Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Mercedes-Benz Citan už se rýsuje. Bratr Kangoo chce být lepší jak předchůdce

David Bureš
Diskuze (16)

Nejmenší dodávka Mercedesu opět využije techniku Renaultu Kangoo. Na předchůdce však bude chtít v lecčems zapomenout.

Mercedes-Benz, to nejsou jen luxusní automobily a SUV, ale také užitková vozidla. Také jejich nabídka je poměrně široká, od velkého Sprinteru, přes středně velké Vito, po kompaktní Citan. Právě poslední z nich uvedený v roce 2012 byl součástí rozsáhlé spolupráce Mercedesu se značkou Renault. Nyní je za dveřmi jeho druhá generace.

Představí se ještě letos, přičemž automobilka už zveřejnila první fotografie zamaskovaných prototypů auta. Žádné velké překvapení nepřinášejí, protože Mercedes už dopředu avizoval, že Citan i v druhé generaci bude odvozen od Renaultu Kangoo. Tentokrát však od jeho nejnovější, třetí generace, postavené na základech platformy CMF-C vyvinuté aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Jeden důležitý rozdíl tu však najdeme. „Důležitá věc je, že od samého počátku byl vyvíjen jako Mercedes, místo toho, aby se přizpůsoboval již hotovému designu,“ říká vedoucí projektu Citan Dirk Hipp. Jestliže tak první Citan přijel až pět let po druhé generaci Kangoo, z níž technicky vycházel, u novinky se od počátku počítalo s modelem s trojcípou hvězdou na přídí. To konstruktérům umožnilo navrhnout auto přesně podle potřeb značky, ať už v z hlediska stylu nebo jízdních vlastností.

Mercedes tak novinku chce výrazně odlišit od předchůdce, který nikdy nedosáhl na očekávané prodejní objemy. Možná i kvůli tomu, že první Citan až příliš dával najevo svůj laciný původ. Vozu přitom nepomohla ani vyšší cena, image kazily také jen tři hvězdičky v nárazových testech Euro NCAP, což pro značku Mercedes bylo zklamání.

Nová generace se proto v lecčems změní, aby konečně dosáhla na úspěchy, které od ní výrobce očekával už původně. Patrné to bude už na designu, který se má tentokrát od Kangoo výrazněji odlišit.

Promění se také nabídka. Užitkové provedení doplní osobní verze nově nazvaná třída T. Ta bude dostupná v pětimístné a sedmimístné konfiguraci. Mercedes tak pokračuje ve strategii známé už z většího Vita a od něj odvozené osobní (a vcelku luxusní) třídy V. V rámci konsolidace portfolia pak budou dostupné už jen dvě verze rozvoru - to nejkratší provedení kvůli nízkým prodejům nahrazeno nebude.

Použitá platforma CMF-C znamená výhradně pohon předních kol. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a torzní příčka vzadu, pro zvýšení nosnosti. Oproti předchůdci bylo nastavení zásadně přepracováno, šéf projektu Citan tvrdí, že auto má poskytnout typické jízdní vlastnosti Mercedesu, které od něj zákazníci očekávají.

S architekturou souvisí i nabídka motorů, přestože ji Mercedes zatím neprozradil, očekává se nabídnutí přeplňované benzinové třináctistovky a vznětové patnáctistovky. Manuální převodovku u vybraných motorů bude možné nahradit sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Potvrzen je už také příchod čistě elektrického osobního derivátu EQT, dostupného ve dvou výkonových variantách.

David Bureš
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - JFK
22. 3. 2021 19:59
Re: To je luxus vyvíjet tenhle propadák
Jenže X nemá nástupce a tohle už není pouhý badge Kanga, ale drahý nový vývoj... fakt Daimler nechápu, pokud škrtá z důvodu úspor modelové řady, ale tohle projde
Avatar - wakantanka
22. 3. 2021 19:55
Re: To je luxus vyvíjet tenhle propadák
Xko tiež netrhá predajné rekordy, nuž ale vyskúšali a nechali to nateraz tak.
Avatar - JFK
22. 3. 2021 16:22
To je luxus vyvíjet tenhle propadák
Na to, že prodají ročně 5-6 tisíc aut v lepším případě :D
22. 3. 2021 08:10
Re: No, to by asi měl být lepší...
Nevadí, hlavne že ti chutí.
22. 3. 2021 08:09
Re: Babišovština
Tak tá sa tým živí, musela... Mladším ľuďom to obvykle ide lepšie. Naproti tomu aj taký Miroslav Donutil ovláda slovenčinu slušne, aj keď pozorný poslucháč jemne český prízvuk zachytí. Mňa u nás iritujúhlavne reklamy, nadabované do slovenčiny českými dabérmi - nedá sa to počúvať. Jednu reklamu nahovorila Maďarka - s neskutočne hnusným maďarským prízvukom. No a keď boli decká malé a púšťal som im rozprávky, tiež bolo poznať českú prácu v slovenskom dabingu a trhalo mi to uši. Proste to svoje má každý najradšej. ;-)