Nový Hyundai Tucson oficiálně: Sází na designovou revoluci a sám vyparkuje
Hyundai Tucson se představuje v nové generaci. Automobilka zdůrazňuje jeho zcela nový design a nabídku motorů, která má být v segmentu kompaktních SUV ta nejvíce elektrifikovaná.
Hyundai Tucson je kompaktní SUV nabízené korejskou značkou už od roku 2004. Druhá generace z let 2009 až 2015 byla v Evropě známá jako ix35, následná třetí generace se ale opět vrátila ke globálně proslavenému jménu. Nyní je tu už čtvrtá generace, která chce navázat na úspěchy předchůdců. Hyundai Tucson má za svoji kariéru na svém kontě už přes sedm milionů prodaných kusů.
Navzdory úspěchům minulé generace automobilka nepřikročila k evoluci jeho tvarů, ale naprosté revoluci. Hyundai Tucson je totiž vyjádřením nového designérského směru značky Sensuous Sportiness (smyslná sportovnost), který se postupně vyvíjí. Na autě se několikrát opakuje motiv šperku (vyjádřeného ostrými hranami), inspirací přitom byl koncept Vision T z roku 2019.
Revoluční design
Výsledkem je hodně extravagantní styl, a to zvlášť z hlediska předních partií. Nový Tucson totiž dostal dopředu avizované unikátní světlomety, které opticky přecházejí v masku chladiče. Hyundai k tomu říká, že bude auto díky tomu jasně rozlišitelné v tak nabitém segmentu, jako jsou kompaktní SUV. Podobně výrazná je také záď s opticky propojenými koncovými světly. Logo značky se pak přesunulo k zadnímu oknu, zadní stěrač zase k střešnímu spoileru, což má pomáhat designové čistotě zádě.
Naopak z hlediska rozměrů se toho zase tolik nezměnilo. Tucson však mírně narostl, když je s délkou 4.500 mm, šířkou 1.865 mm a výškou 1.650 mm o 20 mm delší, 15 mm širší a 5 mm vyšší. Rozvor se pak natáhl o 10 mm na 2.680 mm, zatímco zavazadelník v závislosti na variantě poskytne objem až 620 litrů.
Hyundai Tucson – srovnání rozměrů s konkurencí | ||||||
Model | Hyundai Tucson | Citroën C5 Aircross | Ford Kuga | Kia Sportage | Škoda Karoq | VW Tiguan |
Délka (mm) | 4500 | 4500 | 4614 | 4485 | 4382 | 4509 |
Šířka (mm) | 1865 | 1969 | 1882 | 1855 | 1841 | 1839 |
Výška (mm) | 1650 | 1654 | 1666 | 1645 | 1603 | 1675 |
Rozvor (mm) | 2680 | 2730 | 2710 | 2670 | 2638 | 2678 |
Objem zavazadelníku (l) | až 620 | 580 | až 645 | až 503 | 521 | 615 |
Doslova revolucí prošel rovněž interiér. Hyundai mu říká Interspace (meziprostor) a je představitelem nejmodernější doby. Ústředním prvkem je obrazovka multimediálního systému, která nicméně není volně stojící, ale je opět začleněná do středového panelu. Má úhlopříčku 10,25" a doplňují ji pod ní dotykové ovladače pro nastavení klimatizace a dalších funkcí vozu. Tucson tak následuje trend doby a jako první sériové Hyundai sází na plně dotykovou konzoli.
Multimediálnímu systému přitom nechybí nejnovější funkce. Je tu možnost zrcadlení chytrého telefonu díky Android Auto a Apple CarPlay. Funkce Last Mile Navigation zase při přiblížení se k cílové destinaci odešle potřebná data do chytrého telefonu, aby řidič mohl do cíle už jen dojít z parkoviště, pomocí navigace v mobilu. Nechybí ani synchronizace s kalendářem ve smartphonu.
Pozměnil se také přístrojový panel, když kvůli zdůraznění vzdušnosti přišel o tradiční kapličku. je přitom rovněž digitální, též s 10,25" displejem. Zajímavým motivem je pak linka obklopující posádku, do níž jsou zakomponovány také výdechy ventilace. Automatická převodovka se ovládá tlačítky na středovém tunelu.
Rozsáhlá elektrifikace motorů
Podobně se nové době přizpůsobila také nabídka motorů, o níž Hyundai tvrdí, že je nejrozsáhleji elektrifikovaná v daném segmentu Tucsonu. K dispozici jsou totiž benzinový i naftový mildhybrid, stejně jako full-hybrid a plug-in hybrid.
Začněme mildhybridy, které jsou doplněné o 48V elektrickou síť. Na výběr jsou dvě výkonové verze přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6 T-GDI řady Smartstream se 110 kW a 132 kW, které doplňuje turbodiesel 1.6 CRDi (100 kW). Zatímco pro zážehové agregáty bude na výběr mezi šestistupňovým manuálem iMT se spojkou bez mechanické vazby a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. To pro vznětovou šestnáctistovku bude k dispozici výhradně automat.
Hybrid pak vsadí na kombinaci přeplňovaného čtyřválce 1.6 T-GDI s elektrickým motorem o výkonu 44,2 kW, lithium-ion polymerovou baterií s kapacitou 1,49 kWh a šestistupňovou automatickou převodovkou. Kombinovaný výkon ústrojí bude činit 169 kW. Později pak dorazí i plug-in hybrid s celkovým výkonem 195 kW. Bližší informace o něm se teprve dozvíme, pod kapotou nicméně rovněž bude mít přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku.
Pro odpůrce elektrifikace pak máme dobrou zprávu v tom, že nový Tucson bude nadále dostupný i s konvenčními motory, bez pomocného elektromotoru. Konkrétně půjde o 1.6 T-GDI (110 kW) a 1.6 CRDi (85 kW) párované s šestistupňovou manuální převodovkou.
Hyundai Tucson – technická data nabízených motorů | ||||||
Motor | 1.6 T-GDI HEV | 1.6 T-GDI 48V | 1.6 T-GDI 48V | 1.6 CRDi 48V | 1.6 T-GDI | 1.6 CRDi |
Pohon | 2WD {4WD} | 2WD | 2WD {4WD} | 2WD {4WD} | 2WD {4WD} | 2WD |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 169 | 110 | 132 | 100 | 110 | 85 |
Točivý moment [N.m] | 265 | 250 | 265 | 280 (320) | 250 | 280 |
Převodovka | 6A | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 193 | 189 | 205 {201} | 180 | 189 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,0 {8,3} | 10,3 (9,6) | 9,4 (9,0) | (11,4) {11,6} | 10,3 {10,6} | 12,1 |
Podvozek tvoří kombinace vzpěr MacPherson vpředu a víceprvkového zavěšení vzadu. K dispozici jsou přitom dva druhy podvozků, konvenční doplňuje řešení s elektronicky řízenými tlumiči s různými režimy pro odlišné jízdní situace. V nabídce nechybí ani pohon všech kol s různými módy podle povrchu pod koly. Dostupný bude jak pro hybrid, tak pro benzinové motory a mildhybridní turbodiesel.
Bohatá bezpečnostní výbava
Nový Tucson pak myslí také na bezpečnost, když přidává několik zcela nových bezpečnostních řešeních. K dispozici je sedm airbagů, včetně středového mezi předními sedadly, který už nabídla třeba nová Toyota Yaris. Funkce automatického brzdění se nově zvládne vypořádat i s hrozícími kolizemi na křižovatkách, zatímco asistent pro jízdu na dálnicích kombinuje funkce adaptivního tempomatu, udržování vozidla v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Auto tak zvládne asistovanou jízdu, když se zvládne přizpůsobit i maximální povolené rychlosti.
Blind View Monitor pak při spuštění blinkru zobrazí na displeji infotainmentu obraz ze zpětných kamer, pro minimalizaci mrtvého úhlu. A aby toho nebylo málo, Tucson také upozorní na hrozící nebezpečí při vystupování osob z vozidla nebo na dálku vyparkuje z parkovacího místa.
Nový Hyundai Tucson je jako již tradičně globální model. Na domácím korejském trhu se začne prodávat ještě tento měsíc, v Evropě vstoupí do prodeje na konci roku 2020. Na začátku příštího roku pak bude následovat plug-in hybridní verze a stupeň výbavy N Line. O výrobu pro evropské trhy se samozřejmě opět postará český závod Hyundai v Nošovicích.