Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O prázdninách zemřelo při nehodách nejméně lidí od roku 1990. Prý tomu pomohl hustější provoz

ČTK
Diskuze (3)

O letošních letních prázdninách zemřelo na českých silnicích 98 lidí. Počet obětí dopravních nehod je tento rok nejnižší od roku 1990. Oproti loňskému červenci a srpnu si kolize vyžádaly o 20 mrtvých méně, oproti předloňsku o 17. Policejní statistiky nehodovosti dnes na tiskové konferenci představil ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Za mírnější následky dopravních kolizí podle něj může zejména to, že lidé v důsledku koronavirové pandemie zůstali častěji v Česku. Na hlavních tazích byl proto hustější provoz a rychlost byla pomalejší. O prázdninách ale narostl počet obětí nehod z řad cyklistů, při nichž zemřelo o sedm lidí více než loni. Příčinou jsou podle ředitele dopravní policie dovolené trávené v ČR a elektrokola.

„Zaznamenali jsme pokles ve všech hlavních kategoriích,“ řekl Zlý. Dopravních nehod podle něj vyšetřovali policisté 17.778, což je oproti loňsku pokles o 247. Kromě smrtelných případů se snížil i počet těžce a lehce zraněných.

Nižší úmrtnost je podle ředitele dopravní policie dána více faktory. „Jednak jsme docela medializovali připravované dopravně-bezpečnostní akce,“ uvedl Zlý. Díky tomu se podle něj například poslední prázdninový víkend obešel zcela bez smrtelných následků. Také někteří řidiči podle něj už začínají jezdit ohleduplněji. Nejvíce však následky nehodovosti ovlivnilo to, že Češi mnohem více vyhledávali k dovoleným místa v tuzemsku.

Odlišný byl podle Zlého z hlediska nehodovosti celý letošní rok. „Počet dopravních nehod výrazně ovlivnil nouzový stav,“ uvedl. Od ledna do konce srpna se stalo 63.088 havárií, zhruba o deset procent méně než loni. Zemřelo při nich 323 lidí, což je nejnižší počet obětí od roku 1961, od něhož dopravní policie vede statistiku nehodovosti.

Při kolizích letos nejvíce umírali řidiči osobních aut. Za prvních osm měsíců roku jich přišlo o život 117. Oproti stejnému období loni je to pokles o 18. Podobně tomu bylo i o prázdninách, kdy havárii nepřežilo 35 řidičů osobních vozů. Byli sice nejčastějšími oběťmi z řad účastníků dopravního provozu, jejich počet se však oproti loňsku o čtyři snížil.

Znatelně méně o prázdninách na silnicích umírali také spolujezdci v osobních autech či řidiči motocyklů. Jedinou skupinou, která z hlediska obětí při haváriích zaznamenala nárůst, byli cyklisté. Podle Zlého za to může zejména výrazný nárůst tuzemského cykloturismu a zvyšující se počet elektrokol.

Nejtragičtějším dnem letošních prázdnin se stal pátek 3. července, kdy nehody nepřežilo šest lidí. Pět lidí na silnicích zemřelo 5. července a 7. srpna. Nejvíce obětí si vyžádaly kolize ve Středočeském kraji, na Vysočině a v Ústeckém kraji. Naopak nejlépe na tom byly Karlovarský a Olomoucký kraj.

Nejčastější příčinou dopravních nehod byly o prázdninách situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla - například telefonoval nebo hledal trasu na mapě. Nejtragičtěji pak dopadly havárie, při kterých řidiči přejeli do protisměru nebo nepřizpůsobili rychlost stavu vozovky. Dohromady se při nich zabilo 32 lidí.

Pod vlivem alkoholu způsobili lidé o prázdninách 952 nehod, o 51 méně než loni. Zemřelo při nich pět lidí, což je oproti prázdninám 2019 pokles o deset. Drogy zjistila policie ve 43 případech, stály život jednoho člověka.

O prázdninách narostl počet obětí nehod z řad cyklistů

Při dopravních nehodách zemřelo o letošních prázdninách o sedm cyklistů více než loni. Počet obětí z řad jezdců na kolech se tak více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2019 zahynulo v červenci a srpnu na silnicích šest cyklistů, letos to bylo 13. Na tiskové konferenci to dnes uvedl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Vyšší počet tragických následků srážek pro lidi jedoucí na bicyklech přičítá zejména nárůstu tuzemské cykloturistiky v důsledku koronavirové krize a zvyšujícímu se počtu lidí na elektrokolech.

Cyklisté jsou jedinou skupinou účastníků dopravního provozu, u které se v létě výrazně zvýšila úmrtnost. Znatelný pokles naopak zaznamenali policisté u obětí z řad motocyklistů či spolujezdců v motorových vozidlech, o čtyři méně bylo i zabitých řidičů osobních aut. Celkově se počet obětí snížil o 20 na 98 lidí. I tento pokles podle Zlého zapříčinilo zejména to, že kvůli pandemii covid-19 zůstali lidé častěji v Česku. Na hlavních tazích byl proto hustější provoz.

Úmrtnost cyklistů kromě koronaviru ovlivnil podle Zlého i nárůst lidí využívajících elektrokola. „Tito lidé často přeceňují své síly,“ prohlásil ředitel dopravní policie. Elektrokola podle něj způsobila také to, že se řady cyklistů rozšířili i o skupiny lidí, kteří dříve na bicyklech nejezdili.

Od počátku roku do konce srpna zemřelo při nehodách 34 cyklistů, počet obětí vzrostl oproti stejnému období loni o deset. Celkově se v Česku stalo v prvních osmi měsících 63.088 dopravních nehod, při kterých 323 lidí zemřelo, 1180 utrpělo těžká zranění a 14.495 lidí se zranilo lehce.

ČTK
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
9. 9. 2020 11:25
Re: Silnice první třídy předělat na 4 pruhy
To je pěkná hloupost.
9. 9. 2020 10:17
Silnice první třídy předělat na 4 pruhy
Hlavním viníkem většiny nehod je stát tím že postupně nepředělává všechny silnice 1. třídy na 4 pruhy s oddělenými protijednoucími pruhy. Mezi Mladou Boleslaví a Českou lípou, Novým Borem a Libercem, atd atd. Např. u Jičína je kus obchvatu skvěle postavený a to by mohli brát jako vzor..
9. 9. 2020 10:01
supr
Tak to ještě trochu víc zahustíme