Nová Toyota RAV4 nabízí tři motory a vylepšený pohon všech kol
Světová premiéra modelu Toyota RAV4 proběhla v listopadu loňského roku na autosalonu v Los Angeles a ačkoli bylo jasné, že se jedná o globální model, evropská varianta má oproti té americké jistá specifika, zejména co se volby pohonných jednotek týče. Naopak design zevnějšku i kabiny zůstává beze změn a vůz tak nezapře specifickými tvary karoserie příslušnost k aktuálnímu stylistickému směru japonské automobilky.
Evropská verze, která se představí příští měsíc na ženevském autosalonu, tak přinese novinky v oblasti pohonných jednotek a jejich kombinací s různými typy převodovek. Stejně jako u nejbližší japonské konkurence v podobě Hondy CR-V a Mazdy CX-5 nabídka benzinových motorů začíná a končí na dvoulitru, u Toyoty je ale ze zmíněné trojice nejslabší (111 kW) a dodává se pouze pro verzi 4x4, zatímco soupeři jej mají k mání i s pohonem pouze předních kol. Pořídit jej bude možná buď se šestistupňovým manuálem nebo s převodovkou CVT, označenou Multidrive S a opatřenou sedmi předvolenými rychlostními stupni pro možnost sekvenčního řazení.
S pohonem předních kol se bude prodávat výhradně dvoulitrový turbodiesel s výkonem 91 kW a to pouze se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a v kombinaci se systémem Stop & Start. Silnější 2,2 D-4D s výkonem 110 kW už je opět vyhrazen variantě AWD a kromě zmíněného manuálu jej lze mít i se šestistupňovým automatem, doplněným pádly pod volantem.
Toyota RAV4 se dále chlubí pevnější a přitom lehčí konstrukcí karoserie, nově nastaveným řízením s větší zpětnou vazbou a přepracovaným podvozkem se vzpěrami McPherson vpředu a dvojitými lichoběžníky vzadu, které zajistí jak zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti, tak jízdního komfortu.
U Toyoty jsou ale pyšní zejména na nový systém pohonu všech kol Dynamic Drive System, tvořený elektrickým posilovačem řízení, systémem jízdní stability a pohonem všech kol Dynamic Torque Control AWD. Ten lze provozovat ve třech režimech.
Standardní mód upřednostňuje pohon přední nápravy a pomocí elektromagnetické mezinápravové spojky, umístěné před zadním diferenciálem, posílá točivý moment dozadu pouze v případě zhoršení adheze předních kol nebo pokud systém rozpozná nedotáčivost. Dále je tu režim AWD Lock, jenž napevno nastaví rozdělení síly mezi obě nápravy v poměru 50:50, přičemž funguje do rychlosti 40 km/h.
Nejsofistikovanější je režim Sport, jenž nejen že zostří (v závislosti na motorizaci) reakce na pohyby plynového pedálu, případně otáčky motoru, ale také aktivněji zapojuje pohon 4x4. Jakmile dojde k natočení volantu, systém začne na zadní kola preventivně posílat 10 % síly motoru a pokud zaznamená nedotáčivost, upraví poměr na 50:50.
Další funkcí systému je automatická aktivace pohonu 4x4 při rozjezdu na kluzkém povrchu a to opět až do poměru 50:50, ke zrušení dojde po překonání rychlosti 25 km/h. Při brzdění dochází k deaktivaci pohonu 4x4, aby bylo možné plně využít systémy ABS a VSC.
Nová Toyota RAV4 se na našem trhu začne nabízet od 1. března a my co nejdříve poté přineseme velký redakční test.
Toyota RAV4 2014 | |||||
Motor | 2,0 Valvematic | 2,0 D-4D | 2,2 D-4D | 2,2 D-4D | |
Převodovka, pohon | 6MT 4x4 | CVT 4x4 | 6MT 4x2 | 6MT 4x4 | 6AT 4x4 |
Výkon [kW/min-1] | 111/6200 | 111/6200 | 91/3600 | 110/3600 | 110/3600 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 195/4000 | 195/4000 | 310/1600-2400 | 340/2000-2800 | 340/2000-2800 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | 10,5 | - | - |
Maximální rychlost [km/h] | - | - | 180 | - | - |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,2 | - | 4,9 | 5,6 | 6,6 |