Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi RS
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
89 Fotogalerie

Škoda Octavia má po faceliftu: Až 265 koní, konec tříválce a umělá inteligence

Ondřej Šámal

Nejprodávanější škodovka historie se představuje ve zmodernizované podobě. Ta vedle upraveného designu přináší i pozměněnou skladbu motorů, vyšší maximální výkon či moderní multimédia s ChatGPT.

Facelift Škody Octavia u posledních dvou generací vyvolal velké vášně. Zatímco první vydání si v rámci osvěžení vystačilo s velmi mírně upraveným tvarem hlavních světlometů a dalšími drobnostmi, následovníci to obvykle brali pěkně z gruntu.

Octavia II, mnohými ve své původní podobě připodobňována k volvům, po faceliftu z roku 2008, který přinesl mimo jiné nepřehlédnutelné velké přední světlomety, část elegance ztratila. A něco podobného jsme zažili také u třetí generace. I ta do světa nejdříve vyrazila v relativně nenápadné, avšak velmi líbivé podobě, kterou po modernizaci v roce 2017 nahradila výrazně agresivnější tvář s hlavními světly rozdělenými do dvou částí na každé straně.

Zejména tahle změna byla ve své době dost kontroverzní, postupem času se však větší zásah ukázal jako povedený. Zejména v případě dynamicky laděné verze RS vypadá předek výrazně lépe než u staršího provedení.

Designéři se drželi docela při zemi

Osvěžení aktuálního, již čtvrtého vydání je někde na pomezí decentní jedničky a radikální proměny druhé a třetí generace. Přední světlomety zasahující do nového nárazníku (ten se spolu s tím zadním postaral o prodloužení vozu o devět na 4698 mm) v základu využívají diody. U výbavových linií (k těm se ještě dostanu) Selection a Sportline budou na přání vybavená maticovým uspořádáním s vykrýváním okolního provozu. Pro nejvyšší provedení RS pak budou tyto světlomety ve standardu.

Video placeholder
Škoda Octavia IV facelift (2024) • Škoda

Reflektory vytvářejí nový světelný podpis a obsahují dva LED moduly, jejichž vzhled je umocněn novým modře zbarveným detailem, který zdůrazňuje kontury světlometů a vypadá jako barevné křišťálové sklo. Vnější Bi-LED modul slouží pro potkávací a dálková světla. Vnitřní maticový (Matrix) modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen a řidiči protijedoucích vozidel jsou při zapnutých dálkových světlech ještě lépe chráněni před oslněním. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí, která optimálně přizpůsobuje světelný výkon aktuálním světelným podmínkám.

LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy, jsou k dispozici ve dvou verzích. Základní varianta se bude dodávat s výbavovými stupni Essence a Selection. Top LED zadní světla mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.

Novinkou jsou 16“ kola Matar, sedmnáctipalcové disky Slagard s aerodynamickými segmenty, 18palcové ráfky Lena a devatenáctky Elias pro vrcholnou Octavii RS. Nabídka barev karoserie modelu Octavia zahrnuje tři základní nemetalické odstíny a sedm metalických barev. Zelená Mamba je exkluzivně k dispozici pro modely Octavia Sportline a Octavia RS. Tuto nabídku rozšiřuje několik desítek dalších odstínů z nabídky prémiového lakování.

Inteligentní parťák na cestách

Multimediální systém si už od premiéry čtvrté octavie před čtyřmi lety nese kříž v podobě kritiky rychlosti odezvy a komplikovaného ovládání. Omlazené provedení se standardním desetipalcovým displejem, respektive 13“ obrazovkou v případě vyšší verze se minimálně část nedostatků snaží napravit.

Hlasová asistentka Laura dostala integrovanou funkci ChatGPT s umělou inteligencí, který výrazně rozšiřuje spektrum hlasových příkazů a zvyšuje celkovou technologickou úroveň multimediálního systému. Standardem se stávají také desetipalcový virtuální přístrojový štít a dvouzónová klimatizace Cimatronic.

Šikovné je rozšíření bezklíčkového přístupu Kessy, který nově dokáže vůz samočinně odemknout a zamknout, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu. Nechybí ani bezdrátová nabíječka telefonu s 15W a aktivním chlazením, přičemž USB-C konektory se nově chlubí až 45 W, tedy třikrát vyšším nabíjecím výkonem než dosud.

Pojmenování jednotlivých výbavových stupňů se po faceliftu změní. Zpřehlední se také nabídka výbavových prvků, které se slučují do větších paketů, což je z pohledu plánování výroby, potažmo dodací lhůty přínosem.

