Peugeot elektřině věří. Nástupci 208 a 2008 budou výhradně elektromobily
Aktuální generace Peugeotů 208 a 2008 jsou na trhu teprve krátce, přesto už se v centrále značky pracuje na nástupcích.
Elektrický pohon je trend, který na evropských trzích hraje stále větší roli. Kvůli stále přísnějším emisním normám se elektrické deriváty aut rychle rozšiřují napříč segmenty. Do budoucna se to přitom nezmění, ba naopak se v tom bude pokračovat, když elektromobily budou dokonce nahrazovat dnešní konvenční verze. Naznačují to slova šéfa značky Peugeot.
„Segment B a segment B-SUV budoucí generace po modelech 208 a 2008 bude čistě elektrický,“ uvedl generální ředitel Peugeotu Jean-Phillipe Imparato v rozhovoru pro britský magazín Auto Express. „Z globálního hlediska tento trend elektrického pohonu roste každý měsíc i každý týden,“ dodává Imparato.
Z toho vyplývá, že Peugeot opravdu plánuje u 208 a 2008 přejít na čistě elektrický pohon. Nemělo by tedy jít ani o mildhybridy, což je trend, který se v malém segmentu razí už dnes.
Nástupci dnešních generací hatchbacku 208 a malého SUV 2008 dorazí někdy v druhé polovině tohoto desetiletí, v době, kdy už by měla v Evropské unii platit emisní norma Euro 7. Její definitivní podoba zatím není známá, hrozí ale, že elektrický pohon se u většiny aut stane nevyhnutelným. Limity emisí oxidu uhličitého mají být na tak nízké úrovni, že to bez rozsáhlé elektrifikace zřejmě ani nepůjde. V tomto směru je tak krok Peugeotu vlastně logický.
Přesto se krok Peugeotu může zdát překvapivý alespoň optikou českého trhu, kde elektromobily jsou i přes svůj nárůst registrací pořád menšinovou volbou, loni podle statistik Svazu dovozců automobilů tvořily 1,6 % trhu. Jenže francouzská značka vidí rychle rostoucí prodeje takových vozidel, a tak se nebojí přezbrojit na čistě elektrický pohon u svých nejprodávanějších modelů.
„V posledních deseti týdnech objednávky elektrických verzí 208 a 2008 tvořily přes 14 %. A na 3008 byl podíl plug-in hybridů 27 %,“ tvrdí Imparato. Ve výsledku tak desetina loni prodaných Peugeotů byla nějakým způsobem elektrifikována. Mluvíme přitom o globálních prodejích značky, nikoliv evropských, kde elektrický pohon hraje důležitější roli než jinde ve světě (snad vyjma Číny).
I přes tyto elektrické plány si Imparato uvědomuje, že zvlášť u nejmenších aut na trhu může být elektrický pohon problém. I proto letos skončí aktuální Peugeot 108, v němž značka nevidí budoucnost, respektive kvůli různým nařízením by byl jeho nástupce v případě zachování koncepce příliš drahý.
„Pokud v segmentu A přidáte elektrický pohon ke konektivitě, 5G, přizpůsobení se Euro NCAP a dalším předpisům, bude to mít dopad na dostupnost mobility. Z původních 10.000 eur (261.000 Kč) se stane 30.000 eur (785.000 Kč),“ varuje Imparato. Není tak divu, že další člen Skupiny PSA, značka Citroën, budoucnost miniaut vidí spíše ve sdílení automobilů a plánuje postupné nahrazení C1 čtyřkolkou Ami.