Obliba malých SUV odstartovala před 10 lety. Připomeňte si vznik Nissanu Juke
Malá SUV jsou dnes nesmírně populární kategorií, která přebírá zákazníky tradičních segmentů. Její expanze začala před deseti lety, příchodem Nissanu Juke.
SUV jsou dnes populární kategorií, která třeba za loňský rok tvořila v Evropě 40 % všech prodejů nových osobních aut. V rámci této kategorie hrají klíčovou roli takzvaná malá SUV, jimž na celoevropské úrovni léta vévodí Renault Captur a Peugeot 2008. Obliba tohoto segmentu začala růst ale ještě před jejich příchodem, před deseti lety, kdy na trh dorazila první generace Nissanu Juke.
Právě Nissan Juke je totiž považován za průkopníka segmentu malých SUV, nazývaných též B-SUV, který posléze notně zpopularizovaly první generace dnes nejprodávanějších modelů kategorie, Renaultu Captur a Peugeotu 2008, které na trh přišly v roce 2013.
Právě ty se nepochybně inspirovaly úspěchem Juku, který z hlediska prodejů překonal veškerá očekávání značky. I proto první generace nakonec vydržela ve výrobě až do roku 2019, kdy ji po více než 1,5 milionu prodaných exemplářů nahradila druhá generace.
Práce na čistém papíře
Dnes už je segment považován za populární, a tak je sázkou na jistotu – i proto v ní prakticky nechybí žádná důležitá mainstreamová značka (snad jen Toyota nabídne malé SUV Yaris Cross až v roce 2021). Před deseti lety to ale byla velká neznámá, pracovalo se na zcela čistém papíře. Nissan se ale obecně nebojí netradičních cest – vždyť jeho Qashqai zpopularizoval kategorii crossoverů, vozů kombinujících prvky různých kategorií, a jeho Leaf se stal nejprodávanějším elektromobilem světa v době, kdy jiní výrobci takové auto teprve připravovali.
„Bylo to bezprecedentní. Když jsme se dívali z okna, nebyla tam pro nás žádná reference, ale semínka kreativity rychle vyklíčila,“ vzpomíná na zahájení prací na prvním Juku tehdejší viceprezident evropského designérského centra Nissanu Alfonso Albaisa. „Celá výzva pro evropský tým spočívala ve znovuobjevení myšlenky a zavedení nového návrhu na trh,“ doplňuje k tomu Emanuele Berlenghi, tehdejší regionální produktový manažer.
Zcela jiný než Qashqai
Práce stylistů podpořil úspěch Qashqaie, který jim zároveň uvolnil ruce. „Při vývoji produktu jsme měli větší volnost,“ přiznává Berlenghi s tím, že cílem bylo zopakovat úspěch většího Qashqaie, jen tentokrát v segmentu B. Zároveň však designéři nechtěli postavit jen menší verzi Qashqaie, uvedeného v roce 2006.
Ba naopak se Juke stal naprosto odlišným od Qashqaie. Zatímco první generace Qashqaie je dodnes racionálně působící automobil, Juke je díky své nekonvenčně pojaté přídi extravagantním vozidlem. „Vzpomínám si, jak jsem se dívala na koncept Qazana vedle Nissanu Qashqai, auta, který zrodil segment crossoverů. Qashaqi působil svěže, koncept Qazana byl ale nápadný a tak odlišný,“ vzpomíná Lesley Busby, designérka Nissanu přes barvy.
Právě koncept Nissan Qazana na ženevském autosalonu v roce 2009 poprvé naznačil tvary budoucího malého SUV, kterým si automobilka testovala reakce potenciálních klientů. A pro veřejnost to byl opravdu šok.
„Dobře si pamatuju, jak byl koncept Qazana přijat na ženevském autosalonu 2009. Řekli jsme novinářům, že půjdeme novou cestou a že mají očekávat neočekávané. Nevěřili nám. V roce 2010 jsme pak odhalili světu sériovou verzi. Všichni jen hleděli s otevřenou tváří,“ říká designér Matthew Weaver.
Nové inspirace
Při práci na úplné novince na trhu totiž designéři hledali nové inspirace. „Jednoho dne jsem seděl ve vlaku a vzpomněl jsem si, jak jsem viděl mladého muže v ploché čepici s diamantovou lebkou, zářivým tričkem, proužkovanou bundou a keckami. Byla to šílená kombinace. Když ale vyhovuje lidem, proč by nemohla vyhovovat autům? Být jiný je dobré, vyniká to,“ odhaluje původní inspiraci Weaver s tím, že Jukem se automobilka chtěla primárně odlišit. Zároveň však design neměl být jen efektní, ale také efektivní. Podle Weavera tak jednotlivé prvky nejsou samoúčelné, ale mají svůj důvod – třeba linka v předním rohu karoserie se klene přes přední podběhy až k těm zadním.
Netradiční design měl úspěch, a proto na něj navázala i druhá generace. „Usilovně jsme pracovali na zachování stejné průkopnické energie, ale vyvinuli jsme ji tak, aby byla dospělejší,“ říká Marco Fioravanti, viceprezident produktového plánování evropské centrály značky Nissanu. Druhá generace Nissanu Juke tudíž vychází z původního stylu, stala se však větší a celkově vyspělejší. Zda na úspěchy předchůdce naváže, se teprve uvidí. Každopádně má kvůli mnohem širší konkurenci těžší pozici než první Juke.