Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i-S ES Limited – Jednoduše rodinný ideál

Ondřej Mára
Diskuze (164)

Lehce modernizované Subaru Outback je na první pohled celkem sympatickým vozem, od kterého toho moc nečekáte. Jakmile do něj však usednete a vydáte se na cesty, brzy zjistíte, že není vůbec těžké si ho zamilovat. Zvláště pokud patříte k rodinným typům.

Design, interiér


Když Toyota v 90. letech představila model RAV4 a pomalu tak nastartovala velkolepý nástup segmentu SUV, značka Subaru si jako obvykle dělala věci po svém a zákazníky toužící po prostoru, robustnosti a schopnosti zdolávat lehčí terén zkusila přilákat svým přizvedlým, oplastovaným a pohonem všech kol (i s redukcí!) vybaveným kombíkem Subaru Outback, který se stal jedním z celosvětově prvních crossoverů.

Kdo vyhrál souboj popularity netřeba dlouho rozebírat, ostatně i Subaru dnes nabízí několik modelů v segmentu SUV. Koncepce praktického, prostorného a lehce oplastovaného kombíku, schopného hravě zdolávat dálniční štreky i náročnější terén, ale naštěstí přežila a Subaru ji nadále cizeluje k dokonalosti.

Drobný facelift

V zámoří už sice byla minulý rok představena šestá generace modelu Outback, v naší redakční garáži ale zaparkovala ještě generace pátá, vybavená modernizací pro modelový rok 2020. Jak přitom uvádí automobilka, Subaru Outback páté generace pro modelový rok 2020 bude ve výrobě od prosince 2019 do listopadu 2020.

Změny byly jako obvykle celkem minimalistické, přesto přinesly řadu zlepšení v ohledu bezpečnosti, praktičnosti i každodenní využitelnosti.

Outback pro modelový rok 2020 prozradí na první pohled především pozměněná přední část s novým nárazníkem, maskou a čelními světlomety vybavenými LED technologií. Nové světlomety se vyznačují denním svícením ve tvaru písmene C, potkávacími i dálkovými světlomety integrovanými do jednoho LED modulu a funkcí natáčení pro dálková i potkávací světla.

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited Subaru Outback 2.5i-S ES Limited

V lehce upravené masce si můžeme všimnout malé kamerky, která je společně s kamerou v pátých dveřích a pravém zpětném zrcátku příjemným společníkem při parkování. Přední kameru přitom Subaru označuje jako Front View Monitor a boční jako Side View Monitor. Obě kamery pak představují rozšíření paketu Advanced Safety na celkem pět funkcí.

Po estetické stránce může Outback MY2020 zaujmout rozšířenou nabídkou laků, ve které se nově objevuje šedá barva Cool Gray Khaki (nově celkem 10 odstínů), nebo nabídkou 17 a 18 palcových litých disků.

O krůček bezpečnější

Bezpečnost je pro Subaru naprosto klíčovým odvětvím, ve kterém se neustále snaží patřit na špičku v automobilovém průmyslu. S modelovým rokem 2020 se tak model Outback dočkal dalšího vylepšení známého systému EyeSight (EyeSight Ver.3), jehož součástí je i systém pro udržování vozidla v pruhu (LKA). Ten spolupracuje s elektronickým posilovačem řízení a v případě potřeby pomůže vrátit vůz do pruhu.

Jak jsem naznačil o pár řádků výše, omlazený outback se může pochlubit i vylepšeným bezpečnostním paketem Advanced Safety, který se rozrostl o funkce Front a Side View Monitor. Kromě toho jsou součástí tohoto paketu i automatická dálková světla, samostmívací zrcátko a systém detekce vozů ve zpětném úhlu. Kontrolka tohoto systému se přitom nalézá v zrcátcích, která dostala vylepšenou aerodynamiku.

Technologická evoluce

Po nasednutí do interiéru pak na první pohled zaujme nejnovější systém infotainmentu Gen. 3.1a, který je vybaven osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Systém dostal výkonnější procesor, přispívající k rychlejším reakcím, a podporuje hlasové ovládání, bezdrátové aktualizace systému OTA nebo kompatibilitu s Apple CarPlay a Android Auto. Mapové podklady do navigace pak dodala společnost TomTom.

Kousek pod novou obrazovkou infotainmentu se nachází nový panel klimatizace, který by měl usnadnit ovládání a zlepšit přehled díky integraci displejů informujících o teplotě přímo do otočných voličů.

Limitované edice ES Limited

Testovaný kousek ovšem nebyl ledajakým modernizovaným Subaru Outback 2020. Jednalo se o jeden ze 150 kusů limitované edice ES Limited, jejíž výroba byla zahájena v lednu tohoto roku. Nečekejte ovšem žádné zásadní změny.

Jedná se de facto o čtvrtý výbavový stupeň, který vychází z vrcholného ES Executive. Oproti němu verze Limited postrádá audio-systém Harman Kardon a střešní okno, nabídne však několik unikátních designových prvků a především cenu nižší o 65.000 Kč.

A co vlastně v rámci výbavy ES Limited dostanete? Zvenčí si můžete všimnout speciálně lakovaných zpětných zrcátek (matný chrom), zadního loga Outback v broušeném provedení, klik s chromovým dekorem, tmavé mřížky chladiče, plastové ochrany předního i zadního nárazníku ve stříbrném provedení a 18“ litých kol s šedým dekorem.

Pod kapotou i na podvozku byste hledali změny marně. V interiéru ale výbava ES Limited nabídne speciální kožené potahy sedadel Ultraseade a tmavě stříbrné provedení dekorativních panelů na přístrojové desce a ve dveřích.

Nové kousky u starého (dobrého) psa

To bychom měli stručný přehled novinek i něco málo o zvláštnosti testovaného kousku, ale jak se vůbec s lehce modernizovaným outbackem žije? Automobilka ho sice naučila pár nových kousků, ovšem v jádru to zůstává ten starý dobrý pes, kterého máme všichni rádi. A to je dobře.

Design vozu působí i po mnoha letech na trhu stále dostatečně výrazně a především unikátně. Po nastoupení pak člověka doslova ohromí prostor na obou řadách sedadel i v zavazadlovém prostoru.

Hledání příjemné pozice za volantem je hračka, sedadla nabízejí vyvážený poměr mezi pohodlím a jistotou, přístrojový štít s tradičními budíky a menším displejem je přehledný a volant padne perfektně do rukou.

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited Subaru Outback 2.5i-S ES Limited

Nový infotainment si bez problému rozuměl se systémem Android Auto a k jeho plynulosti či jemnosti grafiky nemám výhrad. Osobně však nejsem velkým fanouškem designu infotainmentu ani kapacitních tlačítek po stranách, která nenabízejí mnoho zpětné vazby. Velmi se mi ovšem líbilo promítání záběrů z přední a boční kamery, umístěné na zpětném zrcátku. Jen škoda, že automobilka nedala kameru i na druhé zrcátko a nedopřála tak outbacku kamerové pokrytí 360° okolí, jako to dělají konkurenti. Nutno ovšem dodat, že výhled z kabiny je jinak naprosto vzorový.

Po stránce komfortu a prostoru pak nelze mít výhrad ani k zadním sedadlům a zavazadlovému prostoru. Sám za sebe jsem si při svých 183 cm sedl naprosto bez problému a nad hlavou i před koleny mi zbýval ještě pořádný kus místa. Cestování ve čtyřech dospělých tak nebude pro outback nejmenší problém a rodinu pobere i se psem a zavazadly na týden.

Kufr má totiž standardní objem 512 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 60:40 se však lze dostat až na 1.848 litrů. Pod podlahou zavazadelníku bohužel chybí rezerva, kterou nahradila dojezdová sada, automobilka zde však vytvořila další úložné prostory. Praktickou drobností je možnost sklápět sedadla přímo ze zavazadelníku, naopak drobné zlepšení bych si uměl představit u maximální výšky elektrický ovládaných pátých dveří.

Motor, jízdní vlastnosti


Není z čeho vybírat

Pod kapotou outbacku může být pouze jediná pohonná jednotka, kterou je osvědčený benzínový 2,5litrový plochý čtyřválec – tedy boxer. Motor nabízí maximální výkon 129 kW (175 k) při 5800 ot/min a maximální točivý moment 235 N.m při 4000 ot/min.

Motor je spojen výhradně s variátorovou převodovkou Lineatronic CVT, přes kterou putuje výkon na známý systém pohonu všech kol Symmetrical AWD se systémem variabilního rozdělení točivého momentu. V rámci modernizace ovšem došlo u převodovky i pohonu všech kol k drobným změnám.

Převodovka Lineatronic CVT dostala nový řetěz s menší vzdáleností mezi články, což vedlo ke zvýšení pokrytí převodových poměrů z 6,28 na 7,02. Krátká rozteč článků převodu by přitom měla vést ke snížení spotřeby paliva, zlepšení jízdních projevů a omezení hluku. Úprava také vedla ke zvýšení počtu předvolených rychlostních stupňů v manuálním režimu z šesti na sedm.

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited Subaru Outback 2.5i-S ES Limited

Systém pohonu všech kol pak dostal inovovaný systém X-Mode se dvěma módy (podobně jako u forestera). Mačkáním ovladače ve středové konzole tak může řidič přepínat mezi režimy Snow/Dirt (kluzký či zledovatělý povrch) a D.Snow/Mud (pro jízdu v hlubokém sněhu, blátě či písku).

Vznešeně a ladně

Jízda s outbackem se nese v duchu jisté vznešenosti a ladnosti, což podtrhuje jak motor, tak naladění podvozku. Začněme ale od pohonné jednotky.

Benzínový atmosférický dvouapůllitr si musí poradit s pohotovostní hmotností 1.702 kilogramů, což není zrovna málo. Čas akcelerace z 0 na 100 km/h za 10.2 sekundy a maximální rychlost 198 km/h proto nevypadají jako vůbec marné hodnoty.

V praxi jsem ale nikdy neměl vyložené nutkání s outbackem příliš pospíchat. Kombinace motoru a CVT převodovky totiž uvolňuje výkon s rozvahou a nenásilně, bez zbytečné hlučnosti či jakéhokoliv škubání a zaváhání. Pokud ale potřebujete předjíždět, stačí plynový pedál pořádně zašlápnout, otáčky vyletí vzhůru, motor se (tradičně variátorově monotónně) rozkřičí a auto začne rychle nabírat rychlost.

Nebudu vám lhát, stále nejsem velkým fanouškem CVT převodovky a jejího zvukového projevu. Za volantem Subaru Outback jsem s ní ale snad poprvé neměl výraznější potíže a byl jsem ochoten ji tolerovat i občasné zařvání při pár rychlých průletech po známých okreskách.

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited Subaru Outback 2.5i-S ES Limited

Víc než z motoru jsem byl ale nadšen z naladění podvozku, jehož komfort mě nepřestával udivovat. Pokud bych měl z hlavy vydolovat seznam nejpohodlnějších automobilů s jakými jsem kdy jezdil, pak by tohle Subaru bezpochyby patřilo na přední příčky.

Komfortní ovšem neznamená uhoupaný, nejistý či zbytečně plavný. Outback dokázal famózním způsobem filtrovat výmoly i záplaty na silnici, přesto zůstal agilní a ochotně se vrhal do každé zatáčky. Samozřejmě nemůžete očekávat výkony srovnatelné se sportovnějšími stroji, ovšem při své minimální světlé výšce 200 mm předváděl outback jednoduše parádní kombinaci komfortu a jistoty.

Na testování pohonu všech kol tentokrát bohužel nedošlo, neboť chyběly vhodné podmínky. Již verze před faceliftem však dokázala díky systému X-mode ohromit v podmínkách, kde mnohem odvážněji vyhlížející SUVčka musela sbalit kufry a potupně vycouvat. Pevně tedy věřím, že inovovaný X-mode předvede především v zimě mnoho parády.

A co spotřeba? Relativně velký benzínový atmosférický motor v kombinaci s pohotovostní hmotností 1,7 tuny a čtyřkolkou zní jako recept na časté zastávky u čerpacích stanic. Automobilka ovšem slibuje kombinovanou spotřebu 8,6 l/100 km (dle WLTP), což není příliš vzdálené realitě.

Během týdenního testu, kdy jsem se často pohyboval po městě nebo na dálnici, jsem jezdil s průměrem 8,9 l/100 km. Palubní počítač ovšem ukazoval i dlouhodobou spotřebu za poslední cca 2.000 km, která se pohybovala okolo 8,5 l/100 km. A to je dle mého skvělý výsledek.

Závěr


Závěr

Nebudu zapírat, že mám k vozům značky Subaru vřelý vztah. Vždy se mi líbila originalita modelů a unikátnost technických řešení, jaká Subaru nabízí. Z kombinace velkých atmosférických motorů s CVT převodovkou jsem ovšem nikdy příliš nejásal nadšením. U outbacku to ale bylo jiné.

Subaru Outback totiž podle mého skromného názoru představuje téměř ideální řešení pro všechny aktivně zaměřené rodiny, kterým nabídne vysoký důraz na bezpečí, komfort, prostornost a obrovskou svobodu.

