Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtenáři Auto.cz zhodnotili novou Škodu Octavia. A v řadě věcí mají pravdu

Lukáš Volšický
Diskuze (69)

Už včera mladoboleslavská automobilka představila inovace pro svůj nejprodávanější model. My jsme po prvních čtyřiadvaceti hodinách nahlédli do diskuze pod naším článkem, abychom zjistili, o čem se nejvíce diskutuje. Doplňujeme to i o naše postřehy a shrnujeme to nejdůležitější, co byste měli vědět.

Na Valentýna se konečně kompletně odhalila nová Škoda Octavia. Na nejnovější novinku Škodovka lákala celý poslední měsíc, a když ji konečně představila, příjemně nás překvapila. Vylepšená Škoda Octavia je designově elegantnější a je až překvapující, jak původní model doslova z hodiny na hodinu designově zestárl. Jednou z nejvýznamnějších novinek jsou nové přední světlomety navazující na masku chladiče, které vypadají opravdu senzačně!

Hazardní výměnu „očí“ nejprodávanějšího modelu značky designéři Škodovky udělali už u předcházející třetí generace, když v roce 2017 udělali z nudného korporátního designu s obyčejnými světlomety originální design – tehdy přijela na svět „čtyřoká“ octavie z pera týmu šéfdesignéra Jozefa Kabaně. I když nové přední světlomety na nejnovějším pokračovateli mohou vypadat jako decentní změna, v celkovém stylingu modelu jsou dost zásadní.

Důležitými novinkami inovace bestselleru jsou i modernizovaná nabídka motorizací s absencí nejslabších litrových tříválců a nově až 195 kW (265 koňmi) pro nejvýkonnější sportovní Octavii RS nebo nejmodernější infotainment s integrovanou umělou inteligencí ChatGPT. My už jsme na nejnovější octavii po faceliftu první názor udělali, ale co vy? Nahlédli jsme do diskuze pod naším včerejším článkem a přinášíme vám shrnutí toho, jak se novinka líbí diskutujícím čtenářům.

Video se připravuje ...

Konec tříválců

Už začátkem letoška jsme se s tím setkali u nejnovějšího modernizovaného golfu a teď s tím oficiálně přijela i octavia. Koncern Volkswagen se vzdává kdysi základních benzinových tříválců 1.0 TSI a nově se standardní motorizací octavie stává slabší specifikace populárního čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 85 kW (115 koní). Je o 4 kW výkonnější než původní nejslabší tříválec a s výslednými 220 newtonmetry má o 10 procent vyšší točivý moment.

Naši čtenáři očekávají, že se s novou nejslabší octavií bude příjemněji žít v každodenních městských dopravních špičkách, zejména při častých rozjezdech. Z pohledu maximálního výkonu můžeme očekávat, že ve srovnání s výkonnější patnáctistovkou o 110 kW (150 koních) a 250 newtonmetrech bude motoru chybět šťáva ve vyšších otáčkách.

Motory      
Typ Výkon a točivý moment Poháněná kola Převodovka
1.5 TSI 85 kW a 220 Nm přední 6 MT
1.5 TSI mHEV 85 kW a 220 Nm přední 7 DSG
1.5 TSI 110 kW a 250 Nm přední 6 MT
1.5 TSI mHEV 110 kW a 250 Nm přední 7 DSG
2.0 TSI 150 kW a 320 Nm všechna 7 DSG
2.0 TSI 195 kW a 370 Nm přední 7 DSG
2.0 TDI 85 kW a 300 Nm přední 6 MT
2.0 TDI 110 kW a 360 Nm přední 7 DSG

Někteří se naopak obávají životnosti motoru, protože v minulosti základní jednotka 1.0 TSI byla už prověřeným základním motorem, jež navíc netrpěl na krátké trasy. Nelíbí se ani potenciální přítomnost „vibrujícího“ vypínání válců ACT u slabší patnáctistovky, jako tomu je i u té výkonnější. Jak tomu ve skutečnosti bude se pro vás pokusíme zjistit přímo u tiskového oddělení automobilky.

Absence manuálu pro nej naftu i RS

I naši čtenáři si při oficiálním odhalení faceliftu a technické modernizace pro octavii okamžitě všimli, že se v nabídce motorizací z převodovek dominuje hlavně sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Tradiční šestistupňovou manuální převodovku vám Škoda prodá pouze v kombinaci se základními jednotkami nebo oblíbeným „prostředním“ benzinovým čtyřválcem. Čtenářům chybí manuální převodovky hlavně u výkonnějších modelů.

