Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? Norové připravili velký srovnávací test

Ondřej Mára Ondřej Mára 19. 3. 2020 • 05:00
40
95
Zobrazit náhledy (40)
O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? O kolik se sníží dojezd elektromobilů v zimě? Audi e-tron 50 Audi e-tron 55 quattro BMW i3 Hyundai Ioniq Hyundai Kona Electric Jaguar I-Pace Kia e-Niro Kia e-Soul Mercedes-Benz EQC Nissan Leaf 40 Nissan Leaf 62 Opel Ampera-e Renault Zoe Seat Mii Electric Škoda Citigoe iv Tesla Model 3 Tesla Model S Tesla Model X Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Up

Jistě není potřeba znovu zmiňovat, že zima bateriovým elektromobilům příliš nesvědčí. Jak se ale nízké teploty podepíší na homologovaném dojezdu nejznámějších modelů?

Tuto otázku si položila Norská Automobilová Federace (Norwegian Automobile Federation - zkráceně NAF), která se rozhodla uspořádat velký srovnávací test dvaceti elektromobilů nabízených v norských showroomech v lednu 2020. Test probíhal ve správném norském počasí, tedy převážně za sněžení, při teplotách od +3 °C do -6 °C.

Testovací trasa začínala v Oslu a vedla do města Hafjell. Pokud by se elektromobily vydaly nejkratší možnou cestou, měly by to do cíle zhruba 200 kilometrů. Pro test však byla zvolena trasa dlouhá 482 km, která měla vozy prověřit za širšího spektra podmínek a v ideálním případě je klidně i zcela vybít.

Za volantem přitom seděli průměrní řidiči, kteří měli za úkol jet svým běžným způsobem a dodržovat rychlostní limity. Všechny vozy byly přepnuty do úsporného režimu, topení bylo nastaveno na 21 °C a vyhřívání sedačky na nejnižší výkon.

Na trase nechyběla jízda městem, po okreskách a došlo i na dálnice. Rychlost se přitom většinu doby pohybovala od 60 km/h po 110 km/h. Součástí testu bylo také nabíjení z asi 10 % na 80 % kapacity baterie, které bylo prováděno při teplotě -2 °C. S každým vozem se předtím ale minimálně dvě hodiny jezdilo, aby měly baterie čas se zahřát.

Nebudeme vás ale dále zdržovat a pojďme se podívat na výsledky, během kterých sledovali odborníci z NAF především rozdíly mezi udávaným dojezdem dle WLTP a skutečně naměřeným dojezdem. Průměrná hodnota se pohybovala okolo 18,5% rozdílu mezi hodnotou dle WLTP a skutečností, jak si ale vedli rekordmani?

Na vrcholu tabulky se umístilo elektrické Hyundai Kona, které bylo schopné urazit 404.5 km oproti udávanému dojezdu 449 km (rozdíl 9,91 %). Naopak na druhém konci skončil Opel Ampera-e, ve světě známý jako Chevy Bolt. Ten namísto slibovaného dojezdu 423 km zvládl urazit vzdálenost jen 296.9 km, což znamenalo rozdíl 29,8 %.

V rychlosti nabíjení pak s přehledem zvítězilo Audi e-tron 55 quattro, které se dostalo z méně než 10 % na 80 % kapacity baterie za pouhých 27 minut. Špatně si nevedla ani Tesla Model 3, která zůstala na nabíječce 35 minut. V kombinaci s nízkou spotřebou je pak právě Model 3 elektromobilem, který dostane pasažéry na delší vzdálenost v nejkratším čase.

Na druhé straně tabulky pak opět skončil Opel Ampera-e a Renault Zoe. Oba modely totiž mají poměrně velké baterie, současně však podporují nabíjení pouze rychlostí okolo 50 kW. V případě Renaultu Zoe však bylo během testu naměřeno sotva 40 kW.

Test navíc pomohl vyvrátit jeden mýtus, který může majitele elektromobilů děsit v zimních měsících. Pokud se totiž vozu začne vybíjet baterie, rozhodně se sám od sebe nezastaví. Řidič dostane od stroje řadu varování, vůz pak začne vypínat komfortní spotřebiče (například topení) a omezí maximální rychlost.

Příjemným zjištěním pak byla skutečnost, že ani s vybitým elektromobilem nemusí cesta úplně skončit. Pokud se vůz odstaví s vybitou baterií, po cca 30 minutách nebo 1 hodině bylo možné ho znovu nastartovat a urazit ještě pár kilometrů. Je však otázkou, jak moc se podobné chování podepíše na životnosti baterie.

Test reálného dojezdu elektromobilů v zimě
  Dojezd udávaný dle WLTP Reálně naměřený dojezd
Tesla Model S 610 470
Tesla Model 3 560 404
Tesla Model X 507 420
Kia e-Niro 455 360
Kia e-Soul 452 352
Hyundai Kona 449 405
Jaguar I-pace 436 334
Opel Ampera-e 423 297
Mercedes-Benz EQC 404 307
Audi e-tron 55 quattro 398 341
Nissan Leaf 62 kWh 385 299
Renault Zoe 380 316
Hyundai Ioniq 311 279
BMW i3 120Ah 310 246
Audi e-tron 50 quattro 299 259
Nissan Leaf 40 kWh 270 209
Seat Mii Electric 258 227
Skoda Citigo-e iV 258 220
Volkswagen e-up! 251 226
Volkswagen e-Golf 222 198

Související články

Témata
22. 3. 2020 11:08
Re: test
Kolikrát jsi ty dojel se svým autem na Saharu, že s ní tady argumentuješ? :-)
22. 3. 2020 11:05
Re: realnejsi hodnoty nez u spalovaku
Proč argumentuješ amerikou, když se bavíme o situaci ve střední Evropě? Také mne při koupi TV nezajímá, zda zvládá 110 V, protože tady máme 230 V...
22. 3. 2020 11:03
Re: Sedmilháři
Myslíte, že konstruktéři elektroaut nepočítají s tím, že by majitelé jezdili v prosolené břečce na dálnici?
Když byl sníh, tak jsem takto jezdil běžně a nevšiml jsem si, že by to mne, jako majiteli, nebo autu ublížilo...
21. 3. 2020 20:59
Re: Tesla - naskok diky technice
Vy jste fakt mimo. Článek je přece o tom, jak nás v zimě omezí EV, kdy se projeví jeho neduhy (resp. chybí mu odpadní teplo z motoru a musí si teplo brát z dojezdu).
Já si kupuji auto podle svých potřeb. Pokud Vasil z Jakutska potřebuje benzína, protože v zimě tam má 2 měsíce pod -40°C, tak ať si koupí benzína. Ale to mě nebrání si koupit nafťáka, protože žiju tady a ne na Sibiři. Pokud John z Minessoty potřebuje pickup s koulí na 4 tuny, tak ať si koupí RAMku. Ale to pro mě není rozhodovací kritérium, protože já na kouli tahám akorát nosič na kola.
Takže když si vezmu moje potřeby (a kouknu po potřebách mé sociální bubliny), tak ano, dovedu si v našich podmínkách představit jezdit celá rok v elektrice, 11,5 měsíce využívat výhod, které elektrika oproti spalováku nabízí a 2 týdny v roce se omezit, resp. strpět nevýhody elektrické platformy.
Pokud máte potřebu jezdit autem, aby vyhovělo jak Vasilovi ze Sibiře a Johnovi farmářovi, tak si klidně takové kupte. Nikdo vám v tom nebrání. Jen bych dodal, že pokud Vám něco nedává smysl, tak to neznamená, že to nedává smysl ostatním.
Přeji hezký zbytek víkendu.
Avatar - Barrichello
20. 3. 2020 22:31
Re: Tesla - naskok diky technice
Jo protože v čr bylo letos max -5, tak tě to nezajímá.To že inde v civiliazci, ve městě bylo loni -30 je šumák, já nic.

to je stejně pokrytecký argument, jako že hlavně že u mě ve lhotě je vzoušek, že v číně hulí komíny a sou jedovaté řeky mě nezajímá.

hele co když to otočíme? Farmář John, Nevada, nejbližší soused je 30mil, hele takže když on má pikap z roku1970 s rozštelovaným karbecem co kouří jak tatra 148 a žere 40na sto tak je to taky jedno ne.....

Přeci s tím nekouří nikomu pod vokna.

Stejná logika

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku