Nuda v barvách aut: Dominuje šedá a bílá, dřív to bylo veselejší

Seat Arona 1.0 TSI
Seat Arona 1.0 TSI
Seat Arona 1.0 TSI
Renault Scenic E-Tech EV87
34 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (10)

Česká parkoviště jsou stále méně barevná. Stačí se podívat do barev prodávaných aut. Letos jich 60 procent bylo šedých nebo bílých. Jen málokdo se odváží a jde do výraznějších barev. Klesá i podíl modré, ta je přitom jedinou barvou škodovky bez příplatků.

Letos jasně vede šedá. Tuto barvu měla třetina letos prodaných aut. Druhá je bílá, tu má každé čtvrté auto.  Až s odstupem je trojice černá, modrá, červená, které se drží kolem desetinového podílu. Další barvy jsou až s odstupem. Vše ukazuje tabulka se srovnáním s dobou před pěti lety a s rokem 2010, za který jsou jsou k dispozici první podrobné statistiky o prodávaných barvách.

Nejprodávanější barvy aut v Česku (podíl barev v procentech)
 (1-9/2024)20192010
Šedá32,425,420
Bílá25,52812,6
Černá11,79,711,6
Modrá11,614,714,8
Červená9,712,718,9
Zelená3,61,93,8
Oranžová2,11,51,1
Hnědá1,84,86,9
Zelenožlutá1,41,10,1
Žlutá000,9
Stříbrná007,9
Jiné0,10,11,2
Zdroj: SDA   

Srovnání ukazuje, jak postupně mizí červená, modrá a hnědá a zcela vymizela stříbrná. Ta má poslední roky dokonce nulové prodeje. Tedy až na jednu výjimkou. Hlavně před zhruba dvaceti lety byla velmi populární, a to tak, že se do stříbrné převlékly od roku 2008 i policejní vozy. Tehdejší ministr Ivan Langer mezi důvody uvedl i to, že se auta s modní stříbrnou metalízou na konci užívání lépe prodají. Policie je nyní důvodem, že stříbrná auta na českých silnicích přece jen přibývají, v oficiálních statistikách barev se ale nákupy ministerstva vnitra neobjevují. 

K nudě a šedi českého trhu přispívají nejen konzervativní správci firemních flotil ale i samotné automobilky, které mnohdy zredukovaly paletu nabízených barev a mnohé už prakticky žádné výraznější nenabízí. 

Vliv mají i na cenu v bazarech

Barvy ale nejsou jen o líbivosti. Ovlivňují i to, za kolik se auto jako ojetina prodá, i to, jak bezpečné na silnici bude. Bohužel většina podobných srovnání nevychází z reálií českého trhu. 

Vývoj zůstatkové ceny jednotlivých barev se liší trh od trhu. Rozhoduje to, kolik kterých barev se tam prodává u nových aut a tedy, jak silná je v bazarech nabídka a také, jaká je aktuální popularita jednotlivých barev. Ta se může i mezi sousedními zeměmi výrazně lišit. Obecně platí, že šedou či bílou se nic nezkazí, ovšem těchto aut je na trhu hodně. Proti tomu barevnějších aut je málo a část zájemců proto může být ochotná si za ně v bazarech připlatit. Přesněji: kdo chce specifickou barvu, obvykle nemá moc z čeho vybírat a musí brát, co je zrovna k mání.

Pro americký trh se zůstatkovými cenami podle barev věnuje portál iSeeCars. Podle něj nejvíce ztrácí hodnotu zlatá, hnědá a černá auta, nejméně žlutá, béžová, oranžová a zelená. Zde je ale nutné dodat, že velký vliv má i to, jaká konkrétní auta se v daných barvách prodávají. Černá a hnědá jsou běžné u prémiových vozů, které hodnotu obecně ztrácí rychleji. Naopak u těch s nejmenším poklesem rozhoduje to, že se jich zkrátka prodává málo a malá je proto i nabídka v bazarech.

Průzkumy se zabývají i bezpečností jednotlivých barev. I zde jsou ale výsledky zkresleny. Stačí, aby některá z barev byla více zastoupena u aut, kterými se spíše na silnicích závodí, a může to ovlivnit to celou statistiku. Vliv mohou mít i specifika konkrétního trhu.

Video placeholder
Bezpečnost automobilů Škoda: Dobové video • Zdroj: Škoda

Obecně ale odborníci dochází k závěru, že z pohledu bezpečnosti jsou nejhorší barvy jako je černá, šedá a stříbrná, tato trojice propadá jak za denního světa, tak hlavně v noci, kdy hlavně u černých aut výrazně roste riziko nehody proti referenčním bílým vozům. Hůře vychází i modrá a červená barva. Ta je obzvláště zajímavá. Psychologové zjistili, že muži, kteří si vyberou červené auto, mají častěji vyšší hladinu testosteronu, tedy i větší sklony k agresi a ukazování síly a dominance.

Platí také, že části řidičů zjednodušeně „vzroste tlak”, když na silnici uvidí červené auto. Mohou se pak chovat agresivněji. Zkrátka, když řidič skončí v zácpě obklopený červenými vozy, může se celou situaci hůře snášet. Vědci třeba zjistili, že na červená auta řidiči spíše zatroubí. 

Naopak bezpečnější mi barvami má být oranžová, žlutá, světle hnědá (tmavě hnědá patří k těm horším) nebo třeba krémová. Právě žlutá je i premiantem, co se zůstatkové hodnoty týče. V Česku se ale žádné čistě žluté auto podle statistik neprodalo, nabízena je jen žlutozelená barva, té nejvíce prodává Škoda, Peugeot a Hyundai.

Vstoupit do diskuze (10)