Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik z ceny nového auta tvoří elektronika? Je to hodně vysoké číslo

Ondřej Mára
Diskuze (26)

Auta se pomalu mění v počítače na kolech, což se stále výrazněji podepisuje i na jejich cenách.

Nástup moderní výpočetní techniky a elektroniky znamenal velký krok vpřed nejen pro automobilový průmysl, ale také pro samotné vozy a jejich uživatele. Zatímco technici v automobilkách měli snazší práci díky vysoce přesným výpočtům a simulacím, řidiči a pasažéři se mohli těšit z vyššího komfortu i pocitu bezpečí.

Jak ve své zprávě poznamenává společnost Deloitte, ještě v roce 2004 bylo ale pouze cca 25 procent vozidel vybaveno airbagy, necelých 20 % nabízelo kontrolu stability a méně jak 50 % vozidel nabízelo například elektronický posun sedadel. O výbavě, jakou jsou například parkovací senzory či hlídání slepého úhlu, si pak mohla většina vozidel nechat jen zdát.

Od té doby se však některé prvky bezpečnostní výbavy staly povinným standardem, takže v roce 2017 již kontrolu stability nabízí takřka 100 % nových vozů a boční airbagy, sledování tlaku v pneumatikách nebo parkovací senzory již nabízelo přes 80 % nových vozidel. Navíc mezi zákazníky vzrostla poptávka po komfortní výbavě.

Zpráva Deloitte dokonce dodává, že většina inovací v moderních automobilech se odehrává v oblasti elektroniky, nikoliv mechaniky. Není proto divu, že zatímco v roce 2007 tvořila elektronika cca 20 % z ceny vozu, od roku 2017 se pohybuje na hranici 40 % hodnoty vozu. Predikce společnosti Deloitte přitom odhadují, že do roku 2030 by toto číslo mohlo povyrůst až na 45 procent.

Moderní vozy totiž stále častěji nabízí ještě sofistikovanější výbavu, do které se řadí například adaptivní tempomaty, automatické stmívání zrcátek, sofistikované systémy infotainmentu, atd. Elektronika se navíc stále častěji objevuje i pod kapotou.

Tím přitom nejsou myšleny jen vozy s elektrifikovaným pohonem, jako jsou různé typy hybridů. Řeč je totiž i o systémech typu stop-start, systémech řídících deaktivaci válců, a další podobné elektronice, která se obvykle snaží optimalizovat provozní náklady a šetřit životní prostředí.

Ceny přitom nezvyšuje jen technologie, ale i rostoucí náklady spojené s běžnými polovodiči. Zatímco v roce 2013 se náklady na polovodiče v autě pohybovaly v průměru okolo 312 dolarů (cca 7.800 Kč), letos už se bavíme o cca 400 dolarech (cca 10.000 Kč) a do roku 2022 by cena mohla vzrůst až na cca 600 dolarů (cca 15.000 Kč).

Do budoucna by pak k dalšímu výraznému růstu cen elektroniky ve vozech mohl přispět ještě rozvoj technologie částečně-autonomního a plně autonomního řízení, která bude ke správnému fungování vyžadovat řadu senzorů, řídících jednotek a velký výpočetní výkon palubních počítačů.

Ondřej Mára
Diskuze (26)

Doporučujeme

20. 3. 2021 00:20
Je to zase jiný styl
Nepotřebujete někdo transformátory? Já jsem pro manžela elektrikáře z https://www.ame.cz/…20581_10699.aspx objednávala více balení a oni mi přibalili tu objednávku celou ještě jednou. Takže trancíků máme teď doma asi 180 a já vám to klidně daruji za poštovné. Jak říkám, manžílek to nevyužije a vyhazovat to rozhodně nechci. Potřebuje někdo? Napište mi do zprávy.
12. 5. 2020 22:53
Re: Výsledek idiotské autopolitiky EU
Kdo tady chtěl povinný start stop systém? Povinné SOS? Oturbené minimotůrky? Detektor alkoholu v dechu? Ano, ten tvůj vychvalovaný Svaz evropských socialistických republik..
8. 5. 2020 01:40
Re: Výsledek idiotské autopolitiky EU
Reaguji na výrok: "Kdyby EU do aut pořád nenařizovala montovat..." A šlo mi o to, že většina systémů, které jsou dnes v autech, tam dávají automobilky z vlastního popudu, nikoliv povinně kvůli nařízení EU. Ten seznam se o některé položky, které jsou v autech běžné už dnes, rozšíří až v tom roce 2022.
Avatar - yarda
7. 5. 2020 22:49
Re: Elektronika
Napadá mne palubní deska. Třeba tachometr je mechanicky dost složitý budík, co tam ještě je - třeba teploměr, palivoměr, otáčkoměr.... Pokud je v autě elektronika a obrazovka, tak stačí čidlo a pár (tisíc) řádků v programu řídicí elektroniky, asi to vyjde levněji.
7. 5. 2020 18:34
Re: Výsledek idiotské autopolitiky EU
No jistě, kdo má názory, které se neslučují s tvými, tak je automaticky hlupák. Jak ubohé. Ovšem hlupáci jsou především lidi ve vedení EU, kteří, protože se bojí o své skvěle placené posty, jdou maximálně na ruku ekologickým extrémistům! Jako ta "chytrá" paní, která za své pětileté, zcela nekompetentní působení ve vedení Bundeswehru tuto jednu z největších evropských armád zcela rozvrátila, nebo ten bodrý alkoholik, který EU šéfoval před ní... :-(
P.S. Proč si raději nezareagoval na můj argument, že automobilové trhy v EU se ohromně liší, takže je nesmysl na ně valit stejné předpisy?