Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Nexo
Hyundai Nexo
Hyundai Nexo
Hyundai Nexo
6 Fotogalerie

Nový Hyundai Nexo vypadá jako z jiného světa. Vodík zůstává, dojezd je delší

Nexo je jedním z mála současných aut využívající vodík v kombinaci s palivovými články. Hyundai v Koreji ukázalo jeho druhou generaci. Co nového nabízí?

Nexo sice na první pohled vypadá jako další SUV, kterých Hyundai nabízí několik, avšak minimálně svým pohonem jde o naprosto výlučné auto. Jedná se sice o elektromobil, avšak jeho motor je napájen elektřinou získávanou chemickou přeměnou vodíku v palivových článcích. Pouze Toyota a Honda nabízejí obdobně řešené auto. První generace se uvedla v roce 2018 a je v nabídce také v české kotlině. Nedávno Hyundai představil druhou generaci Nexa, která technicky rozvíjí svého předchůdce, tvarově je ale zcela odlišná.

Pět minut

Co zůstává, je pohon elektromotorem napájeným z palivového článku. Do auta se tak i nadále tankuje vodík, přičemž dle dostupných materiálů by tankování nemělo trvat déle než pět minut. Přitom dojezd na jednu nádrž Korejci udávají více než 700 km. Jde o zcela zásadní rozdíl v porovnání s bateriovými elektromobily. Druhou novinkou je možnost poprvé táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1000 kg.

Novinka ale na první pohled upoutá svým inovativním designem, který je ve stylu Art of Steel. Co si pod tím ale představit? Dle tiskové zprávy se v něm zrcadlí vrozená pevnost a snadná tvarovatelnost oceli. Trochu expresivní vyjádření pro běžného člověka…

U oceli přesto chvíli zůstaneme. Konstruktéři použili na karoserii už třetí generaci ultra vysokopevnostní oceli. V porovnání s první generací je údajně snáze tvarovatelná. Nechybějí ani plechy tvářené za tepla, přičemž pasivní bezpečnost vylepšuje až devět airbagů.

Zpět k designu. Zvenku novinka upoutá předními přirozeně diodovými světlomety HTWO, což je mimochodem jméno vodíkové značky koncernu Hyundai Motor Group. V nabídce bude šest barev karoserie.

2 x 12,3 + 12

Kabina nového nexa nabídne luxus, kvalitu i prvotřídní materiály. Středobodem palubní desky je takzvaný zakřivený displej. Skládá se ze dvou částí – obrazovkou před řidičem a na středové konzole. Každá se chlubí úhlopříčkou 12,3 palce. Jedná se o komunikační systém CCNC (Connected Car Navigation Cockpit).

Doplňuje je průhledový displej HUD s promítací plochou 12 palců. Ta řidiči poskytuje údaje o rychlosti, ale také o autonomní jízdě, situaci za vozidlem a jiné. Zvláštností je autentizace otiskem prstu, která je součástí infotainmentu AVNT (Audi Visual Navigation and Telematics System)

Namísto klasických zpětných zrcátek jsou uplatněna elektronická a to jak vnitřní DCM (Digital Center Mirror), tak i vnější DSM (Digital Side Mirror). Elektronická zpětná zrcátka výrazně zlepšují informovanost řidiče o situaci za vozidlem zejména v noci a za zhoršených světelných podmínek.

Aktivně proti hluku

Nejzajímavější je ovšem pohonná jednotka. Novinka dostala větší kapacitu akumulátoru (kolik kWh zpráva neuvádí). Výkon je nyní 80 kW, což je dvakrát více než dosud. Výrazně posílila také hnací jednotka, a sice ze 135 na 190 kW. Novinka dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy, kdežto dříve to bylo 9,2 sekundy. Větší nádrže na vodík pojmou 6,69 kg hydrogenu, u předchůdce to bylo 6,33 kg.

Video placeholder
Vodíkový Hyundai Nexo a jeho zvláštnosti: Jak z něj vypustíte vodu? • Zdroj: Auto.cz

Konstruktéři se také zaměřili na snížení hluku při jízdě. Stojí za tím nejen lepší aerodynamika, ale také aktivní potlačování hluku ANC-R (Active Noise Control-Road) v kombinaci s pneumatikami pohlcujícími hluk.

Nechybí pokročilá rekuperace, která bere v potaz nejen podklady z navigačních map přes GPS, ale také okolní provoz, přesněji vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu.

Kdy se nový Hyundai Nexo dostane na český trh a potažmo i do Evropy, zatím není jasné. Necháme se tedy překvapit.