Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé na českých silnicích s Peugeotem 308. Jak jezdí aspirant na titul auto roku?

David Bureš David Bureš 20. 1. 2022 • 13:25
59
34
Zobrazit náhledy (59)
Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308 Peugeot 308

Peugeot 308 je jediný finalista ankety evropské Auto roku 2022 nabízející spalovací motor. Po prvních jízdách mám jasno, je to zároveň jasný favorit letošního ročníku COTY.

Automobilové trendy se sice mění, kompaktní modely ale stále patří mezi ta nejpopulárnější auta v Evropě. I proto je každý nový kompakt pečlivě sledován. To obzvlášť platí pro Peugeot 308, který aktuálně přijíždí na český trh. Už jsme ho vyzkoušeli přímo na tuzemských silnicích.

Nová 308 má totiž těžkou pozici hned od zahájení prodejů. Předchozí 308 byla totiž nadmíru úspěšná, a tak navázat na její úspěchy nebude snadné. Za osm let se jí prodalo přes 1,31 milionu exemplářů, vedle zákazníků si ji navíc oblíbila také odborná veřejnost. V roce 2014 se 308 stala evropským Autem roku.

Takový titul má ale šanci získal i novinka, Peugeot 308 je totiž jedním ze sedmi finalistů ankety evropské Auto roku 2022, navíc jako jediný dostupný se spalovacím motorem.

Ještě výraznější tvary

Nutno ale podotknout, že v rámci mezigenerační proměny udělala 308 ohromný skok. Nadále tu sice zůstává hatchback i kombi (to na trh dorazí na jaře), v případě designu ale nezůstal kámen na kameni. Nová 308 totiž vsadila na nový stylistický směr značky, který už dříve naznačila modernizace modelů 3008 a 5008.

Jejím hlavním motivem je netradičně zvolená maska, která opticky postupně přechází v "plechovou" část přídě. Úzké světlomety jsou pak sice nadále prodloužené o "kly", stylisticky prvek známý už od 508, avšak v nové formě. Klíčovou novinkou je pak použití nového loga Peugeotu, kterým je tentokrát retro stylizovaný lev. Ten se mimochodem u vybraných verzí objevuje také na předních blatnících. Ty mají zdůrazňovat prémiový charakter auta, ostatně na prémiové kompakty má odkazovat také posunutí A-sloupků karoserie o 100 mm vzad, vy stylu třeba dřívějšího BMW 1. Souvisí to s tím, že v rámci koncernu Stellantis Peugeot hraje roli "vyššího mainstreamu".

Změnily se také rozměry. Peugeot 308 se v nové generaci výrazně natáhl, karoserie je delší o 110 mm než u předchůdce, rozvor se prodloužil o 55 mm. Karoserie se ale snížila o 16 mm, což souvisí se snahou o co nejlepší aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,28.

Luxusní interiér

Výraznou proměnou prošel také interiér. Peugeot nadále sází na řešení i-Cockpit, které se v 308 objevuje v nové generaci. Ta má být ještě inovativnější, přehlednější a intuitivnější než dosavadní verze.

Hned v úvodu musím přiznat, že kompromisní pozice za volantem zůstává. Peugeot sice mluví o již sedmi milionech spokojených zákazníků aut s interiérem i-Cockpit, já si ale na maličký volant a vyvýšený přístrojový štít pořád nezvykl. Volant mám zkrátka pořád buď příliš nízko, nebo přes horní část věnce nevidím na budíky.

Jinak ale novému i-Cockpitu nemám co vytknout. Přístrojový štít je nově výhradně digitální, budíky mají přitom zajímavou grafiku, přičemž lze individualizovat zobrazené informace. Právě personalizace je něco, na co se Peugeot silně zaměřil a výsledek je hodně povedený.

Dotykovou obrazovkou na vrchu středového panelu od multimediálního systému totiž u vyšších verzí doplňuje také dotyková lišta i-Toggles, která dokazuje, že takové řešení může mít v autě svůj smysl. Jednotlivé dotykové plošky jsou rozměrné, a tak je snadno nahmatáte i během jízdy. Navíc je lze personalizovat podle svých potřeb. Chcete tu mít předem nastavenou teplotu klimatizace? Nebo raději přímý vstup do navigace nebo do rádia? Žádná potíž, snadno individualizovat podle svých představ lze funkce hned pěti dotykových tlačítek.  

Také nová generace multimediálního systému stojí za to. Peugeot zapracoval na dřívější kritice, a tak tu máme konečně hezkou a moderně vyhlížející mapu navigace, infotainment hbitě reaguje. Dodavatelem softwaru přitom zůstává TomTom, použitý hardware je ale zcela nový. Upravit si přitom lze i podobu menu, nechybí ani bezdrátová funkce pro zrcadlení chytrých telefonů. Novinkou je také možnost aktualizace vzduchem, ještě letos má přibýt i hlasové ovládání přirozeným jazykem v češtině. A kdybyste se náhodou v novém infotainmentu přece jen ztratili, Peugeot jej v rámci integrovaného manuálu doplnil o instruktážní videa, která vám jednotlivé funkce vysvětlí.

Nové 308 není co vytknout ani z hlediska materiálů. Použité komponenty uvnitř jsou více než povedené a dodávají autu až luxusní nádech. Stejně tak chválím i pohodlné sedačky, k dispozici jsou přitom rovněž ty s certifikátem AGR. Horší je to však s prostorností. I přes nárůst rozměrů je uvnitř místa spíše akorát než přebytek. Na zadních sedadlech mám s výškou 185 centimetrů jen minimální rezervu nad hlavou i před koleny. Nevyhovuje mi ani nízko ukotvená lavice. Zavazadelník se pak mezigeneračně lehce zmenšil na 412 litrů. U plug-in hybridů činí pak 361 litrů.

Zajímavostí je také pokračování strategie Peugeotu standardně dodávané metalízy. V tomto případě jde o tu zelenou Olivine známou i z prezentačních materiálů.

Nový Peugeot 308 zaujme rovněž širokánskou výbavou. K dispozici jsou tak třeba i takové prvky jako noční vidění nebo hudební systém Focal, poprvé Peugeot nabízí i Matrix LED světlomety. Kamerový systém se čtyřmi kamery pro 360° pohled kolem vozidla pak u té používá ostřikovač pro čistý obraz.

Jediný turbodiesel, dva plug-in hybridy

Motorová nabídka pak dokazuje dnešní trendy. Prim hraje benzinový tříválec 1.2 PureTech dostupný ve dvou výkonových verzích, s 81 kW a 96 kW. Turbodiesel je v nabídce jediný, ve formě 1.5 BlueHDi s 96 kW. Zato plug-in hybridy tu jsou hned dva, které jsou zároveň jedinou možností se zážehovým čtyřválcem v útrobách - v podobě 1.6 PureTech.

V roce 2023 pak přijde i čistě elektrické provedení Peugeot e-308. Dostane baterie s kapacitou 54 kWh pro zajištění normovaného dojezdu okolo 400 km. Ve stejném roce dorazí také mildhybridy, které jsou aktuálně vyvíjené na bázi tříválce 1.2 PureTech. Zástupci Peugeotu pak zdůrazňují, že i poté v nabídce pořád zůstane rovněž vznětový motor, který hraje z obchodního hlediska pořád klíčovou roli.

Pohodlný a tichý

Při prvních jízdách jsem usedl za volant zřejmě nejžádanější verze. Druhý stupeň Allure zajišťuje ještě rozumnou cenovku (v rámci dnešní tržní situace) a zároveň více než slušnou výbavu, tříválec 1.2 PureTech s 96 kW pak znamená více než dostačující dynamiku.

Automobil mě přitom na krátké trase více než nadchnul. Navzdory tříválcové koncepci má motor zajímavý zvuk, zároveň je slušně odhlučněn. Zapracovalo se také na někdejším nešvaru Peugeotu, řazení. Odzvonilo gumovému charakteru, řazení je precizní, příjemně tuhé a s vcelku krátkými drahami. Jen ta zvláštně tvarovaná řadicí páka nepadne tak lehce do ruky, v tomto směru zvítězil design nad praktičností. Dlouhodobá spotřeba u daného novinářského kousku pak po 1.000 km činila slušných 7,6 l/100 km.

Velice mě pak zaujal podvozek. Zkoušená 308 obouvala 17" kola, která se projevila jako optimální volba. Naladění je pohodlné, od kol se neozývají žádné hlasité rány, ani na větších nerovnostech. Velice slušná práce, na to, že 308 u všech verzí používá jednoduchou zadní nápravu s torzní příčkou. Slušné je také odhlučnění, v dálničních rychlostech jsem však slyšel lehký šum okolo zrcátek.

Závěr

Nový Peugeot 308 na mě při první krátké jízdě udělal velký dojem. Má pohodlný podvozek, parádní řazení a skvěle vypadající interiér s povedenou novou generací infotainmentu. Doplňující dotyková lišta totiž má svůj smysl. Ve výsledku mě tak jen nesedl jen vnější design, agresivně se tvářící příď na mě ve výsledku působí těžkopádně, nadále mi pak nevyhovuje interiér i-Cockpit s maličkým volantem a vysoko usazeným přístrojovým štítem. A počítat musíte s nadále spíše stísněnou kabinou.

Jestli vám ale tohle nevadí, bude pro vás nový Peugeot 308 jedno z nejlepších aut segmentu, ne-li vůbec to nejlepší. Lacino ho ale nepořídíte, základních 480.000 korun není málo, souvisí to ale s bohatou výbavou už v základu. Zkrátka, kdybych měl volit evropské Auto roku 2022 i já, byla by pro mě nová 308 velkým favoritem.

Související články

Související články

Témata
Avatar - Ji/Ri
21. 1. 2022 08:24
Re: Kdo mě zná, jak adoruji TM3 a Prius
... a jééje.... :D :D
Avatar - Ji/Ri
21. 1. 2022 08:23
Re: Kdo mě zná, jak adoruji TM3 a Prius
:D :D :yes:
Avatar - twistedTSD
21. 1. 2022 00:00
Pug
Prezentační metalická barva jako základní bezpříplatková je zajímavý nápad, většina automobilek za ni má extra přirážku a v základu hnusota, která je dobrá maximálně do fleetu. Auto je to nejspíš povedené, ale 54 kWh elektrické verze moc neodpovídá proklamovanému pokroku v bateriích. Třeba cena nepřesáhne 500 tisíc Kč a všem se nám uleví, že je tu konečně parita ICE a EV.
Avatar - twistedTSD
20. 1. 2022 22:58
Re: 308 vs Astra
1.6 se dá koupit u DS, zatím.
Avatar - twistedTSD
20. 1. 2022 22:57
Re: Kdo mě zná, jak adoruji TM3 a Prius
Trojka se mi líbila, ostatní generace kromě usedlé jedničky stojí za prd, snad jen PHEV je přijatelný.
Články odjinud