Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo – Neprávem opomíjená

Stanislav Kolman
Diskuze (144)

Omlazená Insignia je jedním ze dvou aut, která Opel stále prodává na „starých“ základech nemajících se skupinou PSA nic společného. Přesto (nebo právě proto?) jde o mimořádně zajímavý kus techniky.

Design, interiér


Takřka všechny modely Opelu se za poslední tři roky postupně přesunuly na techniku skupiny PSA – od roku 2017 nového majitele automobilky. Posledními vlaštovkami se „starou“ platformou a motory zůstávají modely Astra a Insignia. Do rukou se mi po nějakém čase opět dostala vlajková loď s bleskem ve znaku, jejíž inovace by jinde klidně prezentovali jako zbrusu novou generaci. A klíčky si přebírám od sportovně střižené verze GSi v karoserii liftback (můžete mít i kombík), která se na rozdíl od předchůdce (uměl i diesel) vyznačuje jedinou konfigurací – dvoulitrovým 230koňovým turbobenzinem v kombinaci s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol.

Ještě před hlubším poznáním peprného liftbacku střední třídy dovolte malé historické okénko. První generace Insignie se představila v létě roku 2008 a v nabídce nahradila Vectru C. Toho času značka také skončila s produkcí modelů Signum a Tigra. V roce 2013 došlo na omlazovací proceduru a o další čtyři roky později přijel plnohodnotný nástupce. Větší a lépe vybavený, svému předchůdci tak mohl v zásadě závidět jen 2,8litrový šestiválec nabízený s výkony 191 a 239 kW (pro ostrou verzi OPC). Tedy, ne že by se pod kapotu takový 3,6litrová vé-šestka nevešla, Evropané si ale museli nechat zajít chuť. Objevila se jen na trzích, kde se vůz prodával coby Holden Commodore a Buick Regal GS. U nás vrchol představoval výhradně dvoulitrový čtyřválec, byť stále se slušnou porcí 191 kW. Jenže boj s emisními normami se nedá vyhrát, takže dnes má nejsilnější verze „jen“ zmiňovaných 230 koní, tedy 169 kW.

Když jsem v titulku psal o neprávem opomíjené, nemyslel jsem ani tak sportovní verze OPC a GSi (tento štítek Opel oživil s novou generací), jako spíše Insignii obecně. Ať už jsem zkoušel jakoukoliv verzi, vždy se vyznačovala bohatou výbavou, ergonomicky promyšleným interiérem, příznivou cenovkou a skvěle naladěným podvozkem. Proto mě překvapilo, jak maličký kousek koláče si pro sebe Insignia na českém trhu ukrajuje. V roce 2017 zaznamenala 402 nových registrací, o rok později 563 ks, v tom dalším 292 ks a letos – za prvních devět měsíců – jen 91 ks. To je samozřejmě jen ždibínek oproti Superbu či Passatu, ale více se u nás prodalo i modelů Mondeo (151 ks) či Camry (101 ks). Přitom následující řádky ukazují, že by si vlajkový opel zasloužil mnohem více pozornosti…

Příplatky netřeba

Chcete-li sáhnout po sportovním gé-es-íčku, nemusíte našetřit ani celý milion. Náš kousek se přes něj přehoupl jen lehce, a to kvůli příplatkům, bez nichž se většina z nás klidně obejde. Za 16.000 Kč dostává vůz červenou metalízu Peperoncino. Je tmavší než zářivá červená, kterou znám z dřívějších opelů (a kterou v paletě nahrazuje) a musím říct, že starší barvička se mi líbila víc. Potom tu máme zadní spoiler GSi za 4500 Kč a… to je co do exteriéru vše. Vyspělé LED světlomety IntelliLux Pixel Matrix jsou standardem, stejně jako krásná dvacetipalcová kola, sportovní nárazníky, brzdová soustava Brembo či adaptivní podvozek. To všechno při stále velice slušné ceně 919.900 Kč.

Musím říct, že konkrétně tato testovaná kombinace si mě získala okamžitě. Vzhled je takovým povedeným mixem elegance a dravosti, který podtrhuje nízká silueta se svažující se střechou. Ano, vidíte správně, koncovky výfuku jsou funkční, obě! Obyčejná „fleetová“ Insignia na někoho možná může působit chladně, fádně a bez emocí, GSi je ale docela jiná písnička. A myslím, že se jen tak neohraje.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo

Rád bych se zastavil u zmíněných předních světlometů, které dostávají vyšší výbavy namísto standardních Full LED světel. IntelliLux Pixel Matrix svítilny nahrazují dřívější Matrix LED světlomety, mají 84 elementů v každém světle (namísto dřívějších šestnácti) a slibují preciznější funkce, rychlejší reakce a neoslňování ostatních řidičů. Pravdou je, že svítí perfektně a dálkové svícení vám výhled na cestu skvěle rozzáří. Bohužel už tak dobře nefungovalo stínování ostatních účastníků provozu. Několik šoférů v kamionech se mi odměnilo probliknutím, jindy jsem zase insignii přistihl, kterak „vypaluje“ kabinu vozu jedoucího přede mnou. Může to být špatným nastavením, případně neodladěnou kalibrací pro konkrétní obutí (vozy sjely z kamionu na německých značkách rovnou do našich rukou). Buď jak buď, po pár takových incidentech jsem nakonec zůstal u starého dobrého přepínání ručně.

Tak to má být!

Přijde mi, že interiér insignie zraje jako víno. A přitom se na něj v rámci faceliftu nemuselo skoro sáhnout. Jak se nám tak v redakci hromadí stále více dotykových volkswagenů či peugeotů, jsme rádi za každé auto s „normálním“ pracovištěm řidiče. Sednout, nastavit sedačku a vyrazit. Insignia umí přesně to, co jsme si tak pochvalovali třeba na minulé generaci golfu.

Pojďte si to projít se mnou - otočné ovladače pro nastavování teploty, fyzická tlačítka vyhřívání a ventilovaní sedaček, ale také volby jízdního režimu, hlídání jízdního pruhu (!), systému stop/start, stabilizace, nastavení jasu displejů a dokonce i možnosti zapnutí a vypnutí pohonu všech kol. Insi má po faceliftu head-up displej promítající informace rovnou na čelní sklo a poloha zobrazení se nastavuje… chvilka napětí… klasickými tlačítky! Nejsou sice úplně na očích – najdete je vlevo od volantu – to mi ale zas až tak nevadí. Nejde o něco, co byste potřebovali nutně měnit v průběhu jízdy a odváděli pozornost od řízení. Trochu se obávám, že v další generaci sdílející základy s Peugeotem 508 už to taková pohádka nebude. Použité materiály jsou většinou kvalitní a všechno lícuje, jak má. Jen jsem měl někdy pocit, že je až příliš znatelná snaha šetřit (kilogramy i finance). Dveře jsou lehké a při jejich dovření slyšíte plechový zvuk typický pro auta za polovic.

Nechápejte to ale tak, že by Opel na tolik populární digitalizaci rezignoval. Jen ji udělal šikovně. Hlavní budíky v kapličce jsou stále analogové, avšak doprovázené osmipalcovou obrazovkou, jíž lze individualizovat dle vlastních preferencí. Navzdory zachování klasiky nabízí insignia více možností zobrazení, než některé plně digitální přístrojové štíty konkurence. A žádnou velkou výtku nemáme ani k samotnému multimediálnímu systému, taktéž s osmipalcovým displejem. Je svižný, přehledný a umí služby Apple CarPlay a Android Auto. Já oceňuji, že obrazovka je hezky na očích. Má partnerka zase otočný ovladač pod displejem, díky němuž může ze sedadla spolujezdce snadno rozhodovat, jak nahlas chci hudbu zrovna poslouchat.

Navzdory čtyřkolce není středový tunel zbytečně široký a neubírá místo pro nohy. Sportovní AGR přední sedadla jsou pro GSi standardem, náš kousek dostává za příplatek 75.000 Kč ještě odvětrávání vpředu, vyhřívání vzadu (vyhřívané je i čelní sklo), elektrické nastavení sedadla řidiče s pamětí a masážní funkcí a elektricky nastavitelnou šířku opěradla. Za pětatřicet tisíc přitom můžete mít stejný balíček funkcí, jen bez odvětrávání. To by mi stačilo. Samotná křesla se sice tváří sportovně, zároveň jsou však pohodlná na dlouhé cesty. Mají nastavitelné sedáky a výrazné boční vedení. Opora mi chyběla jen v oblasti ramen. Myslel jsem, že je to jen nějaká moje úchylka, ale kolega s výškou necelé dva metry hlásil stejné strasti.

Na rozvoru 2829 mm (jen o 11 mm méně než Škoda Superb) nemusel Opel kdovíjak čarovat, aby nabídl důstojný prostor vzadu. Měřím 178 cm, a když si sednu sám za sebe, před koleny mám opravdu velkou rezervu. Dost místa mi zůstává i nad hlavou, což už ale (stále ten samý) kolega říct nemůže. Kvůli svažující se střeše má nad hlavou těsno, to ale zmiňuje jako jedinou zásadní vadu. Sezení je pohodlné, sedáky dostatečně dlouhé a umístěné tak akorát vysoko. A kdo chce vzadu vozit basketbalisty, ať sáhne po kombíku.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo

Zavazadelník má ve standardním rozpoložení 490 litrů, což je sice méně než etalony Superb (625 l) a Passat (586 l), pořád je to ale dostačující porce. Kufr má pravidelné tvary, díky sklopení zadní lavice v poměru 40:20:40 můžete prostředkem protáhnout delší předměty a nějaké maličkosti se vejdou pod podlahu. Díky velkému víku je do prostoru snadný přístup, počítat musíte jen s vyšší nakládací hranou a tím, že na předměty posunuté až k opěradlům zadních sedaček úplně snadno nedosáhnete. Kromě toho mi chybělo elektrické otevírání víka, ještě víc však jeho pootevření na klíčku. Musíte stisknout velký emblém na zádi, který není vždycky úplně čistý.

Motor, jízdní vlastnosti


Opelácké poprvé

Techniku v útrobách jsem poodhalil už v úvodu. Pod kapotou máme motor s označením 2.0 Turbo, tedy dvoulitrový přeplňovaný turbobenzin, což ve variantě GSi znamená 169 kW (230 k) v 5000 otáčkách a 350 newtonmetrů točivého momentu v širokém pásmu od 1500 do 4000 otáček. Motor se tady kombinuje výhradně s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol. Při ne zrovna malé pohotovostní hmotnosti 1650 kg zrychluje z klidu na stovku za 7,4 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 237 km/h.

Stále jde o „původní“ agregát, který s PSA nemá nic společného. Čtyřválec je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií a přímým vstřikováním pracujícím s tlakem až 350 barů. Zároveň jde o první agregát Opelu vybavený deaktivací válců. To kvůli emisním limitům a nižší spotřebě, jejíž kombinovanou hodnotu tabulky vyčíslují na rovných sedm litrů. Tvůrci si se systémem vyhráli, takže nabízí hned tři profily vaček - dvouválcový režim (druhý a čtvrtý válec jsou vypnuty) při nízké zátěži, čtyřválcový s limitovaným zdvihem ventilů pro střední zátěž a konečně plnohodnotný zdvih ventilů všech čtyř válců v maximální zátěži.

Dvoulitr je dobře odhlučněný a kultivovaný. Moc hezky se zvedá z nízkých otáček, aby okolo dvou tisíc ožil a o dva tisíce výše působil vůbec nejživěji. Není to však žádné závratné pokropení živou vodou v daný moment, jako spíše lineární průběh otáčkoměrem. Kdyby vám někdo řekl, že sedíte v jeho slabší, dvousetkoňové verzi, asi by vás nemusel dlouho přesvědčovat. Insignia se nikdy nevyznačovala brutálním zrychlením, ani není ostrá, jako spíše peprná. U vrcholové motorizace bych přesto ocenil takovou tu pomyslnou třešničku na dortu. Zkrátka o maličko víc.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo

Benzinový dvoulitr, automat, čtyřkolka, vyšší hmotnost a žádná elektrifikovaná výpomoc. To není zrovna ideální vzorec pro výpočet nízké spotřeby paliva. Když jsem před třemi lety zkoušel podobnou, jen výkonnější 191kW konfiguraci, bylo setnutí desetilitrové hranice docela oříškem. Povedlo se to jen při klidnější jízdě po okreskách, po týdenním soužití s nějakou tou dálnicí jsem auto vracel s apetitem 11,3 litru. Tady už to takový problém nebyl. Po okreskách a ve městech ukazoval palubní počítač hodnoty mezi osmi a devíti litry, až na dálnici se spotřeba blížila k jedenácti litrům. Týdenní průměr nakonec přinesl hodnotu 10,1 litru. Překvapivě se ale nic dramatického nedělo ani na německém autobahnu se čtyřmi lidmi a plným kufrem. Tady se spotřeba při rychlostech 160 až 180 km/h stále pohybovala mezi 12 a 13 litry, což je z mého pohledu přijatelné.

Automat je ve vrcholné Insignii zastoupen novou devítistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která je stejně velká jako dřívější šestikvalt. Rozjezdy a běžnou každodenní jízdu zvládá ústrojí opravdu dobře – řadí jemně, plynule a kvalty střídá logicky. Horší je to v ostřejším tempu, kde převodovka občas řadí zbytečně brzy, jindy zase drží nesmyslné vysoké otáčky. Manuální řazení je satisfakcí jen z části, u něj mi zase vadí občas až příliš opožděné reakce na pokyny pádly.

Naplněné očekávání

Pohon všech kol zajišťuje technologie Twinster AWD, tedy dvě elektronicky ovládané vícelamelové spojky. Ty nahrazují mechanický diferenciál zadní nápravy a podle potřeby nezávisle připojují levé a pravé zadní kolo. Součástí je i vektorování točivého momentu na kola, rozdělení se pak dávkuje na základě zvoleného jízdního režimu - Tour, Standard či Sport. Novinkou v rámci omlazovací procedury je možnost vypnutí čtyřkolky (tlačítko na středové konzole) a jízdy jen s pohonem předních kol. To všechno zakomponované na adaptivní podvozek FlexRide, jehož tlumiče jsou naladěny speciálně pro GSi.

Na dříve testovaných insigniích jsme fungováni podvozku vždy vyzdvihovali a jsem rád, že v mém testu tomu nebude jinak. Na obouvaných dvacítkách (s víceprvkem vzadu) fungovalo až překvapivě komfortně. Ve sportovním režimu umělo být příjemně tuhé a jisté, v zatáčkách neodskakovalo, jen na opravdu velkých výmolech se ozvala tupá rána. Jediným přepnutím tlačítka do komfortního režimu jste dostali pohodlnější a houpavější (v dobrém slova smyslu) nastavení, s nímž nebylo problém ani korzování centrem Prahy. Zkrátka prima kompromis.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo

Volbou jízdního režimu můžete kromě čtyřkolky či tlumičů upravit i vlastnosti elektronického posilovače řízení. Všeobecně platí, že se insignia řídí příjemně, v táhlých zatáčkách vám stačí jen drobné pohyby volantem, žádná vůle kolem středové polohy. Do zatáček se vrhá ochotně bez výrazných náklonů a v ostřejším tempu pořád zůstává neutrálním, předvídatelným a čitelným vozem. Jasně, sportovní režim a vypnutá stabilizace (ano, regulérně vypnutá) z ní mohou udělat ještě o něco hravější náčiní, to ale Insi úplně nemá v popisu práce.

O brzdové soustavě Brembo jsem se už zmínil. Jen dodám, že brzdy nejsou kousavé, dobře se dávkují a minimálně na českých okreskách se zdají být k neutahání. To všechno není jen zásluha Bremba. Insignia nemá podtlakové čerpadlo ani podtlakový posilovač, její „One Box“ jednotka sdružuje elektrické hydraulické čerpadlo a řídicí jednotku, což znamená třikrát rychlejší náběh brzdného tlaku. Nemám možnost přímého porovnání s předchozím řešením, tady mi ale fungování brzd vyhovovalo maximálně.

Závěr


Závěr

Skoro by se závěrem nabízela klišoidní fráze „kupujte, nebudou“. Ony Insignie tedy stále budou, ale určitě ne takové, jako dnes. Obávám se, že přesun na techniku nových majitelů nevěstí nic dobrého. Minimálně co do promyšleného, „normálního“ interiéru a příznivé cenovky.

Posuďte sami. Vlajková loď z Rüsselsheimu stojí ve verzi GSi 919.990 Kč. Superb – u nás nejžádanější vůz segmentu – nabízí motorizaci 2.0 TSI/140 kW s automatem DSG za 886.900 Kč, avšak „jen“ ve výbavě Style a bez pohonu všech kol. Pokud byste chtěli atraktivněji vypadající Sportline, už si musíte připravit alespoň 941.900 Kč. Kdo se bez čtyřkolky neobejde, ten jde rovnou po 2.0 TSI/200 kW za 1.082.900 Kč (Style), respektive 1.137.900 Kč (Sportline). A to se prosím pěkně bavíme o autě, které si o některých prvcích opelácké výbavy může nechat jen zdát (namátkou ventilované sedačky či head-up displej).

