Orlen chce mít v ČR do roku 2030 přes 20 vodíkových plniček
Vlastník sítě čerpacích stanic Benzina do sedmi let vybuduje zhruba dvacítku čerpacích stanic na vodík a 900 rychlodobíjecích stojanů.
Polská společnost Orlen, která převzala a aktuálně také přejmenovává českou síť čerpacích stanic Benzina, ohlásila na příští roky velké plány. Do roku 2030 chce u vlastních čerpaček, kterých má v současné době v Česku 434, vybudovat další stanice na čerpání vodíku.
Ty má aktuálně dvě, jednu v Praze na Barrandově a druhou v Litvínově. Na konci této dekády by jich však mělo být více než dvacet. Otázkou zůstává, jestli se vodíkové články jako alternativa ke klasickým bateriovým modelům u osobních aut vůbec prosadí. Celosvětově totiž tenhle zajímavý pohon, jemuž k doplnění tlakových nádrží stačí minuty, zatím na klasické elektromobily výrazně ztrácí.
Problémem jsou především energeticky náročná výroba a komplikované skladování vodíku, s čímž souvisí i pomalý rozvoj infrastruktury plnicích stanic. A jakmile nemáte kde tankovat, automobilky logicky nemají zájem vůz s palivovými články vyvíjet. V budoucnu se tudíž předpokládá nasazení vodíku u autobusů a nákladních aut (a také vlaků a lodí). Přesto právě snaha o budování plniček by mohla tomuto palivu výrazněji otevřít dveře.
Spolu s tím Orlen hodlá u svých čerpacích stanic do roku 2030 postavit 900 rychlodobíjecích stojanů s dvojnásobným počtem dobíjecích bodů. V Česku aktuálně najdeme necelých 2400 veřejných dobíječek s více než 4300 body, přičemž celkový počet elektromobilů registrovaných u nás se pohybuje okolo 22 tisíc. Nedostatek míst k čerpání elektrické energie proto ani se stoupajícími prodeji bezemisních modelů rozhodně nehrozí.
Provozovatelé dobíjecích stanic se naopak potýkají s jejich nedostatečným využíváním, které dosahuje maximálně zhruba dvou procent. V tomhle ohledu proto můžeme říci, že minimálně ve větších českých městech a podél hlavních tahů by majitel elektromobilu neměl mít s hledáním volného stojanu problém, byť samozřejmě záleží na konkrétní situaci.