Šestistupňový manuál je nově dostupný pouze pro nejslabší benzinový čtyřválec 1.5 TSI o 85 kW (115 koních), nejslabší vznětový čtyřválec 2.0 TDI o 85 kW (115 koních) a v minulosti populární ideální kompromis – benzinový čtyřválec 1.5 TSI o 110 kW (150 koních). Všechny ostatní motorizace se prodávají výhradně se sedmistupňovou dvouspojkou, a to včetně jednoho z nejprodávanějších motorů – čtyřválcového turbodieselu 2.0 TDI o 110 KW (150 koních). U toho by někteří lidé z řad našich diskutujících čtenářů uvítali i obyčejnou manuální převodovku.

Se šestikvaltovou kulisou se po vzoru koncernového Volkswagenu Golf GTI rozloučila vylepšená Škoda Octavia RS. Spolu s novým designem se dočkala i silnějšího dvoulitru TSI z rodiny motorů EA888, který nově vyvine maximální výkon 195 kW (265 koní), přičemž mu zůstává stále stejných 370 newtonmetrů. Stejně jako v posledních měsících před faceliftem už není „eReSo“ k dispozici s řidičštějším manuálem.

Návrat 4x4 s jediným motorem

Po dlouhých měsících se do bestselleru Škodovky vrací i pohon všech kol. Automobilka však oficiálně oznámila, že definitivně ukončila výrobu v minulosti oblíbených verzí jako RS se vznětovým motorem 2.0 TDI a pohonem 4x4, stejně jako dobrodružnějších scoutů se čtyřkolkou. Jedinou octavií se čtyřkolkou bude nová motorizace, s níž jsme se ještě před faceliftem nesetkávali.

Od roku 2025 bude nová Škoda Octavia dostupná i s výkonnějším standardním dvoulitrem TSI o 150 kW (204 koních) se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Čistě teoreticky může být duchovním nástupcem kdysi oblíbené trojkové octavie s motorem 2.0 TSI o 140 kW (190 koních) a nabízí se jako ideální kompromis mezi nejsilnější patnáctistovkou a vrcholnou sportovní verzí RS. Bohužel je škoda, že se se čtyřkolkou nesetkáme i u nejsilnější naftové motorizace.

Stylovější design a modernější infotainment

Exteriérový design i interiérová architektura jsou objektivními i subjektivními záležitostmi. V naší diskuzi se mluví hlavně o pokračující absenci klasického ovládání klimatizace, kterou i po faceliftu budete obsluhovat výhradně na dotykovém displeji. Ten u nejmodernější octavie zakládá na standardní 10“, nebo větší 13“ obrazovce. Hlasová asistentka Laura se nově pyšní integrovanou funkcí ChatGPT s umělou inteligencí pro širší spektrum hlasového ovládání i pokročilejší technologickou úroveň systému.

Naši diskutující čtenáři si všimli i dalšího pozitivního přínosu – automobilka významně zvýšila výkon USB-C portů pro nabíjení mobilních telefonů a dalších přenosných zařízení. Nově umí nabíjet výkonem až 45 W, který je trojnásobně vyšší než dosud. Bezdrátová nabíječka s aktivním chlazením pak nabíjí výkonem 15 W.

A v závěru našeho shrnutí se vracíme k novému designu, protože jak už to bývá, někomu se líbí, jinému naopak ne. Automobilový design je už desítky let subjektivní záležitostí a záleží jen na vašem vkusu.

A nepřekvapivými komentáři v naší diskuzi jsou i očekávání ohledně cen. Mladoboleslavská Škodovka však ceník zatím nezveřejnila a na jeho odhalení si budeme muset ještě počkat. I nadále sledujte Auto.cz, protože vás o něm budeme okamžitě informovat.

Lukáš Volšický
Diskuze (69)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
19. 2. 2024 06:52
Re: Vzdyt je to osklive.
Lepší parkování.
16. 2. 2024 21:06
zase nuda
trochu zaujímavejšie svetlá inak stále nuda asi ako golf.... :no:
16. 2. 2024 19:13
Re: 3 největší průšvihy OIV FL
Jak jsi na to přišel? :-O
Avatar - Ozzman
16. 2. 2024 18:12
Re: 3 největší průšvihy OIV FL
No počkej, nesrovnávej to s Pumou :D a HL předstihl Mondeo lehce až po deseti letech :D
16. 2. 2024 15:36
Re: moc líbí
Pridej, to muze byt zajimave. Maji teda zeme s vyssim poctem dieselu (pripadne hustsi siti MHD, resp. naftovych autobusu) vyssi vyskyt autismu?