Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia má po faceliftu: Až 265 koní, konec tříválce a umělá inteligence

Ondřej Šámal
Diskuze (363)

Nejprodávanější škodovka historie se představuje ve zmodernizované podobě. Ta vedle upraveného designu přináší i pozměněnou skladbu motorů, vyšší maximální výkon či moderní multimédia s ChatGPT.

Facelift Škody Octavia u posledních dvou generací vyvolal velké vášně. Zatímco první vydání si v rámci osvěžení vystačilo s velmi mírně upraveným tvarem hlavních světlometů a dalšími drobnostmi, následovníci to obvykle brali pěkně z gruntu.

Octavia II, mnohými ve své původní podobě připodobňována k volvům, po faceliftu z roku 2008, který přinesl mimo jiné nepřehlédnutelné velké přední světlomety, část elegance ztratila. A něco podobného jsme zažili také u třetí generace. I ta do světa nejdříve vyrazila v relativně nenápadné, avšak velmi líbivé podobě, kterou po modernizaci v roce 2017 nahradila výrazně agresivnější tvář s hlavními světly rozdělenými do dvou částí na každé straně.

Zejména tahle změna byla ve své době dost kontroverzní, postupem času se však větší zásah ukázal jako povedený. Zejména v případě dynamicky laděné verze RS vypadá předek výrazně lépe než u staršího provedení.

Designéři se drželi docela při zemi

Osvěžení aktuálního, již čtvrtého vydání je někde na pomezí decentní jedničky a radikální proměny druhé a třetí generace. Přední světlomety zasahující do nového nárazníku (ten se spolu s tím zadním postaral o prodloužení vozu o devět na 4698 mm) v základu využívají diody. U výbavových linií (k těm se ještě dostanu) Selection a Sportline budou na přání vybavená maticovým uspořádáním s vykrýváním okolního provozu. Pro nejvyšší provedení RS pak budou tyto světlomety ve standardu.

Video se připravuje ...

Reflektory vytvářejí nový světelný podpis a obsahují dva LED moduly, jejichž vzhled je umocněn novým modře zbarveným detailem, který zdůrazňuje kontury světlometů a vypadá jako barevné křišťálové sklo. Vnější Bi-LED modul slouží pro potkávací a dálková světla. Vnitřní maticový (Matrix) modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Prostor před vozem je díky tomu lépe osvětlen a řidiči protijedoucích vozidel jsou při zapnutých dálkových světlech ještě lépe chráněni před oslněním. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí, která optimálně přizpůsobuje světelný výkon aktuálním světelným podmínkám.

LED zadní světla, která jsou součástí standardní výbavy, jsou k dispozici ve dvou verzích. Základní varianta se bude dodávat s výbavovými stupni Essence a Selection. Top LED zadní světla mají navíc animovanou funkci Coming/Leaving Home a animované ukazatele směru, které spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří.

Novinkou jsou 16“ kola Matar, sedmnáctipalcové disky Slagard s aerodynamickými segmenty, 18palcové ráfky Lena a devatenáctky Elias pro vrcholnou Octavii RS. Nabídka barev karoserie modelu Octavia zahrnuje tři základní nemetalické odstíny a sedm metalických barev. Zelená Mamba je exkluzivně k dispozici pro modely Octavia Sportline a Octavia RS. Tuto nabídku rozšiřuje několik desítek dalších odstínů z nabídky prémiového lakování.

Inteligentní parťák na cestách

Multimediální systém si už od premiéry čtvrté octavie před čtyřmi lety nese kříž v podobě kritiky rychlosti odezvy a komplikovaného ovládání. Omlazené provedení se standardním desetipalcovým displejem, respektive 13“ obrazovkou v případě vyšší verze se minimálně část nedostatků snaží napravit.