Kromě příznivé cenovky jsou přednostmi insignie několikrát vyzdvihovaný ergonomický interiér (ještě jednou díky za tlačítka!) a parádně naladěný podvozek, stejně tak skvělé brzdy. Kdo se chce svézt svižně, tomu 230koňový vrchol hravě postačí. Kdo by snad očekával regulérní sportování, ten bude zklamán. K němu by byla potřeba ještě špetka síly, o něco méně hmotnosti a hlavně přesnější automat.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo

Nejlevnější verze modelu 649.990 Kč (1.5 CDTI/90 kW Edition)
Základ s testovaným motorem 919.990 Kč (2.0 Turbo AT9 4x4/169 kW GSi)
Testovaný vůz bez příplatků 919.990 Kč (2.0 Turbo  AT9 4x4/169 kW GSi)
Testovaný vůz s výbavou 1.039.490 Kč (2.0 Turbo AT9 4x4/169 kW GSi)  

Plusy

  • Atraktivní vzhled GSi
  • Poměr cena/výbava
  • Ergonomický a prostorný interiér
  • Skvělý podvozek a brzdy

Minusy

  • Při svižné jízdě váhající automat
  • Adaptivní LED světlomety občas ignorují ostatní účastníky provozu
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (144)

Doporučujeme

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo 169 kW
Cena základní sestavy 919 990 Kč
Výbava základní sestavy 20“ kola z lehkých slitin, adaptivní podvozek, LED světlomety IntelliLux Pixel Matrix, 8“ přístrojový štít, 8“ obrazovka multimediálního systému s navigací, sedm prémiových reproduktorů, sportovní vyhřívaný volant, tempomat s omezovačem rychlosti, digitální příjem rádia, automatická dvouzónová klimatizace, aktivní udržování jízdního pruhu, bezklíčové odemykání a startování atd. Kč
Cena testované sestavy 1 039 490 Kč
Výbava testované sestavy GSi Performance AGR sedadla s koženým perforovaným čalouněním (+75.000 Kč), prémiový audiosystém Bose s odhlučňovací sadou (+20.000 Kč), červená metalíza Peperoncino (+16.000 Kč), zadní spoiler GSi (+4500 Kč), sada Nabíjení (+4000 Kč; bezdrátová indukční nabíječka a 2x USB vzadu). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.8 / 7
Emise CO2: 161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1450
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 515
Rozměr pneu: 245/35 ZR20
 Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo 169 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4897
b) šířka (mm): 1863
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1607
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Shr3k
10. 11. 2020 20:21
Re: Tahle sto jí za to
Mám Country Tourer Exclusive v plné (CTRL+A mimo vyhřívaného čelního skla - kvůli antiradaru, jakéhokoliv nezávislého topení kvůli nebo Quickheat - kvůli garáži a motoru, a hnědé kůže - chtěl jsem praktickou černou) a na profilu 235/50 R18 je moc pohodlný, když se to přepne na Tour, rozbitá okreska je rázem hladká. S Brembo brzdami udělám málem stojku, když dojde na krizovou situaci. Spotřeba 10,25 a něco výhradně Naturalu 100. https://www.spritmonitor.de/…tail/934778.html Sériový výkon naměřený 165 kW, po úpravě motoru i převodovky 221 kW. Na autě mě nic neštve, trochu otravuje HUD displej, když se auto nechá na slunci, tak v něm na kostkách něco klepe nebo rezonuje, dokud se to něco zase nesmrskne na pokojovou teplotu. Vrzající roletku se povedlo odvrzat. Asi si auto nechám ještě hodně dlouho, pokaždé když do toho sednu, mám radost.
8. 11. 2020 15:47
Re: Za ty love radši...
Design... :-O
6. 11. 2020 10:36
Re: Insignia
Rád Vám napíšu vše, co jsem s tím autem zažil. I věci, co mi vadí, ale těch není mnoho. Napište mi na flajboj@seznam.cz co byste chtěl vědět a rád dotazy zodpovím ;-)
6. 11. 2020 09:31
Re: Insignia
Mám lift 191kW GS takmer v plnej výbave. Za mňa hlavný bonus najlepší podvozok z áut ktorými som jazdil a hlavne žiadne pseudo 4x4, vyskúšané v extréme na snehu. Matrix svetlá veľká spokojnosť, nestalo sa mi že by ma niekto preblikával, dosť ma prekvapuje, že v najnovšej verzií sú s tým problémy. Predné AGR sedadlá tiež zatiaľ naj, v čom som sedel, ale nemám ich s odvetrávaním a komplet v elektrike. Ďaľší pre mňa významný doplnok HUD premietanie na sklo. Prevodovka spokojnosť, Čo ma najviac vytáča je ale "prodleva" pri akcelerácii, to ma fakt irituje. Spotreba, hmm. Manželka 9-10, ja sa pod 10,5 moc nedostanem :-)
Avatar - Emel
6. 11. 2020 07:53
Re: Pravem opomijena
Pokud ovšem stojí 800-900, tak naopak právě to potřebuju ;)