Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová generace Mini se opozdí. Jaký je důvod?

David Bureš
Diskuze (0)

Současná generace hatchbacku Mini se prodává už od roku 2014. A na trhu ještě nějaký čas bude muset vydržet.

Značka Mini v posledních letech hledá cestu, jakou se do budoucna vydat. Kdysi se mluvilo o masivním rozšíření nabídky, aby se ve výsledku naopak portfolio omezovalo. V souvislosti s nástupem elektromobility se zase řeší, zda nenabízet výhradně elektromobily. A do toho všeho skutečně přišel brexit, který je pro Mini jakožto ve Velké Británii vyrábějící automobilku velkou neznámou.

A právě odchod Británie z Evropské unie už ovlivní budoucnost značky. Firma již prostřednictvím svého mluvčího Maximilana Schoeberla dala najevo, že prodlouží životní cyklus stávající generace hatchbacku Mini. „Životní cyklus dnešní platformy bude prodloužen. Z finančních důvodů a důvodu brexitu,“ vysvětluje Schoeberl.

Současná generace třídveřového Mini se přitom prodává už od roku 2014, ve stejném dorazil i nově nabízený pětidveřový bratr. Nástupce se tudíž očekával někdy na přelomu let 2022 a 2023. Nyní se však jeví, že nová generace přijde až později. Není však vyloučeno, že se do té doby dočkáme ještě nějaké zásadní modernizace stávajícího provedení, s platformou UKL1.

Mini si však nyní bude muset poradit s několika problémy. Automobilka BMW Group, jejíž je britská značka součástí, už kvůli klesajícím prodejům upravovala výhledy pro budoucí léta, a tak plánuje šetřit. Náklady se přitom budou snižovat i v oblasti vývoje, aby bylo dostatek prostředků pro oblast nových technologií, jako jsou elektronické systémy pro autonomní jízdu nebo elektrifikovaná pohonná ústrojí.

Jenže zároveň se podle zákulisních zpráv nová generace Mini zásadně změní. Má použít zcela novou platformu a zmenší se, což si vyžádá nutné investice jak do vývoje, tak výroby, které však majitel značky nyní nebude chtít uvolnit. Možná i s ohledem na fakt, že globální prodeje Mini loni klesly o čtyři procenta.

Potíží se v tomto ohledu může stát i brexit. Většina automobilů Mini se vyrábí v jeho továrně v britském Oxfordu, jenže zároveň se tam důležitá část komponentů dováží ze zemí Evropské unie, což s ohledem na možné zavedení dovozních cel kvůli plánované nové obchodní dohodě mezi Británií EU může tamější produkci značně prodražit.

Z toho důvodu není divu, že Mini řeší, zda výrobu z Británie nepřesunout. Možností je třeba holandská továrna VDL Nedcar, kde část vozů Mini vzniká už dnes.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme