Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté Mini Cooper: Budiž mu odpuštěno!

Bazarové Recenze
Diskuze (69)

První novodobé Mini vyrobené pod taktovkou BMW se nevyhnulo drobným problémům, ale je to jedno z těch vozů, kterému občasné neduhy a mezery v kvalitě odpustíte.

Novodobé Mini se začalo vyrábět v roce 2001 a i když třídveřový hatchback skončil v roce 2006, aby byl nahrazen novou generací, kabriolet pokračoval až do roku 2008. Dnes už je na trhu třetí generace moderního Mini, které patří, jak určitě víte, pod automobilku BMW.

Na test jsme si tentokrát v Autocentru ESA půjčili verzi Mini Cooper, což je druhý model po základním Mini One. Cooper se spoléhá na atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 85 kW (někde se dočtete hodnotu 86 kW) a točivém momentu 149 N.m. Testovaný automobil měl standardní manuální pětistupňovou převodovku.

Mini nabízelo také ostřejší model Cooper S s kompresorem přeplňovaným motorem objemu 1,6 l a rovněž John Cooper Works s ještě silnější verzí kompresorového agregátu. V nabídce byl i turbodiesel 1,4 l od Toyoty v modelu Mini One D.

„Největší zájem je právě o výbavu Cooper, naopak nejnižší o základní a chudou One,“ říká Jindřich Šilhánek, manažer Autocentra ESA. Tomu odpovídají také pořizovací ceny. Zatímco základní One se slabým motorem (66 kW a 140 N.m) si nového majitele hledá jenom velmi těžko, Cooper a silnější Cooper S se prodává docela dobře.

„Jedná se o sezónní artikl, který obchodujeme převážně od jara do podzimu,“ doplňuje Šilhánek. Právě to dokazuje, že Mini zpravidla nefunguje jako automobil denní potřeby, ale spíše jako víkendová hračka nebo druhý či třetí vůz do rodiny.

Díky tomu lze najít i více než deset let staré exempláře, které ještě ani neujely 80.000 km. Samozřejmě jsou ojeté výjimky, ale vozy Mini zpravidla nebývají v denní permanenci. Svým způsobem za to může jejich omezená praktičnost, reálné použití pouze pro dva pasažery a velmi nízká kultivovanost na dlouhých cestách spolu s tvrdým a uskákaným podvozkem.

Za volantem

Pokud má Mini kvalitní pneumatiky a podvozek v dobrém stavu, je to velmi dobře ovladatelné auto. Jeho rychlé řízení je sice trochu nervózní na dálnici, ale usnadňuje manévrování ve městě a na okresce si s vozem užijete spoustu zábavy. Kalibrace podvozku a řízení také dělá z Mini příležitostné okruhové náčiní.

Motor testovaného exempláře byl příjemným zpestřením v době, kdy jsou pohonné jednotky příliš otupělé stále přísnějšími emisními normami. Šestnáctistovka reaguje ostře na plyn, ochotně se vytáčí a i když má trochu slabý spodek, nad 4000/min se velmi snaží. I když to pohon předních kol nevyžaduje, je radost si s tímto vozem jenom tak podřazovat s meziplynem a zdokonalovat techniku jízdy. Tohle auto vás zkrátka naučí řídit...

Pozice za volantem je velmi dobrá a protože se sedí nízko, je nad hlavou docela dost místa a pro cestující vpředu není Mini tak nepohodlné, jak se může zdát. I sedadla mají solidní boční vedení a jsou docela pohodlná. Na některé ergonomické zvláštnosti, jako třeba centrální obří rychloměr, si velmi rychle zvyknete.

Na co si dát pozor

První Mini ovšem nevyniká přílišnou spolehlivostí. Nejvíce problémové jsou exempláře z prvních let výroby, ale různé potíže se vyskytovaly až do konce produkce této generace. Zatímco u jiných automobilů je jednoduché se otočit a jít se podívat po něčem jiném, tady to tak snadné není.

Mini je specifické zboží a pokud ho chcete, budete mít velmi omezený výběr. Užitečná rada - chtějte pokud možno automobil bez dalších tuningových úprav, v co možná nejoriginálnějším stavu. A také hledejte vůz, který má za sebou aspoň základní servisní historii. Není nutný drahý autorizovaný servis, ale záznamy o tom, že někdo pravidelně měnil olej a automobilu se věnoval, jsou užitečné.

