Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex – Usměvavý aktivista

Michal Otruba
Diskuze (10)
Zvládne úsporná Corsa 1.000 kilometrů bez tankování? Co vše pro to musíte udělat?

Malou Corsu s turbodieselovou „jedna-trojkou“ jsme v testu již jednou měli, byla to ovšem třídveřová extrémní verze .

Dnes před sebou máme pětidveřovou rodinnou variantu, která rovněž hraje na ekologickou notu. Palivo zřejmě z pětačtyřicetilitrové nádrže tohoto ECO modelu nemizí závratným způsobem, a tak přišla logická výzva: Zvládne Corsa 1.000 kilometrů bez tankování?

Nic nového

Malé auto z dílen Opelu se jménem Corsa jsme testovali již několikrát. Jeho poslední generaci (D), která na trh přišla v roce 2007, v dříve zveřejněných testech zastupují dva třídveřové a dva pětidveřové modely. A vyzkoušeli jsme i divokou variantu OPC. Pro získání přehledu o kladech a záporech aktuální Corsy bude nejjednodušší, když vás odkážeme na dříve zveřejněné články. Dostat se k nim můžete lehce přes novou sekci Jake.Auto.cz.

opel testy malevozy opel testy malevozy  

Testovaný kousek se pyšní nálepkou ECOFlex, tudíž je podobně jako posledně zkoušená třídveřová varianta upraven snížením podvozku, „prodloužením“ převodovky, či instalací pneumatik s nižším valivým odporem.

K pohonu slouží naftový čtyřválec o objemu 1248 cm3, který podává ve 4000 min-1 nadprůměrný výkon 70 kW a v rozmezí 1750 až 3250 min-1 nabízí maximální točivý moment 190 Nm.

Zrychlení by podle výrobce mělo trvat 12,3 sekundy a maximálně to bílá pětidveřová Corsa rozjede na 177 km. Kombinovaná spotřeba přitom v testovacím evropském jízdním cyklu nemá přesáhnout 3,6 l/100 km, takže teoretický dojezd na jedno tankování 45litrové nádrže přesahuje 1000 km. Jaká je realita?

Vyrážíme

Testovací vůz přebíráme v Praze a podle palubního počítače (podle kterého se budeme v tomto testu spotřeby řídit) bychom měli na natankovanou nádrž ujet 790 km. To to s tou tisícovkou ujetých kilometrů hned na počátku nevypadá moc dobře…

Po krátkém popojíždění při vyhledávání vhodného místa k focení a pořízení jízdních snímků z matičky metropole odjíždíme a informační displej ukazuje hodnotu odběru 5,3 l/100 km. To je slušná spotřeba na kodrcání v kolonách.

opel testy malevozy opel testy malevozy Nebudeme si hrát na maxi-šetřílky, ale hodláme Corsu vyzkoušet v reálných podmínkách. Nastolujeme tedy tempo 130 km/h a desítky kilometrů tak rychle přibývají. Stejně jako nafta z nádrže. Palubní počítač ukazuje spotřebu 5,4 l/100 km a my začínáme tušit, že to s naším cílem nevypadá dobře. I když ručička palivoměru se dolů nijak nehrne. Že by přece…?

Motor točí na pátý rychlostní stupeň 2800 min-1 a není téměř slyšet. Zcela spolehlivě jej přehlušuje aerodynamický hluk a rázy od podvozku při přejezdu příčných spár, na kterých to celkem slušně bubnuje.

Kde je dlouhá a úsporná šestka? V našem autě není, ale u standardních verzí se 70 kW ji s motorem 1,3 CDTI (70 kW) dostanete. Jde totiž o jednu z cest, jak přinutit malý motor v malém autě k minimální spotřebě v normovaném cyklu. Reálná spotřeba v reálném provozu ale bude nižší se šestistupňovou převodovkou.

Šetříme

Opouštíme rozmařilý dálniční provoz a doufáme, že si tím naši spotřebu vylepšíme. Na dálničním přivaděči testujeme reálnou rychlost 100 km/h, při které motor na pětku točí 2100 min-1.

Hurá, spotřeba padá na 4,1 l/100 km a nám se vysněná meta zase trochu přibližuje.

opel testy malevozy opel testy malevozy Sebevědomí roste s dalším odečteným údajem z palubního počítače, v příměstském provozu jsme jeli s velmi lehkou nohou a spotřeba nadále padá. Radost nám udělala minimální dosažená hodnota 3,3 l/100 km, takhle ale běžně nejezdí asi nikdo.

Zjišťujeme, že v okolí 1900 min-1 motor trpí výrazným turboefektem, a že zátah motoru vydrží asi do 3500 min-1. Nad 4000 min-1 nemá smysl motor točit. Zvládá to, ale citelně vadne.

Při nižších rychlostech se objevuje ještě jeden neduh – svist turbodmychadla už dnes nebývá u konkurenčních motorů tak slyšitelný jako v Corse…

Znovu se pohybujeme po městě a spotřeba jde zase nahoru. Na čtyřku motor při padesátikilometrové rychlosti točí 1400 min-1, v rámci úspor zkoušíme řadit pětku a otáčky padají až někam k tisíci za minutu. Motor se začíná „přidušovat“, a tak znovu řadíme čtyřku – na pětku po městě tedy ne.

Motor má výkon 70 kW, což na papíře vzhledem k velikosti vozu vypadá velmi dobře. Má ale také dlouhé převody, a tak to se svižností bílé ECOaktivistky není tak žhavé. Jezdit svižně není problém, ale to musíte více šlapat na plynový pedál a s tím se vytrácí kouzlo nízké spotřeby.

Každý si musí ujasnit, co vlastně chce. My chceme ujet 1000 km bez tankování.

Škrt v eko-plánu

Přichází však špatná zpráva. Je před námi další dálniční cesta na trase Brno-Plzeň a zpět, tentokrát o víkendu. Spotřeba tedy půjde opět nahoru a o to více, že pojedeme s plně naloženým vozem. Boj však stále nevzdáváme, snad pomůže slabý provoz.

opel testy malevozy opel testy malevozy Zjišťujeme, že se toho do Corsy dá naložit poměrně hodně (zavazadlový prostor má 285 litrů), a že ani na zadních sedadlech nejsou cestující zásadně prostorově omezováni.

Řidiče těší, že klíček a spínací skříňka jsou umístěny výše než je zvykem a vůbec tedy nevadí pravému kolenu jako u některých konkurentů. Stejné je to se středovou konzolou.

Po studeném ránu běží motor hlasitým surovým zvukem, který se bohužel přenáší i do interiéru. Kultura chodu tedy není na pochvalu, výrazně se to nezmění ani po prohřátí agregátu.

Míříme si to tedy směr západní Čechy a musíme malému Opelu přiznat další kladné body. Velmi dobře totiž maskuje skutečnou rychlost. Ručička palivoměru je však už dávno za polovinou své dráhy a před námi stále hodně kilometrů ke zdolání. Rozmrzení navíc podporuje nevhodně tvarovaná vrchní část opěradla a fakt, že hlavové opěrky jsou od hlavy dosti daleko a nelze si tak udělat pohodu pro krční svalstvo.

S povděkem kvitujeme nadstandardní 15palcová kola, na nichž se úsporná pětidveřová Corsa chová podstatně jistěji než první testované provedení se třemi dveřmi. Na dlouhých dálničních etapách, které vedly po alespoň průměrně kvalitních površích, ukazuje modernizovaný podvozek své kvality. Je stabilní, slušně tlumí nerovnosti a poskytuje posádce pohodlí přiměřené kategorii vozu.

Do západočeské metropole jsme dorazili bez problémů, cesta zpět však už tak jednoduchá nebyla. Důvodem bylo, jak asi správně tušíte, docházející palivo. Marně jsme hypnotizovali ručičku palivoměru a modlili se, ať se nerozsvítí symbol nádrže.

Nejprve nás Corsa taktně upozornila na tenčící se zásoby nafty v nádrži žlutou ikonou na přístrojové desce. Snažili jsme se toto upozornění ignorovat, přeci se jen tak nevzdáme, a stále jeli nazpět. Poté však německý stroj přidal na nemilosrdný fakt i psané upozornění na palubním počítači, a když jsme i přesto ujeli několik desítek kilometrů (asi tři), nakonec jsme pod tíhou varování kapitulovali.

Závěr

Možná že bychom ještě několik desítek kilometrů na zbylé palivo ujeli, ke kýženému tisícikilometrovému cíli by nám to stejně nestačilo. Když jsme otevřeli hrdlo palivové nádrže, svítilo na nás z palubního systému 840 ujetých kilometrů. Troufáme si tvrdit, že přes devět stovek bychom se nedostali.

Kde je zakopaný pes? Odpověď je celkem jasná. Dálniční provoz tvoří jen malou část normovaného cyklu a rychlosti nad 120 km/h v něm vůbec nejsou. Podobné je to s městským provozem. Opakované akcelerace v evropském jízdním cyklu sice jsou, ale když se do pedálu plynu na křižovatce pořádně opřete, jdou všechny standardy spotřeby stranou.

Když se chce, všechno jde. Důkazem nechť je minimální dosažený odběr 3,3 l/100 km. Závěr tohoto spotřebového testu je tedy jediný: Bez umění řidiče to nezvládnou ani hybridy, ale ani superšetřivé turbodiesely.

A co rodiny? Abyste mohli dosahovat nízké spotřeby, musíte nejprve hlouběji sáhnout do kapsy. Za podobně výkonný, avšak benzinový čtyřválec, vám dealer naúčtuje o 65.000,- Kč méně! Stojí tedy to šetření za to? Rodinné rozpočty obvykle nebývají vysokým počátečním investicím příliš nakloněny, a proto již teď slibujeme, že další testovanou motorizací bude lidová Corsa 1,2 16V (63 kW).

opel testy malevozy opel testy malevozy  

První cena vozu214.800,-Kč (5dv, Essentia 1,0 12V 48 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací334.800,-Kč (Enjoy 1,3 CDTI 70 kW)
Základní cena testovaného vozu334.800,-Kč (Enjoy 1,3 CDTI 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 418.200,-Kč (Enjoy 1,3 CDTI 70 kW)

Plusy:

  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba
  • Prostorný interiér
  • Jistý podvozek
  • Výborné maskování skutečné rychlosti

Mínusy:

  • Vibrace a zvukový projev motoru
  • Pro opravdu úspornou jízdu se musíte hodně snažit
  • Vysoký příplatek ve srovnání se zážehovými motorizacemi s obdobnou dynamikou

Michal Otruba
Diskuze (10)
Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex
Cena základní sestavy 334 800 Kč
Výbava základní sestavy Airbag pro řidiče a spolujezdce, deaktivace airbagu vypínačem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, skládací plochý klíč, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna předních dveří, manuální klimatizace, rádio CD30 s CD přehrávačem včetně 4 reproduktorů, třífunkční informační displej, sklopný a výsuvný sloupek řízení, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, sklopné a dělené zadní sedadlo a opěradlo, středová hlavová opěrka, látková, nastavitelná, černá mřížka chladiče s chromovanou lištou, kliky dveří v barvě karoserie, ocelové ráfky. Kč
Cena testované sestavy 418 200 Kč
Výbava testované sestavy Technická sada (palubní počítač, grafický informační displej, tempomat) (+2.000,-Kč), sada Enjoy (manuální klimatizace, přední mlhová světla, rádio CD30 MP3 s CD a MP3 přehrávačem (+42.000,- Kč), sada 5*NCAP (airbagy přední, hlavové a boční; signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů) (+22.500,-Kč), dešťový senzor a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+4.500,-Kč), parkovací senzory vzadu (+10.000,-Kč), dvojitá podlaha nákladového prostoru (+2.400,-Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.1 / 3.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1100
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 420
Rozměr pneu: 185/65 R15
Opel Corsa 1,3 CDTI EcoFlex
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3999
b) šířka (mm): 1737
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - gld
18. 11. 2010 15:31
Re: Šetrenie v hlave
Sú tu potom aj iné faktory ako čisté "kalkulačkové" prepočty

Niekomu (napríklad aj mne) viac vyhovuje prejav naftového motora. Tiež ak pri kúpe benzínovej motorizácie ušetríš 40 000 tisíc, málokedy si ich odložíš do kasičky "na benzín" a z tej potom niekoľko rokov ťaháš.. vyššia spotreba lacnejšieho benzínového motora sa ti bude odčerpávať priamo z mesačného rozpočtu a potom sa subjektívne budeš cítiť "chudobnejší" lebo musíš viac tankovať ako pri turbodiesli.

napríklad
Avatar - iudex
18. 11. 2010 09:55
Šetrenie v hlave
Corsa Ecoflex si o smerovanie testu sama žiada. Ako v teste správne usúdili, šetrenie v triede B sa viac oplatí vo vstupnej investícii benzínu, ako v naháňaní desatiniek pri jazde. 840 km na nádrž nie je zlé, ale či to stojí za danú cenu Ecoflexu (a či sa to niekedy vráti), je otázne.
Mimochodom nedávno sa tu niekde kritizovalo auto o triedu väčšie, že so 110 koňovým motorom stojí 400 tisíc. Čo by autor kritiky povedal na Corsu (žiadna OPC verzia) za 412? >:-[]
Dovoľujem si vysloviť opatrnú prognózu, že v teste budúceho benzínu 1,2 testér dospeje k záveru, že to je i z ekonomického hľadiska lepšia voľba.
Avatar - gld
18. 11. 2010 07:33
Re: Výsledná spotřeba?
turbomotory možno hej ale turbodiesle by sa nemali ;-) zvlášť ak nie sú výkonovo poddimenzované (čo pri 70 kw na malé auto nie je) a za volantom je skúsený vodič (čo tušujem že bol)

Ja na dlhé trasy s malým turbodieslovým kompaktom, a že sa nejedná o žiadnu eko-šmeko verziu, dokážem jazdiť aj s veľkým podielom diaľnice za 4,5 litra...s podielom asi pol na pol medzi 110 a 130 na diaľnici a maximálne 100 na okreskách
17. 11. 2010 17:34
Re: no tyvole...
Díky ;-)
16. 11. 2010 19:55
Re: spotreba
este skus napisat emisnu normu, ktoru tvoje tdi plnilo v dobe ked ho vyrobili a porovnaj to s emisnou normou, ktoru plni tato corsa