Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Rekord D oslaví 50 let. Pamatujete si první nafťák značky?

David Bureš
Diskuze (0)

Naftové motory jsou dnes zatracované, kdysi ale byly nastupujícím trendem, který se stal notně populární. Opel tuto dobu připomíná, v rámci výročí modelu Rekord generace D.

Velké modely byly kdysi nedílnou součástí nabídky také mainstreamových značek, po hospodářské krizi v novém tisíciletí však postupně vymizely. Konkrétně Opel býval v tomto segmentu zastoupen Omegou, před ním tu byl Rekord. A právě Opel Rekord generace D bude zanedlouho slavit 50 let od své premiéry, a tak se jej automobilka rozhodla připomenout.

Rekord byl v době začátku sedmdesátých let pro automobilku z Rüsselsheimu klíčovým modelem. Rekordu D předcházející generace měla na svém kontě přes 1,2 milionu vyrobených kusů, což byla osmina z celkové tehdejší produkce Opelu v celé jeho dosavadní historii. I proto se do příprav Rekordu D vkládalo veškeré možné úsilí.

Navzdory úspěchům předchůdce však došlo k výrazným stylistickým úpravám, jejichž autorem byl Chuck Jordan. Jestliže předchozí generace využila u bočního prosklení motiv leckomu připomínající charakteristickou lahev coca-coly, inspirovaný severoamerickými automobily, v tomto případě tvar u zadního sloupku evokoval tzv. Hofmeisterovu křivku známou z vozů BMW.

Nabídka karosářských variant přitom byla na dnešní poměry hodně bohatá. Vedle výchozího sedanu tu bylo kombi, nabízené ve třídveřové i pětidveřové formě, stejně jako provedení van se zaslepenými zadními okny. Nechyběl ani dvoudveřový sedan, po jehož boku bylo nabízeno rovněž kupé, lišící se řešením zadních partií.

Unikátní benziny i nafťák

Obdobně bohatá byla také nabídka pohonných jednotek. Ty benzinové zastupovala nová generace osvědčených čtyřválců s vačkovým hřídelem v hlavě (CIH), konkrétně sedmnáctistovka ve verzích se 49 kW a 61 kW a devatenáctistovka se 71 kW, kterou později doplnily i slabší deriváty s 55 kW a 66 kW, stejně jako dvoulitrový agregát se 74 kW.

Vůbec poprvé ve své historii Rekord nabídl také vznětový agregát, Rekord D se tak stal vůbec prvním sériovým osobním Opelem s takovým motorem. Nabídnutí přitom bylo logické, Opel tímto agregátem chtěl oslovit taxikáře ze západního Německa, kteří si tenkrát tak oblíbili vznětové Mercedesy. Konkrétně šlo o čtyřválec o objemu 2068 cm3 se vstřikováním Bosch, který byl naladěn na 44 kW.

Šestiválcový Commodore

Na shodném základu jako Rekord pak vznikl také Opel Commodore generace B, který měl vyplnit mezeru mezi Rekordem a výše postavenými modely Admiral a Diplomat. Základ karoserie byl shodný jako u Rekordu, pod kapotou se však objevily výhradně šestiválcové motory, v podobě řadového šestiválce o objemu 2,5 litru (v závislosti na verzi 85 kW nebo 96 kW), a vrcholného 2,8litru s výkonem až 118 kW v případě verze s elektronickým vstřikováním.  

Zmínit musíme též v Británii vyráběný Vauxhall Victor série FE, který kvůli snížení nákladů využil řadu shodných komponentů jako Rekord. Zvenku to sice nebylo tolik poznat, byť obdobná silueta a některá řešení prozrazují shodnou podlahu a další díly. Naopak agregáty byly odlišné, Victor nabízel až 3,3litrový řadový šestiválec, naopak pro něj nebyl k dispozici dieselový agregát.

Šlo přitom jen o krok k dalšímu sjednocení Opelu a Vauxhallu, jejichž nabídka je dnes shodná. Victor FE byl totiž posledním, samostatně vyvinutým modelem značky Vauxhall, nezávisle na Opelu.

Změna trendů

Opel Rekord generace D se začal vyrábět v prosinci 1971 a v produkci nakonec vydržel až do září 1977, kdy nastupoval nástupce, Rekord E. Za tu dobu vzniklo 1.128.196 kusů tohoto modelu, díky čemuž se potvrdily marketingová hesla, že „svět potřebuje Rekord“. Od konce sedmdesátých let se však mnohé změnilo. Rekord E už nahradil model nazvaný Omega, který už na rozdíl od předchůdce vydržel jen ve dvou generacích. V novém miléniu to mezi velkými vozy Opel zkoušel ještě neobvykle koncipovaným modelem Signum, což byl velký hatchback. Ten však neprorazil a skončil po jedné generaci.

Dnes tak jako vlajková loď Opelu slouží model Insignia. Ten řadí mezi vozy střední třídy, byť délkou přes pět metrů odpovídá někdejší vyšší střední třídě. I ta to však má dosti nahnuté, aktuálně se čile spekuluje o tom, jak bude koncipovaný nástupce. Není to vyloučeno, že kvůli prodejním trendům se z něj stane crossover... Nechme se překvapit, nejpozději na konci roku 2022 bychom toho měli o příští Insignii vědět více.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme