevrolet Lacetti | 19152 | 21153 | -2001 | -9,5% | 0,5% |
31. | Fiat Stilo | 18360 | 51144 | -32784 | -64,1% | 0,4% |
32. | Dodge Caliber | 17065 | 10790 | 6275 | 58,2% | 0,4% |
33. | Volkswagen New Beetle | 16630 | 20412 | -3782 | -18,5% | 0,4% |
34. | Subaru Impreza | 14731 | 12732 | 1999 | 15,7% | 0,4% |
35. | Mitsubishi Lancer | 11781 | 16042 | -4261 | -26,6% | 0,3% |
36. | Nissan Almera | 7747 | 30874 | -23127 | -74,9% | 0,2% |
37. | Kia Cerato | 7629 | 23512 | -15883 | -67,6% | 0,2% |
38. | Seat Toledo | 6805 | 12367 | -5562 | -45,0% | 0,2% |
39. | Daihatsu Materia | 5325 | 484 | 4841 | 1000,2% | 0,1% |
40. | Nissan Tiida | 4286 | - | - | - | 0,1% |
41. | Hyundai Elantra | 1024 | 5682 | -4658 | -82,0% | 0,0% |
- | Celkem nižší střední třída v Evropě | 4191873 | 4135549 | -96816 | -2,3% | 100,0% |