Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 401 (1934–1935): Kupé-kabrio se střechou v kufru už v třicátých letech

Karel Haas
Diskuze (5)

Sedany Peugeot 401 poháněly řadové čtyřválce SV s objemem 1,7 litru. V roce 1935 vyrobil Peugeot spolu s karosárnou Portout 79 unikátních kupé-kabrioletů 401 Eclipse s plechovou střechou sklápěnou elektromotorem do velkého kufru.  

V říjnu 1929 přivezla automobilka Peugeot na pařížský autosalon nový model 201, který zahájil éru číslování automobilů Peugeot třemi číslicemi s nulou uprostřed trvající dodnes. Peugeot 201 byl první hromadně vyráběný vůz značky Peugeot a továrna v Sochaux nedaleko od švýcarských hranic jich do roku 1937 vyprodukovala přes 142 tisíc. Byl to úsporný vůz s rozvorem 2470 mm a nezávislým zavěšením předních kol. Nebyl drahý, takže se dobře prodával a pomohl Peugeotu přežít světovou hospodářskou krizi. O něco větší byl typ 301, vyráběný v letech 1932 až 1936 a poháněný 1,5litrovým čtyřválcem. Sedany, kupé a kabriolety Peugeot 301 měly oživit klesající výrobu. A skutečně se v roce 1933 prodalo 36 tisíc Peugeotů, což bylo o 8 tisíc víc než v roce 1932.

S rostoucí první číslovkou v typovém označení byly vozy Peugeot větší a výkonnější. V květnu 1934 debutoval šestiválcový model 601 a v říjnu téhož roku se na pařížském autosalonu představil Peugeot 401, čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vůz s klasickým rámovým podvozkem měl vpředu nezávislé zavěšení kol s příčnými závěsy a příčným listovým perem a vzadu tuhou nápravu s podélnými listovými pery. Na všech kolech byly bubnové brzdy.

Motor z 301 s větším vrtáním

Peugeot 401 poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem SV z Peugeotu 301, převrtaný ze 72 na 78 mm (zdvih zůstal stejný: 90 mm). Zdvihový objem se tak zvýšil z 1466 cm3 na 1720 cm3 a nejvyšší výkon o 10 koní na 44 k (33 kW) při 3500 ot/min. Peugeot 401 se tak zařadil mezi typ 301 a šestiválcový 601. Benzin dodával do motoru karburátor Zenith a točivý moment motoru se přenášel na zadní kola manuální třístupňovou převodovkou. Tento motor umožňoval sedanu 401 s pohotovostní hmotností 1120 kg dosáhnout maximální rychlost 100 km/h. Na tuto rychlost ale zrychlil až za více než 36 vteřin.

Sedan, kupé, kabriolet, roadster

Nejčastější verzí karoserie byl čtyřdveřový sedan s rozvorem náprav 2810 mm, rozchodem kol 1290/1350 mm a vnějšími rozměry 4450 x 1600 x 1520 mm (délka x šířka x výška). Sedany se nabízely ve dvou provedeních se šesti (foto) a čtyřmi bočními okny. Oba sedany měly přední i zadní dveře zavěšeny ve sloupcích B. Předním dveřím se říkalo sebevražedné, neboť se otevíraly proti směru jízdy a při nechtěném otevření za jízdy mohl cestující vypadnout. Vpředu měl Peugeot 401 svislou, mírně prohnutou masku chladiče, dole zakončenou do V. Ve středu masky byl upevněn velký trojúhelníkový znak s nápisem Peugeot 401, přičemž číslice měly barvy francouzské vlajky.

Sedan Peugeot 401 v provedení se šesti bočními okny. Přední i zadní dveře měly závěsy ve sloupcích B. Sedan Peugeot 401 v provedení se šesti bočními okny. Přední i zadní dveře měly závěsy ve sloupcích B.

Přední kruhové světlomety se žlutě zbarvenými žárovkami (jak bylo ve Francii zvykem) byly posazeny do prohlubní mezi předními blatníky a kapotou motoru. Kapota měla na bocích tři uzavíratelná větrací dvířka. Oba sedany měly splývavou záď s malým zadním oknem. U verze se čtyřmi bočními okny (foto) bylo náhradní kolo umístěno zevnitř ve víku kufru, přičemž zvenku byl naznačen plechový tvar kola včetně chromované puklice. Nastupování a vystupování usnadňovaly široké prahy potažené gumovými koberci.

U verze se čtyřmi bočními okny bylo náhradní kolo umístěno zevnitř ve víku kufru, přičemž zvenku byl naznačen plechový tvar kola. U verze se čtyřmi bočními okny bylo náhradní kolo umístěno zevnitř ve víku kufru, přičemž zvenku byl naznačen plechový tvar kola.

Sedany Peugeot 401 se nabízely v provedení D, DL a DLT, lišících se úrovní výbavy. Z továrny v Sochaux vyjelo za necelý rok výroby přes 13.500 sedanů, ale řada podvozků 401 posloužila malým výrobcům ke stavbě dalších verzí, např. kabrioletů, kupé, roadsterů a také užitkových vozidel. Prý vzniklo celkem 11 různých druhů karoserie Peugeotu 401. Karosárna Meulemeester z Clichy například vyrobila na podvozku 401 kolem 70 kusů pohledných dvoudveřových kupé (foto). Ještě předtím uzavřela s Peugeotem kontrakt na výrobu všech kabrioletů typu 301 a postavila také otevřený vůz na bázi Peugeotu 601.

Těchto pohledných kupé Peugeot 401 D Coach vyrobila karosárna Meulemeester 70 kusů. Těchto pohledných kupé Peugeot 401 D Coach vyrobila karosárna Meulemeester 70 kusů.

Kupé–kabriolet Eclipse

Se zcela unikátní a revoluční kombinací kabrioletu a kupé se skládací plechovou střechou přišel dentista a designer Georges Paulin (1902–1942), který si nechal v roce 1931 patentovat elektricky ovládaný systém ukládání pevné střechy do kufru vozu. Střecha se mohla ovládat elektrickým pohonem nebo ručně. Paulinova nápadu si všiml Emile Darl’mat, pařížský prodejce automobilů Peugeot a seznámil Paulina s Marcelem Pourtoutem, majitelem karosárny v Bougivalu nedaleko od Paříže. První prototyp vozu nazvaného Eclipse postavil Pourtout v roce 1932 na podvozku Peugeot 301 D.

Vedení automobilky Peugeot koupilo Paulinův patent a ve spolupráci s karosárnou Pourtout vyvinulo na podvozku Peugeot 401 D sériovou verzi Peugeot 401 D Eclipse (foto). První vozy Eclipse, dlouhé 4,7 metru, byly smontovány v dílnách Peugeotu v La Garenne-Colombes na předměstí Paříže v březnu 1935 a brzy poté i několik větších vozů Peugeot 601 D Eclipse (délka 4,9 m) poháněných řadovým šestiválcem s objemem 2,15 litru. Vozy Eclipse měly vedle sedadla řidiče místo pro dva spolujezdce a plechová střecha se sklápěla a vyklápěla elektromotorem. Do konce roku 1935 postavil Peugeot společně s Portoutem 79 čtyřválcových 401 D Eclipse a 21 šestiválcových 601 D Eclipse. Modely 401 Eclipse a pozdější 402 Eclipse jsou dnes ceněnými a obdivovanými veterány.

Plechová střecha Eclipse se dala elektromotorem sklopit do velkého zavazadlového prostoru na zádi. Plechová střecha Eclipse se dala elektromotorem sklopit do velkého zavazadlového prostoru na zádi.

Nástupcem Peugeotu 401 se stal v říjnu 1935 Peugeot 402 s modernější karoserií a světlomety ukrytými za maskou chladiče. Peugeoty 402 se vyráběly až do okupace Francie německými vojsky v roce 1942.

Karel Haas
Diskuze (5)

Doporučujeme

6. 2. 2021 07:06
Re: Re: Krásná kára,
Pro me osobně je nejhorší, ze koncepce automobilu se skládací plechovou střechou zůstává jen u SLC a Ferrari Portofino:(
5. 2. 2021 15:47
Re: Re: Krásná kára,
Áno, a práve preto mu už slovo elegancia nehovorí nič. Pohybuje sa medzi mantinelmi vytýčenými ľuďmi, ktorí o dizajne nemajú šajn a vyjadrujú ho maximálne číslami.
5. 2. 2021 13:05
Re: Re: Krásná kára,
Dnešní designér má milión předpisů, co může a co nemůže.
5. 2. 2021 09:41
Re: Krásná kára,
Dnes už dizajnéri nemajú ani tušenie, čo to elegancia je.
Avatar - Stejsn
4. 2. 2021 19:26
Krásná kára,
a o to víc ve srovnání se soudobýma krabicema. Elegantní nízká silueta a ta střecha k tomu jako bonus :yes: