Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Fiat Panda se rýsuje. Inspiruje se konceptem Centoventi. Použije techniku PSA?

David Bureš
Diskuze (14)

Nová Panda má být stavebním kamenem renesance Fiatu. Na její konstrukci přitom už může být použita technika nového partnera, Skupiny PSA.

Fiat kdysi hrál klíčovou roli na evropském trhu, v posledních letech ale svoji pozici ztratil a předběhli ho jiní. V Itálii se ale pracuje na nápravě, vedení koncernu FCA po důrazu na profitabilní Jeep zaměří v následujících letech svoji pozornost právě na Fiat, který má projít jistou renesancí. Začíná to letos novou generací Fiatu 500 a pokračovat to bude nástupcem Fiatu Panda. Plánován je pro rok 2022.

Jestliže 500 se v nové generaci stává luxusním zbožím, využívá elektrický pohon a luxusní interiér, Panda má být pořád tím dostupným vozidlem, jako je už odpradávna. „To je důvod, proč jsem poslední 500 uváděl jako kabriolet, luxusní, plné výbavy za 30.000 eur. Protože až jednou budu představovat budoucí Pandu, udělám patrně přesný opak. Ukážu tu nejzákladnější variantu s neuvěřitelnou cenou,“ říká generální ředitel značky Fiat Olivier Francois.

Ten zároveň přiznává, že nová Panda je vyvíjena s ohledem na co nejnižší pořizovací cenu. Loňským konceptem Centoventi se tak inspiruje nejen z hlediska vzhledu, ale také z hlediska osobnosti. Dokonce se očekává, že nová Panda (novinka si skutečně uchová slavné jméno) nabídne třeba jen omezenou paletu odstínů karoserie. Auto by však mohlo být individualizováno pomocí různých fólií či nálepek nebo třeba plastových doplňků.

Zároveň by se pak mohlo jednat o první dílo vzniklé díky spolupráci FCA se Skupinou PSA, s níž se má italsko-americký koncern spojit. Očekává se, že budoucí Panda využije základ od PSA v podobě platformy CMP, určené pro malé vozy. Může se zdát, že Fiat nemůže jeho zástavbu stihnout tak v krátkém čase, důkaz v podobě aktuálního Opelu Corsa ale ukazuje, že to lze. Dnešní generaci Corsy vyvinuli v Rüsselsheimu za pouhé dva roky.

Oficiálně ale zatím jasné nic není. Francois nechce být konkrétnější, i kvůli tomu, že obě automobilky zatím nejsou definitivně spojené. Naznačuje však, že by použití techniky PSA v nové Pandě dávalo smysl. Zajímavostí je pak fakt, že prvotní myšlenkou za konceptem Centoventi byl podle Francoise Citroën C4 Cactus, a to dávno předtím, než se vůbec o spolupráci s PSA začalo jednat.

Jisté je každopádně to, že příští Panda nevyužije základ nové 500, která je výhradně elektromobil. Důvod je zřejmý, což potvrzuje i sám šéf Fiatu. Panda bude levné auto, a tak by elektrický pohon byl v jejím případě příliš nákladný. Z toho důvodu musí nabídnout spalovací motor, byť možná v kombinaci s mildhybridem. I proto by platforma CMP měla logiku – vedle elektrického pohonu pořád umožňuje také konvenční variantu.  

V minulosti se spekulovalo o tom, zda Panda neskončí a zda se Fiat v Evropě nevydá třeba jen cestou high-endové řady 500. Šéf značky má ale jasno: „Myslím si, že dělá Fiat tak unikátním. Není tu Fiat jako celek, pokud tu není 500 a Panda.“

David Bureš
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Avanti
26. 5. 2020 10:51
Re: ....
Taka aj prva panda bola a preto ziskala take sympatie.. Navrat k filozofii povodnej Pandy je velmi fajn.
Avatar - Avanti
26. 5. 2020 10:47
Re: Tak hlavně, aby Fiat i v budoucnu...
Je realne vidiet, ze si vzivote ziaden fiat nemal a nepouzival, inak by si sem taketo veci nepisal. Vzhladom k tomu, ze tvoje prospevky poznam dlhsie a vidim, ze si mentalne retardovany, tak presne tak ako p. Slota, ti to prepacime a budeme ta tolerovat.
Avatar - Plautus
24. 5. 2020 10:28
Re: Tak hlavně, aby Fiat i v budoucnu...
To bude tým, že ty vieš o FIATe veľké nič ;-)
Avatar - 3_diamanty
24. 5. 2020 09:50
Re: Tak hlavně, aby Fiat i v budoucnu...
tie najlespie fiaty boli vzdy tie prerobene japonske ( L200 a MX-5 ) a americke ( dodge journey ) originaly... co je z pohladu europskeho vyrobcu fakt smutne zistenie
24. 5. 2020 00:25
Parádní studie,
hlavně se mi líbí ta vykouslá přístrojovka až pod hranu předního okna jako má Seicento, případně dnes BMW i3. Dělá to interiér pocitově velký i při malých vnějších rozměrech. Pravým opakem jsou přístrojovky které doslova zavalují řidiče a spolujezdce a tvoří pod předním oknem ohromné černé letiště. Jen mám obavu, že v té době už budou seškrcené spalovací motory nepoužitelné - už dnes je to velký problém, plynový pedál bere ŘJ jen "informativně", otáčky motoru a výkon mění spíš svévolně a nepředvídatelně. Vrcholem je nemožnost prošlápnout plyn na neutrál, auto prostě nedovolí jít nad 2000 otáček. Nebo podržím plyn a auto samo otáčky dá na volnoběžné, i když plyn stále držím. Tohle je už fakt horší než elektromotor.