Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se, jak Maserati vyrábí nový šestiválec Nettuno. Místu se přezdívá porodní klinika

David Bureš
Diskuze (9)

Nettuno je nový vidlicový šestiválec vyvinutý pro potřeby superauta Maserati MC20. V automobilce mu říkají srdce auta a chovají se k němu skoro jak k dítěti.

Maserati zahajuje novou éru, vstříc budoucnosti hledí s novou generací automobilů, které hodlá uvést v nejbližší době. Nové období startuje supersportem MC20, jehož klíčovou součástí je také zcela nový motor. Nyní automobilka nechala nahlédnout do zákulisí jeho výroby.

Nový motor přezdívaný Nettuno (Neptun, podle trojzubce v logu firmy) je pro automobilku velkou událostí. Je totiž prvním agregátem vyvinutým přímo Maserati za dvě dekády, v posledních letech totiž značka primárně využívala techniku vyvíjenou ve spolupráci s Ferrari. Nová éra značky si však podle vedení vyžádala i zcela novou techniku, aby Maserati prokázalo své schopnosti.

Video se připravuje ...

„Vývoj motoru probíhá už od roku 2015. Je to 100% projekt Maserati. Nespolupracovali jsme na něm se Scuderií Ferrari,“ zdůrazňuje šéf výroby motorů Maserati Jonata Azzali, a to přestože jednotka využívá techniku známou z formule 1.

Nový motor je zážehovým vidlicovým šestiválcem o objemu tří litrů s úhlem rozevření válců 90°, přeplňováním dvojicí turbodmychadel a kompresním poměrem 11:1. Konstrukce je hliníková, což snížilo hmotnost agregátu na nějakých 215 kilogramů, nechybí ani systém suché olejové vany. Tato koncepce byla zvolena proto, že byla považována za nejlepší pro potřeby superauta. Takový motor je totiž dostatečně kompaktní (je široký 100 cm, vysoký 65 cm a dlouhý 60 cm) a zároveň snižuje těžiště automobilu. V MC20 mimochodem poskytuje výkon 463 kW a točivý moment 730 N.m.

Hlavní technickou specialitou je nicméně předkomora spalovacího systému, mezi centrální elektrodou a tradiční spalovací komorou, nebo laterální zapalovací svíčka fungující jako podpora zajišťující neustálé zapalování během chodu motoru na úrovni, která nevyžaduje předkomoru. Je tu i systém dvojitého vstřikování, s nepřímým a přímým vstřikováním, s tlakem až 350 barů.

Třeba předkomora se u sériového auta pro běžný silniční provoz používá poprvé, známá je však už ze závodních aut. Důvodem je snaha zvýšit výkon (v takovém případě je využita spalovací předkomora), bez nutnosti zvětšit objem motoru, a naopak snížit spotřebu při běžné jízdě.

Maserati si přitom nový motor nejen samo vyvinulo, ale také si ho samo vyrábí, a to přímo ve své domovské továrně v Modeně. Značka sice byla založena v Boloni, v Modeně ale sídlí už od třicátých let. Jedná se o speciálně vystavěnou část motorárny, které sami zaměstnanci říkají porodní klinika. O motoru familiérně mluví jako o dítěti, po spuštění v něm prý koluje krev (v podobě oleje), samotná motorárna (Maserati Engine Lab) pak doslova připomíná hygienickými podmínkami nemocnici. Vždyť třeba tlak v prostorech je udržovaný na takové úrovni, aby veškeré nečistoty a jemné prachové částice při otevření dveří byly odvanuty ven a ne dovnitř.

Montáž motoru přitom probíhá samozřejmě ručně, zároveň je však využíváno těch nejmodernějších technologií, aby kvalita výroby byla opravdu na té nejvyšší úrovni. Pracovníci proto využívají různých čidel a kamer, které zkoumají, zda je montáž opravdu pečlivá. Kamerový systém konkrétně prozkoumá uložení pístů nebo správné sériové číslo toho kterého motoru. Nechybí ani obrazovky, na nichž si zaměstnanci mohou přehrát jednotlivé výrobní postupy.

Montáž motoru Nettuno probíhá na šesti stanicích, na sedmé se pak koná závěrečná kontrola. Jestliže v průběhu montáže je několikrát kontrolováno, zda nedochází někde k prosakování kapaliny, na závěr se vedle možných úniků testuje také dosahovaný výkon a točivý moment. Závěrečná kontrola trvá asi 40 minut, zhruba jednou měsíčně (v závislosti na výrobě) však probíhá náročnější zkouška odolnosti trvající čtyři hodiny. V rámci ní se testuje, zda výroba agregátu opravdu probíhá tak, jak má.

Až poté agregát zamíří na montážní linku, kde je vložen do samotné karoserie vozu. Po montáži automobilu je přitom jeho funkce zkontrolována ještě jednou, a to v rámci testovací jízdy.

Celkem se agregát Nettuno skládá ze zhruba 1.300 komponentů, velká část z nich se ale k montáži dodává už částečně složená. Přímo na místě se tak pracuje jen se zhruba stovkou dílů. Začíná se stavbou bloku motoru, naopak třeba turbodmychadla jsou namontována až nakonec.

Dnes v Modeně v rámci zahájení produkce MC20 vznikají zhruba čtyři motory Nettuno denně, maximálně jich je šest. Na každé stanici stráví aktuálně asi čtyři hodiny, bez započítání testování tak montáž každého z nich trvá asi 24 hodin. Po plnohodnotném spuštění sériové produkce MC20 se však montáž má zrychlit. Ročně chce Maserati vyrábět asi 600 kusů MC20 ročně.

Přestože se o Nettunu společně s MC20 hovoří jako o začátku nové éry, inženýr Matteo Valentini zdůrazňuje, že jde o motor výhradně určený pro supersport. Další chystané modely (jako SUV Grecale) tak sice také použijí agregáty vlastního vývoje, půjde ale o odlišné jednotky, už jen kvůli jiné koncepci uložení. Valentini každopádně tvrdí, že rovněž dostanou techniku z Nettuna, jako je dvojité vstřikování. Co se pak týče případného zvyšování výkonu, nechce jít Maserati jen cestou ladění elektroniky, ale vždy i hardwarových změn.

David Bureš
Diskuze (9)

Doporučujeme

14. 2. 2021 18:47
Re: Talianska technika a montaz
Opravdu ty rozumbrado? Italové jsou jedni z mála, od kterých lidé tahle drahá a vysokovýkonná sportovní auta kupují.
14. 2. 2021 17:46
Re: Ciao Nettuno
něco mi říká, že tenhle extrémní motor pro vyvolené na běžném směrování automobilky nic nezmění/nezměnil by ani před pěti lety
Avatar - xxc
14. 2. 2021 16:28
Re: Talianska technika a montaz
Ludia s tym maju celkom skusenosti, preto to velmi nekupuju :-)
14. 2. 2021 12:30
Re: Talianska technika a montaz
Typický hejt středoevropského automobilového neználka... :-( :no:

P.S. Bravo, Maserati! :*) :yes:
14. 2. 2021 04:59
Re: Otázka za zlatého bludišťáka
Ano :-!