Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Donkervoort D8 GTO JD70
Donkervoort D8 GTO JD70
Donkervoort D8 GTO JD70
Donkervoort D8 GTO JD70
27 Fotogalerie

Nový Donkervoort D8 GTO JD70 slibuje nefiltrovaný zážitek a 2G v zatáčkách

Holandská automobilka nadělila svému zakladateli k sedmdesátým narozeninám limitovanou edici populárního modelu, který nabídne hodně zajímavé jízdní vlastnosti.

Automobilka Donkervoort poprvé prezentovala svůj nový silniční model D8 GTO JD70 již v září minulého roku. Teprve nyní je však novinka připravená vyrazit na silnice a předvádět výkony, jaké si obvykle spojujeme pouze s motokárami a okruhovými speciály.

Samotný výrobce totiž limitovanou edici D8 GTO JD70 označuje jako „první 2G supersportovní auto“, čímž naznačuje, že vám jízda s tímhle nevšedním skvostem pořádně pocuchá účes a namasíruje orgány. Při zrychlení totiž vůz dosahuje přetížení přes 1G, v zatáčkách ovšem přetížení vystoupá přes hranici 2G.

Této působivé hodnoty dosáhla automobilka prostřednictvím propracované aerodynamiky, která generuje přítlak 80 kilogramů vzadu a 50 kilogramů vpředu. Dále je vůz vybaven nastavitelným podvozkem a dodáván na pneumatikách Nankang AR-1, které svým složením a profilem odpovídají závodním pneumatikám.

Video placeholder
Nový Donkervoort D8 GTO JD70 • Zdroj: Donkervoort

Podle automobilky by se tak mělo jednat o první produkční silniční vůz, který je schopen nabídnout v zatáčkách takové přetížení. Je však otázkou, zda v Donkervoort vzali v potaz i vylepšený silniční Radical RXC GT - Road, který je s vylepšením na 650 koní schopen nabídnout v zatáčkách až 2.1G.

Oproti šestiválcovému Radicalu ale Donkervoort ukrývá pod kapotou pouze 2.5 litrový přeplňovaný pětiválec Audi, který je naladěn na 313 kW a 520 N.m. Ten pak posílá výkon na zadní kola prostřednictvím pouze pětistupňového manuálu Tremec s krátkými rychlostmi, který byl optimalizován pro sportovní účely.

Z 0 na 100 km/h tak tenhle malý, lehký a obratný sporťák vystřelí za 2,7 sekundy, za 7,7 sekundy už se pohybuje rychlostí 200 km/h a zrychlovat přestane teprve při dosažení 280 km/h.  Na okruhu tak Donkervoort rozhodně zazáří, podle automobilky však bude schopným společníkem i pro každodenní využití.

A proč vlastně automobilka vsadila pouze na pětistupňový manuál? Podle techniků Donkervoortu to prý díky dostupnosti točivého momentu v širokém spektru otáček motoru Audi bohatě stačí k optimálním výkonům. Svou roli ovšem měla hrát i hmotnost, kterou se konstruktérům podařilo udržet pod hranicí 700 kilogramů.

Základem vozu je trubkový ocelový rám, který je pro dodatečnou pevnost a lehkost vyztužen uhlíkovými vlákny. Karbon rovněž tvoří i většinu karoserie a v některých místech mělo dojít k jeho využití i zcela inovativním způsobem, jak dodává automobilka.

Jak jsme zmiňovali již v úvodu, Donkervoort D8 GTOJD70 je v podstatě narozeninovým dárkem pro zakladatele značky, kterým je Joop Donkervoort (proto JD70 v názvu). Z toho důvodu vznikne vůz v edici pouze 70 kusů. A pokud byste jeden chtěli, budete muset z kapsy vytáhnout 163.636 euro, tedy asi 4.455.000 Kč.