Do roku 2003 se vyskytují problémy s dílenským zpracováním a elektronikou, ale dá se očekávat, že elektronické neduhy vyřešil první majitel v rámci záruky. Postupem času se dílenská kvalita zlepšovala a od roku 2004 už je Mini poměrně solidní auto. Navíc se nejedná o vůz, kterému byste díky jeho charakteru drobné problémy neodpustili. Ba naopak...

Vozy z let 2001 a 2002 měly poruchové například motorky stíračů, zlobila je elektroinstalace a pojistky a také se ve větší míře objevovaly potíže s řídící jednotkou motoru. U vozů z prvních dvou let se také projevují problémy s pohonnými jednotkami. Mají vyšší spotřebu oleje, zlobila spojka a převodovka měla velmi krátkou životnost. Také z ní teče olej.

Teprve po roce 2004 se podařilo převodovku zlepšit, ale i tak se nejedná o kdovíjak trvanlivou skříň. Počítejte s tím, že ojetému Mini bude řazení drhnout. Nesmíte na něj moc pospíchat, ale nemělo by se stávat, aby rychlost nechtěla zapadnout. Z trochou trpělivosti musí převodovka fungovat.

Do roku 2004 se vyskytoval poruchový posilovač a vozy z let 2002 a 2003 mají zlobivou palivovou pumpu. Od roku 2005 má Mini problém s chlazením, respektive s termostatem a spínáním větráku chladiče. Vyzkoušejte to, stačí po zkušební jízdě nechat motor běžet na volnoběh a počkat.

Dobře zkontrolujte přívod vzduchu k motoru. Stávalo se, že u některých Mini se díl rozpojil nebo někde prasknul a do motoru se mohly nasát nejen prach a nečistoty, ale také voda. To vedlo v několika případech k destrukci motoru a není to neznámý problém. Vedení vzduchu se dá snadno opravit, takže to nepodceňte.

Mechanicky spolehlivý je turbodiesel objemu 1,4 l/65 kW od Toyoty, pokud má za sebou pravidelný servis a citlivé zacházení. Ovšem k charakteru Mini se naftový motor moc nehodí a navíc může být dost unavený. Pozlobit může turbodmychadlo a auta mají opotřebovanou spojku, vyskytují se i potíže se vstřikovači.

Mini je rovněž citlivé na kvalitu podvozku, takže pokud se ozývá klepání a automobil citelně plave, připravte se na investici do podvozkových komponent a nových silentbloků. Utrácejte také za kvalitní pneumatiky, jedině tak vyniknou jízdní vlastnosti.

Dobré motory

Silnější turbodiesel od Toyoty o výkonu 65 kW není vyloženě špatný, ale moc se k Mini nehodí. Atmosférická šestnáctistovka ve verzi Cooper na auto bohatě stačí, ale pozor, ať nežere olej. Silnější Cooper S a John Cooper Works mohou mít problémy s chladičem, jinak jsou to velmi charakterní a zajímavé motory. Potřebují ale pravidelnou péči a servis.

Nevhodné motory

Základní šestnáctistovka v Mini One (66 kW) a slabší turbodiesel Mini One D (55 kW) na automobil moc nestačí a hodí se spíše jenom do města. Mimo město je musíte dost točit a spotřeba pak poroste. Nejsou nespolehlivé, jenom dost slabé. Nespolehlivé převodovky trápily všechny verze motorů.

Celkové hodnocení

První moderní Mini není špatná volba, pokud chcete něco originálního a zábavného. Nečekejte od něj zázračnou praktičnost, je to spíše hračka. Malá nabídka automobilů na trhu ojetin ale vyžaduje opatrnost a budete se zřejmě muset smířit s občasnými problémy. Mini prostě není vzorem spolehlivosti, ale to neznamená, že při troše trpělivosti nemůžete koupit dobře.

