Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT – Papírové šetření

Jan Mička
Diskuze (475)

Nedlouho po hatchbacku přišel Peugeot 308 s praktičtější variantou SW. Zaujmout chce obrovským zavazadelníkem a úsporným turbodieselem se vstřikováním močoviny.

Peugeot 308 s karoserií hatchback, který jsme v závěru loňského roku otestovali s turbomotorem 1.6 THP (115 kW) a později s novým tříválcem 1.2 e-THP (96 kW), v nás vzbudil velmi pozitivní pocity. Ovšem v dobách, kdy se v běžném kompaktním hatchbacku posadí za sebe i urostlejší postavy, působila architektura zadní části interiéru trochu nepatřičně. Tedy pouze před opěradly zadních sedadel, protože za nimi najdete zavazadelník o objemu 420 litrů.

Jenže s příchodem praktičtější varianty SW nastalo více změn, než jsme si napoprvé představovali. Kombi je totiž postaveno na modulární platformě EMP2 koncernu PSA, která stejně jako konkurenční MQB (dostala ji celá plejáda modelů koncernu VW) dovoluje zajímavé hrátky s délkou rozvoru náprav. Konkrétně se bavíme o nárůstu o citelných 110 milimetrů, které se podepsaly na zavazadelníku se základním objemem 610 litrů a třicetimilimetrovém bonusu před koleny zadních cestujících. Vůz je také mezigeneračně až o 140 kilogramů lehčí, ani to však neumožnilo stlačit hmotnost základní verze s motorem 1.2 PureTech 110 pod 1400 kilogramů, natož naší testované, které do 1,6 tuny mnoho nezbývalo.

Obecně však platí, že za příplatek 51.000 korun dostanete cenově dostupné rodinné kombi od Peugeotu, které (alespoň po stránce vnitřního prostoru) vyhoví náročnějším evropským zákazníkům. Vzadu se totiž skutečně sedí o něco pohodlněji a díky pozměněné linii střechy nemusí řešit prostor nad hlavou ani postavy s výškou okolo 190 centimetrů.

Přístupu k 610 litrům zavazadlového prostoru nebrání vysoká nákladová hrana, ložná plocha má takřka ideální půdorys a ukotvení větších předmětů pomáhají praktická posuvná očka. Jednoduchým zatažením za páčky u vstupního prostoru navíc sklopíte dělená zadní opěradla takřka do roviny a získáte maximální objem 1660 litrů.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Óda na dusík

Snaha o co nejmenší produkci oxidů dusíku a uhlíku nese u nových vznětových motorů koncernu PSA název BlueHDi. V současné nabídce Peugeotu 308 SW najdeme s tímto přídomkem pouze dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW, později se však dočkáme také levnější šestnáctistovky.

Veškerá ekologická tíha přitom stojí na selektivním katalyzátoru se vstřikováním močoviny (SCR), který je zabudován před filtrem pevných částic a přeměňuje oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík. Výsledkem práce systému je eliminace více než 90 % NOx a podle informací automobilky také značný úbytek CO2, což úzce souvisí s nižší spotřebou paliva a kompatibilitou s chystanou přísnou emisní normou Euro 6.

Otázkou zůstává, co se stane, když systému SCR dojdou aditiva. Ve své podstatě nic, protože samotnému automobilu je celkem jedno, kolik emisí vypustí. Nad problémem se však zamysleli v Bruselu a vymysleli nařízení, které řidičům zase o něco ztíží život – pokud během jízdy dojde AdBlue, auto bude v jízdě pokračovat dál, ale po vypnutí motoru už znova nenastartujete.

Myslelo se také na vykutálené řidiče, kteří by místo AdBlue chtěli do nádrže ukryté pod podlážkou zavazadelníku dolít například čistou vodu. To ovšem také neprojde, jelikož jejich počin zachytí sonda, která kapalinu rozpozná. Ke katalytické reakci pro vyčištění výfukových plynů od oxidů dusíku zkrátka musí dojít za každou cenu…

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Motor a převodovka

Maximální výkon 110 kW nastupuje ve 4000 otáčkách za minutu, již o 2000 otáček však máte k dispozici všech 370 N.m točivého momentu. Čtyřválec se svým projevem řadí k nejkultivovanějším ve třídě, čemuž dopomáhá také výborně odhlučněný interiér a schopnost spolehlivě pracovat zhruba od 1100 min-1. Ve spojení se zcela novou šestistupňovou převodovkou od Aisinu se z vozu může stát miláček firemních flotil, ovšem pouze za předpokladu, že dokážete opodstatnit spotřebu paliva.














Peugeot 308 SW - Srovnání s konkurencí
Model Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi Hyundai i30 Combi Opel Astra Sports Tourer
Motor 2.0 BlueHDi 2.0 TDI 1.6 CRDi 2.0 CDTi
Převodovka 6A 6A 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 1997 1968 1582 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 110/4000 110/3500-4000 94/4000 121/4000
Točivý moment [N.m/min-1] 370/2000 320/1750-3000 260/1900-2750 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 215 213 185 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8.9 8.7 12.1 9.9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4.1 4.5 5.6 5.8
Základní cena [Kč] 564.900 625.900 542.890 540.900

Ono to s ní totiž není tak růžové, jak se na první pohled zdá. Výrobce sice uvádí kombinovaných 4,1 l na 100 km, v praxi se nám však této hodnoty nepodařilo dosáhnout ani v mimoměstském režimu. Nejčastěji se na displeji palubního počítače objevovala číslovka 6,1, což je také hodnota, na které se pohybujete na dálnici při ustálených 130 km/h. Se starší měničovou skříní by to bylo patrně o něco více, nový systém si však dopomáhá delším šestým rychlostním stupněm, díky kterému se otáčky povalují okolo 2200 za minutu, a motor není takřka slyšet. Na druhou stranu je tady ale skutečnost, že i když pojedete skutečně dynamicky, spotřeba se nakonec nepřehoupne přes 7,4 litru.

Starší měničové převodovky od Aisinu vyznávají poklidný jízdní styl a u šestistupňové novinky v útrobách 308 SW tomu v konečném důsledku není jinak. V nižších rychlostech (a především při popojíždění v kolonách) se však musíte občas srovnat s citelnějším cukáním, způsobeným dřívějším uzamykáním měniče pro co nejmenší třecí ztráty.

Příjemným překvapením bylo chování skříně při sportovnějším stylu jízdy. Jednak je logika řazení v manuálním módu konečně správná (vyšší stupně k sobě, nižší od sebe), ale celková rychlost volby jednotlivých stupňů silně konkuruje šestistupňovému DSG koncernu Volkswagen. Nakonec jsme ani nepostrádali řadicí páčky pod volantem, které v rámci modelové řady 308 nezískáte ani za příplatek.

Sedmnáct je tak akorát

Nadšení z jízdních vlastností Peugeotu 308 neopadlo ani v případě testované verze SW. Zatímco u některých konkurenčních modelů mohou větší rozměry a delší zadní převis způsobovat nestabilitu ve vysokých rychlostech, „eswéčku“ citelně pomohl prodloužený rozvor náprav. Auto si zachovává neutrální postoj v celém průběhu oblouku (možná i díky brzkým zásahům stabilizačního systému), vyznačuje se chutí zatáčet a na 17“ kolech s pneumatikami o šířce 225 milimetrů netrpí nedostatkem přilnavosti.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Problém je však někde jinde – v hlučnosti jízdy. V našem případě nemá smysl komentovat valivý hluk od pneumatik Goodyear (ty totiž po 30.000 kilometrech stejně vyhodíte), ale především rázy od náprav na větších nerovnostech. Vpředu se to dá pochopit, na kolech totiž leží tíha těžkého turbodieselu. Vzadu si však občas při loudavé jízdě po rozbitém povrchu připadáte, jako by tlumiče a pružiny prakticky neexistovaly.

Problém s nápravami je znát hlavně v nízkých rychlostech. V těch vyšších se co do pohodlí jízdy jedná o mix vlastností Golfu a typické houpavosti francouzských modelů. Výsledkem je plavná jízda v klidném tempu a dostatečně „sportovní“ odezva se vzrůstající rychlostí. Problém nakonec nepředstavuje ani malý volant (stejný s příkrasami najdete i ve 208 GTi) a stále omílané umístění přístrojového štítu nad jeho věncem – dobrou pozici k řízení si nakonec najde každý.

Závěr

Pokud se budeme bavit pouze o užitné hodnotě, řadí se Peugeot 308 SW mezi nejlepší ve svém segmentu. Objemem zavazadlového prostoru předčil Volkswagen Golf Variant (o 5 litrů), se Škodou Octavia Combi jsou na tom stejně (610 litrů), a lehký náskok si se 624 litry drží pouze Honda Civic Tourer, která si však dopomohla rozměrným boxem pod podlážkou.

