Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Grandland X 1.6 Turbo Ultimate – Skvělý outfit pro 3008

Tomáš Dusil
Diskuze (88)

Opel Grandland X je „jen“ jinak karosovaným Peugeotem 3008. Ovšem každý z výrobců uplatnil jinou filozofii, takže kupujícímu tato skutečnost v podstatě nevadí. Nebo snad ano?

Design, interiér


Se začleněním německé automobilky, která léta žila pod křídly amerického GM, došlo ke změnám také v modelové politice. Zatímco současná Insignia je patrně poslední produkt vyvinutý ještě bez účasti PSA, testovaný Grandland X je spolu s menším crossoverem Crossland X pro změnu úplně prvním výsledkem spojení Francouzů s Němci od značky Opel.

V útrobách Grandlandu X se tedy ukrývá modulární podlahová plošina PSA EMP2, zvenku se však Opel od Peugeotz liší poměrně výrazně. Zcela svébytné jsou snad všechny krycí panely karoserie, tedy včetně dveří a bočnic. A třeba střecha nebo čelní sklo sice vycházejí z těch použitých u 3008, avšak pro Grandland X byly i tyto části upraveny.

PSA to má s oběma technicky shodnými crossovery velmi dobře vymyšleno. Zatímco 3008 cílí na ty, kteří mají rádi výrazná, až lehce futuristická auta, Grandland X má zaujmout skupinu z přesně opačného konce spektra zákazníků. Opel mnohem lépe vyhoví konzervativněji založené klientele. Když jsme před časem obě auta porovnávali, kolemjdoucí se mnohem více zajímali o Peugeot než Opel. Prostě design prodává a ten má francouzský vůz výraznější. Jenže jako není všechno zlato, co se třpytí, není ani výrazný design zárukou dobrého auta.

Na všechno je tlačítko

Testovaný Grandland X ve výbavě Ultimate ve spojení s motorem 1.6 Turbo je s cenou 832.990 korun druhou nejdražší variantou. Více (881.990 korun) zaplatíte už jen za stejnou verzi, ale s motorem 2.0 CDTi. Jak asi očekáváte, standardní výbava je bohatá, byť nějaký prostor pro příplatky tady je. Jako jediná má tato varianta například 19palcová lehká kola či vynikající ergonomické sedadlo s certifikátem AGR také pro spolujezdce. Nabízí jak elektricky stavitelnou bederní opěrku, tak také prodlužovatelný sedák. Bederní opěrka je navíc vyřešena tak, že lze měnit její výšku v opěradle a tím si podepřít přesně tu partii zad, kterou potřebujete. U řady jiných vozidel za obdobnou cenu toto možné není a bederní opěrka je tak pouze v jedné rovině.

Pokud jsme o exteriéru mluvili v porovnání s karoserií sesterského Peugeotu 3008 jako o konzervativním, pak pro kabinu Grandlandu X to platí dvojnásob. Na rozdíl od 3008, která sází převážně na ovládání řady funkcí včetně topení a klimatizace přes dotykový displej rozhraní, zůstává Opel věrný systému „na každou věc je tlačítko“. A je to dobře. Faktem je, že vzhledem k bohaté výbavě a technické úrovní vozu je těch tlačítek možná poněkud více. Jejich ergonomie je však velmi zdařilá a zcela dává zapomenout na někdejší kabinu předchozí generace Opelu Astra (označení J), jehož středový panel byl doslova posetý tlačítky stejného tvaru. 

Opel Grandland X Opel Grandland X

A pak je tu zcela odlišná ergonomie řidičova pracoviště. Namísto malého šišatého volantu, jenž je základem takzvaného i-cockpitu od Peugeotu, je použitý normální, v našem případě sportovní za příplatek 5.000 korun. U Grandlandu X tak na budíky koukáte normálně skrz volant, nikoliv přes něj, jako je tomu u Peugeotu.

Motor, jízdní vlastnosti


Druhý život pro THP

Zapomeňte na známou šestnáctistovku Turbo coby motor řady SIDI s přímým vstřikováním benzínu před lety vyvinutý Opelem. Pod kapotou Grandlandu X se ukrývá agregát v Peugeotu či Citroënu označený jako 1.6 PureTech. Jedná se o poslední evoluci motoru 1.6 THP neboli řadu EP6. Ta v předchozí dekádě zprvu šokovala jízdně, později pak četnými problémy, které se s ní táhnou vlastně dodnes.

Grandland X ale používá již verzi upravenou pro Euro 6. V Grandlandu X nabízí výkon 133 kW při 5500 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu je 250 N.m při 1750 otáčkách za minutu.

Nejnovější varianta kombinuje přímé vstřikování benzínu se systémem Valvetronic, tedy s plynule proměnným zdvihem sacích ventilů, čímž je suplována funkce škrticí klapky. Toto nabízely i starší motory THP, ovšem pouze ve vrcholných variantách pro sportovní verze (například Peugeot RCZ-R či 308 GTi nebo Mini John Cooper Works).

Dnes důležitá recirkulace spalin za účelem snížení emisí oxidů dusíku je v tomto případě řešena výhradně přes takzvaný vnitřní EGR. Umožňuje jej plynule proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu. Externí ventil recirkulace zde chybí, což je dobře, neboť díky tomu nedochází tolik k zanášení sání karbonem. Motor je dále vybaven částicovým filtrem GPF.

Opel Grandland X Opel Grandland X

V Grandlandu X je testovaný přeplňovaný čtyřválec (menší 1.2 Turbo je tříválec) dostupný pouze se dvěma nejvyššími výbavami, kromě Ultimate také v Innovation. Vždy se ale páruje se samočinnou osmistupňovou převodovkou s měničem momentu. Ta je použita samozřejmě také v 3008, avšak v jeho případě je vybavena elektroimpulzním voličem. V Grandlandu X zvolil výrobce mechanickou vazbu mezi pákou voliče a převodovkou, což chválíme.

Tichý a plynulý

Nejvyšší výkon 133 kW (tedy rovných 180 koní) budí velká očekávání, která však vůz naplňuje jen z části. O žádného trhače dlažebních kostek se v tomto případě nejedná. Motory THP vždy vynikaly fenomenální pružností, v poslední emisní evoluci je ale již trochu otupělá, přesto dalo by se říci plně dostačující. Po krátkém zaváhání způsobeném kromě prokluzem měniče a také relativně strmým nástupem točivého momentu, nastupuje plynulý tah, který graduje ve středních otáčkách. Těch 250 N.m si motor udrží od 1750 otáček za minutu až po značných 5000 otáček. Teprve po jejich překročení následuje pozvolný propad.

Motor navíc nikterak neobtěžuje svoji zvukovou kulisou. Při jízdě se tak projevuje příjemně tlumeně, což velmi dobře ladí s charakterem Grandlandu X. Sladění se samočinnou převodovkou dodávanou japonským specialistou Aisin sice není úplně bezchybné, kdy zejména rozjezd by mohl být plynulejší, v praxi to však za chvíli přestanete skoro vnímat. Dnes se požaduje takzvané plachtění, které však tahle převodovka nemá v popisu práce. Z pohledu řidiče je to ale možná i lepší, neboť jízda je tím přirozenější (u manuální převodovky také při každém brzdění nevyřazujete).

Výrobce udává kombinovanou spotřebu paliva 5,8 až 5,7 litru na 100 km dle starší metodiky NEDC, 7,1 až 8,0 litru na 100 km dle nové WLTP. Tady se jasně ukazuje, jak je nový měřící cyklus realističtější, neboť s výslednou spotřebou dle palubního informačního přístroje 7,7 litru na 100 km jsme se do údaje dle WLTP velmi dobře trefili. 

Na silnici komfortně

Grandland X ale nejvíce potěšil jízdním projevem. Na poměry třídy SUV jsou jízdní vlastnosti vynikající a dokonce i některá nižší auta by měla co dělat, aby v této disciplíně Opelu stačila. Ani na 19palcových kolech podvozek na výmolech nebouchá. Přes nerovnosti se auto nese plavně, což je o to zajímavější, když víte, že vzadu je použita pouze jednoduchá náprava s torzní příčkou. Opelu se podařil velmi dobrý kompromis v naladění odpružení. To není příliš tuhé, ale ani moc měkké. Prostě takřka ideál.

Právě ticho šasi na nerovnostech je tady v ostrém kontrastu s Peugeotem 3008, který zejména s většími koly na větších výmolech prostě bouchá. Jsou to právě pružiny a tlumiče, které si každý z výrobců skupiny PSA řeší sám. A je to vidět.

Opel Grandland X Opel Grandland X

Grandland X ale působí lehkým dojmem také v ostrých zatáčkách. Na pokyny řízení reaguje hbitě a vrozená nedotáčivost je zdařile potlačena. Je jasné, že u takto vysokého vozu laděného zejména v zájmu maximální bezpečnosti je to dílem zejména chytré elektroniky, přibrzďující v zatáčce vnitřní kolo. Pravdou ale je, že Peugeot 3008 se tak dobře neřídí. Působí méně přesným dojmem. Možná je to také vinou onoho výše zmíněného malého volantu. 

