Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Partner Electric: Nad očekávání

Ladislav Černý Ladislav Černý 2. 1. 2015 • 20:38
12
26
Zobrazit náhledy (12)
Oddělené zamykání přední a zadní části vozu má velký smysl Sluneční clona je dostatečně dlouhá i pro boční pozici Výškově stavitelný pás dostal i spolujezdec Vyhřívání sedadla nastupovalo velmi rychle a je z hlediska temperance posádky úspornější než vytápění vzduchu Během dobíjení jsme občas potkávali další elektromobily Peugeot Partner Elektromotor o výkonu 49 kW pro městskou rozvážku zcela stačí
S elektrickým partnerem jsme ujeli 3500 km. Překvapilo nás mnoho věcí, ale zejména reálný údaj výrobce o spotřebě elektřiny a dojezdu.

Automobilky se u konvenčně poháněných vozidel předhánějí v údajích o nízké spotřebě paliva a produkci CO2. Oxid uhličitý nás u testovaného elektromobilu netrápil ze dvou důvodů. Jednak elektrický model Partner tento plyn neprodukoval, za druhé se v Česku z něj daň neplatí. Majitel elektromobilu naopak získává od tuzemské legislativy mírnou úlevu v nulové silniční dani. Tím však veškerá vládní podpora končí a ve srovnání s několika západními zeměmi podporujícími nákup elektromobilu do výše třiceti procent nákupní ceny či 5000 eur se v Česku o ekologii spíše mluví, než v její prospěch jedná. To podpořilo naši myšlenku podrobit elektrický Partner dlouhému testu a podívat se na něj z mnoha úhlů.

Nižší než udávaná

Výrobce udává průměrnou potřebu elektřiny 17,7 kWh na sto kilometrů. My jsme ujeli tisíce kilometrů s průměrným odběrem elektřiny 13,6 kWh/100 km, což ale nebylo dílem ultraekonomického stylu jízdy. Je fakt, že jakmile se ručka stavu nabití akumulátoru dostala pod polovinu, už jsme se věnovali řízení stejně intenzivně jako cestě k dobíjecí stanici. Vědomí, že jakmile ukazatel dojezdu klesne na 5 km, přepne se dodávka do úsporného režimu a pojedeme jen krokem, bylo alarmující. Navíc s kanystrem pro kilowatty nedojdeš. Dále se dočtete, že tak velké obavy nebyly nutné.

Pro klidný dojezd jsme zmapovali veřejně dostupné dobíjecí stanice, kterých nejvíce poskytuje ČEZ. Díky čipu za paušální cenu 150 korun na měsíc jsme měli přístup k neomezenému dobíjení, v Praze jde o patnáct stanic včetně jedné rychlodobíjecí. Ta byla během našeho dlouhodobého testu vyměněna, takže se v dalším vydání dozvíte zkušenosti se starou i novou včetně jejich srovnání.

Ceny (Kč bz DPH) pravidelných servisních prohlídek Peugeotu Partner (na 150.000 km/5 let) Electric/48 kW 1.6/72 kW 1.6 HDI/55 kW
 20 000 km - 1050 30 000 km - 4050 25 000 km - 4050
 60 000 km - 1050 60 000 km - 4050 50 000 km - 4050
 100 000 km - 1050 90 000 km - 4050 75 000 km - 4050
 140 000 km - 1050 120 000 km - 4050 100 000 km - 4050
   125 000 km - 4050
Servisní náklady na 5 let/150 000 km 4 200 16 200 20 250

Rychle kontra pomalu

Elektrický Peugeot je určený zejména pro městskou přepravu zboží. Má tedy naordinované časté akcelerace, což u zážehových či vznětových pohonů přináší ve srovnání s udávaným kombinovaným cyklem nárůst spotřeby o 50-100 procent. Jak to bylo u elektrododávky vybavené rekuperací kinetické energie?

Jak jsme uvedli výše, ujeli jsme tisíce kilometrů s průměrným nárokem na elektřinu 13,6 kWh/100 km. Nešlo o žádné zběsilé tempo, ale přizpůsobené běžnému provozu, doplněné o pečlivou rekuperaci. Pokud by brzdové kotouče měly ústa, určitě by nám blahořečily. Brzdový pedál jsme používali zejména během zastavování či při náhlé změně dopravní situace před vozidlem.

Obvyklou trasu jsme si však také dali v dynamickém stylu brzda plyn s častým předjížděním. Rekuperaci jsme neopustili, protože jde o jednoznačně kladný podpůrný prvek, tak proč se jej vzdávat. Naměřená spotřeba elektřiny pouhých 14,9 kWh/100 km nás překvapila, ale nesmíme zapomenout, že na rozdíl od konvenčních pohonů docházelo k opětovnému využití kinetické energie zpomalujícího vozidla k jeho následné akceleraci.

Kalkulace nákladů

Pro nás to znamenalo, že zásadní změna jízdního stylu ve prospěch dynamiky přinesla pouze desetiprocentní nároky na elektřinu z akumulátorů. Na kalkulaci celkových nákladů na provoz kurýrního vozu ve městě má tato vlastnost elektromobilu důležitý význam. Malá rozvážková vozidla jezdí v obcích velmi dynamicky a propočet reálných nákladů na palivo nemůže vycházet z údaje výrobce o spotřebě automobilu v městském cyklu. Je třeba jej násobit koeficientem cca 1,5 u zážehových či vznětových automobilů, u elektrického Partneru nám vyšlo 1,1.

Celkové náklady na vlastnictví (TCO) Peugeotu Partner L1 na 150 000 km/5 let (Kč bez DPH) Electric/48 kW 1.6 VTi/72 kW 1.6 HDI/55 kW
Pořizovací cena 694 100 257 900* 269 900*
Servisní náklady 4 200 16 200 20 250
Průměrná spotřeba paliva (100 km) 17,7 kW 7,1 5,1
Cena paliva (l) 150 Kč/měsíc 31,5 30,2
Cena za palivo na 150 000 km 9 000 335 475 233 325
Celkové náklady 707 300 609 575 523 475

Přizpůsobení

Elektrický pohon spojený s rekuperací po uvolnění akcelerátoru nám zpočátku činil nesnáze. Zvyklí na plachtění automobilu po uvolnění plynového pedálu jsme se museli učit, že k jízdě jakoby na volnoběh musíme lehce tisknout akcelerátor.

Během sjíždění mírných klesání bylo třeba držet pravou nohu na akcelerátoru, nebo kolečkovým ovladačem přepnout z D na N. Zpočátku jsme používali k vypnutí pohonu i regenerace kolečkový ovladač. Je sice umístěn vpravo od volantu, ale také vpřed, tudíž pro každý pohyb kolečka bylo nutné se naklonit vpřed. To by byla paráda, kdybychom mohli volbu P, R, N a D měnit tlačítky na volantu, povzdechli jsme si.

Proto u nás nakonec vyhrála práce s pravou nohou, která po několika stovkách kilometrů dovedla odhadnout „neutrálovou“ polohu. Dalším stupněm učení se stala regulace intenzity rekuperace. Z běžných vozidel jsme zvyklí, že čím více tlačíme na akcelerátor, tím větší točivý moment dostanu. Pro rekuperaci v elektromobilu platila opačná závislost. Čím jsme více uvolnili akcelerátor, tím dodávka zpomalovala razantněji.

Jednofázový návrat

Samotná rekuperace měla meze, protože musí být z bezpečnostního hlediska omezena její intenzita, aby po prudkém uvolnění akcelerátoru nedošlo k zabrzdění předních kol. Proto výrobce omezil rekuperaci pouze na jednu fázi, což odpovídá cca 16 kW. To se nám jevilo jako dostatečné, protože při plynulé jízdě z kopce jsme jen výjimečně museli použít také brzdový pedál. Silnější rekuperaci by uvítali snad jen v horských městečkách.

Zlepšování formy

Automobil jsme přebírali, když měl najeto necelé čtyři tisíce kilometrů. Ačkoliv s různými elektromobily jsme již najezdili stovky kilometrů, nedařilo se nám na jedno dobití ujet více než sto kilometrů (s rezervou elektřiny na cca 30 km). Napadlo nás, že výrobcem udávaný dojezd až 170 km je hodně nadsazený. S přibývajícími kilometry a zejména počty dobití se akumulátory dostávaly do čím dál lepší kondice. Dalších tisíc kilometrů přineslo prodloužení dojezdu o cca deset kilometrů. Tento trend pokračoval v mírnější intenzitě, takže nakonec jsme zcela v klidu ujeli bez dobíjení 120 km a ještě měli velkou rezervu pro nepředvídané události.

Příště

Můžete se těšit na druhý a závěrečný díl dlouhodobého testu Peugeotu Partner Electric, ve kterém najdete speciality typu nejdelší dojezd a vše o dobíjení. V tabulkách najdete ještě srovnání celkových nákladů na různě motorizované verze Peugeotu Partner včetně elektrického.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Elektromotor synchronní
Největší výkon (kW/min-1) 48/4000-9200
Točivý moment (N.m/min-1) 200/0-1500
Převodovka jednostupňový reduktor
Akumulátory Li-Ion
Plná kapacita (kWh) 22,5
Doba nabíjení 400/230/230 V (hod.) 0,5/8,5/15
Prům. spotřeba elektřiny (kWh/100 km) 17,7
Maximální dojezd (km) 170
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Celková hmotnost (kg) 2225
Užitečné zatížení (kg) 495
Objem nákladového prostoru (m3) 3,4/3,7
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nejvyšší rychlost-omezeno (km/h) 110
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,9
Cena (Kč bez DPH) 694 100

ROZHOVOR

Na specifika Partneru electric jsme se zeptali technického školitele Peugeotu ČR Jana Matouška.

Během rozmezí 3000-6000 km docházelo k prodloužení dojezdu elektromobilu používaného na stejné trase. Dá se předpokládat, že kapacita nových akumulátorů během jejich používání rostla? Pokud ano, pak při jakém km proběhu vozidla lze očekávat maximální kapacitu akumulátorů?

Zde se bude jednat o souběh kalibrace akumulátorů a „záběhu“ vozidla. I když elektromobil nemá spalovací motor, obsahuje také stálý převod a jiné otáčející se díly. V podstatě by vozidlo mělo být nyní na maximální kapacitě akumulátorů. Kapacita je také ovlivněna okolní teplotou a způsobem dobíjení baterií vozidla. Pokud by bylo vozidlo dobíjeno pouze rychlodobíjením, může to vést k přechodnému snížení kapacity baterií. Výrobce doporučuje v takovém případě minimálně jednou měsíčně provést jedem kompletní dobíjecí cyklus pomocí pomalého dobíjení.

Jaká je životnost akumulátorů a jakou záruku na ně poskytujete?

Výrobce uvádí tisíc nabíjecích cyklů bez znatelné ztráty kapacity baterie za dodržení odpovídajících provozních podmínek, záruka je pět let nebo 50.000 km. Nejedná se tedy zcela o životnost, baterie pak bude fungovat dále, pouze se začne zkracovat dojezd. Pokud budeme uvažovat o dojezdu cca 150 km na jedno nabití, měla by baterie bez ztráty kapacity pokrýt ujetou vzdálenost cca 150.000 km.

Související články

Témata
3. 1. 2015 18:20
Re: Zpatky do reality
tak ted nevim jestli to myslis vazne nebo jsi mirne jednoduzsi ? je ti jasne ze jsi sam dal dukaz ze ani prodejni cena alektriny na burze nedosahuje k 1 korune za kW, a je ti jasne ze i tak natom musi firmy co ji vyrabej jeste vydelat?

tak abys byl v obraze, tak pokud je cena za 1MWh cca 900 korun, tak to znamena ze se 1kWh prodava za 0.9 koruny, takze pokud by firma vyrabela 1kW za 1 korunu jak jsi napsal vejs, tak by na kazdem prodanem kW prodelala presne 10 haleru ;-)

zbytek netreba komentovat, je to kazdeho preference ;-) nekdo holt saskuje s Teslou u dobijeciho stojanu a nekdo holt s benzinakem/naftakem u jineho stojanu na benzince, kazdej jsme holt jinej no :-)

vyrobu elektriny nech na jinych, a to vcetne jeji ekologicnosti, je zjevne ze otom vis uplne, ale uplne kulove :-!
Avatar - Little Boy
3. 1. 2015 16:44
Re: Zpatky do reality
ty si trotl a uz me nebavis, cena silove elektriny:
[odkaz]

Protoze mam auto na jezdeni a ne na saskovani u stojanu, na benzinku jezdim jednou za tyden a stoji me to pet minut casu, na dalnici jezdim v levem pruhu a nemusim resit zda me vydrzi benzin na cestu do cile, obcas totiz jedu dal nez 170 kilaku :/
V -20 se nemusim bat ze nedojedu ani tech 110 kilaku co dene jezdim a k tomu mam v aute teplo. V lete tam zase mam prijemny chladek.
Pred firmou ani pred barakem dobijeci stojan nemam a urcite nemam chut dene jezdit na hodinovy obed nekam ke stojanu. Musis bejt hrablej masochista, pokus se prizpusobujes autu a navic za to platis vic penez nez overena pohodlna klasika. Elektromobil bez dotovanych cen elektriny nedava ekonomicky smysl a nedava ani smysl ekologicky kdyz se elektrina stejne vyrabi z fosilnich paliv.
Posledni vec absurdni skladanky je samotne litium potrebne pro vyrobu akumulatoru, pomerne vzadny to kov. Rocni svetova produkce litia by stacila s bidou na vyrobu pul milionu elektromobilu, k tomu neni co dodat.
3. 1. 2015 13:01
Re: ok

TO JE VON [odkaz] MÉHO SRDCE ŠAMPIÓN ;-)
Ale jesi si chcete vybrat jinej není nic snadnějšího než KLIK [odkaz]
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
3. 1. 2015 12:58
Re: Zpatky do reality
kam ty na ty cifry chodis covece? 1kc / kwh, muzes tuhle cifru dolozit, nebo sis ji ted vycucal z palce u nohy? (mam v tomhle celkem prehled a ujistuju te, ze kazdej typ elektrarny ma vyrobni cenu za kW jinou) takze odtebe cekam ze to dolozis fakty a nejlepe odkazy na poradne zdroje :-)

a k tomu dalsimu, ty parkujes na benzince? pac nikdo nikoho nenuti parkovat elektromobil u dobijeciho stojanu, ja nevim jak ostatni, ale ja to delal tak ze jsem to pichnul na nabijeni u nakupaku, nakoupil, vyridil si ve meste co potreboval, dosel si na obidek (mezitim se auto nabelo), ale parkoval jsem normalne u baraku, casto tak 5-10 metru od naseho vchodu, a to byl osobak

a ted dodavka, casto firemni zalezitost, prez noc to stoji v arealu a nasava elektrinu ze zasuvky, no a prez den to pak drandi po meste treba jako auto zasilkove sluzby nebo rozvoz zbozi
Avatar - Little Boy
3. 1. 2015 10:48
Re: Zpatky do reality
ja do toho pocitam i pausalni platby za elektromer a pak vyjde tahle castka, pausal tvori asi 20% ceny :/
Pokud redaktori v testu pocitaji s nakladama 9000kc / 150k km (0.34kc / kwh!!), tak to asi nebude NEDOTOVANA cena kdyz elektrarna vyrabi elektriku kolem 1kc / kwh, mysli trochu. A i presto to vychazi jako nejdrazsi zpusob dopravy....
Stanice pul kilaku od baraku je na hranici dochazkove vzdalenosti, nedejboze kdyz ma clovek naklad, presne to komplet diskvalifikuje tenhle typ "mobility". Elektromobil musim bejt schopnej dobijet ze zasuvky v baraku, jine zpusoby me neoslovuji / nezajimaji at jsou dotovane jakkoliv.
Jsem si vedom ze to je dodavka, proto jsem nezminoval hromadu dalsich nevyhod elektromobilu (typicky dalnice) ktera ho dale potapi vuci klasice. Je to proste moc jednoucelny dopravni prostredek vhodny max pro pozery.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku