Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Traveller Standard 2.0 HDI Business: Manuál, či automat?

Decentní přístrojová deska s velkým displejem uprostřed odpovídala zaměření vozu na kvalitní přepravu lidí
Zábavný systém dovoloval napojení přes wi-fi i její sdílení ostatním cestujícím
Parkovací kamera po velkém přiblížení k vozidlu nabídla přehledný pohled seshora (vpravo dole)
Parkovací kamera po velkém přiblížení k vozidlu nabídla přehledný pohled seshora (vpravo dole)
26 Fotogalerie
Peugeot Traveller s dvoulitrovým turbodieselem umí nabídnout přímo řazenou nebo samočinnou převodovku. Kterou vybrat?

Na úvod testu, ve kterém srovnáváme novinku Peugeotu se dvěma různými převodovkami, se musíme podělit o první překvapení, které nám obě vozidla připravila. Komfort odpružení i zadní nápravy s nezávislým zavěšením nás doslova dostal. Komfort pověstný pro francouzské automobily se dostavil také do až devítimístného modelu příbuzného s furgonem.

Záměrně zdůrazňujeme příbuzného, protože komfort osobního provedení Traveller se opravdu zcela vymyká poměrům furgonů stavěných na převoz nákladu. Proto také Peugeot nechal ryze užitkovému modelu původní název Expert na odlišení od odvozené cestovní verze Traveller. Ta do standardu obdržela tlumiče s variabilním odpružením v závislosti na jejich zatížení. Peugeot se do komfortu rozhodl vydatně investovat a nabídnout při tak velké koncepci vozu maximum možného. To se mu povedlo. Příjemné cestování ve druhé a třetí řadě sedadel umocňovala standardně dodávaná zatmavená boční okna. Vyšší stupeň výbavy Business VIP je má proti zkoušené Business ještě tmavší.

Slabší či silnější?

Když odhlédneme od základní motorizace Travelleru 1.6 BlueHDi 85 kW a podíváme se na testovaný dvoulitr BlueHDi, máme dvě možnosti. Se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou je spojená verze o výkonu 110 kW. Během prvních kilometrů nás nadchl přesný pohyb řadicí páky v kulise, jako by byla vysoustružená s přesností na mikrometry. Luxusní pocit z přesného řazení provázelo měkké zapadání páky do jednotlivých poloh, což u francouzských vozů není běžné, či spíše výjimečné. Dvoulitrový čtyřválec vykazoval příjemný chod. Potenciál motoru byl značný, k jízdě běžným tempem stačila třetina zdvihu akcelerátoru a k předjíždění byla velká rezerva. Odstupňování přímo řazené převodovky vyhovovalo jízdě ve městě i delším dálničním tahům. Zejména při dálničním tempu nás nadchlo odhlučnění travelleru, což z něj činí příjemného společníka pro početnější rodiny či party cestující na vzdálené hory či k moři. V rámci celého testu jsme dosáhli příznivé spotřeby 6,1 l/100 km, a to jsme plnou akceleraci zcela nevytlačili na periferii.

Automat

Druhé zkoušené vozidlo s dvoulitrovým BlueHDi a šestistupňovou převodovkou se nacházelo ve stejné délkové variantě Standard (L2/4956 mm). Výrobce výšku karoserie Travelleru Standard a Long (L3/5306 mm) unifikoval na 1890 mm. Vjezd do podzemních garáží s průchozí výškou 1,9 metru je tedy legalizovaný. Platí to však pouze pro standardní celkovou hmotnost 2,8 tuny. Pokud potřebujete tři metrické centy celkové hmotnosti navíc, aby užitečné

zatížení dosáhlo přibližně 1,3 tuny, můžete za dvanáct tisíc korun volit zvýšenou hmotnost i celkovou výšku.

Dálniční rychlík

Se šestistupňovou automatickou převodovkou kamarádí silnější dvoulitr BlueHDi 130 kW. Luxusní tah z nízkých otáček dovolil konstruktérům přiřadit dlouhý stálý převod, který však dynamiku travelleru proti slabší verzi s přímo řazenou převodovkou nijak neomezil. Naopak. Automatická převodovka spojená s dlouhým převodem diferenciálu a silnějším agregátem zrychluje dynamičtěji než srovnávaná přímo řazená verze.

Dynamika tedy rozhodně nechybí, zároveň na šestku motor při rychlosti 100 km/h točil extrémně úsporných 1500 min-1. Bylo třeba automatické převodovce pomáhat sekvenčním řazením, aby držela motor na maximu točivého momentu a nehnala jej zběsile do nesmyslného tempa?

Zásahů není třeba

Peugeotu se v případě Travelleru se samočinnou převodovkou podařil na jedničku sladit pohonný řetězec. Do přibližně tří čtvrtin zdvihu akcelerátoru držela automatická převodovka ekonomické otáčky do 2500 min-1, takže vůz využíval velký točivý moment 370 N.m, zrychloval velmi hbitě a držel spotřebu paliva kolem 6,5 litru. Na plné sešlápnutí akcelerátoru však samočinné ústrojí reagovalo podřazením a držením tempa motoru v oblasti nejvyššího výkonu přes 3500 min-1. Znatelný nárůst dynamiky byl dle palubního počítače draze zaplacen přibližně polovičním nárůstem spotřeby nafty, takže kromě předjíždění nemá smysl ani pro ropného šejka. Ten by si také raději mírně ubral z jinak velmi slušné dynamiky a získal k pití sektu ticho a pohodičku uvnitř vozu.

Srovnáme-li práci obou převodovek, tak se díky inteligentní strategii řazení přikláníme k samočinnému ústrojí. Bývá to velmi zřídka, ale tentokrát naše volba padla díky skvělé strategii řazení, rozsahu převodování a šestce jako ideálu pro dlouhé dálniční jízdy rychle a jednoznačně pro automat. To nijak nesnižuje výše uvedenou přesnost přímo řazeného ústrojí.

Cenové váhání

Větší rozdíl tvoří dvě konstrukce převodovky než dvě výkonové úrovně dvoulitru BlueHDi. Proto za hlavní kritérium výběru volíme převodové ústrojí a rozdíl výkonů 110/130 kW (370/400 N.m) lze odsunout na vedlejší kolej. Problém může nastat při pohledu na ceník, protože rozdíl mezi slabším motorem s přímo řazenou převodovkou a silnějším s automatickou tvoří značných 70.000 korun bez daně, což přibližně tvoří desetinu celkové ceny vozidla.

Výška s omezením

Kdo je zvyklý jezdit ve vozech odvozených od dodávek, má jasnou představu o spoustě místa nad hlavou. Pro Traveller to neplatí zcela, protože konstruktéři chtěli dostat výšku vozidla pod 1,9 m, aby bez okolků mohlo do podzemních garáží. Cestující během jízdy nijak omezeni nejdou, dokonce i legendární basketbalista Jordan s výškou 198 cm by měl nad hlavou ještě dost místa i na vysoký klobouk.

Volba výšky karoserie pod 1,9 m tedy spíše působí v segmentu minivanů nezvykle, než aby cestující jakkoli obtěžovala. Všichni také vědí, že převážení „vzduchu nad hlavou“ působí velký nárůst odporu vzduchu a při vyšší rychlosti exponenciální nárůst spotřeby paliva. Proto také Traveller bodoval reálnou nízkou spotřebou, i když na výrobcem udávané hodnoty 5,3/5,9 1/100 km pro přímo řazenou, resp. automatickou převodovku jsme se nedostali ani superúspornou jízdou.

Elektrická výbava

Kvůli dodržení emisního požadavku Euro 6 musí všechny verze Travelleru mít systém start-stop. Žádná sláva pro životnost motoru i úsporu ve spotřebě paliva, ale aspoň dostanete zesílený akumulátor a lepší ložiska klikové skříně.

Zkoušená vozidla byla dovybavena adaptivním tempomatem s ukazatelem údajů na head-up displeji. Automatické udržování odstupu od vpřed jedoucího vozidla pracovalo fajn, ale ani při nastavení nejkratší vzdálenosti se odstup vozidla před námi nezkrátil tak, aby nám do něj nenajížděli ostatní řidiči. Výrobce se samozřejmě musí chránit nastavením bezpečného odstupu, ale v tomto případě byl i v nejkratší variantě zbytečně velký.

Tuto pomůcku jsme tedy odsunuli do řídkého dálničního provozu s trochou lítosti, že Traveller Business neměl v tomto směru jen standardní vybavení klasickým tempomatem bez udržování odstupu. S adaptivním tempomatem v rámci paketu Drive Assist jsme však měli k dispozici akustické a následně i automatické brzdění v případě nebezpečného přiblížení k vpřed jedoucímu vozu. Nejde o nic jiného než rozšíření adaptivního tempomatu

pracujícího s radarovým čidlem, které sleduje situaci před vozem. V praxi však má tzv. Active Safety Brake velký význam, protože při nepozornosti či zdravotním kolapsu automatickým zpomalením omezí následky případného nárazu.

Sledování bdělosti

Velmi zajímavou bezpečnostní položku tvoří upozornění na případnou únavu. Základní a do standardní výbavy začleněný systém Coffee Break Alert je pouhým optickým upozorněním řidiče na překročení dvouhodinové jízdy. Nic víc za touto konstrukčně jednoduchou záležitostí nehledejte.

Jiná káva je však Driver Attention Alert, který pomocí kamery na čelním skle a sledováním pohybů volantu vyhodnocuje reálnou únavu řidiče. Tento systém však tvoří součást příplatkového paketu Bezpečnost, který včetně sledování jízdního pruhu a automatického přepínání tlumených a dálkových světlometů pořídíte za 24.000 korun (pro vyšší stupeň výbavy Business VIP činí příplatek 14.500 Kč).

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 110/400, 130/3750
Točivý moment (N.m/min-1) 370/2000, 400/2000
Převodovka šestist. manuální, šestist. automatická
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Zrychkení z 0 na 100 km/h (s) 10,8, 9,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,9/5, 3/5,6, 6,3/5, 5/5,9
Délka/šířka/výška (mm) 4956/1920/1890
Rozvor (mm) 3275
Provozní hmotnost (kg) 1920, 1946
Celková hmotnost (kg) 2780, 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2300, 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,7/3,968
Objem nádrže paliva (l) 69
Nádrž AdBlue (l) 22,4
Cena (Kč bez DPH) 705 000, 75 000

Plusy

  • Pohodlí na všech sedadlech
  • Obě převodovky výborné
  • Elektrické posuvné dveře

Minusy

  • Omezený přístup ke třetí řadě ze strany řidiče