Závěr


Závěr

Opel vzal to, co mu jeho majitel PSA nabídl a podrobil to dalšímu vývoji. Výsledkem je opravdu mimořádně zdařilé SUV, které není okázalé, je praktické a přitom velmi dobře jezdící. Pokud vám nevadí konzervativní vzhled vně i uvnitř a požadujete příjemné jízdní vlastnosti a ovladatelnost, pak v Grandlandu X získáte přesně to, co hledáte. Důležité je, že ani jízdní komfort vozu nechybí. I tady získává nad svým sokem kladné body.

Pokud máme něco kritizovat, pak snad jen poněkud vyšší cenu této verze, kterou však z části maže bohatá standardní výbava. A také fakt, že testovaný čtyřválec 1.6 Turbo nelze párovat s jinou převodovkou než samočinnou. A pokud bychom si chtěli vymýšlet, pak je to chybějící pohon všech kol, který tento vůz vůbec nenabízí. Místo toho můžete mít coby malou záplatu sadu IntelliGrip neboli Grip Control, jak se to nazývá v 3008. I v této špičkové verzi vyjde na příplatek 7.500 korun. Podle našeho názoru ale nemá smysl toto kupovat, neboť přínos je spíš marketingový než jízdní. Ani testovaný vůz to neměl.

Nejlevnější verze modelu 508.990 Kč (1.2 Turbo S/S Selection/96 kW)
Základ s testovaným motorem 712.990 Kč (1.6 Turbo Innovation/133 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 832.990 Kč (1.6 Turbo Ultimate/133 kW)
Testovaný vůz s výbavou 884.990 Kč (1.6 Turbo Ultimate/133 kW)  

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Účinné světlomety LED
  • Skvělá ergonomie
  • Bohatá výbava
  • Pocit robustnosti
  • Skvělá přední sedadla
  • Solidní prostornost
  • Pružný a úsporný motor snad již bez problémů

Minusy

  • Motor 1.6 Turbo pouze se samočinnou převodovkou
  • Chybí pohon všech kol
  • Vyšší cena této verze
Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (88)

Doporučujeme

Opel Grandland X 1.6 Turbo Ultimate
Cena základní sestavy 832 990 Kč
Výbava základní sestavy LED přední svítilny s AFL (s natáčením), navigační systém 5.0 IntelliLink, digitální tuner, panoramatická parkovací kamera, automatický parkovací asistent, aktivní hlídání jízdního pruhu, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění, bezdotykové otevírání pátých dveří, senzor únavy řidiče, zatmavená zadní boční skla, vyhřívání čelního skla, vyhřívání volantu, ergonomická přední sedadla s paketem AGR, 19palcová kola z lehké slitiny, přední mlhové světlomety, vyhřívání předních a zadních sedadel, čalounění kombinace kůže/látka, atd. Kč
Cena testované sestavy 884 990 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní volant potažený kůží (+ 5.000,-), adaptivní tempomat (+ 24.800,-), metalický lak (+ 17.000,-), bezdrátová indukční nabíječka (+ 5.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8
Emise CO2: 181
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1652
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 500
Rozměr pneu: 235/50 R19
Opel Grandland X 1.6 Turbo Ultimate
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4477
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 985 / 1195
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 5. 2019 20:15
Re: a zase...
Test diskuse 3
22. 5. 2019 20:15
Re: a zase...
Test diskuse 2
Avatar - Lackey
17. 4. 2019 21:51
Re: Zajtra skusobna jazda s Grandland X
GrandlandX som jazdil skusobne kvoli zaujmu o kupu. Doma sme sa po zvazeni rozhodli pre vybavu Ultimate. Na jazdu a na predaj na sklade boli k dispozicii Innovation stupne s doplnkovymi balikmi, ako LED AFL svetla a pod., ale bez adaptiv tempomatu a take chceme v novom aute. Nafta ? Doma mam naftu aj benzin auto. Nafta jedine v zimnom obdobi a iba v meste (60-90 dni v roku) nema navrch benzin autu. Este aj vyfukove potrubie na nafte /euro V/ cez ktore vraj vypusta tie "hnusne... čosi " je cistejsie, ako na eco-ružovo-zelenom /euro V/ benzinovom aute
17. 4. 2019 06:28
Re: a zase...
Že by právě pro pohodlné nasedání, vysedání a nešvary českých silnic?
17. 4. 2019 06:27
Re: 4,5 hviezdy?
Jak dobře F30 znáš? Kterou jsi alespoň projel? Troufám si odhadnout, že žádnou Caterhame ;-)