Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault 4 E-Tech
Renault 4 E-Tech
Renault 4 E-Tech
Renault 4 E-Tech
123 Fotogalerie

Nový Renault 4 E-Tech oficiálně: Ikona se vrací jako praktický crossover s plátěnou střechou

Daniel Fuglevič

Techniku známou z elektrické „pětky“ uvádí Renault v prostornějším balení, navíc s hrstkou osobitých prvků.

Probíhající autosalon v Paříži je rovněž premiérou znovuzrozeného Renaultu 4. Francouzská značka pokračuje na své retro vlně a po vzoru elektrického hatchbacku 5 s dodatkem E-Tech nebo konceptu novodobého Twinga oživuje také malou „čtyřku“ původně z 60. let minulého století – pro současné publikum však v podobě pětimístného elektrického crossoveru, který bude praktičtější alternativou zmíněné „pětky“.

Video placeholder
Renault 4 E-Tech • Zdroj: Renault

Prvky starého modelu tak Renault opět převádí do moderní podoby a doplňuje je aktuálními výstřelky – například přídí s osvětlenou maskou a emblémem značky (poprvé u sériového Renaultu). Z přeživších retro prvků je pak obzvláště nutné zmínit shrnovací plátěnou střechu, která bude dostupná u vybraných verzí modelu (její volbou nicméně ztratíte možnost střešních nosičů).

Na délku měří nová „čtyřka“ 4,14 m, je široká 1,80 m a vysoká 1,57 m. Platformu AmpR Small sdílí s Renaultem 5 E-Tech, dočkala se ovšem prodlouženého rozvoru o 8 cm (2,62 m) – pro srovnání, hatchback 5 má délku 3,92 m. Ve výsledku tak crossover zapadá velikostně i mezi Clio a Captur, přičemž oproti Capturu má s dobrodružnějším charakterem o 1,2 cm vyšší světlou výšku (18,1 cm). Ze zmíněných modelů je poté odvozena i přední náprava MacPherson s novými tlumiči, zatímco vzadu najdeme víceprvkové zavěšení.

Na praktičnost modelu odkazuje Renault kufrem s nízkou nákladovou hranou a základním objemem 420 litrů, z čehož 35 litrů představuje úložný prostor pod podlahou s dvojicí otvorů, takže vyhrabání nabíjecího kabelu i při naloženém kufru bude o něco snazší. Zadní sedačky jsou sklopitelné, stejně jako sedadlo spolujezdce, tedy ideální pro převoz dlouhých předmětů a zavazadel. Maximální objem kufru zatím neznáme.

Architekturu palubní desky si crossover přebírá z Renaultu 5 E-Tech, včetně aktuální digitalizace s nejnovější generací infotainmentu OpenR Link s 10palcovou obrazovkou a integrovanými službami Google nebo chatbotem ChatGPT. V závislosti na výbavě je před řidičem 7- či 10palcový digitální přístrojový štít. Rozsáhlý soubor asistenčních a bezpečnostních funkcí samozřejmě novince také nechybí.

Známou techniku kopíruje 4 E-Tech i pohonným ústrojím. Nabízen bude s jedním elektromotorem pro pohon předních kol, možností dvou výkonů 90 kW (122 k) nebo 110 kW (150 k), a to ve spojení s bateriemi o kapacitě 40 kWh nebo 52 kWh (pro dojezd okolo 400 km). V nejsilnější variantě umí crossover zrychlit z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximálně dosáhnout elektronicky omezené maximální rychlosti 150 km/h.

Stejně jako u „pětky“ je standardem 11kW palubní AC nabíječka, u DC rychlonabíjecích stanic pak zvládne model s větší baterií nabíjecí výkon až 100 kW, s tou menší pak 80 kW. V ideálním případě tak zabere obnovení kapacity energie z 15 na 80 % zhruba 30 minut. Mimo to umožňuje architektura i funkce V2L (vehicle-to-load) pro napájení externích spotřebičů z akumulátoru vozu nebo V2G (vehicle-to-grid) pro přenos energie zpět do elektrické sítě během špičky.

Renault 4 E-Tech je dále prvním modelem značky, který nabízí (od vyšších výbav) možnost ovládání pouze pedálem plynu – po jeho uvolnění využívá vůz maximální úroveň rekuperace při brzdění, čímž není nutné až do samotného zastavení šlapat na pedál brzdy. Zmíněný dobrodružnější charakter pak Renault podtrhuje také pokročilejším systémem kontroly trakce Extended Grip s novými jízdními režimy All-terrain (pro obecnou jízdu v terénu) a Snow (pro jízdu na sněhu).

Nový Renault 4 E-Tech se bude vyrábět ve francouzském Maubeuge a k prodejcům zamíří už během příštího roku. Cenovky automobilka zatím neupřesňuje. Velice pravděpodobně ale novinka překročí částku 32.900 eur (cca 815.000 Kč), za kterou se v Evropě nabízí výkonnější specifikace Renaultu 5 E-Tech (110 kW/150 k).