Škoda Enyaq iV: Vše co víme o prvním elektrickém SUV z Mladé Boleslavi
Škoda se ještě letos chystá na premiéru svého prvního elektrického SUV. Už před premiérou však o modelu Enyaq víme spoustu informací.
Škoda jakožto člen skupiny Volkswagen Group rovněž razí strategii elektrifikace nabídky, v rámci níž se dočkáme i rozšíření nabídky elektromobilů. Elektrické miniauto Citigoe iV tak ještě letos doplní také elektrické SUV nazvané Enyaq iV. Již před premiérou o něm víme mnohé. Na co se tedy můžeme těšit?
Tvary ve stylu studie Vision iV
Škoda sice již prototypy nového modelu Enyaq pilně testuje, bližší podrobnosti o jeho tvarech však zatím neznáme. Prototypy totiž zůstávají pečlivě ukryté pod vrstvou kamufláže, a tak se můžeme spokojit jen s dřívějším prohlášením, že novinka bude opticky vycházet z konceptu Škoda Vision iV.
Sériové Škodovky v posledních letech měly svým předobrazům v podobě konceptů hodně blízko, v tomto případě to však bude platit jen do určité míry.
Enayq totiž již podle potvrzených zpráv nabídne dvě karosářské verze, přičemž SUV kupé prezentované právě prostřednictvím Visionu iV dorazí až později. Jako první dorazí „běžné SUV“ s praktičtější siluetou. Tvary nedávno ukázané v rámci prezentace nové Škody Octavia RS iV však naznačují, že i výchozí model bude mít hodně dynamicky střiženou siluetu střechy s velice nízkým zadním oknem. Spíše než o SUV půjde o crossover, což by díky nižší siluetě mělo zlepšit aerodynamiku a tím i prodloužit dojezd auta.
Z Visionu iV pak bude dále převzatý motiv osvícené masky, stejně jako třeba nápis Škoda místo loga výrobce na zádi, což je aktuální poznávací znak všech modelů mladoboleslavské automobilky. Špionážní fotografie pak dokazují, že Enyaq naváže na Vision iV také koncepcí palubní desky. Před řidičem se tak objeví jen minimalistický přístrojový štít, který doplní volně stojící obrazovka multimediálního systému. Ovladače na volantu zase Enyaq převezme z nové Octavie.
Sázka na architekturu MEB
Design Škody Enyaq je v tuto chvíli z větší části neznámou, naopak o technice v útrobách toho už víme hodně. Základem bude nová modulární koncernová platforma MEB, vyvinutá výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Enyaq iV přitom má konkrétně použít variantu sdílenou s kompaktním SUV Volkswagen ID.4, která je specificky modifikována pro použití ve větších vozech.
Díky přizpůsobení se elektrickému pohonu MEB má nabídnout efektivnější využití vnitřního prostoru – baterie jsou v jejím případě uloženy v podlaze. Zároveň to umožní instalaci větších baterií.
Stejně jako v případě ID.4 budou nabídnuty různé formy pohonu. V základu bude Škoda Enyaq zadokolkou, za příplatek si však bude možné připlatit za pohon všech kol – prostřednictvím dvou elektromotorů (jednoho u každé nápravy). K dispozici přitom budou různé výkonové stupně, přičemž automobilka počítá i s vrcholným derivátem nazvaným tradičně RS.
„Verze RS bude více o stylu a zážitcích, nikoliv nezbytně o výkonu,“ prohlásil v roce 2018 bez bližších podrobností šéf mladoboleslavské automobilky pro prodeje a marketing Alain Favey.
Spekuluje se každopádně o tom, že nejsilnější Enyaq iV by měl nabídnout výkon okolo 221 kW. Nejúspornější verze s největšími bateriemi by pak měla poskytnout dojezd až 500 kilometrů.
Předobraz Enyaqu, koncept Vision iV, pak naznačil parametry „běžných“ variant. Studie se představila ve dvou formách, jako čtyřkolka se dvěma elektromotory o systémovém výkonu 225 kW a jako zadokolka s výkonem 150 kW, což jsou hodnoty očekávané také u sériového modelu. Jejich baterie mimochodem dosahovaly kapacity 83 kWh, kterých by se mohlo dočkat také produkční SUV.
Domácí výroba
Škoda již před lety oznámila, že své chystané elektromobily s platformou MEB si bude vyrábět ve své domovské továrně v Mladé Boleslavi, čímž chtěla zajistit její přizpůsobení nejnovějším trendům. Tento plán pořád platí, Enyaq iV se skutečně bude vyrábět v Mladé Boleslavi, kde už dnes vznikají komponenty potřebné pro elektrovozy, přičemž specialitou bude fakt, že auto bude vznikat na stejné lince jako modely s konvenčním pohonem. Elektromobily po boku modelů se spalovacím motorem vznikají i jinde (třeba u Mercedesu), zde ale bude unikátem fakt, že půjde o vozy se zcela jinou architekturou v útrobách.
Enyaq iV každopádně bude vyráběn také v Číně. První sériové exempláře mají být hotovy ještě letos.
Cena: velká neznámá
Tajemstvím zatím zůstává zahalena cena chystané elektrické novinky. Škoda Citigoe iV na trh přišla s agresivní cenovkou, což z ní udělalo nejlevnější elektromobil na trhu, časem ale cenovku postupně zvyšovala. Jaká bude cenová politika u Enyaqu, je zatím záhada. V minulosti se ale šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček nechal slyšet, že cena vozu bude na úrovni naftové octavie. Očekávejme spíše úroveň dobře vybavené octavie, což by znamenalo základ někde kolem osmi až devíti set tisíc korun. Pohybujeme se ale v rovině spekulací, a tak si raději počkejme na oficiální ceník.
Jméno z irštiny
Zatímco množství informací o novém elektrickém SUV je zatím nepotvrzených, od února už známe jeho jméno – novinka se bude prodávat jako Škoda Enyaq iV (čti: eňak). Název je odvozen od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“, přičemž chce symbolizovat vstup automobilky do nové éry elektromobility.
Kombinace písmena E na začátku a písmena Q na konci názvu pak symbolizuje elektromobilitu, respektive odkaz na jména dalších SUV modelů značky, čímž chce auto zdůraznit, že je členem SUV-rodiny.
Přídomek iV pak nesou všechny modely Škoda s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem, logicky ho tak ponese i Enyaq. Písmeno i má odkazovat na slova ikonický, individuální nebo intuitivní, což mají být charakteristické vlastnosti škodovek s elektrickým pohonem, zatímco V je zkratka pro vozidlo.
Firma měla mimochodem označení Enyaq registrováno už od loňského roku, stejně jako jeho alternativu Eniaq.