TEST Peugeot 508 1.6 THP Allure – Spíš na pohodu
Peugeot 508 sází na turbodiesely a kdo chce zážehový motor, nemá mnoho na výběr. Pokud navíc zvolí druhou nejvyšší výbavu Allure, smrskne se nabídka na jedinou verzi.
Zážehové motory a Peugeot nikdy netvořily příliš žádoucí kombinaci. Svého času měl dokonce jeden pražský dealer logo „když Peugeot, tak diesel“. Nicméně nabídkou agregátů spalujících benzin francouzská značka za konkurencí nikterak nezaostávala.
Postupem doby se však toto mění, takže v současnosti se paleta zážehových jednotek pro největší 508 omezila na pouhé dvě. Jenom základní variantu Access může pohánět atmosférický motor 1.6 VTi z řady EP. Nabízí výkon 88 kW, přičemž je spojen výhradně s automatizovanou manuální převodovkou ETG6.
U vyšší výbavy Active, stejně jako u testované Allure je na výběr pouze přeplňovaná 1.6 THP. V obou případech ale můžete zvolit buď výše zmíněnou převodovku ETG6, nebo tak jako my klasickou manuální šestistupňovou skříň.
Nejvyšší, nebo druhá nejvyšší
Allure je nejvyšší běžnou výbavou u 508, nicméně ještě nad ní se nachází varianta GT. Té je vyhrazen turbodiesel 2.2 HDi, který ale plní pouze emisní normu Euro 5. Na rozdíl od menších dvoulitrů totiž neprošel inovací pro splnění Euro 6. Jeho dny jsou tak zdá se již sečteny...
Verze GT je citelně dražší než Allure. Jedním z důvodů může být kromě motoru také skutečnost, že jako jediná používá pro zavěšení předních kol složitou lichoběžníkovou nápravu, která je dědictvím předchozí 407 a také současného Citroënu C5, případně již nevyráběné vlajkové lodi C6.
To Allure se musí spokojit s modifikovaným McPhersonem, vzadu kinematicky takřka dokonalý víceprvkový závěs ale zůstává. Technologickou zajímavostí je jeho nápravnice vyrobená náročnou technologie Cobapress.
Kladem verze Allure je velice bohatá standardní výbava. V našem případě byla zušlechtěna například o hlavní diodové světlomety se samočinným přepínáním dálkových světel (Peugeot tomu říká Smartbeam) za 30.000 korun. Dále o přední parkovací asistent včetně elektricky sklopných zpětných zrcátek za 16.500 korun.
Zajímavé je to se sedadly, která jsou v Allure s polokoženým čalouněním. Elektrické nastavování sedadla řidiče včetně bederní opěrky a třístupňového vyhřívání obou předních sedaček je v ceně. Když přihodíte 12.000 korun, může také spolujezdec měnit polohu sedadla pouhým mačkáním tlačítek na jeho boku.
Mobil je kam odložit
Původní Peugeot 508 byl terčem kritiky z důvodu velmi omezeného množství odkládacích míst v kabině. Třeba na středový tunel za řadicí páku jste si nedali ani klíče. Modernizace přinesla v tomto ohledu zlepšení, byť ne nějak výrazné. Nyní je k dispozici alespoň malá schránka na mobilní telefon.
Z důvodu omezeného prostoru na tunelu je ovládání elektromechanické parkovací brzdy umístěno vlevo od volantu, podle našeho názoru nepříliš vhodně. Elektromechanická parkovací brzda je standardem u verze Allure, v nižší výbavě Active vyjde na 19.000 korun a to včetně bezklíčového ovládání vozu.
Aby Peugeot nemusel v případě 508 používat dva odlišné brzdiče zadních kol, zvolil k ovládání parkovací brzdy řešení s centrálním krokovým elektromotorem, jenž tak pouze tahá za klasické lanovody. Z pohledu techniky je toto provedení méně pokrokové, než jaké nabízí třeba Volkswagen Passat od generace B6 výše, a které pracuje s krokovými motory přímo v zadních brzdičích.
Naopak pochvalu zaslouží úroveň klimatizačního a ventilačního systému, ten byl podobně vyspělý již v předchozí řadě 407. Tady se dočkal ještě dalšího vylepšení. Základní verze Access se musí spokojit s manuální klimatizací, ovládanou ovšem tlačítky.
Vyšší Active, stejně jako testovaná Allure má ve standardu dvouzónový plně samočinný systém. Nechybí čidlo kvality vzduchu vstupujícího do ventilace a také možnost manuálně nastavit proudění vzduchu pro levou a pravou stranu kabiny.
Testovaný vůz měl za příplatek 12.000 korun dokonce čtyřzónovou klimatizaci s odděleným ovládáním pro zadní sedadla. V rámci ní dostanete navíc ještě clony oken druhého páru bočních dveří a také možnost zastínit zadní sklo.
Kladem 508 je také prostornost. Předchozí 407 byla pranýřována za málo místa ve druhé řadě sedadel a to jak v podélném tak i svislém směru. V 508, která využívá její platformu, výrobce prodloužil rozvor z 2725 na 2815 mm a v praxi je to hodně znát.
Peugeot 508 SW GT – srovnání s konkurencí | |||
Model | Peugeot 508 | Ford Mondeo | VW Passat |
Motor | 1.6 THP | 1.5 EcoBoost | 1.4 TSI ACT |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1499 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 121/6000 | 118/5700 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 240/1400 | 240/1600-2400 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 222 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,6 | 9,2 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 5,8 | 4,9 |
Základní cena [Kč] | 606.000 | 611.900 | 692.900 |
THP pro Euro 6
S přechodem na emisní normu Euro 6 dostala 508 novou verzi motoru 1.6 THP. Označuje se EP6 FDT, přičemž se na první pohled vyznačuje výkonem 121 kW. Starší verze, splňující Euro 5, nabízela 115 kW.
Zachováno zůstalo přímé vstřikování benzinu, jakož i regulace výkonu běžnou škrticí klapkou. Skříň turbodmychadla je zařazena do okruhu chlazení motoru a navíc je zde ještě použito přídavné elektrické čerpadlo. To zajišťuje cirkulaci chladicí kapaliny po vypnutí motoru, což je velice přínosné právě pro turbodmychadlo. Jeho životnost je tak teoreticky v tomto případě značná, což realita všedních dnů dobře potvrzuje.
Na motor navozovala výše zmíněná šestistupňová manuální převodovka. Jedná se o řadu MCC, která u PSA debutovala s příchodem motorů THP na podzim 2008. Je zvláštní, jak se napříč modelovou produkcí koncernu PSA projevuje ovládání převodovky odlišně. Třeba v kupé RCZ je její řazení velmi přesné a lehké. Naproti tomu ve zkoušené 508 vyžadovalo zasunutí příslušného převodu docela velkou sílu.
Dlouhé kvalty kazí dynamiku
Zpřevodování testované 508 přísně ctilo relaxovatelný jízdní styl. Od čtvrtého převodu výše jsou rychloběhy a nezachraňuje to ani relativně krátký stálý převod 4,18:1. Jízdní výkony tomu odpovídají. Při stotřicetikilometrové rychlosti na šestku tak motor točil lehce přes 2000 otáček za minutu.
Ani na plný plyn a některý z nižších stupňů se nedočkáte výraznější dynamiky, možná na jedničku či dvojku. Na druhou stranu vzhledem k výkonu 121 kW a při pohotovostní hmotnosti přesahující 1500 kg asi nelze očekávat nějak výraznější temperament.
Více než to ale vadila mdlá reakce na přidání plynu, připomínající časy, kdy staré motory nuceně přecházely na normu Euro 4. Je to překvapivé o to více, že starší verze THP pro Euro 4 či Euro 5 se takto neprojevovala. Dřívější bryskní reakce na pohyb akcelerátoru je u motorů THP předělaných v rámci plnění splnění normy Euro 6 ta tam.
Naopak potěšila spotřeba, kdy lze bez problémů jezdit za nějakých 8 litrů na 100 km a to i s převahou jízd městem a častých studených startů.
Po stránce jízdního charakteru se 508 projevuje jako vysoce komfortní dostavník. Pérování je hodně vláčné, takže vůz dokáže bez problému pohlcovat nejen běžné, ale i hlubší nerovnosti. Co se však poněkud vytratilo, je ochota následovat pokyny velmi přesného řízení známá z dřívější 407. Zde může být na vině i výše zmíněný prodloužený rozvor náprav, ale také odlišně řešený podvozek.
Řízení 508 je ale i tak velmi příjemné a na rozdíl od většiny konkurence je stále podporované elektrohydraulickým posilovačem. Má to však i stinné stránky. Tou největší je z pohledu dnešních zmlsaných uživatelů absence systému samočinného parkování, jak to známe třeba z nového Passatu. Holt hydraulika točit volantem sama neumí...
Závěr
Zapomeňte na často omílané nedostatky francouzských automobilů. Peugeot 508 je velice komplexním vozem, rozhodně schopným konkurovat i nejnovějším počinům v podobě modelu Volkswagen Passat B8, Ford Mondeo 4. generace či Škoda Superb 3. generace. Pokud od svého vozu vyžadujete nejmodernější prvky výbavy a výstroje, nemusí vám 508 ve všem vyhovět. Pokud ale chcete hlavně jezdit a to v maximálním pohodlí, pak si ji klidně kupte. Navíc pokud máte doma nějaký starý automobil, lze jej dát na protiúčet a získat tak bonus v podobě 30.000 korun. To pak zkoušená 508 1.6 THP Allure vyjde na velmi příznivých 634.000 korun. My jenom doufáme, že už Peugeot konečně vyřešil vleklé problémy s turbomotory THP. I tak bychom ale raději zvolili dvoulitrové HDi. Víte přece, že „když Peugeot, tak diesel“…
Nejlevnější verze modelu | 529.900 Kč (1.6 VTi ETG6 Access/88 kW) |
Základ s testovaným motorem | 606.000 Kč (1.6 THP Start/Stop Active/121 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 664.000 Kč (1.6 THP Start/Stop Allure/121 kW) |
Plusy
- Vysoce komfortní jízdní projev
- Přesné řízení, zpracování, bohatá výbava
- Prostornost, skvělá přední sedadla
- Účinné diodové světlomety, cena
- Hospodárnost provozu, aerodynamika
Minusy
- Příliš dlouhé převody kazí jízdní dynamiku
- Reakce motoru na přidání plynu
- Toporné řazení převodovky (zkoušený exemplář)
- Chybí nejmodernější výstroj (samočinné parkování)
Foto: Petr Homolka