Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový základní motor 1.5 TSI pro Octavii: Jak se technicky liší 85 a 110 kW?

Lukáš Volšický
Diskuze (126)

Faceliftovaná Škoda Octavia se představila se dvěma specifikacemi populárního benzinového čtyřválce 1.5 TSI. Novou základní jednotkou modelu je slabší varianta o 85 kW a my jsme se zeptali Škodovky, jak se liší od původní výkonnější verze o 110 kW.

Na Valentýna se oficiálně odhalila nová faceliftovaná Škoda Octavia. První letošní novinka mladoboleslavské Škodovky spolu s modernějším designem a vylepšeným interiérem přinesla i modernizovanou paletu motorizací, s níž se po vzoru koncernového Volkswagenu Golf vzdává v minulosti základního přeplňovaného benzinového tříválce 1.0 TSI. Novou základní motorizací se tak stává slabší čtyřválcová patnáctistovka.

Faceliftovaná Škoda Octavia se představila s novým základním čtyřválcovým motorem 1.5 TSI s maximálním výkonem 85 kW (115 koní), který v tiskové zprávě vypadá jako pouze slabší specifikace populárního výkonnějšího čtyřválce 1.5 TSI o 110 kW (150 koních). V návaznosti na naší čtenářskou diskuzi jsme vznesli dotaz na Michaelu Sklenářovou, českou tiskovou mluvčí Škody Auto, a přinášíme vám kompletní informace k novému základnímu motoru pro Octavii. Všechno důležité se dozvíte v našem krátkém rozhovoru.

Jak moc se liší slabší patnáctistovka o 85 kW od výkonnější jednotky s naladěním na 110 kW? Jedná se pouze o softwarovou úpravu řídící jednotky, nebo jsou rozdílné i mechanické komponenty motorů, jako třeba turbodmychadlo?

Oba motory 1.5 TSI jsou po stránce konstrukce identické. Používají Millerův spalovací cyklus a turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Shoduje se také soustava sání, chlazení, výfuku, uložení motoru a odstupňování převodovky. Odlišných výkonnostních parametrů je dosaženo aplikací. Ve spojení s automatickou převodovkou DQ200 se oba motory dodávají standardně s technologií mHEV.

Video se připravuje ...

Škoda Octavia 1.5 TSI je nabízena jak s konvenčním podvozkem (ve variantách normální, sportovní a zvýšený), tak v provedení s adaptivními tlumiči DCC. Každá varianta má specifické naladění, které se dále liší podle výbavové konfigurace vozu.

Naše čtenáře zajímá, zda základní motor 1.5 TSI 85 kW bude disponovat funkcí vypínání válců ACT, stejně jako výkonnější verze o 110 kW? Pokud, ano, nebude to mít vliv na kultivovanost motoru – zejména při ohledu na nižší maximální výkon i točivý moment?

Oba motory jsou vybaveny systémem ACT+. Vypínání válců funguje výhradně při nižších zatíženích a otáčkách motoru. Aplikačně je u obou výkonových verzí ošetřeno identicky.

Je řídicí jednotka „otevřena“ pro v Česku populární „chipování“, tedy tuningové úpravy softwaru motoru? Majitelé by to mohli vidět jako příležitost k budoucímu zvýšení výkonu.

Řídicí jednotky vozů Škoda jsou chráněny proti manipulacím jak se softwarem, tak s daty a charakteristikami. Využívají například metody kontrolního součtu (checksum) nebo softwarové ověřování věrohodnosti vstupních signálů. V případě zjištění softwarové manipulace se řídicí jednotka zablokuje a rozsvítí kontrolku imobilizéru.

Od roku 2023 jsou navíc všechny nové motorové řídicí jednotky určené pro evropský trh vybaveny novými bezpečnostními funkcemi, aby splňovaly jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti podle předpisu EHK OSN č. 155. 

Řídicí jednotky je nutné například před jakoukoli změnou nastavení, softwaru nebo parametrizace „odemknout“ pomocí přihlášení na speciální server, kde po autorizaci technika je jednotka uvolněna pro úpravy na časově omezenou dobu. Počet autorizovaných uživatelů na serveru je striktně limitován a kontrolován. Všechny akce jsou na serveru monitorovány a archivovány pro potřeby zpětných analýz.

Lukáš Volšický
Diskuze (126)

Doporučujeme

Avatar - Pepa_007
20. 3. 2024 06:20
Jednoduché
Tak je logické že jednotka je uzamčena. Pokud EU monitoruje spotřebu paliva a pokd jednotka ma implementován alkohol tester, tak to jinak nejde.
26. 2. 2024 08:56
Re: Líbí se mi přístup koncernu VW
V pořádku. Beru a uznávám. Máš pravdu. Podtáčení motoru nevadí a tohle neplatí. 1000 ot/min je pro benzínový motor naprosto v pohodě.

https://www.auto.cz/…olnobehem-101931
Avatar - Mikesus
25. 2. 2024 22:26
Re: Líbí se mi přístup koncernu VW
jakýkoliv hybrid od toyoty po městě jezdí převážně na nízké otáčky. dělal to prius, dělal to auris, yaris, corolla atd. Všichni, když jsi jel 50 tak buď mají vypnuto, nebo jedou na takové otáčky. Třeba Auris měl 140tis, nebo když chceš větší, Camry 150tis a vše bez jediné vady. Vše stále jezdí a nemají s tím nikdo problémy.
A představ si, že když je chladněji, tak ten motor točí třeba jen 1000 otáček a pořád nic. To by muselo být už hodně hybridů na internetu, že mají problém s karbonem.
25. 2. 2024 18:56
Re: Líbí se mi přístup koncernu VW
Jj to bylo vzdycky jina dimenze a po chvilce to umel kde kdo ;-)
25. 2. 2024 18:54
Re: Líbí se mi přístup koncernu VW
Prius ale nedrzi motor nad volnobehem. Tam ho elektronika necha tocit dostatecne. Nekteri to naopak nazyvaji vysavacem. Chapu ze ta 2.5 se zase tolik tocit nemusi, ale 1400 ot je na benzinovy motor zalostne malo, tak to proste je. A kolik si s nim teda najel si mi nenapsal. Chapu ze do 100 tis zadny motor nevykazuje zadny projevy karbonovani nebo problemum s rozvody vytahanymi podtacenim motoru.