Jízda s outbackem pro mě představovala oddech a celkem příjemně strávené chvíle v maximálním pohodlí. V kabině vládne ukázkové ticho, podvozek je dokonalým řešením na problémy českých silnic, motor v kombinaci s převodovkou fungují ku prospěchu vaší peněženky a systém pohonu všech kol s X-mode je zárukou, že se dostanete k zasněžené chalupě i z podmáčené louky u jezera, kde vás zrovna zastihl déšť. Jen škoda, že cena začíná na rovném milionu korun. Ospravedlněním ovšem budiž poměrně bohatá standardní výbava.

Nejlevnější verze modelu 1.000.000 Kč (Subaru Outback Active ES Lineatronic 2.5 CVT)
Základ s testovaným motorem 1.000.000 Kč (Subaru Outback Active ES Lineatronic 2.5 CVT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.065.000 Kč (Subaru Outback Limited ES Lineatronic 2.5 CVT)
Testovaný vůz s výbavou 1.077.000 Kč (Subaru Outback Limited ES Lineatronic 2.5 CVT)

Plusy

  • Komfort
  • Výhled
  • Prostornost
  • Pohon všech kol
  • Sladění motoru a převodovky

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Jediná motorizace/převodovka
  • Absence rezervy
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (164)

Doporučujeme

Subaru Outback 2.5i-S ES Limited
Cena základní sestavy 1 065 000 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnostní systém podpory řízení EyeSight, Natáčecí světlomety SRH, střešní ližiny, spoiler, Bezklíčové zamykání a tlačítko Start, Podpora Apple CarPlay & Androd Auto, Navigace upozorňující na odbočení, Čelní a boční kamera, USB zásuvky vpředu i vzadu, Ambientní osvětlení, Elektricky nastavitelná sedadla v 8 směrech, Elektrické víko kufru, Parkovací kamera, Dvouzónová klimatizace, Vyhřívání volantu a sedadel, SI-Drive, Auto Start-Stop, X-Mode, Odemknutí vozu pomocí PIN kódu, Vyhřívání čelního skla s časovačem, Infotainment Subaru Starlink s 8“ displejem, ISO-FIX, Opravná sada pneumatiky Kč
Cena testované sestavy 1 077 000 Kč
Výbava testované sestavy 18“ litá kola, přístroje s elektroluminiscenčním podsvícením, modrošedá metalíza (+12.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.4 / 7.3
Emise CO2: 166
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 512 / 1848
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1702 / 394
Rozměr pneu: 225/60 R18
Subaru Outback 2.5i-S ES Limited
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4820
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 875 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1535
l) šířka vzadu (mm): 1515
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 12. 2020 09:18
Osobná skúsenosť
Môžem sa vyjadriť ako majiteľ 2 outbackov. Bývam v tatrách tak som chcel 4x4, chcel som mať aj na zadných sedadlách miesto, chcel som aby po sklopeni sedadiel vošiel celý bike a chcel som minút co najmenej peňazí 😀. Výber je úzky, audi, volvo a pasat (všetko "terénne verzie"). V audi bolo vzadu menej miesta a v ostatných som nesedel. Vyhral pomer cena výkon. Ten novy model je ale celkom iné auto, pohodlnejšie, sviznejsie. 4x4 ma nikdy nesklamalo, zo starým modelom ešte bez x módu som vyťahoval octavku zo záveja, viezol som deti na lyžiarsky kopec, keď nefungoval vlek....
Pre moje potreby ideálne auto.
28. 7. 2020 13:41
Re: litre v kufri
Zložený kočiar dám aj do Kia Rio 2013 ( keď dám dole zadné kolieska). Takže kufor s plochou 1x1m nemôže mať problém. Kočiar Camarelo Malaga...
21. 7. 2020 20:11
Re: Pohorková kára
Už jsem koupil a důvody, proč bych ho doporučil: Ticho, klid, pohoda, prostor. Na dlouhé cestování skvělý společník. Ročně najedu mezi 60 až 70 tis. km. Co se týká pohonu, tak tady je v podstatě zákazník postaven před jednoduchou volbu - buď ber a nebo nechej ležet.
21. 7. 2020 20:03
Re: Dotaz
Má virtuální stupně. Celkem 7, sedmička je ale hoooodně dlouhá. ;-)
21. 7. 2020 20:00
Re: Subaru si z nás dělá evidentně švandu
Vy jste s tím autem jezdil, že ho kritizujete? Divil byste se, kolik lidí si ho koupí a kolik lidí je příjemně překvapených, když se v něm svezou. Že má jen automat to není zase takový problém - vozy této třídy se prodávají ve valné většině případů stejně s automatem. Motor je jednoduchý (méně kurvítek=méně potenciálních rizik), ale dokáže být celkem úsporný - nemám na mysli tabulkové hodnoty, ale reálné.