Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Orlen chce mít v ČR do roku 2030 přes 20 vodíkových plniček

ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
88 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (34)

Vlastník sítě čerpacích stanic Benzina do sedmi let vybuduje zhruba dvacítku čerpacích stanic na vodík a 900 rychlodobíjecích stojanů.

Polská společnost Orlen, která převzala a aktuálně také přejmenovává českou síť čerpacích stanic Benzina, ohlásila na příští roky velké plány. Do roku 2030 chce u vlastních čerpaček, kterých má v současné době v Česku 434, vybudovat další stanice na čerpání vodíku.

Ty má aktuálně dvě, jednu v Praze na Barrandově a druhou v Litvínově. Na konci této dekády by jich však mělo být více než dvacet. Otázkou zůstává, jestli se vodíkové články jako alternativa ke klasickým bateriovým modelům u osobních aut vůbec prosadí. Celosvětově totiž tenhle zajímavý pohon, jemuž k doplnění tlakových nádrží stačí minuty, zatím na klasické elektromobily výrazně ztrácí.

Problémem jsou především energeticky náročná výroba a komplikované skladování vodíku, s čímž souvisí i pomalý rozvoj infrastruktury plnicích stanic. A jakmile nemáte kde tankovat, automobilky logicky nemají zájem vůz s palivovými články vyvíjet. V budoucnu se tudíž předpokládá nasazení vodíku u autobusů a nákladních aut (a také vlaků a lodí). Přesto právě snaha o budování plniček by mohla tomuto palivu výrazněji otevřít dveře.

Spolu s tím Orlen hodlá u svých čerpacích stanic do roku 2030 postavit 900 rychlodobíjecích stojanů s dvojnásobným počtem dobíjecích bodů. V Česku aktuálně najdeme necelých 2400 veřejných dobíječek s více než 4300 body, přičemž celkový počet elektromobilů registrovaných u nás se pohybuje okolo 22 tisíc. Nedostatek míst k čerpání elektrické energie proto ani se stoupajícími prodeji bezemisních modelů rozhodně nehrozí.

Video placeholder
První kilometry s vodíkovou Toyotou Mirai v Česku • Zdroj: Auto.cz

Provozovatelé dobíjecích stanic se naopak potýkají s jejich nedostatečným využíváním, které dosahuje maximálně zhruba dvou procent. V tomhle ohledu proto můžeme říci, že minimálně ve větších českých městech a podél hlavních tahů by majitel elektromobilu neměl mít s hledáním volného stojanu problém, byť samozřejmě záleží na konkrétní situaci.

Vstoupit do diskuze (34)