 

Plusy

  • Originální vnější vzhled

 

  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

 

 

  • Jenom pomalu klesající hodnota

 

 

  • Živé a ochotné benzinové motory

 

 

  • Prostor a pohodlí vpředu

 

Minusy

  • Prakticky jenom dvoumístný vůz

 

  • Nízká kultivovanost jízdy

 

 

  • Omezená nabídka na trhu ojetin

 

 

  • Stále vyšší ceny

 

 

  • Drahý originální servis

 












Mini Cooper – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1598
Největší výkon (kW/min) 85/6000
Točivý moment (N.m/min) 149/4500
Největší rychlost (km/h) 201
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,7
Rok výroby testovaného vozu 2006
Počet ujetých km dle tachometru 75 697
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 155 000/180 000

Vybraní konkurenti

Fiat 500

Malý Fiat pořídíte obecně za lepší peníze než Mini. Je to relativně praktický automobil a na poměry Fiatu i docela mechanicky spolehlivý. Jeho největší slabinou je náchylnost ke korozi a asi případné zájemce nepotěší ani docela drahý autorizovaný servis a náhradní díly. Nekupujte vůz třeba po autoškole nebo rozvozu pizzy, hledejte pravidelně servisovaný exemplář s dobrou výbavou. Lépe si drží zůstatkovou cenu.

mini bazar mini bazar

Audi TT první generace

Kupé Audi TT je stále poměrně zajímavé auto. Působí mnohem dražším dojmem, přitom ho často koupíte levněji než Mini. Je větší, ale praktičnosti mnoho nepobralo. I přes čtveřici sedadel má použitelné jenom dvě sedačky, nicméně spolehlivost je slušná. Nejčastěji se vyskytují nefunkční palubní přístroje a unavené převodovky nebo rozvodovky pohonu všech kol. Turbomotor 1.8 Turbo je odolný, ale chtějte vůz s jasnou historií a bez tuningu.

mini bazar mini bazar

Volkswagen New Beetle

Konkurenční Beetle nejezdí tak dobře jako Mini a i když je trochu praktičtější, není to pořád žádná sláva. I servisy si často na Beetle vylámou zuby, přístup k některým opravám je velmi složitý a zdražuje to práci za výměnu triviálních záležitostí. Drahé jsou také náhradní díly a ani celková spolehlivost není zrovna příkladná. Dynamika nabízených motorů je podprůměrná, Mini je mnohem živější a sportovnější.

mini bazar mini bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (69)
Avatar - lamal
13. 2. 2015 11:10
Re: způsob zjištění vysoké spotřeby oleje
aha tak nejak mi nedoslo, ze sa bavime o nakupe z bazaru... >:D
Avatar - Barrichello
13. 2. 2015 10:24
Re: Redakce
nejlepší je, když člověk co v tom servisu děá ti řekne pravdu. Tedy co je držák a co se sype. Mam znáho v serivisu škoda/vw/audi.

A nejradši tam maj Touarge, Touran a V10 Tdi. Kasičky jak vyšitý >:D >:D
13. 2. 2015 09:54
Re: způsob zjištění vysoké spotřeby oleje
Mě napadlo vymontovat svíčky a podívat se, zda jsou všechny stejně zbarvené a zda barva neodpovídá závadě.
Avatar - Enthusiastic.driver
13. 2. 2015 08:38
Re: způsob zjištění vysoké spotřeby oleje
Ano, při nákupu auta je totiž zcela běžné, že ti ho prodejce nechá na testovací jízdu v délce 10.000 km >:D
13. 2. 2015 05:20
Re: Ešte k tej 500-ke
Do toho bych už nešel, protože ta trojice z TPCA jsou v podstatě stejná auta (víc rozdílů je mezi fabií hatchback a kombi než jimi), zatímco F500/ypsilon/ka jen sdílejí továrnu a část dílů. Navíc ypsilon v té tabulce vůbec není. A káčko je s 10,5 % na 24. místě. Kdybychom ale takové porovnání udělali, tak rozdíl mezi káčkem a aygem je procentuálně takový, jako je mezi C1 a F500. Takže v rámci statistických chyb bychom v podstatě přeskočili celou tabulku.

Mimochodem zrovna pro ka by ta spolupráce s Fiatem znamenala raketový nárůst "kvality", protože zatímco nové ka je u 4-5letých aut vysoko, staré u 6-7letých na chvostu (až za pandou s o 2 % více závad, F500 v té tabulce ještě není).

Pro mě to vždy bude hlavně o uživatelích, protože podobné rozdíly jsou i v rámci jediné značky (u VW, opět návrat ke 4-5letým vozům) mezi passatem CC (60. místo, 13,1 %, nájezd 91 tis.) a passatem (94. místo, 16,4 %, nájezd 119 tis.).