Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Padesátiny Michaela Schumachera: Slaví právě dnes!

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 3. 1. 2019
91
33
Zobrazit náhledy (91)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth

Počátkem roku 2019 se dožívá padesáti let Michael Schumacher. Od 29. prosince 2013, kdy si vážně poranil hlavu po pádu na lyžích, je jeho zdravotní stav nejasný. Každopádně bychom si měli připomenout život sedminásobného mistra světa formule 1.

Sejde z očí, sejde z mysli, říká jedno české přísloví. Jsou však výrazné osobnosti, o kterých to rozhodně neplatí. O jedné takové bude řeč.

Loučil se dvakrát

Budoucí šampion začínal v sezoně 1973 jako čtyřletý kluk s motokárami, později se přes juniorské formule a sportovní vozy Mercedes dostal až do formule 1. Vyučený automechanik debutoval v seriálu F1 v srpnu 1991 na Velké ceně Belgie. Měl štěstí. Tehdejší jezdec stáje Jordan Betrand

Gachot měl konflikt s policií a dostal distanc. Tehdy dvaadvacetiletého Michaela doporučil manažer Willy Weber.

Schumi pro potíže se spojkou nedojel, ale o rok později se na stejném místě radoval z první výhry ve formuli 1. To už byl jezdcem stáje Benetton a v jejích barvách vybojoval v letech 1994 a 1995 dva tituly mistra světa. Dalších pět přidal v letech 2000 až 2004 jako hvězda stáje Ferrari.

V roce 2006 poprvé ukončil kariéru, u Ferrari však nadále působil jako poradce. Jeho plánovaný záskok za zraněného Felipeho Massu zhatily v létě 2009 Schumacherovy zdravotní problémy. Ještě koncem téhož roku ovšem podepsal tříletou smlouvu s Mercedesem.













Schumiho čísla
81 208 kilometrů ujetých v závodech (2.)
24 148 kilometrů na prvním místě (1.)
1566 bodů (6.)
307 startů v MS (3.)
155 umístění na stupních vítězů (1.)
91 vítězství (1.)
77 nejrychlejších kol (1.)
68 nejlepších kvalifikací (2.)
7 titulů MS (1.)
5 titulů MS v řadě (1.)

Když se tehdy vracel do formule 1, čekal zřejmě lepší výsledky. U trojcípé hvězdy mu však nedokázali postavit auto, se kterým by mohl soupeřit s nejlepšími. Ross Brawn, který mu skvělými strategickými rozhodnutími pomohl k pěti titulům u Ferrari, tentokrát zklamal. Michaelovým maximem bylo třetí místo ve Velké ceně Evropy 2012. V listopadu téhož roku definitivně ukončil kariéru.

Proslul nekompromisním způsobem závodění, při němž neváhal zajít až za hranici pravidel. Například v Adelaide 1994 kolidoval s Damonem Hillem. Oba odstoupili, ale svůj první titul bral Schumi. Diskutabilní byl také závěr Velké ceny Rakouska 2001, kdy zapracovala týmová režie. Schumi předjel

Barrichella v poslední zatáčce a vyhrál. Italská stáj tehdy dostala za tento manévr milion dolarů pokuty. V kvalifikaci v Monte Carlu 2006 zastavil Schumi svůj vůz v předposlední zatáčce tak, aby nemohl nikdo projet. Za trest odstartoval do závodu z poslední pozice.

Během devatenácti sezon strávených ve světě formule 1 zažil Michael Schumacher téměř dvě desítky vážných havárií. Nejtěžší přišla v červenci 1999, kdy mu v britském Silverstonu selhaly brzdy. V rychlosti 173 km/h vletěl do bariéry z pneumatik a zlomil si pravou holenní i lýtkovou kost. Do konce sezony nenastoupil a přišel tak o šanci bojovat o titul. Zklamání si však vynahradil v dalších pěti letech za volantem ferrari.

Chtěl pomoci dítěti

Nejhorší přišlo v neděli 29. prosince 2013. Při lyžování ve francouzských Alpách vyjel mimo označenou sjezdovku, aby pomohl kamarádově dceři.

Následky pádu byly fatální – těžké poranění mozku. Od září 2014 je Schumacher ve své švýcarské rezidenci, kterou manželka Corinna proměnila v domácí sanatorium. Odhady, kolik stojí péče o Michaela, se pohybují kolem 1,5 milionu korun. Spekulace se však rozcházejí v tom, zda se jedná o týdenní, či měsíční výdaje.

Do rezidence v Glandu na břehu Ženevského jezera má přístup jen málo lidí. Jedním z nich je prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, který Schumimu šéfoval u Ferrari, když získával tituly. „Je jako můj syn,“ říkal Todt, když se slzami v očích líčil, že se společně dívali v listopadu 2018 na závod F1 v Brazílii.

Naposledy promluvil k Schumacherovi arcibiskup Georg Ganswein, který navštívil německého jezdce před dvěma roky. „Nejdříve jsme hovořili s Corinnou a její matkou. V obývacím pokoji pak byl Michael, pozdravil jsem ho a sevřel jeho ruce. Byly teplé. Držet ruku nemocného člověka je něco hluboce křesťanského, co poskytuje útěchu a blízkost. To bylo pro mě důležité,“ vzpomenul si duchovní.

Výstava jako pocta

Začátkem letošního roku otevře Ferrari v Maranellu speciální výstavu věnovanou Michaelovi při příležitosti výročí jeho padesátin. „Je to myšleno

jako oslava a také poděkování nejúspěšnějšímu jezdci vzpínajícího se koně,“ stojí v prohlášení. Dále se v něm říká: „V místnostech muzea budou připomenuty sezony, které sedminásobný mistr světa dal nám všem a které v srdcích všech fanoušků vytvořily legendu větší než kdy předtím. Ukáže také Michaelův přínos pro vývoj vozů GT v Maranellu jako jezdce a později i konzultanta.“

Výstava potrvá několik měsíců a bude zahájena ve spolupráci s nadací Keep Fighting Foundation. Ta vznikla v reakci na Schumacherovu nehodu na lyžích.

Půjde Mick v jeho stopách?

Zaslouženou pozornost ovšem poutá v posledních letech jiný Schumacher – Michaelův devatenáctiletý syn Mick. V roce 2018 vyhrál seriál evropské formule 3 a letos bude jezdit v mistrovství světa F2. Zahraniční odborný tisk už dokonce spekuluje, zda nastoupí mladý Schumi v roce 2020 ve formuli 1 ve stáji Ferrari, nebo Mercedes. Mimochodem v obou týmech působil jeho otec.

Bývalý pilot F1 a současný ředitel seriálu cestovních vozů DTM Gerhard Berger poznamenal: „Viděl jsem Micka závodit na mokré trati a připadal mi hodně silný. Ve formuli 2 má šanci jezdecky dále vyrůst.“

Samotný mladík zatím nikam nespěchá. „Cítím se být připravený na formuli 2. Co se stane dál, to uvidíme. Chci dělat krok za krokem,“ říká. Pokud se do F1 prosadí, stane se po otci Michaelovi a strýci Ralfovi třetím Schumacherem v historii formule 1.

V prosinci minulého roku přišel britský list Daily Mail s informací, že slavný jezdec už není odkázán na přístroje ani upoután na lůžko. Přesto prý stále potřebuje lékařskou péči. Stal se zázrak, nebo jde o výmysl?

Další život Michaela Schumachera se může vyvíjet jakýmkoliv směrem. Bez diskusí však zůstane jednou z nejvýraznějších osobností v dějinách mistrovství světa formule 1.

Jak šel čas

29. prosinec 2013. Lyžování s rodinou v Alpách. Michael vyjel mimo označené sjezdovky. Narazil na balvan skrytý ve sněhu a padl hlavou na jiný kámen. Přilba mu zachránila život. Zranění mozku se ukázalo jako vážné a po dvou operacích je udržován v umělém spánku.

Červen 2014. Probouzejí ho z umělého spánku. Z nemocnice v Grenoblu je převezen na specializovanou kliniku v Lausanne.

Září 2014. Je propuštěn do domácího léčení do rezidence v Glandu na břehu Ženevského jezera, kde se má věnovat rehabilitaci.

Prosinec 2015. Německý magazín přišel s informací, že Michael chodí. Rodina podala okamžitě žalobu. Aby spor vyhrála, musel její advokát přiznat, že jezdec nechodí, dokonce nemůže ani vstát.

Říjen 2017. Svědci se shodují, že se Schumacher stále nehýbe a nemůže ani mluvit.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
Schumi
wakantanka
| 5. 1. 2019
Nie je to tak dávno čo Hamiltona volali Crashmilton že? Napriek tomu a s odstupom času je 4 násobný majster sveta.
Avatar - Dinar
Schumi
Dinar
| 4. 1. 2019
Už roky tvoje příspěvky přeskakuju, teď mi to, když vidím jméno Senna, nedalo, a musím říct, že opravdu nechápu, kde se v tobě bere ta urputná snaha, za každou cenu se ztrapnit. V jedné větě řekneš, že F1 sleduješ od r. 1995, v druhé hodnotíš, zavržením, jezdce, který jezdil dekádu před tímto rokem, a kterého má odborná i laická veřejnost za jednoho z nejlepších v historii F1 vůbec. 8-s :no:
Avatar - wakantanka
Schumi a jeho stav
wakantanka
| 3. 1. 2019
Výsledky u Ferrari neboli len dielom jazdca. Bol to výnimočný mix jazdec, auto, vývoj, zázemie. Proste dokonale zafungovala akási chémia a výsledkom bola dlhoročná hegemónia červených.
Avatar - traveldrive
Schumi
traveldrive
| 3. 1. 2019
Ako človeka mi ho je samozrejme ľúto, ako každého, koho postihne podobne krutý osud.
Ako pretekára som ho rád nemal, jazdil nebezpečne a bezohľadne.
Avatar - praděda7
Schumi a jeho stav
praděda7
| 3. 1. 2019
....v rámci možností, to jo. :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku