Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Duster
Dacia Duster
Dacia Duster
Dacia Duster
27 Fotogalerie

Nová Dacia Duster v testu Euro NCAP: Jak vás ochrání a co srovnání s předchůdci?

Lukáš Volšický

Nová Dacia Duster prošla nárazovými zkouškami Euro NCAP. Zlepšila se v ochraně dětí i ostatních účastníků provozu a přináší také výrazné zlepšení v systémech aktivní bezpečnosti.

Nová Dacia Duster se už objevuje na našich silnicích a nejednoho potenciálního kupce nepochybně zajímá, jak bezpečná je při dopravních nehodách. Nezávislé konsorcium Euro NCAP, věnující se nárazovým testům a hodnocení bezpečnosti nových aut, už vydalo své závěrečné stanovisko, jež odhaluje všechna pozitiva i negativa nového dusteru při bouračkách.

Dacia Duster třetí generace, patřící do kategorie kompaktních SUV, si z nejnovějšího testu odnesla 3 z celkem 5 možných hvězdiček. Euro NCAP testoval vrcholnou verzi Hybrid 140 s elektrifikovanou atmosférickou šestnáctistovkou o 104 kW (140 koních) ve standardním evropském provedení s levostranným řízením.

Maximálně pětihvězdičkové hodnocení se v Euro NCAP skládá ze čtyř kategorií – Adult Occupant (ochrana dospělých osob), Child Occupant (ochrana dětí), Vulnerable Road Users (ochrana ostatních účastníků provozu) a Safety Assist (systémy aktivní bezpečnosti). Dacia Duster si za ochranu dospělých osob vysloužila 70 %, za ochranu dětí 84 %, za ochranu chodců 60 % a svou plejádu asistenčních systémů 57 %.

I nadále tedy pokračuje už známý trend dacií, které v nárazových zkouškách dostávají nižší hodnocení za menší škálu aktivních asistenčních a bezpečnostních prvků. A co si pod výsledným hodnocením představit? Z jednotlivých kategorií pro vás vybíráme to nejdůležitější.

Ochrana dospělých osob: Kabina s prostorem pro cestující zůstala při čelním nárazu stabilní a figuríny zaznamenaly dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce. Duster prokazuje podobnou ochranu cestujících různých vzrůstů na všech sedadlech, ale má slabší ochranu hrudníku. Celkově je při čelním nárazu bezpečným vozem. Při bočním nárazu dostal maximum bodů, ale nemá airbag zabraňující kontaktu hlav osob na předních sedadlech. Při nárazu zezadu má dobrou ochranu proti poranění krční páteře.

Ochrana dětí: Kromě krku desetileté figuríny při čelním nárazu, jehož ochrana byla přijatelná, poskytoval duster dobrou ochranu všech kritických oblastí těla pro obě dětské figuríny. Dobrých výsledků přitom dosáhl i při bočním nárazu. Airbag předního spolujezdce lze deaktivovat a řidič má dobré informace o aktuálním stavu jeho aktivace/deaktivace. Duster však nemá žádný systém pro detekci přítomnosti dětí ve vozidle.

Ochrana ostatních účastníků provozu: Ochrana hlavy sraženého chodce nebo cyklisty byla převážně dobrá, ale se špatnými výsledky při jejich kontaktu s pevnými A-sloupky. Ochrana stehenní kosti byla bezproblémová ve všech testovacích bodech, zatímco ochran kolene a holenní kosti není moc vyhovující. Systém autonomního nouzového brzdění sice umí reagovat na zranitelné účastníky silničního provozu, ale nemá detekci cyklistů blížících se zezadu, takže jim můžete otevřít dveře do cesty.

Systémy aktivní bezpečnosti: Celkově je funkce systému autonomního nouzového brzdění adekvátní. Duster však nemá žádný systém pro detekci cestujících na zadních sedadlech, což je součást bodování, a tak nedostal žádné body za upozornění na nezapnutý pás. Euro NCAP zároveň uvádí, že systém pro udržování v jízdním pruhu jemně koriguje dráhu vozidla a zasahuje i v některých krizovějších situacích.

Video placeholder
Crashtest Dacia Duster • Grand Automotive Central Europe

V závěru přehledu o bezpečnosti nového dusteru vám přinášíme i srovnání nejnovějšího modelu s jeho předchůdci – první a druhou generací. Z výsledků Euro NCAP tak můžeme usoudit, že se duster postupně zlepšuje zejména v ochraně dětí i ostatních účastníků provozu a výbavě asistenčních systémů.

Dacia Duster: Srovnání výsledků Euro NCAP
Rok nárazových testů2024 (3. generace)2017 (2. generace)2011 (1. generace)
Celkové hodnocení3*3*3*
Ochrana dospělých osob70 %71 %74 %
Ochrana dětí84 %66 %78 %
Ochrana ostatních účastníků provozu60 %56 %28 %
Systémy aktivní bezpečnosti57 %37 %29 %