Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Opel Grandland konečně dostal pohon všech kol. Má přes 500 Nm

Opel Grandland Electric AWD
Opel Grandland Electric AWD
Opel Grandland Electric AWD
Opel Grandland Electric AWD
7 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (18)

Druhé auto na platformě STLA Medium přijíždí s pohonem všech kol. V technice i nejvyšším výkonu se Opel Grandland od Jeepu Compass liší.

Pohon všech kol byl věcí, která nejnovějším crossoverům evropské části koncernu Stellantis dosud chyběla. Automobilky ho u platformy STLA Medium slibují už řadu měsíců, ale až nyní je elektro-čtyřkolka skutečně na světě. Jako první z evropských značek s ní přišel Jeep Compass, nyní se přidává Opel Grandland. Jeho technika je však jiná.

Na rozdíl od minulých generací grandlandu či 3008 – a současných malých crossoverů, jako je Alfa Romeo Junior či Jeep Avenger – není pohon všech kol spojen s hybridem, nýbrž s elektrickou variantou s baterií Li-NMC o využitelné kapacitě 73 kWh. To je ta, která u nás čerstvě dosloužila coby dlouhodobý testovací vůz.

Ke standardnímu přednímu elektromotoru o 213 koních (157 kW) přidává zadní elektromotor, který dává dalších 112 koní (82 kW). To je téměř dvakrát více, než dává zadní elektromotor Jeepu Compass se čtyřkolkou, přesto kombinovaný výkon tak působivý není – je to 325 koní, tedy 239 kW. K tomu grandland AWD nabídne 509 newtonmetrů točivého momentu a zrychlení na 100 km/h má být 6,1 sekundy.

Režim pro sport i terén

Pohon nabídne čtyři režimy. Standardní Normal upřednostňuje přední pohon pro zvýšenou efektivitu, zadní elektromotor se připojuje jen v případě potřeby a výkon je mimo kickdown, kdy je k dispozici plný potenciál, omezen na 313 koní a 450 Nm. Mód Eco je mimo kickdown výkonově omezen na 213 koní, takže tušíme, že v něm bude grandland AWD předokolkou. K tomu je upraveno chování klimatizace i mapování plynového pedálu směrem k úspornější jízdě.

Video placeholder
Opel Grandland AWD • Zdroj: Opel

Sportovní režim budí trvale oba motory a nabízí plný výkon, což znamená rozdělení celkových 325 koní zhruba v poměru 60:40 na přední a zadní nápravu. Také se směrem ke sportovní jízdě posune mapování plynu i odpor volantu.

A konečně, to nejdůležitější – režim pro jízdu za ztížených adhezních podmínek, nazvaný 4WD. Princip je stejný jako u Sportu, tedy trvalé buzení obou motorů – ale teď to začíná být zajímavé. Tisková zpráva píše, že je „síla distribuována rovnoměrně na všechna čtyři kola“, ale zároveň, že je dostupný plný výkon a točivý moment. To si protiřečí, protože sílu předního elektromotoru nelze směrovat na zadní kola a zadní elektromotor je slabší.

Pro jízdu mimo asfalt či na sněhu však dává větší smysl opravdu rovnoměrné rozložení síly a u crossoveru v takových situacích většinou nepotřebujete 325 koní, takže spíš tušíme, že je výkon předního elektromotoru snížen tak, aby přední i zadní náprava pracovala se stejným točivým momentem. To by znamenalo kombinovaných 224 koní – na pomalý pohyb v lehkém terénu s velkou rezervou dostatek.

Adaptivní tlumiče v základu

Čtyřkolkový grandland bude mít kromě samozřejmé vyšší ceny oproti předokolce taky o něco lepší standardní výbavu. Tisková zpráva mluví o adaptivních nastavitelných tlumičích, které mají druhý hydraulický okruh a dovedou upravit svou tlumicí sílu ve vztahu k frekvenci nerovností na asfaltu. Podvozek tak má zvládnout komfortní jízdu po nerovném povrchu, typu dlážděné silnice či propadlých kanálů, ale také jistotu při dynamičtější jízdě.

Dostupnost novinky na trhu a ceny zatím nejsou známé, takže můžeme jen hádat, že se v showroomech objeví někdy na podzim letošního roku.

Zdroj info, foto, videa: Opel

Vstoupit do diskuze (18)