Hlasová asistentka Laura dostala integrovanou funkci ChatGPT s umělou inteligencí, který výrazně rozšiřuje spektrum hlasových příkazů a zvyšuje celkovou technologickou úroveň multimediálního systému. Standardem se stávají také desetipalcový virtuální přístrojový štít a dvouzónová klimatizace Cimatronic.

Šikovné je rozšíření bezklíčkového přístupu Kessy, který nově dokáže vůz samočinně odemknout a zamknout, jakmile řidič s klíčem v ruce vstoupí nebo opustí prostor do vzdálenosti 1,5 metru od vozu. Nechybí ani bezdrátová nabíječka telefonu s 15W a aktivním chlazením, přičemž USB-C konektory se nově chlubí až 45 W, tedy třikrát vyšším nabíjecím výkonem než dosud.

Pojmenování jednotlivých výbavových stupňů se po faceliftu změní. Zpřehlední se také nabídka výbavových prvků, které se slučují do větších paketů, což je z pohledu plánování výroby, potažmo dodací lhůty přínosem.

Přehled výbav a interiérů
Výbavový stupeň Interiér Potah sedadel
Essence Studio Černá látka
Selection Loft Černá látka
Top Selection Lodge Recyklovaná látka/umělá kůže
Lounge Černá Suedia/umělá kůže
Exclusive Selection Suite Top ergonomická sedadla AGR
Černá perforovaná kůže/umělá kůže
Suite Cognac Top ergonomická sedadla AGR
Hnědá perforovaná kůže/umělá kůže
Sportline Sportline Sportovní sedadla, recyklovaná šedá látka/umělá kůže
RS RS Černá látka
RS Suite Umělá kůže/černá Suedia

Octavia Combi dostane automatické odjištění roletky zavazadelníku, premiéru slaví též speciální odkládací schránka na středovém tunelu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru má nyní dva variabilní háčky. Držák tabletu na zadní straně předních sedadel je nyní k dispozici také pro sportovní sedadla. Škrabka na led ve víku palivové nádrže nebo deštník v odkládací přihrádce předních dveřích jsou nyní vyrobeny z udržitelných materiálů.

Vyšší maximální výkon a konec tříválce 

Motorová paleta doznala vcelku hlubokých změn. Z nabídky zcela vypadl základní tříválec 1.0 TSI (v portfoliu ostatně chyběl už v nedávné minulosti), který nahrazuje čtyřválec 1.5 TSI s 85 kW. K dispozici je také výkonnější verze se 110 kilowatty, přičemž v obou případech lze patnáctistovku kombinovat se sedmistupňovou dvouspojkou DSG, jež se pojí s mild-hybridní výpomocí v podobě 48V startér-generátoru, který získává energii primárně rekuperací brzdné energie.

Benzinové agregáty doplňují ještě dvě varianty motoru 2.0 TSI. Standardní octavia dostane provedení se 150 kilowatty (pracuje v Budackově cyklu se zvýšeným kompresním poměrem 12,2 : 1), pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkou (dostupnost od roku 2025), RS si ze současných 180 polepší na 195 kilowattů. Automat DSG je standardem.

Video se připravuje ...

Naftové motory 2.0 TDI s 85 a 110 kilowatty mají klikovou hřídel s ocelovými písty, která účinně snižuje tepelné ztráty a zároveň zvyšuje rychlost spalování. Vstřikovací tlak činí 2200 barů, turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek, která zajišťuje optimální plnicí tlak v širokém spektru otáček a díky tomu má motor plynulejší charakteristiku výkonové křivky. Díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů umístěnému v blízkosti motoru vypouští oba motory méně oxidů dusíku (NOx). Během takzvaného procesu Twin Dosing dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Motory      
Typ Výkon a točivý moment Poháněná kola Převodovka
1.5 TSI 85 kW a 220 Nm přední 6 MT
1.5 TSI mHEV 85 kW a 220 Nm přední 7 DSG
1.5 TSI 110 kW a 250 Nm přední 6 MT
1.5 TSI mHEV 110 kW a 250 Nm přední 7 DSG
2.0 TSI 150 kW a 320 Nm všechna 7 DSG
2.0 TSI 195 kW a 370 Nm přední 7 DSG
2.0 TDI 85 kW a 300 Nm přední 6 MT
2.0 TDI 110 kW a 360 Nm přední 7 DSG

Ještě bezpečnější a chytřejší

Spolu s modernizací dostala Škoda Octavia upravené rozpoznávání únavy řidiče. Zatímco dosud asistent vyhodnocoval především údaje z elektromechanického posilovače řízení, nová verze přistupuje k informacím z různých řídicích systémů vozidla, včetně udržování jízdního pruhu. Pracuje totiž s algoritmem schopným rozpoznat krátkodobou nepozornost o dlouhodobé.

Nový systém detekuje odchylky od normálního způsobu řízení při rychlostech nad 65 km/h. Průběžně vyhodnocuje chování řidiče a vyvozuje závěry o jeho způsobilosti pokračovat v jízdě. Pokud systém zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních: doporučující, výstražné a stupňující.

Nová verze automatického parkování, která je k dispozici pouze s automatickou převodovkou, umí octavii zcela samostatně zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Kromě řízení, stejně jako v jiných modelech Škoda, nyní ovládá také brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed nebo vzad. Vůz také automaticky zastaví, pokud systém rozpozná překážku. Nebude chybět ani funkce uloženého parkovacího manévru, která je dobře známá z vozů vyšších tříd nebo Škody Enyaq.

Ovšem funkce parkování na dálku, která bude dostupná pouze s automatickou převodovkou, nabídne ještě víc. Umožní řidiči ovládat manévry automatického parkování, zatímco uživatel stojí mimo vůz a ovládá ho na dálku pomocí aplikace MyŠkoda. Vůz a chytrý telefon spolu komunikují prostřednictvím bluetooth, pokud se řidič nachází ve vzdálenosti do čtyř metrů od auta. Stačí, když v aplikaci zvolí typ parkovacího manévru a směr, kterým chce z parkovacího místa vyjet. Maximální rychlost během parkovacího manévru je 9,5 km/h.

Nejsilnější sériová octavia všech dob

Nejvyšší provedení RS se po modernizaci zbavilo plug-in hybridní verze a dieselu. V nabídce zatím zůstává pouze benzinový model s motorem 2.0 TSI, který dostal o 15 kilowattů vyšší výkon. Čtyřválec pracuje v Budackově cyklu. Ten je mimochodem evolucí Atkinsonova cyklu, od kterého se liší primárně využíváním variabilního časování sacích ventilů, které přepíná mezi Budackovým a Ottovým cyklem, respektive mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem. Druhý rozdíl představuje fakt, že komprese se nezkrátí opožděným uzavřením sacího ventilu, ale právě jeho dřívějším uzavřením.

Manuál na rozdíl od minulosti již nebude k dispozici, sedmistupňová dvouspojka je tudíž jedinou možností. Proti běžné octavii je RS o 15 mm blíže u země, nechybí ani elektrohydraulicky ovládaná uzávěrka diferenciálu VAQ. Novinkou je originální sportovní výfukový systém s černými koncovkami.

Škoda Octavia RS se bude moci ve standardu pochlubit zmíněnými maticovými (matrixovými) světlomety, 18“ koly, multimediálním systémem s třináctipalcovou obrazovkou a sportovními sedadly.

Ceny a bližší technické detaily se dozvíme již v následujících týdnech.

Ondřej Šámal
Diskuze (363)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
17. 2. 2024 14:31
Re: Stále bez střešního okna u sedanu
Já to zkoušet nemusím. Já musím přesvědčit ženskou polovinu vzdát se současného vozu a vzít tenhle praktický hybrid. Na ty jejich studený ***čky (EDIT: autocenzor "vypípal" c.o.u.r.a) je hybrid ideál a 180 koní až moc.
A bohatě stačí i předokolka, když to nebude furt někde v terénu.
A sám si to pak rád půjčím na kratší trasy. Ten můj chrocht má smysl až nad 50km.
Avatar - twistedTSD
17. 2. 2024 14:28
Good
V podstatě bez větších výtek, příjemné osvěžení. V modré nebo červené opravdu hezké.
https://www.auto.cz/…mela-inteligence?… :yes:

Jen moc nevěřím těm světlům pro špatnou viditelnost. Pro automobilku je jistě výhodnější místo mlhovek softwarově ztlumit potkávačky, ale pochybuji, že výsledek bude stejný.
Avatar - Ozzman
17. 2. 2024 13:25
Re: Stále bez střešního okna u sedanu
Jenže SUV C segmentu prostě do roletky není zrovna stěhovák, :D Proto řeším tu nouzovou možnost skládat nad roletku. Já psal výše, včera mě má drahá polovička dotáhla podívat se na Compasse, příjde mi, že je teda proti němu Kuga prostornější jak v druhé řadě sedadel, tak hlavně v kufru, navíc má plato a né roletku, takže se ti může stát, že něco necháš na parkovišti... a to nemluvím o tom novém pohonu co tam montují (1.5MHEV).

Já 2.5HEV nezkoušel, jen PHEV a pak Mondeo 2.0HEV a to jede velmi dobře a má to i dobře vyladěný podvozek, škoda ho...

No běž to zkusit, já nejsem kupec SUV dokud mne k tomu okolnosti a nabídka automobilek nedonutí :D
Avatar - Mokrous
17. 2. 2024 13:13
Re: Stále bez střešního okna u sedanu
Chápu, že design pre FL byl poněkud specifický a podle oka bych bral 100x víc Karoq.
Ale pohon mluvil pro Kugu. Po FL mě nebere jen nabídka základních kol. Ten design je prostě divokej. Zbytek naopak moc fajn.
Rozumím i tomu, že někdo potřebuje kufr až po střechu. Já se tomu vyhýbám a zase mám rád prostor pod roletkou. Proto jsem naštvanej na řešení v Passatu, kde kvůli plnohodnotné rezervě a nářadí a subwooferu nemůžu dát podlahu do spodní polohy a využít tak celý objem. Musel bych to všechno vyházet. Ale žít se dá i s tou rovnou podlahou a v 99% času si s tím vystačím. Občas ale musí roletka dolů a jedu pak bez zakrytí. Naštěstí alespoň roletka pasuje pod podlahu a nemusím jí házet do příkopu.

Jinak PHEV byl v Kuze úplně k hownu. Drahej, těžkej, s batohem na břiše, pomalejší, užranější. Prostě naprosto 0 výhod. Jedině pro někoho, kdo bude crcat denně 30km po městě a dál nepojede a bude denně nabíjet. Oproti tomu klasický HEV - parádní.
Avatar - Ozzman
17. 2. 2024 12:37
Re: Stále bez střešního okna u sedanu
Mne vadí tvar karoserie, měl jsem přímé srovnání 2 a 3 generace a vadí mi sklon 5. dveří, takže nad roletku moc nedáš, dvojková Kuga je krabice, tam můžeš skládat nahoru. Jízdně jsem nemel výhrady, jezdí to parádně na poměry neprémiových SUV, interiér značný posun, jediné jízdní negativum byla váha PHEV vs 1.5Ecoboost, která byla značně cítit.

Já mám malé děcko, tehdy ještě v kočárku a už ta dvojka byla pro pohodlnné použití nic moc, takže touto optikou ji hodnotím + já obecně nemám rád tyhle oblé tvary u SUV obecně, takže se mi extra nelíbila, což facelift vylepšil novou maskou. Stejný problém jsem měl ale i s maskou Fokuse 4 předFL.