Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nižší střední třída v Evropě: Prodej za rok 2007

Ondřej Láník
Diskuze (223)
Klíčovou kategorií automobilů v různorodém mixu zemí Evropy pořád ještě zůstává nižší střední třída. V minulém roce se v této kategorii prodalo přes 4,1 milionu automobilů. Nejžádanější trojice tvoří úzkou skupinu tradičních rivalů - Golf, Focus a Astra.

V kategorii vozů nižší střední třídy se loni v Evropě prodalo 4,135 milionu automobilů, což znamená že se trh zmenšil o 96 tisíc vozů, tj. o 2,3 %. Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko.

Ti nejžádanější

Nejprodávanější svatá trojice je momentálně vzácně vyrovnaná. Golf loni dostal cenný přírůstek v podobě nového kombi Variant, který pomohl modelu před samotným koncem modelového cyklu vylepšit výsledek z roku 2006 a předstihnout loni první Focus a druhou Astru. Oba tyto modely v roce 2007 těžily z pozic dobytých v předchozích obdobích, Focus čekal na inovované provedení, ale značka dokáže zákazníkům nabídnout natolik atraktivní cenu, že i výběhový model zákazníci chtějí. Všech tří modelů ze stupňů vítězů se loni prodalo přes 400 tisíc, rozdíl mezi prvním a třetím je jen relativně malý - 25 tisíc vozů.

Stálicemi na poli nižší střední třídy jsou i modely z Francie: Renault Megane a Peugeot 307. Oba čeká generační výměna, což je vidět i z meziročních poklesů. Peugeot již během roku 2007 vyměnil pětidveřový model (prodáno přes 44 tisíc vozů), další verze příjdou na trh letos.

Nepřehlédněte
Střední třída v Evropě: Prodej za rok 2007

Čtvrtý rok bez faceliftu má za sebou Octavia, která má cenný pětiprocentní podíl v evropské nižší střední třídě. Loni se prodalo 210 tisíc vozů, o 3 % méně než v roce 2006. Druhá liga, kterou v Evropě představuje Dacia Logan, se chytla. Nadšení z prvních měsíců po uvedení na trh už opadlo, ale na obchodních výsledcích vozu, který má pořizovací cenu poloviční než většina srovnatelně výkonných konkurentů, to není znát. Rumunský automobil není jen autem pro rozvojové země, jak ukazují celoevropské statistiky.

Mezi deset nejlepších se dostaly také dva prémiové kousky - Audi A3 a BMW řady 1. Mercedes třídy A skončil těsně za hranicí desítky, na velmi pěkném 11.místě. Odbyt podpoří letos Mercedes-Benz faceliftem.

Kde jsou Japonci?

Jiná mentalita, dlouhá záruka, svázané ceníky, horší dostupnost individualizovaných modelů, vysoká kvalita - to jsou automobily z Japonska. V celoevropském měřítku jsou ti nejlepší až ve druhé desítce. Může za to revoluční nástupce Corolly - Auris - kterému sekunduje tříprostorová Corolla. Rozdělení prodeje obou modelů na dva řádky vytlačilo Japonce z TOP10. Téměř stejný počet prodaných vozů jako Auris (12.místo, 135 tisíc ks) má na kontě Honda se svým Civikem (13. místo, 135 tisíc ks), Mazda3 skončila na 19.místě (se 69 tisíci ks).

První celý rok na trh má za sebou Kia Cee'd. Revoluční model pomohl korejské automobilce razantně zvýšit její podíl na trhu, který je považován za předem rozdělený. Nové karosářské verze a snazší dostupnost možná výsledek roku 2008 dále vylepší.

Mezi modely, které se do světových statistik zapíší jako historicky neúspěšné, bude patřit SEAT Toledo aktuální generace. Jeho odbyt v roce 2007 dramaticky meziročně klesl a brzy se možná stane raritou.

Nižší střední třída - prodej v Evropě
-Model20072006Rozdíl [ks]Rozdíl [%]Podíl na trhu [%]
1.Volkswagen Golf445755424656210995,0%10,6%
2.Ford Focus430792461321-30529-6,6%10,3%
3.Opel Astra420287452693-32406-7,2%10,0%
4.Renault Megane268246298919-30673-10,3%6,4%
5.Peugeot 307225600313874-88274-28,1%5,4%
6.Škoda Octavia210589217365-6776-3,1%5,0%
7.Audi A3202724205445-2721-1,3%4,8%
8.Dacia Logan1749161443273058921,2%4,2%
9.Citroen C4171989190713-18724-9,8%4,1%
10.BMW 1143709132954107558,1%3,4%
11.Mercedes-Benz A136573148292-11719-7,9%3,3%
12.Toyota Auris134975183134792-3,2%
13.Honda Civic1349441075352740925,5%3,2%
14.Seat Leon115936121780-5844-4,8%2,8%
15.Volkswagen Golf Plus103022129544-26522-20,5%2,5%
16.Fiat Bravo80962---1,9%
17.Toyota Corolla80847185133-104286-56,3%1,9%
18.Seat Altea+Altea XL75071543882068338,0%1,8%
19.Mazda36945576854-7399-9,6%1,7%
20.Kia Cee'd6912641468712-1,6%
21.Volvo V505593666951-11015-16,5%1,3%
22.Alfa Romeo 1475586361784-5921-9,6%1,3%
23.Volkswagen Jetta5183357030-5197-9,1%1,2%
24.Suzuki SX4489002224026660119,9%1,2%
25.Peugeot 30844270---1,1%
26.Volvo C30365641573349912224,5%0,9%
27.Volvo S402580931921-6112-19,1%0,6%
28.Hyundai i3023622---0,6%
29.Opel Astra Classic23023224685552,5%0,5%
30.Chevrolet Lacetti1915221153-2001-9,5%0,5%
31.Fiat Stilo1836051144-32784-64,1%0,4%
32.Dodge Caliber1706510790627558,2%0,4%
33.Volkswagen New Beetle1663020412-3782-18,5%0,4%
34.Subaru Impreza1473112732199915,7%0,4%
35.Mitsubishi Lancer1178116042-4261-26,6%0,3%
36.Nissan Almera774730874-23127-74,9%0,2%
37.Kia Cerato762923512-15883-67,6%0,2%
38.Seat Toledo680512367-5562-45,0%0,2%
39.Daihatsu Materia532548448411000,2%0,1%
40.Nissan Tiida4286---0,1%
41.Hyundai Elantra10245682-4658-82,0%0,0%
-Celkem nižší střední třída v Evropě41918734135549-96816-2,3%100,0%

Ondřej Láník
Diskuze (223)
Avatar - pallas
7. 4. 2008 10:58
Re: OCTAVIOSNÍ SUKCES
TDI?? to sa teraz stazujes, ci chvalis? ;-)
Avatar - pallas
7. 4. 2008 10:55
Re: OCTAVIOSNÍ SUKCES
GTI, ked zvazis, ze C4 je u Citroenu len 3- a 5-dverovy - t.j. absentuje kombik, tak ti to vitazstvo Oktavky v predajoch nepride az tak mimoriadne. Spocitaj dokopy C4 3-dverak, 5-dverak, pripocitaj Xsara Picasso a novu C4 Picasso v kratkom prevedeni - a hned je ten vysledok iny.
2. 4. 2008 19:09
Re: Re:Ti první
To je taky pravda...ale golf zase zustal v tom svem uni stylu...Astra sla vic do sportu,vrcholne verze jsou dukazem.Ale oboje jsou povedene kousky...Golfu preji trosku pokrokovejsi design,cimz nerikam,ze ten kabat co ma ted je spatnej.
2. 4. 2008 08:34
Re: Vysledky povazuji za ocekavane
A tak to má byt, bo tak je to správné.
1. 4. 2008 20:15
Re: OCTAVIOSNÍ SUKCES
Nechupu lidi kteří dají do auta o100tis. více stím že za 5let si těch 100tis. vyberou.Jsou i lepší investice.Ale každý holt dělá to co umí ;-)