Přehled výbav a interiérů
Výbavový stupeňInteriérPotah sedadel
EssenceStudioČerná látka
SelectionLoftČerná látka
Top SelectionLodgeRecyklovaná látka/umělá kůže
LoungeČerná Suedia/umělá kůže
Exclusive SelectionSuiteTop ergonomická sedadla AGR
Černá perforovaná kůže/umělá kůže
Suite CognacTop ergonomická sedadla AGR
Hnědá perforovaná kůže/umělá kůže
SportlineSportlineSportovní sedadla, recyklovaná šedá látka/umělá kůže
RSRSČerná látka
RS SuiteUmělá kůže/černá Suedia

Octavia Combi dostane automatické odjištění roletky zavazadelníku, premiéru slaví též speciální odkládací schránka na středovém tunelu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru má nyní dva variabilní háčky. Držák tabletu na zadní straně předních sedadel je nyní k dispozici také pro sportovní sedadla. Škrabka na led ve víku palivové nádrže nebo deštník v odkládací přihrádce předních dveřích jsou nyní vyrobeny z udržitelných materiálů.

Vyšší maximální výkon a konec tříválce 

Motorová paleta doznala vcelku hlubokých změn. Z nabídky zcela vypadl základní tříválec 1.0 TSI (v portfoliu ostatně chyběl už v nedávné minulosti), který nahrazuje čtyřválec 1.5 TSI s 85 kW. K dispozici je také výkonnější verze se 110 kilowatty, přičemž v obou případech lze patnáctistovku kombinovat se sedmistupňovou dvouspojkou DSG, jež se pojí s mild-hybridní výpomocí v podobě 48V startér-generátoru, který získává energii primárně rekuperací brzdné energie.

Benzinové agregáty doplňují ještě dvě varianty motoru 2.0 TSI. Standardní octavia dostane provedení se 150 kilowatty (pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2 : 1), pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkou (dostupnost od roku 2025), RS si ze současných 180 polepší na 195 kilowattů. Automat DSG je standardem.

Video placeholder
Škoda Octavia RS facelift (2024) • Škoda

Naftové motory 2.0 TDI s 85 a 110 kilowatty mají klikovou hřídel s ocelovými písty, která účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Motory   
TypVýkon a točivý momentPoháněná kolaPřevodovka
1.5 TSI85 kW a 220 Nmpřední6 MT
1.5 TSI mHEV85 kW a 220 Nmpřední7 DSG
1.5 TSI110 kW a 250 Nmpřední6 MT
1.5 TSI mHEV110 kW a 250 Nmpřední7 DSG
2.0 TSI150 kW a 320 Nmvšechna7 DSG
2.0 TSI195 kW a 370 Nmpřední7 DSG
2.0 TDI85 kW a 300 Nmpřední6 MT
2.0 TDI110 kW a 360 Nmpřední7 DSG

Ještě bezpečnější a chytřejší

Spolu s modernizací dostala Škoda Octavia upravené rozpoznávání únavy řidiče. Zatímco dosud asistent vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu. Pracuje totiž s algoritmem schopným rozpoznat krátkodobou nepozornost o dlouhodobé.

Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující.

Nová verze automatického parkování, která je k dispozici pouze s automatickou převodovkou, umí octavii zcela samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Kromě řízení, stejně jako v jiných modelech Škoda, nyní ovládá také brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed nebo vzad. Vůz také automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku. Nebude chybět ani funkce uloženého parkovacího manévru, která je dobře známá z vozů vyšších tříd nebo Škody Enyaq.

Ovšem funkce parkování na dálku, která bude dostupná pouze s automatickou převodovkou, nabídne ještě víc. Umožní řidiči ovládat manévry automatického parkování, zatímco uživatel stojí mimo vůz a ovládá ho na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím bluetooth, pokud se řidič nachází ve vzdálenosti do čtyř metrů od auta. Stačí, když v aplikaci zvolí typ parkovacího manévru a směr, kterým chce z parkovacího místa vyjet. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h.

Nejsilnější sériová octavia všech dob

Nejvyšší provedení RS se po modernizaci zbavilo plug-in hybridní verze a dieselu. V nabídce zatím zůstává pouze benzinový model s motorem 2.0 TSI, který dostal o 15 kilowattů vyšší výkon. Čtyřválec pracuje v Budackově cyklu. Ten je mimochodem evolucí Atkinsonova cyklu, od kterého se liší primárně využíváním variabilního časování sacích ventilů, které přepíná mezi Budackovým a Ottovým cyklem, respektive mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem. Druhý rozdíl představuje fakt, že komprese se nezkrátí opožděným uzavřením sacího ventilu, ale právě jeho dřívějším uzavřením.

Manuál na rozdíl od minulosti již nebude k dispozici, sedmistupňová dvouspojka je tudíž jedinou možností. Proti běžné octavii je RS o 15 mm blíže u země, nechybí ani elektrohydraulicky ovládaná uzávěrka diferenciálu VAQ. Novinkou je originální sportovní výfukový systém s černými koncovkami.

Škoda Octavia RS se bude moci ve standardu pochlubit zmíněnými maticovými (matrixovými) světlomety, 18“ koly, multimediálním systémem s třináctipalcovou obrazovkou a sportovními sedadly.

Ceny a bližší technické detaily se dozvíme již v následujících týdnech.