Nový Citroën C4 jsme srovnali s konkurencí. Lákadlem je nízká cena
Citroën C4 v nové generaci překvapuje nízkou základní cenou. Rozhodli jsme se ji srovnat s dalšími kompakty. Navíc se ukazuje, že je dostupné i odvozené ë-C4, tedy na poměry elektroaut.
Značka Citroën se opět vrací k modelu nazvanému C4. Znovu jde o zástupce kompaktního segmentu, v rámci avantgardní strategie značky však pojal hatchback novým způsobem, když se svým stylem přiblížil dnes tak módním crossoverům. Neotřelý design ale není to jediné, čím nový Citroën C4 zaujal, tím je totiž také třeba cenovka.
Citroën má hrát v rámci koncernu Stellantis roli spíše dostupnější značky, společně s Fiatem, což je na nastavení cenové strategie nové C4 jasně patrné. Se základním tříválcem 1.2 PureTech (75 kW) jeho ceny startují na částce 369.900 korun, což z něj dělá jeden z nejdostupnějších kompaktních hatchbacků na českém trhu. Proto jsme se ho rozhodli srovnat s konkurencí.
Základní cenovku C4 jsme tak porovnali hned se šesti konkurenty z dané kategorie. Z tohoto srovnání tak vyplývá, že moc levnějších kompaktů dnes na českém trhu nenajdeme. Výrazně levnější jsou vlastně jen dva.
Nošovický Hyundai i30 s atmosférickým čtyřválcem 1.5i CVVT (81 kW) startuje na velice nízké částce 329.900 korun. Fiat Tipo pak po modernizaci s nově nabízeným turbotříválcem 1.0 FireFly (74 kW) vyjde minimálně na 349.900 korun. Levnější je pak také Kia Ceed, a to zhruba o pět tisíc. Volí však jinou strategii než technicky spřízněná i30, v základu se totiž spoléhá na přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDi (74 kW).
Pokud by vám pak v přehledu chyběl třeba Renault Mégane, vězte, že ten podle aktuálního ceníku pořídíte minimálně za 435.000 korun, a to se čtyřválcem 1.3 TCe (85 kW). Dnes už moc levný není ani Seat Leon, startující s tříválcem 1.0 TSI (81 kW) na částce 494.900 Kč.
Citroën C4 – srovnání základního motoru s konkurencí | |||||||
Model | Citroën C4 | Fiat Tipo | Hyundai i30 | Kia Ceed | Opel Astra | Peugeot 308 | Škoda Scala |
Motor | 1.2 PureTech | 1.0 FireFly | 1.5i CVVT | 1.0 T-GDi | 1.2 Turbo | 1.2 PureTech | 1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 999 | 1498 | 998 | 1199 | 1199 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 75/5500 | 74/5000 | 81/6000 | 74/4500-6000 | 81/4500 | 81/5500 | 70/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 205/1750 | 190/1500 | 144/3500 | 172/1500-4000 | 195/2000-3500 | 205/1500 | 175/1600-3500 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M | 6M | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 192 | 187 | 183 | 200 | 186 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 11,8 | 12,3 | 11,8 | 10,9 | 10 | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | ? | 5,5 | 5,4 | 5,2 | 5,2 | 5,5 | 5,2 |
Základní cena [Kč] | 369.900 | 349.900 | 329.990 | 364.980 | 419.990 | 389.000 | 397.900 |
A co výbava?
Jenže základní cenovka není všechno, a tak jsme se rozhodli porovnat také základní výbavu C4 a jejích konkurentů.
A to se hned projevila nízká cena Hyundaie i30. Tu totiž vysvětluje chybějící výškově nastavitelné sedadlo řidiče, rádio s monochromatickým displejem a bez bluetooth handsfree nebo zadní okna na kličku. Vůz lze ale dovybavit paketem Plus, který za 10.000 Kč přidá mlhovky, bluetooth, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dojezdovou rezervu. Podobně se bez elektrického stahování zadních oken musí v základu obejít Fiat Tipo, který rovněž nemá v tomto případě vyhřívání vnějších zpětných zrcátek.
Naopak Citroën C4 tyto prvky má. Na rozdíl od mnohé konkurence pak už v základu obouvá 16" kola, byť pouze ocelová.
Vysvětluje se tím i vyšší základní cena Škody Scala nebo Opelu Astra. Scala s tříválcem 1.0 TSI (70 kW) a pouze pětistupňovým manuálem stojí podle ceníku minimálně 397.900 korun. Má však multimediální systém s 6,5" dotykovým displejem, stejně jako diodové světlomety nebo mlhovky.
Opel Astra pak sice překonává čtyřsettisícovou hranici, s 1.2 Turbo (81 kW) stojí v základu 419.990 korun, zato si nemusíte připlácet za zadní parkovací čidla, ambientní osvětlení, diodové světlomety, litá kola nebo třeba kožený volant.
Slušně vybavený v základu je i Peugeot 308 s 1.2 PureTech (81 kW) za 389.900 korun. Na rozdíl od sledované konkurence má v základu dvouzónovou automatickou klimatizaci.
Citroën C4 – cenové srovnání základní verze s konkurencí | |||||||
Vůz | Citroën C4 | Fiat Tipo | Hyundai i30 | Kia Ceed | Opel Astra | Peugeot 308 | Škoda Scala |
Motor | 1.2 PureTech | 1.0 FireFly | 1.5i CVVT | 1.0 T-GDi | 1.2 Turbo | 1.2 PureTech | 1.0 TSI |
Výkon [kW/min] | 75/5500 | 74/5000 | 81/6000 | 74/4500-6000 | 81/4500 | 81/5500 | 70/5000-5500 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M | 6M | 6M | 5M |
Výbava | Live | Tipo | Start | Comfort | Edition | Active | Ambition |
Základní cena [Kč] | 369.900 | 349.900 | 329.990 | 364.980 | 419.990 | 389.000 | 397.900 |
Airbagy | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Ambientní osvětlení | - | - | - | - | S | - | S |
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním | S | S | S | S | S | S | S |
Elektricky ovládaná přední/zadní okna | S/S | S/- | S/- | S/S | S/S | S/S | S/10.000** |
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S/S | S/2.000 | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Klimatizace | manuální | manuální | manuální | manuální | manuální | automatická | manuální |
Kola | 16" ocelová | 15" ocelová | 15" ocelová | 15" ocelová | 16" litá | 16" litá | 16" ocelová |
Metalický lak | 15.000 | 16.000 | 16.900 | 15.000 | 15.000 | 14.000 | 14.400 |
Multifunkční volant | S | S | S | S | kožený | kožený | 10.000** |
Palubní počítač | S | S | S | S | S | S | S |
Parkovací senzory vzadu | - | - | - | - | S | S | 9.200 |
Rádio | bluetooth, DAB, 5" černobílý | bluetooth, DAB, 6 repro | DAB, monochromatický d. | bluetooth, DAB, 5" | bluetooth, DAB, 7", 6 repro | bluetooth, DAB, 9,7", 6 repro | bluetooth, DAB, 6,5" |
Rezervní kolo | - | 2.500 | 10.000* | S | 3.000 | 5.500 | 3.000 |
Světelný senzor | S | - | S | S | S | S | S |
Světlomety | halogenové | halogenové | halogenové | halogenové | LED | halogenové | LED + mlhovky |
Tempomat | S | 2.500 | S | S | S | S | S |
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče | S | S | 10.000* | S | S | S | S |
*V rámci sady Plus, **V rámci paketu Interiér |
Dostupný i na poměry elektroaut
A jak to vypadá s cenami dalších nabízených motorů? Druhá tabulka ukazuje srovnání s Citroënem C4 se silnější verzí tříválce 1.2 PureTech pod kapotou, o výkonu 96 kW. V takovém případě ceny začínají na částce 439.900 korun. Ukazuje se tak, že lákadlem C4 je spíše základní motorizace. V tomto případě už je základní cenovka ve srovnání s konkurencí vyšší.
Letos odcházející Peugeot 308 s tím samým motorem stojí 426.000 korun. Levnější je též Opel Astra, se stejně výkonným tříválcem téhož objemu (avšak technicky jiného) startuje na částce 426.000 korun. Korejské duo Kia Ceed a Hyundai i30 jsou pak levnější i vlivem motoru, podobně výkonný agregát nenabízí, nejblíže je tříválec 1.0 T-GDi (88 kW). Poté je tu až čtyřválec 1.5 T-GDi (117 kW). Podobná situace je také u Škody Scala, která má buď tříválec 1.0 TSI (81 kW) za základních 417.900 korun, nebo čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) za nejméně 457.900 korun.
Citroën C4 – srovnání motoru 1.2 PureTech (96 kW) s konkurencí | ||||||
Model | Citroën C4 | Kia Ceed | Hyundai i30 | Opel Astra | Peugeot 308 | Škoda Scala |
Motor | 1.2 PureTech | 1.0 T-GDi | 1.0 T-GDi | 1.2 Turbo | 1.2 PureTech | 1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 998 | 998 | 1199 | 1199 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/5500 | 88/6000 | 88/6000 | 96/5500 | 96/5500 | 81/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 230/1750 | 172/1500-4000 | 172/1500-4000 | 225/2000-3500 | 230/1750 | 200/2000-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 208 | 190 | 196 | 215 | 200 | 198 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 11,2 | 11,2 | 10,5 | 9,7 | 10,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 5,2 | 5,4 | 5,2 | 5,6 | 5,7 |
Základní cena [Kč] | 439.900 | 394.980 | 349.990 | 429.990 | 426.000 | 417.900 |
Cena je nicméně lákadlem také v případě elektrického Citroënu ë-C4, jehož ceny startují na částce 799.900 korun. Kompaktní hatchback s elektrickým pohonem je tudíž v základu levnější než malé elektrické SUV Peugeot e-2008 za výchozích 875.000 korun. Výrazně levnější je pak ë-C4 také než přímá konkurence, Nissan Leaf startuje na 859.900 Kč, Volkswagen ID.3 dokonce na 976.900 korun. V jeho případě ale v nejbližší době dorazí dostupnější derivát, zatím s neznámou cenovkou.
Citroën ë-C4 – srovnání elektrické verze s konkurencí | ||||
Model | Citroën ë-C4 | Nissan Leaf | Peugeot e-2008 | Volkswagen ID.3 |
Největší výkon [kW] | 100 | 110 | 100 | 110 |
Točivý moment [N.m] | 260 | 320 | 260 | 310 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 144 | 150 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,9 | 9,0 | 8,9 |
Komb. spotřeba [kWh/100 km] | 18,3 | 17,1 | 17,7 | 14,9 |
Kapacita baterií [kWh] | 50 | 40 | 50 | 45 |
Normovaný dojezd dle WLTP [km] | 350 | 270 | 310 | 351 |
Základní cena [Kč] | 799.900 | 859.900 | 875.000 | 976.900 |