Očekávaný McLaren GT je tady. Osmiválcové gran turismo láká na velký zavazadelník
Gran turismo podle McLarenu je kupé s uprostřed uloženým osmiválcem a zavazadlovými prostory se souhrnným objemem 570 litrů.
McLaren v poslední době jede. Letos oslavil 20.000 postavených automobilů ve své továrně ve Wokingu a pravidelně představuje nové modely. Jen od loňského roku představil odlehčený 600LT, třímístný Speedtail a dva otevřené modely, 720S Spider a 600LT Spider. A nyní je tu další, napjatě očekávaný McLaren GT.
Ten chce definovat kategorii gran turismo z pohledu McLarenu. Automobil má tak na jednu stranu nabídnout univerzálnost a použitelnost pro transkontinentální cestování, zároveň však má být zábavný na řízení a velice rychlý. V nabídce značky je přitom úplnou novinkou, který doplňuje zavedené řady Sports Series (570S a spol.), Super Series (720S a spol.) a Ultimate Series (Senna a Speedtail). S délkou 4,7 metru je větší jak kterýkoliv člen řad Sports Series a Super Series. Proti obdobně koncipovanému 570GT se tak v lecčems liší.
To v praxi znamená, že je kabina přizpůsobena jízdě na dlouhé vzdálenosti. Nabízí tak dostatek prostoru pro posádku, která sedí ve speciálně navržených sedadlech. Jsou elektricky ovládané a vyhřívané, přičemž poskytují ideální oporu pro záda, ramena i bederní páteř. Z auta navíc má být dobře vidět, k dispozici je za příplatek i hudební systém Bowers & WIlkins s 12 reproduktory.
Nový je také multimediální systém, který je podle McLarenu nejsofistikovanější v jeho historii. Ovládá se pomocí sedmipalcové dotykové obrazovky a jeho součástí je vedle digitálního rádia navigační systém s mapami Here, včetně informací o dopravě v reálném čase.
Pro potřeby gran turisma navíc automobilka speciálně upravila karbonový monokok známý z ostatních aut. V tomto případě tak jde o verzi MonoCell II-T se speciální zadní karbonovou strukturou, která v kombinaci s nízkým motorem a optimalizovaným výfukovým systémem vytvořila objemný prostor pro zavazadla nad motorovým prostorem. Přístupný je skleněným víkem, které je za příplatek elektricky otevírané, a poskytuje objem 420 litrů. To umožňuje dovnitř umístit dva páry lyží dlouhých až 185 centimetrů nebo golfový bag. Další zavazadelník pak najdeme pod přední kapotou, a to o objemu 150 litrů. Dovnitř McLarenu GT se tak vejde celkem 570 litrů bagáže.
McLaren GT – srovnání s vybranými modely značky | ||||
Model | McLaren GT | McLaren 570GT | McLaren 720S | McLaren Senna |
Motor | 4.0 V8 twin-turbo | 3.8 V8 twin-turbo | 4.0 V8 twin-turbo | 4.0 V8 twin-turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 3994 | 3799 | 3994 | 3994 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 456/7500 | 419/7500 | 537/7500 | 597/7250 |
Točivý moment [N.m/min] | 630/5500-6500 | 600/5000-6500 | 770/5500 | 800/5500-6700 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 326 | 328 | 341 | 335 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,2 | 3,4 | 2,9 | 2,8 |
Zrychlení 0-200 km/h [s] | 9,0 | 9,8 | 7,8 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,9 | 10,7 | 10,7 | 12,4 |
Suchá hmotnost [kg] | 1466 | 1350 | 1283 | 1198 |
Automobilka navíc slibuje nižší hluk než v jiných jejích modelech a větší praktičnost při jízdě po městě. Podvozek je vyšší, k dispozici je navíc zvedání přední nápravy zvyšující světlost až na 130 mm, která už je na úrovni konvenčních sedanů. Hliníkové zavěšení s hydraulickými tlumiči je pak speciálně vyvinuto pro tento model.
To všechno však neznamená, že by McLaren GT měl být snad vyměklý. Pořád má být skvěle jezdícím vozem. Třeba brzdový systém byl navržen tak, aby jednak poskytl komfortní brzdění při jízdě v koloně a zároveň preciznost při zpomalování z vysokých rychlostí. S pohotovostní hmotností 1.530 kg je navíc výrazně lehčí než konkurence, což má pozitivní vliv na jízdní schopnosti.
O pohon se pak stará motor M840TE, vyhrazený speciálně McLarenu GT, který vychází z jednotky používané v modelech 720S nebo Senna. Jedná se o dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec do V, který je naladěn na 456 kW (620 koní) a 630 N.m v 5500 až 6500 otáčkách. Více než 95 % maximálního točivého momentu je však dostupných v širokém pásmu od 3000 do 7250 otáček. Spárován je se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou pohánějící výhradně zadní kola a umí vůz rozpohybovat z 0-100 km/h za 3,2 sekundy. Maximální rychlostí činí 326 km/h.
McLaren GT je už možné objednávat nyní, první kousky se u zákazníků objeví před koncem letošního roku. Na domácím britském trhu ceny startují na částce 163.000 liber včetně daně (4,8 milionu korun).