Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Enyaq iV: Vše co víme o prvním elektrickém SUV z Mladé Boleslavi

David Bureš David Bureš 9. 3. 2020 • 13:36
51
52
Zobrazit náhledy (51)
Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV Škoda Vision iV

Škoda se ještě letos chystá na premiéru svého prvního elektrického SUV. Už před premiérou však o modelu Enyaq víme spoustu informací.

Škoda jakožto člen skupiny Volkswagen Group rovněž razí strategii elektrifikace nabídky, v rámci níž se dočkáme i rozšíření nabídky elektromobilů. Elektrické miniauto Citigoe iV tak ještě letos doplní také elektrické SUV nazvané Enyaq iV. Již před premiérou o něm víme mnohé. Na co se tedy můžeme těšit?

Tvary ve stylu studie Vision iV

Škoda sice již prototypy nového modelu Enyaq pilně testuje, bližší podrobnosti o jeho tvarech však zatím neznáme. Prototypy totiž zůstávají pečlivě ukryté pod vrstvou kamufláže, a tak se můžeme spokojit jen s dřívějším prohlášením, že novinka bude opticky vycházet z konceptu Škoda Vision iV.

Sériové Škodovky v posledních letech měly svým předobrazům v podobě konceptů hodně blízko, v tomto případě to však bude platit jen do určité míry.

Enayq totiž již podle potvrzených zpráv nabídne dvě karosářské verze, přičemž SUV kupé prezentované právě prostřednictvím Visionu iV dorazí až později. Jako první dorazí „běžné SUV“ s praktičtější siluetou. Tvary nedávno ukázané v rámci prezentace nové Škody Octavia RS iV však naznačují, že i výchozí model bude mít hodně dynamicky střiženou siluetu střechy s velice nízkým zadním oknem. Spíše než o SUV půjde o crossover, což by díky nižší siluetě mělo zlepšit aerodynamiku a tím i prodloužit dojezd auta.

video

Z Visionu iV pak bude dále převzatý motiv osvícené masky, stejně jako třeba nápis Škoda místo loga výrobce na zádi, což je aktuální poznávací znak všech modelů mladoboleslavské automobilky. Špionážní fotografie pak dokazují, že Enyaq naváže na Vision iV také koncepcí palubní desky. Před řidičem se tak objeví jen minimalistický přístrojový štít, který doplní volně stojící obrazovka multimediálního systému. Ovladače na volantu zase Enyaq převezme z nové Octavie.

Sázka na architekturu MEB

Design Škody Enyaq je v tuto chvíli z větší části neznámou, naopak o technice v útrobách toho už víme hodně. Základem bude nová modulární koncernová platforma MEB, vyvinutá výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Enyaq iV přitom má konkrétně použít variantu sdílenou s kompaktním SUV Volkswagen ID.4, která je specificky modifikována pro použití ve větších vozech.

Díky přizpůsobení se elektrickému pohonu MEB má nabídnout efektivnější využití vnitřního prostoru – baterie jsou v jejím případě uloženy v podlaze. Zároveň to umožní instalaci větších baterií.

Stejně jako v případě ID.4 budou nabídnuty různé formy pohonu. V základu bude Škoda Enyaq zadokolkou, za příplatek si však bude možné připlatit za pohon všech kol – prostřednictvím dvou elektromotorů (jednoho u každé nápravy). K dispozici přitom budou různé výkonové stupně, přičemž automobilka počítá i s vrcholným derivátem nazvaným tradičně RS.

„Verze RS bude více o stylu a zážitcích, nikoliv nezbytně o výkonu,“ prohlásil v roce 2018 bez bližších podrobností šéf mladoboleslavské automobilky pro prodeje a marketing Alain Favey.

Spekuluje se každopádně o tom, že nejsilnější Enyaq iV by měl nabídnout výkon okolo 221 kW. Nejúspornější verze s největšími bateriemi by pak měla poskytnout dojezd až 500 kilometrů.

video

Předobraz Enyaqu, koncept Vision iV, pak naznačil parametry „běžných“ variant. Studie se představila ve dvou formách, jako čtyřkolka se dvěma elektromotory o systémovém výkonu 225 kW a jako zadokolka s výkonem 150 kW, což jsou hodnoty očekávané také u sériového modelu. Jejich baterie mimochodem dosahovaly kapacity 83 kWh, kterých by se mohlo dočkat také produkční SUV.

Domácí výroba

Škoda již před lety oznámila, že své chystané elektromobily s platformou MEB si bude vyrábět ve své domovské továrně v Mladé Boleslavi, čímž chtěla zajistit její přizpůsobení nejnovějším trendům. Tento plán pořád platí, Enyaq iV se skutečně bude vyrábět v Mladé Boleslavi, kde už dnes vznikají komponenty potřebné pro elektrovozy, přičemž specialitou bude fakt, že auto bude vznikat na stejné lince jako modely s konvenčním pohonem. Elektromobily po boku modelů se spalovacím motorem vznikají i jinde (třeba u Mercedesu), zde ale bude unikátem fakt, že půjde o vozy se zcela jinou architekturou v útrobách.

Enyaq iV každopádně bude vyráběn také v Číně. První sériové exempláře mají být hotovy ještě letos.

Cena: velká neznámá

Tajemstvím zatím zůstává zahalena cena chystané elektrické novinky. Škoda Citigoe iV na trh přišla s agresivní cenovkou, což z ní udělalo nejlevnější elektromobil na trhu, časem ale cenovku postupně zvyšovala. Jaká bude cenová politika u Enyaqu, je zatím záhada. V minulosti se ale šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček nechal slyšet, že cena vozu bude na úrovni naftové octavie. Očekávejme spíše úroveň dobře vybavené octavie, což by znamenalo základ někde kolem osmi až devíti set tisíc korun. Pohybujeme se ale v rovině spekulací, a tak si raději počkejme na oficiální ceník.

Jméno z irštiny

Zatímco množství informací o novém elektrickém SUV je zatím nepotvrzených, od února už známe jeho jméno – novinka se bude prodávat jako Škoda Enyaq iV (čti: eňak). Název je odvozen od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“, přičemž chce symbolizovat vstup automobilky do nové éry elektromobility.

Kombinace písmena E na začátku a písmena Q na konci názvu pak symbolizuje elektromobilitu, respektive odkaz na jména dalších SUV modelů značky, čímž chce auto zdůraznit, že je členem SUV-rodiny.

Přídomek iV pak nesou všechny modely Škoda s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem, logicky ho tak ponese i Enyaq. Písmeno i má odkazovat na slova ikonický, individuální nebo intuitivní, což mají být charakteristické vlastnosti škodovek s elektrickým pohonem, zatímco V je zkratka pro vozidlo.

Firma měla mimochodem označení Enyaq registrováno už od loňského roku, stejně jako jeho alternativu Eniaq. 

Související články

Témata
Avatar - Jerry.Gunman
12. 3. 2020 10:33
Re: prijde doba
... a za peníze, které vyhodme za ropu...
A ona se u nás nějaká nová jaderná alektrárna staví?
Pokud vím, o renovaci či rozšíření se už asi 10 či 15 let jedná... ale skutek zatím utek. Jednotlivé vlády a "experti" se handrkují, bijí v prsa a jednají, prachy tečou - a výsledkem je, že se se hodně mluví, ale SAKRA málo děje.

Aktuální stav je ten, že Dukovany se prý začnou rozšiřovat v roce 2029 a dokončeny prý budou vo roce 2034. PRÝ.
To vše za tichého předpokladu, že územní rozhodnutí bude vydáno do roku 2021 a dodavatel bude vybrán do roku 2022.

U vědomí toho, co všichni zelení ekopošuci dělají proti JAKÉKOLI větší stavbě, tato PRÝ lze považovat spíše za zbožné přání než za reálně dosažitelné termíny. Co bude teď, až odezní epodemie koronaviru, to ví jenom Pánbůh a svatej Václav - ale dá se přepokládat, že se věci spíše jetě více zpomalí, než že by se urychlily...


BTW - vy, zaťatí elektrofilové, mi zase připadáte jako blouznivci, kteří se ženou za přeludem fata morgány, popohánějí ty ostaní - a cílevědomě odmítají vzít na vědomí, že směřují přímo do propasti plné sraček
11. 3. 2020 09:47
Re: prijde doba
co ti prinasi zavislost na rope, tedy v nasem pripade hlavne zavislost na nevypocitatelnym rusku, z kteryho neprislo nikdy nic dobryho a asi jeste hodne dlouho nic dobryho neprijde?

CR potrebuje 50mil barelu ropy rocne jen na pohonne hmoty, tedy pri dnesnich velmi optimistickych $50 za barel $2.5bil (tech americkych bilionu). a nemysli si ze tech dnesnich $35 nebo kolik vydrzi, neni tak davno co barel stal $150 a $100 byla dobra cena a realne dlouhodoba cena je ted $60-$80.
a za penize, co behem nekolika let kazdorocne vyhodime za ropu, postavis jadernou elektrarnu ...

vybodni se na ohaneni se ekosocialismem a ekofasismem, a koukej dal nez jen na spicku svyho nosu. jestli je realna moznost nebyt na rope tolik zavislej, tak ja kazdopadne volim tuhle nezavislost.

me nekdy prijde, ze vy co se vymezujete vuci elektromobilite, jste nastrceni rusti trolove, protoze rusko elektromobilita ohrozuje podobne, jako ho ohrozuje tezba ropy a plynu z bridlic, a jeste par let nazpet tady jela kampan proti bridlicim
Avatar - Jerry.Gunman
10. 3. 2020 22:22
Re: prijde doba
A to ten socialismus jeho tehdejší propagátoři popisovali TAK KRÁSNĚ - a tady máš ty konce.

Tak proč si myslíš, že ten zelenej eko-klimatický socialismus dopadne lépe?
10. 3. 2020 20:23
Re: prijde doba
9
az na jedinou vyjimku sem ho o tom mluvit nikdy neslysel.
se divim, ze si to po 1989 aspon s nekym nevyridil.
sily na to mel jeste dost
10. 3. 2020 17:00
Re: prijde doba
Ešte skús podobnú esej o demokracii, za ktorú sme bojovali a ktorú tu teda akože máme a budujeme pre súčasnosť aj skvelé zajtrajšky. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku