Pod jednou střechou se sešly ikony historie značky Subaru
Z klasické prodejny nových vozů nedaleko továrny se stalo muzeum přestavující etapy vývoje Subaru. Od pouštní speciály se značka dostala až k WRC. Soutěžní duch symbolizuje divize STI.
Autorizované dealerství značky Subaru v japonském městě Óta je situováno blízko vývojových středisek automobilky. Geograficky nedaleké obchodní zastoupení na dosah inženýrských center se může pyšnit krátkou dojezdovou vzdáleností do samotného srdce technického pokroku světoznámé společnosti a v prominentní lokaci je nyní k vidění ještě jedna zvláštnost. Prodejna v prefektuře Gunma hostí ukázku přelomových automobilů s pětimístným souhvězdím na kapotě.
Sbírka podobná muzejní expozici se stala součástí kulturní akce nadšenců Subaru. Společný duch přiměl jedince uspořádat hromadné setkání a sraz podpořily některá místní tuningová střediska zaměřená na legendární rallyeovou automobilku. Lidé tak mají možnost potkat ikony minulosti na jednom místě.
Návštěvníci mohou obdivovat rychlostního rekordmana Subaru Legacy, anebo neméně slavné Subaru Leone, nicméně největší ohlas vyvolal právě rychlý prototyp Legacy, který začal nesmrtelnou éru divize STI (do roku 2006 STi). Oddělení Subaru Technica International bylo zformováno 2. dubna 1988 coby odnož korporace Fuji Heavy Industries fungující na závodní scéně.
V roce 1989 technici STi upravili Legacy první generace na přeplňovaný výkon až 176 kW (239 koní) a čtyři speciály zamířily do testovacího centra v Arizoně. V průběhu 447 hodin a 44 minut (přes 18 dní) auta najela 100 tisíc kilometrů, přičemž dosahovala průměrné rychlosti 223,345 km/h. Padl nový světový rekord organizace FIA.
Jedním z řidičů vozu byl spoluzakladatel STi jménem Noriyuki Koseki. Manažer v japonštině přezdívaný „šéf“, nebo „kmotr“ byl závodníkem dlouho před založením soutěžní původní pobočky Fuji Heavy Industries. V roce 1964 založil autoklub a závodil s vozem Subaru 360, účastnil se i úvodních jízd před hlavním závodem Velké ceny Japonska v roce 1964, od té doby navázal spojení se Subaru.
Koseki brzy doplnil závodnickou kariéru o zámořské podniky, kde pomohl získat respekt schopnostem kompaktního Subaru FF-1, které je zaslouženě součástí americké sbírky Subaru America. Kmotrovy závody byly vedeny pod hlavičkou skupiny Subaru Motor Sports Group, což bylo něco jako neoficiální tovární úsilí předcházející zformování STi.
Před jednačtyřiceti léty Koseki začal kampaň za Subaru na Safari rallye, což bylo podle některých žurnalistů nejlepším základem pro založení STi. Africké rychlostní zápolení připomínal jeden z vystavených vozů v Ótě. Pod střechou dealerství se představilo Subaru Leone z roku 1987 ve specifikaci Safari Rally. Ukázkový speciál nikdy nejel ostrou etapu, proto má na tachometru pouhých 14 kilometrů. Do akce jsou stále připraveny sériový motor, doladěný podvozek, ochranné rámy i přídavná světla. Hranatý exemplář připomíná dějiny STi, a také dobu těžkého soupeření s minimem elektroniky.
Ačkoli Koseki zemřel v roce 2009, jeho syn stále udržuje a uchovává auto na památku svého táty. Otec pracovní úspěchy dotáhl k založení tuningového a servisního zastoupení Subaru zvaného Kit Service, který potomek a dědic provozuje dodnes. Rodina hrdě vlastní Safari Leone i rekordní Legacy. Obojí ve stavu nových vozů, Legacy na setkání fanoušků značky před čtyřmi lety dokonce bezchybně jezdilo rychlostí 220 km/h.
Autosalon v rámci přehlídky ikon představuje rovněž sadu novějších speciálů. Motoristický svět nemůže zapomenout na Imrpezu GC8 555, kterou Colin McRae dovezl na prvním místě do cíle Rallye Sanremo v roce 1996. Triumf pomohl k obhajobě celkového vítězství týmu, proto má vůz startovní číslo 1. Hned vedle modrého Subaru zaparkoval o něco světlejší typ s širokým postojem. Roztažené blatníky a nízký přední nárazník patří náhradnímu stroji Pettera Solberga z WRC roku 2006.
Provizorní výstaviště pod jednou střechou završují aktuální model WRX STI a dvě úvodní vozidla společnosti Subaru. Model 360 a skútr Rabbit kontrastují vedle okřídleného sedanu s výkonem 221 kW (300 koní).
Bylo to poprvé, co někdo dokázal postavit nejdůležitější vozy Subaru na jednom místě. Vzácný okamžik připomněl různá období motoristických aktivit hvězdné výrobny mnohdy funkčních sportovních aut. Ojedinělá expozice vyvrcholí 5. a 6. září.