Čtenáři Auto.cz zhodnotili novou Škodu Octavia. A v řadě věcí mají pravdu
Už včera mladoboleslavská automobilka představila inovace pro svůj nejprodávanější model. My jsme po prvních čtyřiadvaceti hodinách nahlédli do diskuze pod naším článkem, abychom zjistili, o čem se nejvíce diskutuje. Doplňujeme to i o naše postřehy a shrnujeme to nejdůležitější, co byste měli vědět.
Na Valentýna se konečně kompletně odhalila nová Škoda Octavia. Na nejnovější novinku Škodovka lákala celý poslední měsíc, a když ji konečně představila, příjemně nás překvapila. Vylepšená Škoda Octavia je designově elegantnější a je až překvapující, jak původní model doslova z hodiny na hodinu designově zestárl. Jednou z nejvýznamnějších novinek jsou nové přední světlomety navazující na masku chladiče, které vypadají opravdu senzačně!
Hazardní výměnu „očí“ nejprodávanějšího modelu značky designéři Škodovky udělali už u předcházející třetí generace, když v roce 2017 udělali z nudného korporátního designu s obyčejnými světlomety originální design – tehdy přijela na svět „čtyřoká“ octavie z pera týmu šéfdesignéra Jozefa Kabaně. I když nové přední světlomety na nejnovějším pokračovateli mohou vypadat jako decentní změna, v celkovém stylingu modelu jsou dost zásadní.
Důležitými novinkami inovace bestselleru jsou i modernizovaná nabídka motorizací s absencí nejslabších litrových tříválců a nově až 195 kW (265 koňmi) pro nejvýkonnější sportovní Octavii RS nebo nejmodernější infotainment s integrovanou umělou inteligencí ChatGPT. My už jsme na nejnovější octavii po faceliftu první názor udělali, ale co vy? Nahlédli jsme do diskuze pod naším včerejším článkem a přinášíme vám shrnutí toho, jak se novinka líbí diskutujícím čtenářům.
Konec tříválců
Už začátkem letoška jsme se s tím setkali u nejnovějšího modernizovaného golfu a teď s tím oficiálně přijela i octavia. Koncern Volkswagen se vzdává kdysi základních benzinových tříválců 1.0 TSI a nově se standardní motorizací octavie stává slabší specifikace populárního čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 85 kW (115 koní). Je o 4 kW výkonnější než původní nejslabší tříválec a s výslednými 220 newtonmetry má o 10 procent vyšší točivý moment.
Naši čtenáři očekávají, že se s novou nejslabší octavií bude příjemněji žít v každodenních městských dopravních špičkách, zejména při častých rozjezdech. Z pohledu maximálního výkonu můžeme očekávat, že ve srovnání s výkonnější patnáctistovkou o 110 kW (150 koních) a 250 newtonmetrech bude motoru chybět šťáva ve vyšších otáčkách.
Motory | |||
Typ | Výkon a točivý moment | Poháněná kola | Převodovka |
1.5 TSI | 85 kW a 220 Nm | přední | 6 MT |
1.5 TSI mHEV | 85 kW a 220 Nm | přední | 7 DSG |
1.5 TSI | 110 kW a 250 Nm | přední | 6 MT |
1.5 TSI mHEV | 110 kW a 250 Nm | přední | 7 DSG |
2.0 TSI | 150 kW a 320 Nm | všechna | 7 DSG |
2.0 TSI | 195 kW a 370 Nm | přední | 7 DSG |
2.0 TDI | 85 kW a 300 Nm | přední | 6 MT |
2.0 TDI | 110 kW a 360 Nm | přední | 7 DSG |
Někteří se naopak obávají životnosti motoru, protože v minulosti základní jednotka 1.0 TSI byla už prověřeným základním motorem, jež navíc netrpěl na krátké trasy. Nelíbí se ani potenciální přítomnost „vibrujícího“ vypínání válců ACT u slabší patnáctistovky, jako tomu je i u té výkonnější. Jak tomu ve skutečnosti bude se pro vás pokusíme zjistit přímo u tiskového oddělení automobilky.
Absence manuálu pro nej naftu i RS
I naši čtenáři si při oficiálním odhalení faceliftu a technické modernizace pro octavii okamžitě všimli, že se v nabídce motorizací z převodovek dominuje hlavně sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Tradiční šestistupňovou manuální převodovku vám Škoda prodá pouze v kombinaci se základními jednotkami nebo oblíbeným „prostředním“ benzinovým čtyřválcem. Čtenářům chybí manuální převodovky hlavně u výkonnějších modelů.
Šestistupňový manuál je nově dostupný pouze pro nejslabší benzinový čtyřválec 1.5 TSI o 85 kW (115 koních), nejslabší vznětový čtyřválec 2.0 TDI o 85 kW (115 koních) a v minulosti populární ideální kompromis – benzinový čtyřválec 1.5 TSI o 110 kW (150 koních). Všechny ostatní motorizace se prodávají výhradně se sedmistupňovou dvouspojkou, a to včetně jednoho z nejprodávanějších motorů – čtyřválcového turbodieselu 2.0 TDI o 110 KW (150 koních). U toho by někteří lidé z řad našich diskutujících čtenářů uvítali i obyčejnou manuální převodovku.
Se šestikvaltovou kulisou se po vzoru koncernového Volkswagenu Golf GTI rozloučila vylepšená Škoda Octavia RS. Spolu s novým designem se dočkala i silnějšího dvoulitru TSI z rodiny motorů EA888, který nově vyvine maximální výkon 195 kW (265 koní), přičemž mu zůstává stále stejných 370 newtonmetrů. Stejně jako v posledních měsících před faceliftem už není „eReSo“ k dispozici s řidičštějším manuálem.
Návrat 4x4 s jediným motorem
Po dlouhých měsících se do bestselleru Škodovky vrací i pohon všech kol. Automobilka však oficiálně oznámila, že definitivně ukončila výrobu v minulosti oblíbených verzí jako RS se vznětovým motorem 2.0 TDI a pohonem 4x4, stejně jako dobrodružnějších scoutů se čtyřkolkou. Jedinou octavií se čtyřkolkou bude nová motorizace, s níž jsme se ještě před faceliftem nesetkávali.
Od roku 2025 bude nová Škoda Octavia dostupná i s výkonnějším standardním dvoulitrem TSI o 150 kW (204 koních) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Čistě teoreticky může být duchovním nástupcem kdysi oblíbené trojkové octavie s motorem 2.0 TSI o 140 kW (190 koních) a nabízí se jako ideální kompromis mezi nejsilnější patnáctistovkou a vrcholnou sportovní verzí RS. Bohužel je škoda, že se se čtyřkolkou nesetkáme i u nejsilnější naftové motorizace.
Stylovější design a modernější infotainment
Exteriérový design i interiérová architektura jsou objektivními i subjektivními záležitostmi. V naší diskuzi se mluví hlavně o pokračující absenci klasického ovládání klimatizace, kterou i po faceliftu budete obsluhovat výhradně na dotykovém displeji. Ten u nejmodernější octavie zakládá na standardní 10“, nebo větší 13“ obrazovce. Hlasová asistentka Laura se nově pyšní integrovanou funkcí ChatGPT s umělou inteligencí pro širší spektrum hlasového ovládání i pokročilejší technologickou úroveň systému.
Naši diskutující čtenáři si všimli i dalšího pozitivního přínosu – automobilka významně zvýšila výkon USB-C portů pro nabíjení mobilních telefonů a dalších přenosných zařízení. Nově umí nabíjet výkonem až 45 W, který je trojnásobně vyšší než dosud. Bezdrátová nabíječka s aktivním chlazením pak nabíjí výkonem 15 W.
A v závěru našeho shrnutí se vracíme k novému designu, protože jak už to bývá, někomu se líbí, jinému naopak ne. Automobilový design je už desítky let subjektivní záležitostí a záleží jen na vašem vkusu.
A nepřekvapivými komentáři v naší diskuzi jsou i očekávání ohledně cen. Mladoboleslavská Škodovka však ceník zatím nezveřejnila a na jeho odhalení si budeme muset ještě počkat. I nadále sledujte Auto.cz, protože vás o něm budeme okamžitě informovat.