Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O kolik přišli za měsíc automobiloví výrobci? Je to extrémní částka

ČTK ČTK 22. 4. 2020 • 11:07
62
Zobrazit náhledy (62)
Renault, Wuhan, Čína Polestar 2 Polestar 2 Polestar 2 Polestar 2 Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba Škoda Superb iV Výroba vozů Škoda Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Mercedes-Benz G - výroba v Grazu Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Nissan Výroba Volkswagen T-Cross Výroba Volkswagen T-Cross Výroba Volkswagen T-Cross Výroba Volkswagen T-Cross Výroba Volkswagen T-Cross Výroba Volkswagen T-Cross Výroba v Kvasinách Výroba v Kvasinách Nová továrna Mercedes-Benzu v Rusku Nová továrna Mercedes-Benzu v Rusku Nová továrna Mercedes-Benzu v Rusku Nová továrna Mercedes-Benzu v Rusku Nová továrna Mercedes-Benzu v Rusku Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7

Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc.

Už v březnu bylo zhruba 15 procent firem v automobilovém průmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem. Všechny tři tuzemské automobilky v polovině března odstavily výrobu. Znovu vyrábí jen nošovický Hyundai, který rozjel linky 14. dubna, Škoda chystá spuštění výroby 27. dubna a TPCA 4. května.

Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170.000 motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude podle SAP navíc v průběhu roku dál narůstat.

"Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Sdružení považuje za zásadní zejména prodloužení platnosti programu Antivirus, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravy DPH. Dále navrhuje nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídicích pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly.

Automobilky připomněly, že při silně proexportním zaměření české ekonomiky, kdy jen roční export automobilového průmyslu přesahuje 920 miliard Kč, je klíčová aktivní role zástupců ČR při jednáních v EU. Musí to vést ke koordinovanému a bezpečnému znovuobnovení výroby a k cílené strategické podpoře obnovy tržního a regulatorního prostředí.

Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích se může podle SAP rovněž zhoršovat konkurenceschopnost firem českého automobilového průmyslu. Stejně tak se může snižovat bezpečnost a zvyšovat emise vozového parku ČR, uvedlo sdružení.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku