Ojetý SsangYong Korando IV: Trhák z Guinnessovky. Vyplatí se?
Značka SsangYong se na českém trhu objevila už před třemi desetiletími. Za tu dobu několikrát vystřídala své majitele, tuzemské obchodní zastoupení, modelové portfolio, techniku i designový směr. Korando přežilo vše, přesto jde v každé generaci o úplně jiné auto. A to poslední se ani nestačí vyrábět.
Vůbec poprvé se čtenáři Světa motorů o jakémsi SsangYongu Korando dozvěděli už v osmdesátých letech, kdy redakce pod tímto exotickým názvem představila pod korejskou značkou montované japonské Isuzu Trooper, později i u nás prodávané pod jménem Opel Monterey. Pětidveřový terénní model délky 4,5 metru se čtyřválcem 2,2 litru z období 1987–1995 však byl jen doplňkem výrobního programu. Skutečně první SsangYong Korando se totiž představil už v roce 1982, a to jako upravený licenční Jeep Willis.
O zahraniční partnery přitom neměl SsangYong nikdy nouzi, korando druhé generace se zase o čtrnáct let později zhlédlo v technice Mercedesu. Kontroverzní třídveřový crossover s žebřinovým rámem tehdy zahájil úspěšné tažení i v České republice. A z našeho trhu korando nezmizelo dodnes, přestože s prapůvodními modely má nyní společné pouze jméno. To je dokonce zapsáno v Guinnessově knize rekordů jako nejdéle používané obchodní označení produktu v celé Jižní Koreji.

Moderní čtyřicátník
„Když před pár lety probíhala jednání o zahájení prodeje SsangYongu v naší společnosti, byl jsem vůči téhle značce dost skeptický,“ přiznává dnes vedoucí prodeje Richard Dušek z dealerství Suchomel New. „Dokud jsme měli v nabídce jen modely Tivoli a Rexton, odbyt skutečně nebyl nic moc,“ vzpomíná. „Jenže jakmile na trh před třemi lety dorazilo korando, zájem o celou značku obrovsky zvedlo,“ porovnává. Za pravdu mu dávají i oficiální statistiky SDA – s počtem 1043 kusů stanul SsangYong Korando za loňský rok na 31. příčce nejžádanějších modelů tuzemského trhu. Za sebou tak nechal i tak známé kompaktní konkurenty, jako jsou Peugeot 3008, Hyundai Kona, Seat Ateca nebo Toyota C-HR.
Přestože původní nabídka aktuálního koranda obsahovala díky dieselu i benzinovému motoru, manuální i samočinné převodovce a pohonu předních nebo zadních kol celkem osm kombinovatelných verzí, dnešní zájemce volí v drtivé většině střední výbavovou specifikaci Style Plus s předním pohonem a automatem. Diesel z nabídky vypadl loni, naopak v Německu dnes nové korando získáte i v čistě elektrickém provedení E-Motion. A když už jsme u exotických verzí, v domácí Jižní Koreji se korando prodává i v dynamické variantě R-Plus. Jde však jen o optický paket ke standardnímu motoru 1.5 T-GDI, posílenému však o pět kilowattů na 125 kW.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!