Nový Fiat 500e oficiálně: Elektrická stylovka nabízí slušný dojezd, ale co ta cena?
Fiat představuje první generaci čistě elektrického Fiatu 500e, který však nemá ambice současnou generaci nahradit. Pouze ji doplňuje.
Čistě elektrický Fiat 500e není jen jednou z mnoha předělávek, kdy se vůz se spalovacím motorem přestaví na elektromobil. Jedná se o zcela nový projekt, který byl již od základu navržen jako elektromobil a jeho výroba bude probíhat samostatně v závodě v Turíně. V autosalonech pak čistě elektrická 500e doplní tradiční verzi se spalovacími a hybridními motory, jejichž výroba bude i nadále probíhat v polském závodě Tychy.
Od konvenční pětistovky si nový elektromobil vypůjčil základní tvary a siluetu, která je pro Fiat 500 typická. Bližší pohled však odhalí nové střešní sloupky, upravené tvary karoserie a výrazně přepracovanou masku, po stranách lemovanou LED světlomety, v níž tradiční logo Fiatu nahradil nápis 500.
Decentní proměnou prošla i záď vozu, která působí zaobleněji a s prostorovým efektem. Zadní svítilny navíc vytváří světelný podpis ve tvaru písmene E, čímž automobilka zdůrazňuje elektrický pohon. Oproti konvenční pětistovce navíc 500e nepatrně povyrostla na délku (3,63 m vs. 3,55 m) i na šířku (1,69 m vs. 1,63 m).
Interiér prošel také decentní změnou, jež přinesla například nový 10.25 palcový dotykový displej infotainmnetu. Pod ním je umístěna řada ovládacích kláves a praktická odkládací schránka. Další displej, tentokrát o úhlopříčce 7 palců, se zabydlel v kapličce přístrojů. Nechybí však ani nově tvarovaný volant a nová středová konzola, která díky absenci řadicí páky nabízí více místa v interiéru.
Nová 500e bude samozřejmě osazena celou řadou chytrých technologií a asistentů, včetně infotainmentu Uconnect 5. Chybět však nebude ani automatické brzdění, hlídání slepého úhlu, hlídání jízdy v pruzích nebo adaptivní tempomat. Volič jízdních režimů pak nabídne možnosti Normal, Range a Sherpa, přičemž poslední omezí výkon i komfortní spotřebiče a maximalizuje dojezd.
A tím se pomalu dostáváme k pohonné soustavě vozu, která je tvořena elektromotorem o výkonu 88 kW (118 k) a lithium-iontovou baterií o kapacitě 42 kWh. Pětistovka by měla zvládat akceleraci z 0 na 50 km/h za 3.1 sekundy, z 0 na 100 km/h za 9rovných devět sekund a maximálně dosáhne rychlosti až 150 km/h.
Dojezd s plně nabitou baterií by se měl podle certifikace WLTP pohybovat okolo 320 kilometrů, což na městský elektromobil není špatné. Fiat přitom podle informací webu Motor1 nabídne i možnost rychlonabíjení s výkonem až 85 kW (zdroj uvádí střídavý proud (AC), pravděpodobně se však jedná o chybu. Podobné hodnoty nabízí nabíjení stejnosměrným proudem (DC)). Při rychlonabíjení by tak řidiči měli získat 80 % kapacity baterie již za 35 minut. Nabíjení z domácí zásuvky však potrvá zhruba 14 hodin.
Nový Fiat 500e tak bude stylový, slušně vybavený a celkem schopný elektromobil, vadou na kráse by však mohla být cena. Nový Fiat 500e je totiž možné již nyní objednávat na některých trzích v limitované edici 500 kusů First edition, jejichž výbava nabídne například LED světlomety, eko-kožená sedadla, 17“ lité disky nebo chromové doplňky interiéru za cenu 37.900 euro, tedy asi 960.000 Kč.
Zůstává však otázkou, s jakou cenou přijde „běžný“ model Fiatu 500e, jehož uvedení na jednotlivé evropské trhy a zveřejnění konkrétních cen bude probíhat později.