Nový turbodiesel oslní vyváženým a kultivovaným během, silným zátahem od nízkých otáček, a pokud se rozhodnete také pro šestistupňový automat, chybu rozhodně neuděláte. Z našeho pohledu je škoda pouze citelně vyšší reálné spotřeby i navzdory přítomnosti selektivního katalyzátoru SCR. Vzhledem ke složitosti a ceně systému se navíc můžeme domnívat, že většina zákazníků nakonec stejně sáhne po benzinovém tříválci 1.2 PureTech (96 kW), který rovněž splňuje normu Euro 6 a ve spojení s automatickou šestistupňovou převodovkou stojí 478.500 Kč, tedy o 85.500 korun méně.

 

Video se připravuje ...

 





Nejlevnější verze modelu 397.000 Kč (Access/1.2 PureTech 110)
Základ s testovaným motorem 564.000 Kč (Active/2.0 BlueHDi AT 150)
Testovaný vůz s výbavou 683.700 Kč (Allure/2.0 BlueHDi AT 150)

Plusy

  • Majestátní design karoserie

 

  • Tichý a kultivovaný motor

 

 

  • Místo na zadních sedadlech

 

 

  • Objem zavazadelníku, nízká ložná hrana

 

 

  • Stabilnější chování v zatáčkách

 

Minusy

  • Cukání převodovky v nižších rychlostech

 

  • Vyšší spotřeba oproti udávané

 

 

  • Rázy od náprav na nerovnostech

 

 

  • Komplikovaný systém vstřikování močoviny

 

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (475)
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT
Cena základní sestavy 564 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, paket Viditelnost, diodové přední světlomety, elektronická parkovací brzda, úchyty dětských sedaček Isofix, litá 16“ kola, přední a zadní parkovací čidla, dvouzónová klimatizace, paket Komfort, sportovní látková sedadla, dotyková 9,7” obrazovka, autorádio s USB, bluetooth, kožený multifunkční volant, dojezdová rezerva a atd. Kč
Cena testované sestavy 683 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 14.000,-), kontrola mrtvého úhlu (+ 5.000,-), couvací kamera + navigační systém (+ 14.000,-), paket Driver Assistance (+12.000,-), zatmavená zadní okna (+2.500,-), vyhřívaná přední sedadla s masážní funkcí (+12.000,-), přehrávač CD (+2.200,-), bezklíčový přístup (+12.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 3.8 / 4.1
Emise CO2: 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1660
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 420
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4585
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 7. 2014 14:48
Věčný otáčkoměr
Není mi jasné, co je za problém s opačně orientovaným otáčkoměrem. Dle mého názoru mají informace podávané otáčkoměrem charakter spíše zajímavosti. V minulosti jsme se všichni obešli bez otáčkoměru.
Osobně se na otáčkoměr dívám, ale jen proto, že se mi líbí. Ve skutečnosti i každý pseudořidič musí auto ovládat intuitivně a sledovat provoz. Nehledě na to, že valná většina řidičů netuší, co je to kroutící moment a v jakých otáčkách v jeho voze vrcholí. Stejně tak hodnocení vhodnosti provozních otáček dle nějakého čísla u ručičky je holý nesmysl. Buď motor v daných otáčkách protestuje pracovat, nebo ne.

Mimochodem setkal jsem se i s tím, že "instruktoři" v autoškole učí ovládat studenty auto právě podle otáčkoměru. Bohužel takový řidič je v jiném autě naprosto dokonale ztracený.
Avatar - grifith
4. 7. 2014 16:15
Re: 308 kontroverzních názorů, zkušeností spíše jak z číslov
A co na tom? Ve srovnání byl jeden tester.
Avatar - rohYpnol
4. 7. 2014 16:09
Re: 308 kontroverzních názorů, zkušeností spíše jak z číslov
ale testovací jezdec je přeci v každém testu jiný...
Avatar - grifith
4. 7. 2014 15:41
Re: 308 kontroverzních názorů, zkušeností spíše jak z číslov
Ano porovnává objektivní prostornost na dané osobě, nejspíše v podobě testovacího jezdce. Výšku sedáku by bylo dobré vědět, ale nemyslím, že by v jednom případě byl třeba zcela dole a ve druhém nahoře.
Avatar - rohYpnol
4. 7. 2014 14:11
Re: 308 kontroverzních názorů, zkušeností spíše jak z číslov
mě nejde vůbec o nic ;-)

Ale jen se ptám - SM tedy vážně poměřuje všechny auta stejnou osobou? To dost pochybuji... Nebo mají figurínu?

A myslel jsem to především tak, že údaje zde na ACZ podélný prostor vepředu/vzadu jsou vždy nezávislé na výšce řidiče. Takže OBJEKTIVNĚ porovnává prostornost. Jediné, co by to dále chtělo, je výška sedáku nad podlahou.